Tamiya 1/32 J 26
+4
cas
Azgaron
Stefan E
Zander_Lindstrom
8 posters
Sida 1 av 1
Tamiya 1/32 J 26
Det här verkar kul och i allra högsta grad lämpligt för min del.
Jag färdigställde min Mustang för ca en månad sedan, men nog kan jag väl summera den lite med några byggbilder ändå.
När bygget inleddes, så kändes det rätt hopplöst ett tag -lite som när jag började med Draken- och jag förklarar varför på bilderna.
Lite till Christer "cas" Anderssons förtret, så målade jag motorn med Tamiya X-1 istället för XF-1.
Christer hävdade att motorerna blev matta fort, och jag hävdade att jag ville ha en halvblank yta till när jag slängde på washer och pigment. På så sätt så blir det en blandning mellan halvblanka och matta ytor på motorn. Kanske detta är ett skolexempel på "om detta tvistar di lärde"?
Motorn var för övrigt det absolut mest komplicerade på hela modellen och här gällde det att torrpassa och kika en extra gång på ritningen för att inte sätta något åt fel håll eller så.
Därefter följde hopsättning av cockpit, och de första motgångarna kom här.
Jag hade inga referenser till hands vid just det här tillfället och kom inte ihåg vilken stol som skulle vara i de svenska Mustangerna. Således hade jag alltså 50/50 % chans att det skulle bli rätt eller fel, och givetvis så blev det fel stol. Sedan så följde vad jag trodde var en dyna på ryggstödet, men som sedermera visade sig vara en livbåt. Allt var målat och limmat redan, så jag kunde inte ändra någonting. Målade den gul med hjälp av någon gul färg från Games Workshop. Givetvis så blev det åt helskotta och rätt så ojämn yta, men här så hade jag lite tur. Det ojämna gjorde att det såg ut som lite veck och annat i gummit, så jag lät det vara kvar. Jag fullkomligt hatade bältena dock.
Instrumentpanelen synlig här och lite chipping på golvet. Jag har noterat att folk chippar golven något vansinnigt på de här kärrorna, men jag ville gärna ha lite mindre av den varan. Tyckte ett tag att det t. om var för mycket, men blev övertygad om att det såg bra ut.
Motgång nr 2 kom när jag satte ihop kroppen. Nu blev jag rädd. Hade jag satt ihop den fel? Var det fel på modellen? Hade jag fått ett ex. som blivit skevt? På bilden t.h så hade jag limmat med TETC och hållt ihop med klämma, det gick åt fanders, så jag fick skära upp det och försöka på nytt.
På mittenbilden så satt jag och höll ihop det med fingrarna i en halvtimme. Det såg lite bättre ut, men fortfarande åt helskotta.
Så jag pressade ihop den med handen igen, slängde på TETC och sedan på med superlim som jag snabbt sprutade aktivator på.
Nu såg det fortfarande snett ut, men inte så jättefarligt. Jag kom fram till att det skulle inte bli mycket bättre än så, så jag slipade och skar bort lite.
Nu var frågan, skulle motorkåpor och frontglas passa?
Svaret var att motorkåpan passade utan större problem, men inte frontglaset. Det blev en glipa som jag fick spackla, har ingen bild på det dock.
Så byggdes vingar och hjulhus. Fantastiskt fint i vapenhuset, jag målade ammunitionen med TrueMetals guldfärg på tub och sedan på med en wash.
Slängde i lite blytråd i hjulhuset för att höja realismen lite och sedan så -hör och häpna- så slängde jag på en preshade.
Till er som inte vet, så är jag i regel starkt emot att preshada mina modeller nuförtiden. Här såg jag för övrigt också att skrovet passade ihop snyggt på övriga flygplanet, så jag hade inte gjort något galet. Det blev ett par fula glipor och kanter där dock som ni ser.
"Det ska inte vara gult där!" kanske några säger? Då säger jag som så, att jag har sett alla möjliga färger i hjulhus och på motorn i mina referenser.
