IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vilka byggsatser hissar och dissar ni generellt i 1/32?

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vilka byggsatser hissar och dissar ni generellt i 1/32? Empty Vilka byggsatser hissar och dissar ni generellt i 1/32?

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jul 06 2017, 19:28

Fan, kände väl att det kunde vara på plats med en tråd om andra flygplan än Tamiyas.  Cool

Efter att ha byggt Tamiyas Mustang, så insåg jag att det är fan inte mycket som ens kommer i närheten kvalitetsmässigt.
Men vilka byggsatser finns då som vi hissar och dissar? Kom ihåg att ni får nämna flygplan som jag också har nämnt, här ska ingen ha patent på sina synpunkter inte. Wink

Erfarenhet:

Italeris Starfighter: En fin byggsats generellt, men inte helt utan problem. Grejen är ju den att de problem som man kan uppleva är sådant som egentligen merparten av alla modeller har, men vi har ju ribban så himla högt idag att även det minsta problem kommer till ljuset.
Minus:Luftintagen behöver lite omtanke; dator-kasseterna (?) bakom cockpit är inte helt korrekta och du får en ful glipa mellan halvorna till noshjulen.
Små problem, men ingenting som är svårt för en erfaren modellbyggare att fixa och en nybörjare skulle få ihop modellen utan problem; man får så mycket valmöjligheter kring öppna luckor, men varför kan man inte ha noskonen öppen med en radar-apparatur synlig?
Plus: Du kan ha allehanda luckor öppna; detaljerna i lådan är ganska fina så man behöver egentligen inget i resin; mycket fin beskrivning; du får med ett litet häfte med olika referensbilder; den är inte så hiskeligt dyr; du får ihop modellen utan större problem såsom glipor eller dylikt; du får möjlighet att visa upp både motorn och stjärtparti på ett par vagnar; det medföljer -omålad- PE till den och i cockpit så får du själv bestämma om du vill ha instrument-och sidopaneler i PE eller plast.

Är villig att ge den byggsatsen 7/10. 

Trumpeters MIG-29M: Också här en fin byggsats och som går ihop snabbt och lätt, där det medföljer skruvar till att använda under bygget. Ganska så tråkig dock.
Minus: Du får inte så många val sett till öppna luckor mer än till luftbromsen; tycker att den kostar för mycket för att vara så banal (uppemot 1200 kr på sina ställen); instrumentpanelen ur lådan tycker jag var förskräcklig. Klar plast där man skulle måla allting grått på framsidan och sedan svart på baksidan; du får en ful kant/skarv där vingarna och kroppen möts.
Plus: Vill du bygga något stort och fort, så är den perfekt; huv och luftbroms kommer med en enkel gångjärnsmekanism som möjliggör att man kan ha dem öppna eller stängda; Den kommer ihop utan större problem.

Ger den 6/10, tycker det är en tråkig byggsats.

Trumpeters MIG-21: Den här har jag bara börjat på, så det blir lite mer kortfattat i nuläget.
Minus: Du kan visa den med bakstycket av, men det finns ingen vägg mellan halvorna vilket får det att se ut som att motorn sitter i ett mörkt avloppsrör.
Plus: Den är fin, saker och ting passar ihop och du kan bygga den med en del luckor öppna.

Vågar inte riktigt ge den ett betyg än, men får lite samma känsla som Italeris Starfighter.

Revells Heinkel He-219 "Uhu": Fin byggsats som går ihop bra och inte kostar för mycket, men långt ifrån min "cup of tea".
Minus: Gjutskägg, gjutskägg, gjutskägg; Revells byggbeskrivningar är hemska. 10 gjutstammar och där du måste leta reda på delarna från varje stam  Evil or Very Mad; vill du bygga den med stängda luckor, så passar de inte riktigt över hjulhusen; dekalerna till fläkten bakom cockpit ser tecknad och tvådimensionell ut.
Plus: Du får ett detaljerat flygplan på mer eller mindre exakt en halv kvadratmeter till ett bra pris; inga problem med passform annat än luckorna till hjulhusen.

Ger den 5/10, hade det inte varit för att passformen är relativt bra så hade den hamnat på 4/10.

Sedan finns ju de modeller som man hört berättas om och som jag gärna vill höra era synpunkter kring bl. a.

Bra:
Revells Fw-190 F8
Trumpeters F-14
Academys F-16
Italeris Mirage III
Revells Eurofighter
Revells He-111
Revells Ju-88

Dåliga:
Academys F/A-18C
Revells Gripen
Hasegawas Starfighter
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom

Till överst på sidan Gå ner

Vilka byggsatser hissar och dissar ni generellt i 1/32? Empty Sv: Vilka byggsatser hissar och dissar ni generellt i 1/32?

Inlägg av linusorn tor jul 06 2017, 21:40

Hasegawas fw-190 i 1/32 har rent ut sagt usel passform i nosen. Både 190 och 109:an från Hasegawa är rätt enkla på det sätt att det inte finns så mycket ytdetaljering.
Trumpeters ME-262 är en riktigt fin modell. Bra detaljer och överlag bra passform.

linusorn

Vilka byggsatser hissar och dissar ni generellt i 1/32? Empty Sv: Vilka byggsatser hissar och dissar ni generellt i 1/32?

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jul 06 2017, 22:56

linusorn skrev:Hasegawas fw-190 i 1/32 har rent ut sagt usel passform i nosen. Både 190 och 109:an från Hasegawa är rätt enkla på det sätt att det inte finns så mycket ytdetaljering.
Trumpeters ME-262 är en riktigt fin modell. Bra detaljer och överlag bra passform.

Tack för den infon!

Hasegawa och Academy har verkligen sjukt varierande kvalitet på sina byggsatser, särskilt Hasegawa. Sistnämna pendlar ju verkligen från toppen till botten, nästan så att man börjar märka varningsklockor på bipolärt syndrom eller schizofreni.  Very Happy
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom

Inlägg av Stefan E fre jul 07 2017, 18:02

Vilka byggsatser hissar och dissar ni generellt i 1/32?

Oj, fråga 20 modellbyggare och du får 25 olika svar!

Jag kan bara svara för mig själv, så ta det för vad det är, min egen högst personliga åsikt.
Eftersom 32-skalan ligger mig väldigt varmt om hjärtat, det är min favorit-skala, så känner jag mig manad att svara.

Vad som är ”bäst” beror ju på så mycket…
”Bäst” beror ju också på VAD man är ute efter

Om man är ute efter en billig modell som blir rejält stor och väldetaljerad och är lättbyggd, men kanske inte är så noga med detaljer är Revells modeller ett fynd för det priset.
Om man kräver mycket detaljer och det bästa som går att få tag i och inte behöver tänka på priset, ja då är det Tamiya som gäller.

Någonstans däremellan skär linjerna varann och VAR är högst personligt.
Mina ”Mainstream”-favoritmärken är, uppifrån och ner;

Wing-Nut-Wings;

Flygplan från Första Världskriget.
Oerhört väl gjutna, dekaler av eftermarknadsklass, etsade bälten och kulsprutepipor, förstklassig instruktionsbok som också är en referenshandbok, allt förpackat i en lyxig kartong med förstklassig boxart.

Tamiya;

Ja, top of the class, behöver ingen närmare presentation.

Zouikei-Mura;

Som Tamiya och WNW

Hasegawa;

Lite ”hit and miss”, men deras nyare Japanska flygplan, Ki-61 ”Tony”, Ki-44 ”Tojo”, Ki-84 ”Frank”, A6M3 ”Raiden” och P-47 Thunderbolt, P-40 Warhawk m.fl. är riktigt fina, men kan vara svåra att få tag i.
Hasegawa är inte heller något lågprismärke.

Många lite äldre Hasegawasatser kan hittas i Revells lådor, till ett mycket lägre pris.

Trumpeter;

Bygger man i 1/32 kommer man inte runt Trumpeter och Hobbyboss.

En hel del pärlor i sortimentet som Me262, MiG-3, A-6 Intruder, A-4 Skyhawk, F-8 Crusader, Avenger, Dauntless, Swordfish, Il-10 m.fl., men också en del riktiga bottennapp som MiG-15/17 och P-51B.
Båda dessa märken har en tämligen slapp hållning till variantspecifika detaljer.
Oftast är det ett sammelsurium och svårt att reda ut vilken variant det egentligen är i lådan eftersom tillverkaren försöker göra en ”generisk” variant som passar alla.

Det gäller att ha goda referenser till hands, men modellerna är i allmännhet lättbyggda och har bra passform.
Läs recensioner och prata med andra byggare, eller fråga på något forum innan du köper något!

Academy;

Bra modeller till rimliga priser
Mig veterligen har Academy bara gjort en F/A-18 i 1/32, men den är mycket fin!
Den kan också hittas i en Kinetic-låda.

Italeri;

Hyfsat bra modeller men tämligen överprisade, INTE prisvärda i mitt tycke!
Italeri tar Tamiya-priser för Revell-kvalitet…

Revell;

Bra och lättbyggda modeller till lågt pris, men något förenklade här och var.
I många lådor finner man lite äldre Hasegawa-modeller.
Man får vad man betalar för…

Det var de vanligaste och största märkena, det finns säkert några jag glömt nämna, det får gärna någon annan fylla i så fall.

Sedan kommer vi till sk.” Short-runs”, men det tar vi en annan gång!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Zander_Lindstrom fre jul 07 2017, 22:40

Stefan E skrev:Vilka byggsatser hissar och dissar ni generellt i 1/32?

Oj, fråga 20 modellbyggare och du får 25 olika svar!

Jag kan bara svara för mig själv, så ta det för vad det är, min egen högst personliga åsikt.
Eftersom 32-skalan ligger mig väldigt varmt om hjärtat, det är min favorit-skala, så känner jag mig manad att svara.

Vad som är ”bäst” beror ju på så mycket…
”Bäst” beror ju också på VAD man är ute efter

Om man är ute efter en billig modell som blir rejält stor och väldetaljerad och är lättbyggd, men kanske inte är så noga med detaljer är Revells modeller ett fynd för det priset.
Om man kräver mycket detaljer och det bästa som går att få tag i och inte behöver tänka på priset, ja då är det Tamiya som gäller.

Någonstans däremellan skär linjerna varann och VAR är högst personligt.
Mina ”Mainstream”-favoritmärken är, uppifrån och ner;

Wing-Nut-Wings;

Flygplan från Första Världskriget.
Oerhört väl gjutna, dekaler av eftermarknadsklass, etsade bälten och kulsprutepipor, förstklassig instruktionsbok som också är en referenshandbok, allt förpackat i en lyxig kartong med förstklassig boxart.

Tamiya;

Ja, top of the class, behöver ingen närmare presentation.

Zouikei-Mura;

Som Tamiya och WNW

Hasegawa;

Lite ”hit and miss”, men deras nyare Japanska flygplan, Ki-61 ”Tony”, Ki-44 ”Tojo”, Ki-84 ”Frank”, A6M3 ”Raiden” och P-47 Thunderbolt, P-40 Warhawk m.fl. är riktigt fina, men kan vara svåra att få tag i.
Hasegawa är inte heller något lågprismärke.

Många lite äldre Hasegawasatser kan hittas i Revells lådor, till ett mycket lägre pris.

Trumpeter;

Bygger man i 1/32 kommer man inte runt Trumpeter och Hobbyboss.

En hel del pärlor i sortimentet som Me262, MiG-3, A-6 Intruder, A-4 Skyhawk, F-8 Crusader, Avenger, Dauntless, Swordfish, Il-10 m.fl., men också en del riktiga bottennapp som MiG-15/17 och P-51B.
Båda dessa märken har en tämligen slapp hållning till variantspecifika detaljer.
Oftast är det ett sammelsurium och svårt att reda ut vilken variant det egentligen är i lådan eftersom tillverkaren försöker göra en ”generisk” variant som passar alla.

Det gäller att ha goda referenser till hands, men modellerna är i allmännhet lättbyggda och har bra passform.
Läs recensioner och prata med andra byggare, eller fråga på något forum innan du köper något!

Academy;

Bra modeller till rimliga priser
Mig veterligen har Academy bara gjort en F/A-18 i 1/32, men den är mycket fin!
Den kan också hittas i en Kinetic-låda.

Italeri;

Hyfsat bra modeller men tämligen överprisade, INTE prisvärda i mitt tycke!
Italeri tar Tamiya-priser för Revell-kvalitet…

Revell;

Bra och lättbyggda modeller till lågt pris, men något förenklade här och var.
I många lådor finner man lite äldre Hasegawa-modeller.
Man får vad man betalar för…

Det var de vanligaste och största märkena, det finns säkert några jag glömt nämna, det får gärna någon annan fylla i så fall.

Sedan kommer vi till sk.” Short-runs”, men det tar vi en annan gång!

Stefan

Det är precis det jag är ute efter, personliga tankar kring olika tillverkare och byggsatser. Smile

Aaaaaah, A-6 och Avenger är båda ett par kärror som står högt på min önskelista, måste definitivt införskaffa dem nå'n dag.

Förstår hur du tänker kring Italeri med deras modeller i 1/48 och 1/72 i åtanke och även F-86 i 1/32. Starfighter och Mirage III däremot tycker jag är jättefina sett till detaljer och allt. Jag har inte byggt Mirage III:an än, men jag har den i stashen och tycker den är riktigt fin, särskilt motorn. Smile

Jag satt ju och kikade lite på min Hawker Hunter i 1/32 förut och kategoriserade alla delar, men hur är den som byggsats?
Spontant så känner jag väl att jag kanske borde köpa lite PE till luftbroms och motor om det finns.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom

Inlägg av linusorn fre jul 07 2017, 23:11

Hoppas du fått ett bra exempel av Italeris Mirage. Var sugen på att skaffa en, men efter att han kollat runt på nätet så ligger det lite på is om jag inte hittar den billigt. Ska tydligen vara problem med gjutningen. Särskilt kroppen då. Panellinjer som inte möter varandra, en del konstiga linjer och andra saker som verkar tyda på problem med formarna. Googla runt lite innan du bygger så behöver du inte göra missar som andra redan gjort.

linusorn

Inlägg av Matt_Public fre jul 07 2017, 23:24

Visserligen inkluderas ordet "generellt" i titeln, men rent specifikt vill jag påtala Cyber Hobbys utmärkta Bf 109E-serie. Rena drömmen oavsett vilken aspekt av hobbyn byggaren anser vara viktigast.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Stefan E lör jul 08 2017, 09:52

Italeris F-86a kommer från Kinetic och är bra för det priset, underbart dekalark från Cartograf.

Mirage och Starfighter däremot är nyproducerade modeller från Italeri själva och mycket dyrare.

Som jag skrev, det är riktigt bra modeller men alldeles för dyra, runt 5-600 hade varit lagom, inte dryga 1000-lappen som nu.
Får jag tag i en Mirage IIIC till vettigt pris (runt 5-6 hundringar som jag sa) kommer jag att köpa den, det är en önskemodell för mig.

Cyberhobby (Dragon) glömde jag!  Embarassed

Jag har deras Bf110 och den är riktigt fin, men ritningen är en katastrof!
Brett Green (Hyperscale) gjorde en errata (rättelse) som är 4 A-4 sidor lång!
Den nyare 109-serien lär vara riktigt fin, men den har jag inte sett själv ännu.

Undvik Dragons Mustanger som pesten!

De är rena skräpet, överdriven "ytdetaljering", usel passform, en del viktiga delar är tom. för små, fel både i detaljer och former.
Det bästa med Dragons Mussar är dekalarket som är gjort av Cartograf.

Dragon har också en UH-1D Huey i 1/35, det är Pandas uppskalade kopia av Italeris HUEY i 1/48.
Lite grov i detaljerna men annars riktigt bra, Cartografdekaler, besättning plus skyttar och ets ingår.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av cas lör jul 08 2017, 10:55

Det lilla jag har sett av Special Hobby:s 1/32 verkar lovande.
Eller så är det bara för att Tempest tilltalar mig på nåt grundläggande vis...

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Stefan E lör jul 08 2017, 15:07

cas skrev:Det lilla jag har sett av Special Hobby:s 1/32 verkar lovande.
Eller så är det bara för att Tempest tilltalar mig på nåt grundläggande vis...

Ja, de senaste (Tempest Mk.II Radialmotor, Tempest Mk.V Radmotor och Yak-3) är mycket fina, de har en kvalitet långt över vad SH brukar ha på sina byggsatser.
De är gjorda i stålformar och egentligen inga "short-runs".

Jag har för enkelhetens skull utelämnat kortserie-modellerna då de är lite mera riktade till entusiaster än vanliga byggsatser.

Snart kommer hela Typhoon-serien från SH, och de har en Westland Whirlwind i "pipelinen" också!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet