A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
+7
Caverö
Azgaron
glimturen
cas
Andre B
Matt_Public
Stefan E
11 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Senast ändrad av Stefan E den sön jul 30 2017, 21:45, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
A-36?
Professorn har då sinne för allt som är vackert här i världen.
Professorn har då sinne för allt som är vackert här i världen.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Håller tummarna för en saftig Accurate Miniature (plasten åtminstone) A-36!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Men då kan man ju komma med en paint eller quarterhäst med?
Eller en Texan, Sabre och Rapier... ...eller en Spitfire?
Apache, ett flygplan utan fullblod i generna...
Det blir intressant det här! *s*
Vänligast / André
Ps.
Platsar den här damen eller måste jag köpa en Airfixmodell med?
https://www.amazon.co.uk/d/Motorised-Model-Kits/Masterbox-Scale-Pin-Patty-Construction-Set-Grey/B019ECB9PO/ref=sr_1_61?s=kids&ie=UTF8&qid=1501427133&sr=1-61
Eller en Texan, Sabre och Rapier... ...eller en Spitfire?
Apache, ett flygplan utan fullblod i generna...
Det blir intressant det här! *s*
Vänligast / André
Ps.
Platsar den här damen eller måste jag köpa en Airfixmodell med?
https://www.amazon.co.uk/d/Motorised-Model-Kits/Masterbox-Scale-Pin-Patty-Construction-Set-Grey/B019ECB9PO/ref=sr_1_61?s=kids&ie=UTF8&qid=1501427133&sr=1-61
Andre B
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Just exakt den lådan har jag med Stefan!
Skall det bli hajkäft också?
Oavsett så kommer det bli mumma!
Skall det bli hajkäft också?
Oavsett så kommer det bli mumma!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Nja, för att den skall få fullblod i generna så behöver den få något brittiskt under huven från Rolls-Royce med "riktiga hästar".
A-36:an är sprungen ur den första versionen av P-51.an så inte heller är det den första versionen av Mustang...
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_A-36_Apache
Så det är nog mest arabgener från gränslandet i den där. Absolut inga engelska fullblodsgener.
En Mustang variant om än inte till namnet. Men inte desto mindre intressant för det! *ler*
Vänligast / André
A-36:an är sprungen ur den första versionen av P-51.an så inte heller är det den första versionen av Mustang...
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_A-36_Apache
Så det är nog mest arabgener från gränslandet i den där. Absolut inga engelska fullblodsgener.
En Mustang variant om än inte till namnet. Men inte desto mindre intressant för det! *ler*
Vänligast / André
Andre B
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Andre B skrev:Nja, för att den skall få fullblod i generna så behöver den få något brittiskt under huven från Rolls-Royce med "riktiga hästar".
A-36:an är sprungen ur den första versionen av P-51.an så inte heller är det den första versionen av Mustang...
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_A-36_Apache
Så det är nog mest arabgener från gränslandet i den där. Absolut inga engelska fullblodsgener.
En Mustang variant om än inte till namnet. Men inte desto mindre intressant för det! *ler*
Vänligast / André
Ja, den kan väl närmast kallas för en Ardenner jämfört med de senare varianterna.
Jag tycker A-36an har blivit lite bortglömd i skuggan av P-51an, (liksom Hurricane) men det är ett mycket intressant och spännande flygplan och den var mycket lyckad som markattack, vilket den byggdes för från början.
Britterna ville använda den som bombareskort, men det funkade naturligtvis inte eftersom motorn inte var byggd för höga höjder.
Problemet var att motorn dog över 4000 meter och bombarna flög mycket högre än så.
När flygplanet sen kopplades till Merlin-motorn fick man det bästa från bägge världarna!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Ser intressant ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Spännande får man fråga vilken målning gode herr´n hade tänkt sig?
Caverö
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Det var ju inte A-36:an som fick en R-R motor med riktiga fullblodshästar utan P-51:an som man i USA ville göra om till just attack och störtbombare dvs. A-36 för att hålla "produktionen" av flygplanet igång efter de inledande leveranserna av Mustang Mk.I till RAF. Tyckte det är rätt intressant att Apachen ett tag var det mest olycksdrabbade flygplanet i USAAF trots en helt ny vinge särskilt konstruerad för attackuppdragen. Så även om den bidrog till krigsinsatsen så känns det lite som att Apachen var lika "olyckad" som Mustangen blev "lyckad"...
Brengun har gjort det senaste försöket med att ge sig och försöka få till en A-36:a. Det känns väl inte som man lyckats helt även om det såg bra ut inledningsvis.
http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235016212-172-north-american-a-36-apacheinvader-brengun-released/
Vänligast / André
Brengun har gjort det senaste försöket med att ge sig och försöka få till en A-36:a. Det känns väl inte som man lyckats helt även om det såg bra ut inledningsvis.
http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235016212-172-north-american-a-36-apacheinvader-brengun-released/
Vänligast / André
Andre B
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Mustang och Apache är och har alltid varit SAMMA flygplan!
Intresset från USAF var minst sagt ljummet från början, det var ett helt eget utveckligsarbete av NA för Britterna, men USAF köpte ändå ett antal för markattack.
Om det var för att också hålla produktionen igång vet jag inte, men det är inte otroligt.
Anledningen till namnbytet var att de anslagna utveckligspengarna till jaktflygplan tog slut.
För att kunna fortsätta utvecklingsarbetet döpte man helt enkelt om projektet P-51 till A-36 (P = Persuit = Jakt, A = Attack).
Som vanligt en bokföringsteknisk manöver för att få pengar!
Då var det helt plötsligt ett Attackflygplan, pengar beviljades och man kunde fortsätta utvecklingen utan avbrott!
Därför har samma flygplan två olika namn och beteckningar, Brittiska Mustang Ia och A-36 Apache är i det närmaste identiska.
Allt enligt SAMI Datafile "Allison Engined Versions".
Mustangen hade en laminär vinge som ställde större krav på att piloten flög maskinen helt rätt, den var lite lurig att flyga och det orsakade olyckor i början.
B-26 Marauder råkade ut för samma sak, den hade samma typ av vinge och ställde stora krav på piloterna.
Största problemet var väl att de satte de här flygplanen i händerna på relativt oerfarna piloter, vana piloter hade inga större problem att hantera dem.
Oj, vilka diskussioner det blev om det här, jätteroligt att någon annan också är intresserad av den här maskinen!
Nu får jag väl sätta igång o bygga också!
Stefan
Intresset från USAF var minst sagt ljummet från början, det var ett helt eget utveckligsarbete av NA för Britterna, men USAF köpte ändå ett antal för markattack.
Om det var för att också hålla produktionen igång vet jag inte, men det är inte otroligt.
Anledningen till namnbytet var att de anslagna utveckligspengarna till jaktflygplan tog slut.
För att kunna fortsätta utvecklingsarbetet döpte man helt enkelt om projektet P-51 till A-36 (P = Persuit = Jakt, A = Attack).
Som vanligt en bokföringsteknisk manöver för att få pengar!
Då var det helt plötsligt ett Attackflygplan, pengar beviljades och man kunde fortsätta utvecklingen utan avbrott!
Därför har samma flygplan två olika namn och beteckningar, Brittiska Mustang Ia och A-36 Apache är i det närmaste identiska.
Allt enligt SAMI Datafile "Allison Engined Versions".
Mustangen hade en laminär vinge som ställde större krav på att piloten flög maskinen helt rätt, den var lite lurig att flyga och det orsakade olyckor i början.
B-26 Marauder råkade ut för samma sak, den hade samma typ av vinge och ställde stora krav på piloterna.
Största problemet var väl att de satte de här flygplanen i händerna på relativt oerfarna piloter, vana piloter hade inga större problem att hantera dem.
Oj, vilka diskussioner det blev om det här, jätteroligt att någon annan också är intresserad av den här maskinen!
Nu får jag väl sätta igång o bygga också!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Men det är inte samma flygplan. A-36 hade inte samma vinge som P-51:an. Man var tvungen att konstruera en helt ny vinge (a "complete redesign") till A-36:an efter de inledande leveranserna av P-51:an för det nya uppdraget som attackplan. Och faktum är att P-51:an inte drabbades av de olyckor som A-36:an gjorde...
Stefan du behöver inte tala om för mig att Mustangen hade en laminär vinge och skillnaderna mellan A och P...
Läste du ens länken jag bifogade? Du upprepar mycket av det som stod i länken jag bifogade och utrycker dig som att jag inte var medveten om det.
Stefan du behöver inte tala om för mig att Mustangen hade en laminär vinge och skillnaderna mellan A och P...
Läste du ens länken jag bifogade? Du upprepar mycket av det som stod i länken jag bifogade och utrycker dig som att jag inte var medveten om det.
Andre B
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Andre, jag har förstått att du vet en hel del om Mustangen och det gör jag också, men de som läser det här kanske inte vet så mycket, det är dom jag riktar mig till också.
Jag vet inte heller exakt HUR väl bevandrad du är i alla termer och uttryck som vi använder oss av, så jag har tagit för vana att förklara så vem som helst kan förstå vad jag menar.
Får väl erkänna att jag inte orkade läsa hela tråden du länkade till...
Att vingarna modifierades är ju helt klart då de Brittiska maskinerna inte hade luftbromsarna, det håller jag med om.
Det var väl dom som orsakade haverierna?
Det var absolut inte meningen att bli osams med dig, även om vi kanske är oense om en del.
Stefan
Jag vet inte heller exakt HUR väl bevandrad du är i alla termer och uttryck som vi använder oss av, så jag har tagit för vana att förklara så vem som helst kan förstå vad jag menar.
Får väl erkänna att jag inte orkade läsa hela tråden du länkade till...
Att vingarna modifierades är ju helt klart då de Brittiska maskinerna inte hade luftbromsarna, det håller jag med om.
Det var väl dom som orsakade haverierna?
Det var absolut inte meningen att bli osams med dig, även om vi kanske är oense om en del.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Nu kör vi igång bygget!
Det är alltså den här modellen det handlar om;
Inuti lådan hittar man Accurate Miniatures utmärkta modell från 1994, krispigt fin gjutning, fina försänkta panellinjer, utmärkt detaljering (om än inte i dagens klass).
En titt på gjutramarna;
Nosen är gjuten separat från sidostyckena för att möjliggöra flera varianter från samma form…
Vingarna, med luftbromsar…
Detalj av vingarna;
Resten av delarna ligger på en stor ram….
De klara delarna är kristallklara, kanske en aningens tjocka, repfria och med väldefinierade huvramar…
Dekalerna kommer från Zanchetti, ännu en av dessa Italienska dekaltillverkare, och de är perfekt tryckta, med fina färger och fullt läsbara stenciler…
Jag har använt Zanchettis dekaler förr och de är minst lika fina som Cartograf, både i trycket och att använda!
Eftermarknadsklass!
Ritningen är den vanliga med det typiska Italeri-stuket, lätt att följa men inte så detaljerad.
Det finns inte så mycket att fundera över här, det är knappt 85 delar i byggsatsen, så ritningen är fullt tillräcklig.
En sak som slår en när man tittar igenom lådan är att det finns absolut inget gjutskägg någonstans, formarna ser inte ens slitna eller använda ut!
Modellen skulle ha kunnat getts ut igår!
Jag började med att limma ihop kroppshalvorna, det gör jag alltid först av allt när jag har den här typen av byggsats….
Passformen?
Tja, döm själva…
PERFEKT!
När limmet torkat några minuter tejpade jag ihop kroppshalvorna, dels för att kontrollera passformen, dels för att säkerställa att nosdelarna verkligen kommer i exakt rätt läge.
Efter en stunds idogt limmande hade jag monterat nästan hela modellen;
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Det är alltså den här modellen det handlar om;
Inuti lådan hittar man Accurate Miniatures utmärkta modell från 1994, krispigt fin gjutning, fina försänkta panellinjer, utmärkt detaljering (om än inte i dagens klass).
En titt på gjutramarna;
Nosen är gjuten separat från sidostyckena för att möjliggöra flera varianter från samma form…
Vingarna, med luftbromsar…
Detalj av vingarna;
Resten av delarna ligger på en stor ram….
De klara delarna är kristallklara, kanske en aningens tjocka, repfria och med väldefinierade huvramar…
Dekalerna kommer från Zanchetti, ännu en av dessa Italienska dekaltillverkare, och de är perfekt tryckta, med fina färger och fullt läsbara stenciler…
Jag har använt Zanchettis dekaler förr och de är minst lika fina som Cartograf, både i trycket och att använda!
Eftermarknadsklass!
Ritningen är den vanliga med det typiska Italeri-stuket, lätt att följa men inte så detaljerad.
Det finns inte så mycket att fundera över här, det är knappt 85 delar i byggsatsen, så ritningen är fullt tillräcklig.
En sak som slår en när man tittar igenom lådan är att det finns absolut inget gjutskägg någonstans, formarna ser inte ens slitna eller använda ut!
Modellen skulle ha kunnat getts ut igår!
Jag började med att limma ihop kroppshalvorna, det gör jag alltid först av allt när jag har den här typen av byggsats….
Passformen?
Tja, döm själva…
PERFEKT!
När limmet torkat några minuter tejpade jag ihop kroppshalvorna, dels för att kontrollera passformen, dels för att säkerställa att nosdelarna verkligen kommer i exakt rätt läge.
Efter en stunds idogt limmande hade jag monterat nästan hela modellen;
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Här går det undan minsann, och snyggt blir det också.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Accurate Miniatures var det ja!
Ser mycket mycket smaskigt ut detta!
Ser mycket mycket smaskigt ut detta!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Bra start Stefan! Ser ut att vara en väldigt trevlig modell!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Fin start på en intressant kärra vill hugga in på min nu
Caverö
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Vilken fart och fläkt!
Ser ju ut som rena drömhästen på lite håll, trots åldern. Prima liv!
Ser ju ut som rena drömhästen på lite håll, trots åldern. Prima liv!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: A-36A Apache, Accurate Miniatures 1/48
Hejsan!
Instrumentpanelen målad interior green;
Jag tyckte den medföljande dekalen inte var så mycket att hänga i Julgranen, så jag köpte en panel från Yahu…
De här panelerna från Yahu är som små smycken, det absolut bästa jag sett, Eduard ser kluddiga ut i jämförelse.
Detta är små smycken som måste ses i verkligheten för att verkligen uppskattas!
Inte är de särskilt dyra heller, ungefär ett par, tre tior för en 1/48-panel.
Rekommenderas varmt!
Panelen limmad på plats….
Nya hjul från Barracudacast, också som små smycken som höjer intrycket rejält på vilken modell som helst!
Lite pyssel med att rensa upp alla hål, men sen ser man igenom hjulen!
Det bidde bara en fjupp-datering denna gång, förhoppningsvis blir det mera nästa gång....
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Instrumentpanelen målad interior green;
Jag tyckte den medföljande dekalen inte var så mycket att hänga i Julgranen, så jag köpte en panel från Yahu…
De här panelerna från Yahu är som små smycken, det absolut bästa jag sett, Eduard ser kluddiga ut i jämförelse.
Detta är små smycken som måste ses i verkligheten för att verkligen uppskattas!
Inte är de särskilt dyra heller, ungefär ett par, tre tior för en 1/48-panel.
Rekommenderas varmt!
Panelen limmad på plats….
Nya hjul från Barracudacast, också som små smycken som höjer intrycket rejält på vilken modell som helst!
Lite pyssel med att rensa upp alla hål, men sen ser man igenom hjulen!
Det bidde bara en fjupp-datering denna gång, förhoppningsvis blir det mera nästa gång....
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» P-51B "Hot Pants" Accurate miniatures 1/48
» TBM-3 Avenger, Accurate Miniatures 1/48
» Helldiver 1/48 Accurate Miniatures
» From the "Shelf of doom" P-51B Accurate miniatures 1/48
» Svensk Apache
» TBM-3 Avenger, Accurate Miniatures 1/48
» Helldiver 1/48 Accurate Miniatures
» From the "Shelf of doom" P-51B Accurate miniatures 1/48
» Svensk Apache
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|