Chippade lite med pensel med hjälp av Vallejo Model Air Aluminium -en personlig favorit till chipping och ett par, bara ett par, fläckar med guldfärg på sina ställen.
Dags för målning -äntligen!- här ser ni även glipan vid frontglaset. "Wow, är det så dålig passform på beväpningsluckorna? Nej då, tvärtom! Det är bara det att jag fixerade dem med häftmassa när jag målade.
Här är hon målad med XtremeMetal Duraluminium över ett matt täcke av Humbrols grå sprayprimer.
Här höjdes det lite röster över att Mustangerna var målade med aluminiumfärg på vingarna. Jag hade inga referenser på hur det såg ut, så jag gjorde en kvalificerad gissning på hur det skulle kunna se ut.
Resultatet: Jag blandade en metallfärg från Tamiya (kommer inte ihåg vilken) och med ett par skvättar grått i den. Jag tyckte vid provsprayning att det såg ut som metalic-färg, så det fick duga. Vill också poängtera här att jag inte maskerade huvudställsluckorna eftersom att dessa skulle bort sen ändå.
Till er som inte har byggt den här, så får du med separata delar till hurvida du vill ha landningsställen öppna eller ej.
Passade på att vädra insidan på kåporna också till motorn. T.h ser vi bottenkåpan och här ville jag ge ett intryck av att det samlats olja, sot och damm. I mitten ser vi sidopanelerna, där ville jag bara ge ett intryck av att det blivit sot-rester. T.v så ser vi toppkåpan och den ville jag ha relativt ren jämfört med de andra, så här torrborstade jag bara lite med sot från Tamiyas lilla "sminkdosa" och sedan på med lite torra pigment för att mörka ner färgen lite.
Så slängde jag på dekalerna ifrån Moose Republic. Riktigt bra dekaler, kan varmt rekommendera dem ifall ni vill bygga svenskt. Helt fantastiska.
Kommer inte ihåg individnumret längre på "Pancho" så om någon vet, så får ni gärna tala om det.
Så slängde jag på lite hemmablandad oljewash, som jag har ståendes i en flaska i färghyllan.
Så började jag arbeta på "hatthyllan". Skapade den genom att ta en bit plasticard och lade över ett täcke av Greenstuff. Fästena gjorde jag av ett par överblivna bältesspännen som jag vände uppochned med den blanka sidan uppåt och böjde till dem.
Här ligger den målad i min relativt rena hand.
Jag ville hinna klart med den till Grevens 1 juli och insåg att jag hade runt 15-20 dagar på mig att färdigställa den, från det att jag inte satt ihop kroppshalvorna. Detta resulterade i att jag jobbade två-skift varje dag för att hinna klart i tid, jag ville inte stressa någonting på slutet och riskera att det blir dåligt. "Men stressade du inte när du jobbade 'två-skift' då?" Nope, jag satt långa dagar och tog det kallt. Tackade t. om nej till midsommarfirande hos min syster, bara för att kunna sitta hemma och bygga på den. Kan säga att jag ångrar ingenting.
Jag färdigställde min Mustang för ca en månad sedan, men nog kan jag väl summera den lite med några byggbilder ändå.
När bygget inleddes, så kändes det rätt hopplöst ett tag -lite som när jag började med Draken- och jag förklarar varför på bilderna.
Lite till Christer "cas" Anderssons förtret, så målade jag motorn med Tamiya X-1 istället för XF-1.
Christer hävdade att motorerna blev matta fort, och jag hävdade att jag ville ha en halvblank yta till när jag slängde på washer och pigment. På så sätt så blir det en blandning mellan halvblanka och matta ytor på motorn. Kanske detta är ett skolexempel på "om detta tvistar di lärde"?
Motorn var för övrigt det absolut mest komplicerade på hela modellen och här gällde det att torrpassa och kika en extra gång på ritningen för att inte sätta något åt fel håll eller så.
Därefter följde hopsättning av cockpit, och de första motgångarna kom här.
Jag hade inga referenser till hands vid just det här tillfället och kom inte ihåg vilken stol som skulle vara i de svenska Mustangerna. Således hade jag alltså 50/50 % chans att det skulle bli rätt eller fel, och givetvis så blev det fel stol. Sedan så följde vad jag trodde var en dyna på ryggstödet, men som sedermera visade sig vara en livbåt. Allt var målat och limmat redan, så jag kunde inte ändra någonting. Målade den gul med hjälp av någon gul färg från Games Workshop. Givetvis så blev det åt helskotta och rätt så ojämn yta, men här så hade jag lite tur. Det ojämna gjorde att det såg ut som lite veck och annat i gummit, så jag lät det vara kvar. Jag fullkomligt hatade bältena dock.
Instrumentpanelen synlig här och lite chipping på golvet. Jag har noterat att folk chippar golven något vansinnigt på de här kärrorna, men jag ville gärna ha lite mindre av den varan. Tyckte ett tag att det t. om var för mycket, men blev övertygad om att det såg bra ut.
Motgång nr 2 kom när jag satte ihop kroppen. Nu blev jag rädd. Hade jag satt ihop den fel? Var det fel på modellen? Hade jag fått ett ex. som blivit skevt? På bilden t.h så hade jag limmat med TETC och hållt ihop med klämma, det gick åt fanders, så jag fick skära upp det och försöka på nytt.
På mittenbilden så satt jag och höll ihop det med fingrarna i en halvtimme. Det såg lite bättre ut, men fortfarande åt helskotta.
Så jag pressade ihop den med handen igen, slängde på TETC och sedan på med superlim som jag snabbt sprutade aktivator på.
Nu såg det fortfarande snett ut, men inte så jättefarligt. Jag kom fram till att det skulle inte bli mycket bättre än så, så jag slipade och skar bort lite.
Nu var frågan, skulle motorkåpor och frontglas passa?
Svaret var att motorkåpan passade utan större problem, men inte frontglaset. Det blev en glipa som jag fick spackla, har ingen bild på det dock.
Så byggdes vingar och hjulhus. Fantastiskt fint i vapenhuset, jag målade ammunitionen med TrueMetals guldfärg på tub och sedan på med en wash.
Slängde i lite blytråd i hjulhuset för att höja realismen lite och sedan så -hör och häpna- så slängde jag på en preshade.
Till er som inte vet, så är jag i regel starkt emot att preshada mina modeller nuförtiden. Här såg jag för övrigt också att skrovet passade ihop snyggt på övriga flygplanet, så jag hade inte gjort något galet. Det blev ett par fula glipor och kanter där dock som ni ser.
"Det ska inte vara gult där!" kanske några säger? Då säger jag som så, att jag har sett alla möjliga färger i hjulhus och på motorn i mina referenser.
Chippade lite med pensel med hjälp av Vallejo Model Air Aluminium -en personlig favorit till chipping och ett par, bara ett par, fläckar med guldfärg på sina ställen.
Dags för målning -äntligen!- här ser ni även glipan vid frontglaset. "Wow, är det så dålig passform på beväpningsluckorna? Nej då, tvärtom! Det är bara det att jag fixerade dem med häftmassa när jag målade.
Här är hon målad med XtremeMetal Duraluminium över ett matt täcke av Humbrols grå sprayprimer.
Här höjdes det lite röster över att Mustangerna var målade med aluminiumfärg på vingarna. Jag hade inga referenser på hur det såg ut, så jag gjorde en kvalificerad gissning på hur det skulle kunna se ut.
Resultatet: Jag blandade en metallfärg från Tamiya (kommer inte ihåg vilken) och med ett par skvättar grått i den. Jag tyckte vid provsprayning att det såg ut som metalic-färg, så det fick duga. Vill också poängtera här att jag inte maskerade huvudställsluckorna eftersom att dessa skulle bort sen ändå.
Till er som inte har byggt den här, så får du med separata delar till hurvida du vill ha landningsställen öppna eller ej.
Passade på att vädra insidan på kåporna också till motorn. T.h ser vi bottenkåpan och här ville jag ge ett intryck av att det samlats olja, sot och damm. I mitten ser vi sidopanelerna, där ville jag bara ge ett intryck av att det blivit sot-rester. T.v så ser vi toppkåpan och den ville jag ha relativt ren jämfört med de andra, så här torrborstade jag bara lite med sot från Tamiyas lilla "sminkdosa" och sedan på med lite torra pigment för att mörka ner färgen lite.
Så slängde jag på dekalerna ifrån Moose Republic. Riktigt bra dekaler, kan varmt rekommendera dem ifall ni vill bygga svenskt. Helt fantastiska.
Kommer inte ihåg individnumret längre på "Pancho" så om någon vet, så får ni gärna tala om det.
Så slängde jag på lite hemmablandad oljewash, som jag har ståendes i en flaska i färghyllan.
Så började jag arbeta på "hatthyllan". Skapade den genom att ta en bit plasticard och lade över ett täcke av Greenstuff. Fästena gjorde jag av ett par överblivna bältesspännen som jag vände uppochned med den blanka sidan uppåt och böjde till dem.
Här ligger den målad i min relativt rena hand.
Jag ville hinna klart med den till Grevens 1 juli och insåg att jag hade runt 15-20 dagar på mig att färdigställa den, från det att jag inte satt ihop kroppshalvorna. Detta resulterade i att jag jobbade två-skift varje dag för att hinna klart i tid, jag ville inte stressa någonting på slutet och riskera att det blir dåligt. "Men stressade du inte när du jobbade 'två-skift' då?" Nope, jag satt långa dagar och tog det kallt. Tackade t. om nej till midsommarfirande hos min syster, bara för att kunna sitta hemma och bygga på den. Kan säga att jag ångrar ingenting.
Zander_Lindstrom
Sv: Tamiya 1/32 J 26
Jag tänkte också att det skulle vara lite kul att göra ett par piloter (en pilot och mekaniker på bild) och kom på att jag kunde ju göra om dem till svenskar relativt enkelt.
Jag använde mig av en stående pilot från Tamiyas Corsair och ifrån Mustangen.
Dålig kamera + dålig skärpa = dålig bild, men den enda jag hade. Här har jag kapat av lite av nackstödet.
Och här är en bild från Digitalkameran på piloten. Till att börja med, så var jag tvungen att kapa flytvästen från midjehöjd till brösthöjd och lägga till ett par nya remmar.
Kroppen är ifrån en Corsair-pilot och huvudet från en Mustangpilot, detta betydde att huvudet inte passade. Det var absolut inget problem dock eftersom att han ändå skulle bära en röd scarf. På nionde dagen skapade Gud Greenstuff!
Mekanikern var inte så svår, han behövde bara en annorlunda kavaj.
Och här är de målade!
Vill ni veta mer hur jag gjorde, så kan ni ju alltid kika in på min byggsida på Facebook.
Tror det ska gå att se även om ni inte har konto på FB.
https://www.facebook.com/pg/zanlinkreations/photos/?tab=album&album_id=1941592409411978
Jag använde mig av en stående pilot från Tamiyas Corsair och ifrån Mustangen.
Dålig kamera + dålig skärpa = dålig bild, men den enda jag hade. Här har jag kapat av lite av nackstödet.
Och här är en bild från Digitalkameran på piloten. Till att börja med, så var jag tvungen att kapa flytvästen från midjehöjd till brösthöjd och lägga till ett par nya remmar.
Kroppen är ifrån en Corsair-pilot och huvudet från en Mustangpilot, detta betydde att huvudet inte passade. Det var absolut inget problem dock eftersom att han ändå skulle bära en röd scarf. På nionde dagen skapade Gud Greenstuff!
Mekanikern var inte så svår, han behövde bara en annorlunda kavaj.
Och här är de målade!
Vill ni veta mer hur jag gjorde, så kan ni ju alltid kika in på min byggsida på Facebook.
Tror det ska gå att se även om ni inte har konto på FB.
https://www.facebook.com/pg/zanlinkreations/photos/?tab=album&album_id=1941592409411978
Zander_Lindstrom
Sv: Tamiya 1/32 J 26
Stefan E skrev:Läcker Musse!
Stefan
Tusen tack, å Sveriges vägnar.
Zander_Lindstrom
Sv: Tamiya 1/32 J 26
Det var ju en hel del knåpat på den, piloter och allt! Snyggt jobbat och kul med en svensk kärra i den skalan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Tamiya 1/32 J 26
Azgaron skrev:Det var ju en hel del knåpat på den, piloter och allt! Snyggt jobbat och kul med en svensk kärra i den skalan!
Håkan
Tack så mycket.
Jo, jag gillar att gå "all in" när jag bygger så här fina byggsatser, med allsköns möjliga luckor öppna.
Det är för mig en självklarhet att man ska ha motor, luckor, beväpning och dylikt synligt om man kan och figurerna var faktiskt riktigt kul att göra.
Okej, det var väl inte så jättekul att sitta och skära och karva från flytvästen, men det finns ju sjukt tråkiga saker i alla former av modellbygge.
Zander_Lindstrom
Sv: Tamiya 1/32 J 26
Stefan E fick ju t. om lite VIP-bilder av mig när figurerna var klara.
Zander_Lindstrom
Sv: Tamiya 1/32 J 26
Till slut blev det allt en snygg Musse, även om du blanklackade motorn
Tar du med den till AIM?
Tar du med den till AIM?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Tamiya 1/32 J 26
Fan, jag kan verkligen inte citera flera stycken på en gång, så jag får ta den enkla utvägen.
cas: Tackar, och jag skulle gjort det igen.
Får se hur det ser ut. Ska eventuellt till Grekland till hösten, och då har jag inte råd att slänga stålar på hotell. Jag vill gärna ställa ut den där dock.
Tommy: Tusen, tusen tack!
cas: Tackar, och jag skulle gjort det igen.
Får se hur det ser ut. Ska eventuellt till Grekland till hösten, och då har jag inte råd att slänga stålar på hotell. Jag vill gärna ställa ut den där dock.
Tommy: Tusen, tusen tack!
Zander_Lindstrom
Sv: Tamiya 1/32 J 26
Kul bygge och den blev verkligen mycket läcker!
Extra plus för de fina figurerna!
Extra plus för de fina figurerna!
glimturen
Sv: Tamiya 1/32 J 26
glimturen skrev:Kul bygge och den blev verkligen mycket läcker!
Extra plus för de fina figurerna!
Tack så mycket!
Ja, det känns helkul att figurerna blivit så uppskattade online trots att det är målade "den enkla vägen".
Det brukar alltid börja med att jag kollar filmer och går in med självförtroendet på topp och börjar på med många, tunna lager i olika nyanser och så ser det ut såhär istället och jag går till "den enkla vägen".
Zander_Lindstrom
Sv: Tamiya 1/32 J 26
Ja, det blev verkligen en helläcker Mustang. Trodde nästan figurerna var komna ur Molins "Tre Kärlekar"... *ler*
Vänligast / André
Vänligast / André
Andre B
Sv: Tamiya 1/32 J 26
Tack så mycket Bosse & André.
Jag har döpt piloterna till "tvillingarna" eftersom att de har likadana ansikten.
Försökte mig på att särskilja dem lite genom att göra mekanikern något mörkare i huden och med svart hår, och piloten med rött hår och "normal" hudton.
Jag har döpt piloterna till "tvillingarna" eftersom att de har likadana ansikten.
Försökte mig på att särskilja dem lite genom att göra mekanikern något mörkare i huden och med svart hår, och piloten med rött hår och "normal" hudton.
Zander_Lindstrom
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet