Alclad svart grundfärg...
5 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Alclad svart grundfärg...
Hej!
Har en Impala -67 som skall bli svart. Har funderat lite på hur jag skall få till det här bäst. En fundering är att måla den i Alclad´s blanka svarta grundfärg. Den verkar ha både djup och glans. Vad tror ni om det? Är det någon som brukar spruta denna färg med erfarenhet och som vågar sig på att spruta karossen?
Vänligast / André
Har en Impala -67 som skall bli svart. Har funderat lite på hur jag skall få till det här bäst. En fundering är att måla den i Alclad´s blanka svarta grundfärg. Den verkar ha både djup och glans. Vad tror ni om det? Är det någon som brukar spruta denna färg med erfarenhet och som vågar sig på att spruta karossen?
Vänligast / André
Andre B
Sv: Alclad svart grundfärg...
Alclads blanka svarta primer är akrylbaserad och fungerar mycket bra.
Den är egentligen avsedd som bas för Alclads högblanka färger (Krom, Polerad Aluminium etc), men fungerar troligen lika bra som topplack.
Jag har själv funderat att använda den på samma sätt, kanske behöver den ett toppskickt av klarlack..
Eftersom det är en Akrylfärg har den lite sämre "grepp" än vanlig primer, så jag brukar spruta en vanlig matt grå primer först.
En matt primer ger topplacken något att "bita" i och motverkar "vallningar" runt skarvlinjer vid dörrar och motorhuv/bagagelucka.
På en bil behöver man förmodligen polera mellan färglagren också.
Kanske någon mer bevandrad i bilbyggande har några bättre tips?
Stefan
Den är egentligen avsedd som bas för Alclads högblanka färger (Krom, Polerad Aluminium etc), men fungerar troligen lika bra som topplack.
Jag har själv funderat att använda den på samma sätt, kanske behöver den ett toppskickt av klarlack..
Eftersom det är en Akrylfärg har den lite sämre "grepp" än vanlig primer, så jag brukar spruta en vanlig matt grå primer först.
En matt primer ger topplacken något att "bita" i och motverkar "vallningar" runt skarvlinjer vid dörrar och motorhuv/bagagelucka.
På en bil behöver man förmodligen polera mellan färglagren också.
Kanske någon mer bevandrad i bilbyggande har några bättre tips?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Som Stefan säger.
Jag brukar lägga matt svart primer först som jag sedan polerar innan jag lägger på den blanka svarta.
Om jag skulle måla en bil så skulle jag nog lägga fler lager blanklack och polera emellan med micromesh.
Jag brukar lägga matt svart primer först som jag sedan polerar innan jag lägger på den blanka svarta.
Om jag skulle måla en bil så skulle jag nog lägga fler lager blanklack och polera emellan med micromesh.
Janne.S- Moderator
Ja, det verkar vara den vägen som de flesta bilbyggare går. Vill dock inte råka ut för att färgen släpper och ruinerar modellen. Så det ser ut som att jag får börja med en Tamiya primer ändå...
Att lägga på grundfärg för att en annan grundfärg lät så där. Jag fick för mig att Alclad inte var akrylbaserad då den sägs "lukta starkt av lösningsmedel" ?
Vänligast / André
Att lägga på grundfärg för att en annan grundfärg lät så där. Jag fick för mig att Alclad inte var akrylbaserad då den sägs "lukta starkt av lösningsmedel" ?
Vänligast / André
Andre B
Den blanka primern är Akrylbaserad och tro mig, den BEHÖVER en grundfärg att "greppa tag" i!
De "vanliga" metallfärgerna från Alclad är lösningsmedelsbaserade och den blanka primern tål inte att målas med dem!
Den matta primern däremot är lösningsmedelsbaserad avsedd för Alclads "vanliga" lacker som inte är "high gloss" (aluminium, steel etc).
Den har jag aldrig haft några problem att få o fästa på underlaget och har aldrig lyckats dra loss något efter maskering.
Jag skulle lägga först en (neutral) grå primer-bas (polera), sedan den blanka svarta primern (polera) och till sist lägga på topplacken.
Fast egentligen skulle jag nog skippa den blanka primern helt och köra på topplacken direkt.
Om du tänker använda "riktig" bilfärg, kan du använda en grund-primer från t.ex. Biltema, de finns i vitt, svart, grått och rött.
En sådan primer tål ALLT!
Det är vad jag själv har använt då jag byggt bilar (ja, jag HAR faktiskt byggt bilar och lastbilar, en hel del, men det var länge sedan).
Stefan
De "vanliga" metallfärgerna från Alclad är lösningsmedelsbaserade och den blanka primern tål inte att målas med dem!
Den matta primern däremot är lösningsmedelsbaserad avsedd för Alclads "vanliga" lacker som inte är "high gloss" (aluminium, steel etc).
Den har jag aldrig haft några problem att få o fästa på underlaget och har aldrig lyckats dra loss något efter maskering.
Jag skulle lägga först en (neutral) grå primer-bas (polera), sedan den blanka svarta primern (polera) och till sist lägga på topplacken.
Fast egentligen skulle jag nog skippa den blanka primern helt och köra på topplacken direkt.
Om du tänker använda "riktig" bilfärg, kan du använda en grund-primer från t.ex. Biltema, de finns i vitt, svart, grått och rött.
En sådan primer tål ALLT!
Det är vad jag själv har använt då jag byggt bilar (ja, jag HAR faktiskt byggt bilar och lastbilar, en hel del, men det var länge sedan).
Stefan
Det lutar allt mer mot att det blir så. En liten Mustang kan jag låta haverera då delar alltid kan användas till andra byggen. Men den här karossen vill jag inte låta haverera. Har med byggt bilar och särskilt lastbilar. Men det var i en tid då jag målade med Humbrol's färger och de fungerade!
Synd att CRC's primer inte håller samma kvalité som Biltema's...
/André
Synd att CRC's primer inte håller samma kvalité som Biltema's...
/André
Andre B
Känner du dig bekväm med Ultimate Primer så har dom precis släppt en blank svart variant. Den kom i förra veckan så den kanske inte finns i butikerna än dock...
Tommy
Tommy
TommyKillander
När vi talar om Biltema talar vi om sprayburk då?
Ultimate primer? Är det på färgpott eller sprayburk?
Vänligast / André
Vänligast / André
Andre B
Andre B skrev:
Den kommer på flaska och är avsedd att airbrushas:
https://www.umpretail.com/collections/painting/products/ultimate-primer-120ml-gloss-black
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den tis jul 18 2017, 11:08, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Ja, de Biltema-färger jag avsåg är sprayburkar, grundfärg avsedd för bilar (fullskala!).
Stefan
Stefan
UMP blank svart!??!
Det låter som en underbar grej för plåtrena kärror!
Det låter som en underbar grej för plåtrena kärror!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Andre B skrev:UMP? Ja, helt klart intressant...
Testad av Paul på ISM (f.ö. delägare i Ultimate Products)
Jag har inte sett den i de svenska butikerna ännu, men jag vann en flarra av den som kanske kommer med posten i veckan. Jag hade tänkt att använda den på utblåset på min Kfir.
Tommy
TommyKillander
Ok, det där jörpet kan man knappt vänta på!
Har precis satt i ett nytt 0,4mm munstycke på min Evolution, så "My Airbrush is ready" som man säger!
Har precis satt i ett nytt 0,4mm munstycke på min Evolution, så "My Airbrush is ready" som man säger!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Rörande Biltema grundfärg... ...vilken av dem avsågs? När jag var där så hade de flera sorter. För plast, för akrylfärg...
/André
/André
Andre B
Det är säkert 10 år sedan jag använde dem så det är troligt att sortimentet ändrats kraftigt vid det här laget.
Men den jag använde mest var vanlig bil-primer (för plåtytor, STOR burk) eller deras Hobby-primer (Liten burk) avsedd för plastmodeller.
Stefan
Men den jag använde mest var vanlig bil-primer (för plåtytor, STOR burk) eller deras Hobby-primer (Liten burk) avsedd för plastmodeller.
Stefan
Jo, sortimentet har förändrats sen dess.
Ok, tamiya som vanligt då...
Ok, tamiya som vanligt då...
Andre B
Liknande ämnen
» En fråga om Primer/Grundfärg
» Grundfärg till "zink chrome" ?
» F-117A Nighthawk, Tamyia 1/48
» Vad är nu Alclad Aqua Gloss?
» Airbrushing - Hur svårt kan det vara?
» Grundfärg till "zink chrome" ?
» F-117A Nighthawk, Tamyia 1/48
» Vad är nu Alclad Aqua Gloss?