En allmän lackfråga
3 posters
Sida 1 av 1
En allmän lackfråga
Tjena
En fråga till Er som kan Era lacker
Matt lack: till militära fordon och flygetyg , men vilken tidsepok ???
Halvblank lack: till vilken tidsepok hade man denna lack ??? (tänker flygande farkoster med visp alt låga)
Blank lack: likaså denna lack , vilken tidsepok ?? (tänker flygande farkoster med visp alt låga)
Tackar så ödmjukast i förhand
Mvh Ola
En fråga till Er som kan Era lacker
Matt lack: till militära fordon och flygetyg , men vilken tidsepok ???
Halvblank lack: till vilken tidsepok hade man denna lack ??? (tänker flygande farkoster med visp alt låga)
Blank lack: likaså denna lack , vilken tidsepok ?? (tänker flygande farkoster med visp alt låga)
Tackar så ödmjukast i förhand
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Sv: En allmän lackfråga
Ola skrev:Tjena
En fråga till Er som kan Era lacker
Matt lack: till militära fordon och flygetyg , men vilken tidsepok ???
Halvblank lack: till vilken tidsepok hade man denna lack ??? (tänker flygande farkoster med visp alt låga)
Blank lack: likaså denna lack , vilken tidsepok ?? (tänker flygande farkoster med visp alt låga)
Tackar så ödmjukast i förhand
Mvh Ola
Inte så lätt att svara på, men generellt gör jag såhär:
Efter jag målat med färg så kör jag blank lack på allt.
På med dekaler, blank lack igen.
Vädra (om jag vill)
Som slutlack:
Matt lack till allt pansar, om jag inte vill att det skall se blött ut, vilket jag inte provat än.
Kanske att man använde blank lack innan ww2, men det är inte mitt område.
Halv blank till allt flyg, om det inte är ren metall som jag vill ha blank.
Blank lack bara på flyg som är av typen trainers, civilt och sånt, samt bilar, MC som skall vara "fint".
Men jag är ju en ny "ombörjare" , så andra kanske vet bättre.
glimturen
Sv: En allmän lackfråga
När det berör flyg så handlar det mycket om tidsperiod, flygvapen, vapengren samt om det är freds eller krigstider. Ett exempel är ju F-4 Phantom som verkligen gått igenom alla målningsalternativ från blankt till matt och kombinationen där i mellan.
De första F-4:orna var ju målade med blank vit färg undertill som gjorde det lättare att underhålla och rengöra flygplanen samt upptäcka läckage. Sen skulle det ju vara värmeavvisande med tanke på kärnvapen. Ovansidan var mer ljusgrå, sidenmatt till matt. Sen på 70-talet så blev flygplanet helblankt och helgrått innan man fortsatte med olika grå toner i matt i sann "low visibility" stil i början på 80-talet...
Under andra världskriget så målades flygplanen i matta färger som vädrades fort. Men en del piloter föredrog fart framför osynlighet vilket gjorde att flygplan polerades upp i mån av tid och blev då blankare. Så det handlar väldigt mycket om att hitta underlag för den modell man bygger. Något som inte alltid är lätt när historien inte talar om vilken färg som användes ens i modern tid. Om exemeplvis en del A-32A Lansen hade blå fenor eller inte är ju sådant som dyker upp i diskussionstrådar ibland. Men just nu verkar det som att inga Lansar hade blå fenor (hur snygga de än är med just blå fenor).
Vänligast / André
De första F-4:orna var ju målade med blank vit färg undertill som gjorde det lättare att underhålla och rengöra flygplanen samt upptäcka läckage. Sen skulle det ju vara värmeavvisande med tanke på kärnvapen. Ovansidan var mer ljusgrå, sidenmatt till matt. Sen på 70-talet så blev flygplanet helblankt och helgrått innan man fortsatte med olika grå toner i matt i sann "low visibility" stil i början på 80-talet...
Under andra världskriget så målades flygplanen i matta färger som vädrades fort. Men en del piloter föredrog fart framför osynlighet vilket gjorde att flygplan polerades upp i mån av tid och blev då blankare. Så det handlar väldigt mycket om att hitta underlag för den modell man bygger. Något som inte alltid är lätt när historien inte talar om vilken färg som användes ens i modern tid. Om exemeplvis en del A-32A Lansen hade blå fenor eller inte är ju sådant som dyker upp i diskussionstrådar ibland. Men just nu verkar det som att inga Lansar hade blå fenor (hur snygga de än är med just blå fenor).
Vänligast / André
Andre B
Sv: En allmän lackfråga
Jag använder allt från halvblank lack till tvär-matt, beroende på vad det är för flygplan jag bygger.
Vad jag använder beror mest på hur gammal jag vill göra kärran.
Helblank lack undviker jag, det ser så leksaksaktigt ut på en modell, halvblank ser bättre ut, även på Airliners.
Pansar blir självklart helmatta.
Själva gången under bygget är som Glimmis beskrivit ovan.
Stefan
Vad jag använder beror mest på hur gammal jag vill göra kärran.
Helblank lack undviker jag, det ser så leksaksaktigt ut på en modell, halvblank ser bättre ut, även på Airliners.
Pansar blir självklart helmatta.
Själva gången under bygget är som Glimmis beskrivit ovan.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: En allmän lackfråga
Kan bara hålla med Stefan där. Jag bygger inte airliners men jag gjorde ett test med just en F-4 Phantom för några år sedan och målade den med en väldigt blank vit på undersidan. Det tog inte lång stund innan jag la på ett lager med sidanmatt klarlack...
Ett problem i sammanhanget är att förr var de flesta dekaler sidenmatta. Men de sista åren har det dykt upp helblanka dekaler. Fick sådan till en Airfix Spitfire för ett tag sedan och det tvingade mig att klarlacka modellen i sidenmatt vilket jag aldrig behövt innan.
Min erfarenhet i sammanhanget är att Heller's och Airfix dekaler oftast har tillhört de bästa. Har modeller med Heller dekaler där de sitter bättre på än färgen och där de utan problem även sitter väl på matta färger utan dekalvätskor. Det är inga som helst problem att lägga på maskeringstejp på dem. De sitter kvar efteråt när man tar bort tejpen. På Airfix Spitfiren släppte däremot dekalen med tejpen trots klarlack. Dekalens bindmedel däremot satt kvar på modellen...
Men tyvärr så får man närmast tvunget lägga på ett antal lager klarlack idag. Och bäst resultat får man nog med just sidanmatta och halvmatta lacker som sista lager...
/André
Ett problem i sammanhanget är att förr var de flesta dekaler sidenmatta. Men de sista åren har det dykt upp helblanka dekaler. Fick sådan till en Airfix Spitfire för ett tag sedan och det tvingade mig att klarlacka modellen i sidenmatt vilket jag aldrig behövt innan.
Min erfarenhet i sammanhanget är att Heller's och Airfix dekaler oftast har tillhört de bästa. Har modeller med Heller dekaler där de sitter bättre på än färgen och där de utan problem även sitter väl på matta färger utan dekalvätskor. Det är inga som helst problem att lägga på maskeringstejp på dem. De sitter kvar efteråt när man tar bort tejpen. På Airfix Spitfiren släppte däremot dekalen med tejpen trots klarlack. Dekalens bindmedel däremot satt kvar på modellen...
Men tyvärr så får man närmast tvunget lägga på ett antal lager klarlack idag. Och bäst resultat får man nog med just sidanmatta och halvmatta lacker som sista lager...
/André
Andre B
Sv: En allmän lackfråga
Gött då har man förkovrat sig i lackträsket , jag tackar så himla mycket för era svar , buger och bock
Gäst- Gäst
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet