IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airfix Spitfire Mk.22

5 posters

Gå ner

Airfix Spitfire Mk.22 Empty Airfix Spitfire Mk.22

Inlägg av Andre B ons apr 12 2017, 11:45

Saknar en "Mustang tråd" här bland temabyggena. Men får försöka bjuda på en Spitfire i sammanhanget...

Airfix Spitfire Mk.22 35383805724_0677d7b1d0_b
Mvh. André

Airfix Spitfire Mk.22 Pbucket


Senast ändrad av Andre B den fre jul 28 2017, 13:09, ändrad totalt 3 gånger

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Spitfire Mk.22 Empty Sv: Airfix Spitfire Mk.22

Inlägg av johan r ons apr 12 2017, 11:59

Tjusigt!
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Spitfire Mk.22 Empty Sv: Airfix Spitfire Mk.22

Inlägg av cas ons apr 12 2017, 12:36

Blankt och fint! Vad har du använt för färg?
Airfix lilla 22:a är en skönhet som legat orörd alldeles för länge känner jag...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Spitfire Mk.22 Empty Sv: Airfix Spitfire Mk.22

Inlägg av Andre B ons apr 12 2017, 13:54

Tackar *ler*

Jag tror jag polerade upp modellen med lite mjukt bomullstyg och sedan lade jag på Tamiya TS 30 Silver Leaf (sprayburk). Förbilden var ju målad så jag önskade inte allt för mycket ren och blank "metallkänsla" i målningen och känner att det lyckades rätt bra.

Är annars rätt nöjd med Tamiya's färger på sprayburk när det gäller metallrena maskiner som P-51d Mustang. De har inte krävt någon grundfärg utan det har räckt med polering innan målning. Har då oftast använt mig av TS 17 Gloss Aluminium, TS 42 Light Gun Metal samt AS-12 Bare Metall Silver. Och det har inte behövts någon polering efteråt.

De färgerna fäster bra, ger intrycket av att vara metall och det blir inga märken i kombination med Tamiya maskeringstejp. Jag har dock ingen erfarenhet av hur det ser ut om man lägger på en klarlack på dem. Har inte vågat det än då jag varit rädd för att förstöra "blankheten" i färgen. På mina Mustang fick jag till ytor som det nära gick att spegla sig i. Titta gärna på berörda byggtrådar avseende min S 26 Mustang...

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5005-mustanger

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=7514&hilit=S+26+Mustang

De har även fungerat bra ihop med Humbrol's metallfärger. Har kunnat lägga på Humbrol's färger mer pensel på mindre ytor och sedan kunnat polera upp dessa ytor till samma blankhet som de ytor som sprutmålats med Tamiya's sprayfärger. Skulle var kul att jämföra med Alclad vid tillfälle. Men känner att vägen till en snygg metallrenyta är kortare med Tamiya's sprayer.

Och jo, håller med om att Airix lilla 22:a är en skönhet. Får nog bli en kamouflerad variant nästa gång. Har sett några efterkrigsvarianter "helmålade" i Medium Sea Grey och med Dark Green kamouflage på ovansidan. Någon individ var "metallren" undertill med en "metallren" spinner. Har dock inte fått någon klarhet om de verkligen var metallrena eller silvermålade i sammanhanget..

Vänligast / André

Ps. Hur får man till en "tematråd" avseende Mustanger?


Senast ändrad av Andre B den sön maj 28 2017, 21:29, ändrad totalt 1 gång

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Spitfire Mk.22 Empty Sv: Airfix Spitfire Mk.22

Inlägg av Azgaron ons apr 12 2017, 20:22

Snygg Spitfire! Smile

Tematrådarna är forumets namn på gruppbygge, och skapas efter förslag och ibland av att flera råkar bygga t.ex Mustanger.
Så om du skulle önska ett gruppbygge med just Mussar, så föreslå det i "allmänt" och om fler känner för att hänga på så kan det kanske bli ett sånt gruppbygge.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Spitfire Mk.22 Empty Sv: Airfix Spitfire Mk.22

Inlägg av Andre B ons apr 12 2017, 21:08

Tack Håkan, *ler*


Har några fler Spitfires liggande och får se till att få ta en ny bild på Mk.22:an. Den är i princip klar. Och är det någon som är sugen på en tematråd och gruppbygge när det gäller Mustanger så hänger jag gärna på. Det finns alltid plats för ännu en Mustang! Very Happy 

Vänligast / André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Spitfire Mk.22 Empty Sv: Airfix Spitfire Mk.22

Inlägg av glimturen fre apr 14 2017, 23:05

Snygg spit! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Spitfire Mk.22 Empty Sv: Airfix Spitfire Mk.22

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet