IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vilka penslar ???

+2
MiniStuff
Viggen
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vilka penslar ??? Empty Vilka penslar ???

Inlägg av Viggen tor jun 25 2009, 22:30

Vilka tycker ni funkar bäst ??
Oh var köper ni dom isåfall.
Har köpt bara billiga typ 20kr st men skulle vilja testa
ett par bättre.
Men de finns en hel djungel därute.
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Vilka penslar ??? Empty Sv: Vilka penslar ???

Inlägg av MiniStuff fre jun 26 2009, 13:49

När det gäller penslar så tycker jag man ska ha både billiga och en del påkostade i sin arsenal. De billigare använder jag till torrborstning, washing etc. även en del andra "grovarbeten". Sen när det kommer till detaljmålning och figurer så använder jag endast det bästa - kolinskyborstar och liknande. De kostar ju en del MEN de håller väldigt mycket längre och ger ett bättre resultat än de billiga.

Kan rekommendera bla. daVincipenslar i kolinsky, finns 2st olika set till faktiskt ett vettigt pris får jag väl säga på MiniStuff Wink

detaljset
allroundset

finns även ett lite dyrare set med penslar tänkta främst till figurmålning, framtagna av en av mästarna i världen dansken Rune Kappel:

Kappelset

annars brukar jag köpa en en del billigare penslar på närmaste konsthandel.

Tilläggas skall att jag i princip uteslutande använder vattenbaserade färger, när jag använder enamel så har jag ett gäng penslar endast för det ändamålet. man bör inte blanda ihop de penslarna. dessutom har jag separerat penslar som används endast till metallicfärger då hur man än gör så blir det alltid kvar lite metallpartiklar i penslarna.

Rengöring och vård av sina penslar tycker jag också är a och o. Vid rengöring använder jag inte bara vatten utan även tvål, finns speciella tvålar som även vårdar penslarna på samma gång, men man kan även köpa vanlig handtvål i mataffären. Rekomenderar Dove där. Sen finns det även sk. "brush Restorer" som "återställer" penslarna till sitt gamla jag Razz

jaja... jag säger köp gärna billigare penslar men investera i ett par fina "dyra" penslar också, för det gör skillnad.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vilka penslar ??? Empty Sv: Vilka penslar ???

Inlägg av Azgaron fre jun 26 2009, 16:32

Mycket intressant läsning Markus!

Blev himla sugen på att skaffa nått av seten! Bra penslar är aldrig fel!
Har några GW och Tradition som jag tycker om att använda!
Jag brukar tvätta mina penslar i vanligt handdiskmedel, är det Ok?

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Vilka penslar ??? Empty Sv: Vilka penslar ???

Inlägg av MiniStuff fre jun 26 2009, 18:54

ang. handdiskmedel: har jag testat men tycker inte att det ger samma bra resultat. tror att tvålen vårdar penseln mer. sen glömde jag nämna en sak om mig och målning/penslar... jag är en flitig brukare av saliv! Jag är vad man kallar för en "brushlicker", alltså under tiden jag målar så formar jag/blöter upp penseln med/utan färg med hjälp av munnen/tungan/läpparna/saliv. låter kanske knasigt och äckligt... Razz men är ett väldigt bra trick när man målar figurer. Och efter att jag har tvättat penseln så avslutar jag alltid med att blöta upp penseln, detta för att forma den samt att salivet vårdar stråna.

OBS! detta är dock enbart avsett för penslar som används med vattenbaserade färger. Bör ej förväxlas med enamel/oljefärger Rolling Eyes

Kan tillägga att de färger som smakar bäst är Vallejos Model Color, sämst smakar en del av Citadels Foundation. Very Happy

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vilka penslar ??? Empty Sv: Vilka penslar ???

Inlägg av Azgaron fre jun 26 2009, 19:57

Tack för svaret Markus!

Brushlicker kommer jag ihåg att du nämnde på EM! Smile Brukar forma penslarna med saliv innan jag sätter dit hylsan! Under målning har jag dock inte provat!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Vilka penslar ??? Empty Sv: Vilka penslar ???

Inlägg av Janne.S fre jun 26 2009, 19:59

Verkar vara mycket med penslar Razz Får ha en stund när vi provsmakar färger på Modell GBG sedan, ti-hi Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vilka penslar ??? Empty Sv: Vilka penslar ???

Inlägg av Linus fre jun 26 2009, 22:09

Jag brukar forma mina lite dyrare penslar mellan läpparna före och efter målning, funkar hur bra som helst.
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Vilka penslar ??? Empty Sv: Vilka penslar ???

Inlägg av MiniStuff fre jun 26 2009, 22:11

Laughing inte helt omöjligt...

har ju funderat om man skall ta med sig lite att göra ifall det blir tid över Smile så då skulle det passa på med lite vinprovning, ta med lite vatten att gurgla munnen med gubbar!

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vilka penslar ??? Empty Sv: Vilka penslar ???

Inlägg av Viggen lör jun 27 2009, 22:31

Jag får tacka så hemskt mycke för infon Very Happy
Dags att beställa några fina pensar nu framöver.
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Vilka penslar ??? Empty Sv: Vilka penslar ???

Inlägg av Obed ons dec 15 2010, 10:29

Det är så svårt att hitta mjuka fina penslar som inte spretar efter ett tag. Hittade Tamiya för längesedan som fortfarande är bra. Tror inte det är vanlig mårdhår. Säker från någon sällsynt vit silkesapa eller så.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Vilka penslar ??? Empty Sv: Vilka penslar ???

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet