A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
+10
Mal
Gigabyte
Azgaron
TommyKillander
Tobias
Marlin
cas
glimturen
Janne.S
Stefan E
14 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Hejsan!
Det var länge sedan jag byggde något grått o vitt med klatchiga färger!
Dags för en US NAVY-kärra igen och jag håller mig till 1/32-skalan, det blir denna;
Ett av mina favoritplan, denna lilla attackkärra
Jag kommer att bygga en A-4E Skyhawk från VA-152 ”Wild Aces”, med elektronik-packen på ryggen.
Jungfrulig plast, oöppnade påsar….
Jag lider ju av AMS så en hel del tillbehör skall användas;
Dekaler från CAM till CAG-kärran från VA-152 ”Mavericks”, Hjul från True Detalis, ett Eduard Zoom-set och lite Resin-antenner från Quickboost.
Utöver det har jag en cockpit från Black Box och hjulhus från Aires;
Om ni tittar extra noga ser ni att hjulhusen är avsedda för Trumpeters modell!
Visserligen är Trumpeters 1/32 Skyhawk en knock-off av Hasegawas 1/48, men den är ju nyare och har inget att göra med den här modellen.
Varför köpte jag det här setet?
Jo, jag hittade det tokbilligt i Prag förra gången vi var där, jag gav bara några tior för det och jag ville ha metall-ställen som ingår i asken.
Resten tänkte jag inte använda, det var ju till en annan modell och nu kan ni ju räkna ut att jag tänker visst klämma in hjulhusen också.
Det här kan bli intressant….
Kommer mera snart!
Stefan
Det var länge sedan jag byggde något grått o vitt med klatchiga färger!
Dags för en US NAVY-kärra igen och jag håller mig till 1/32-skalan, det blir denna;
Ett av mina favoritplan, denna lilla attackkärra
Jag kommer att bygga en A-4E Skyhawk från VA-152 ”Wild Aces”, med elektronik-packen på ryggen.
Jungfrulig plast, oöppnade påsar….
Jag lider ju av AMS så en hel del tillbehör skall användas;
Dekaler från CAM till CAG-kärran från VA-152 ”Mavericks”, Hjul från True Detalis, ett Eduard Zoom-set och lite Resin-antenner från Quickboost.
Utöver det har jag en cockpit från Black Box och hjulhus från Aires;
Om ni tittar extra noga ser ni att hjulhusen är avsedda för Trumpeters modell!
Visserligen är Trumpeters 1/32 Skyhawk en knock-off av Hasegawas 1/48, men den är ju nyare och har inget att göra med den här modellen.
Varför köpte jag det här setet?
Jo, jag hittade det tokbilligt i Prag förra gången vi var där, jag gav bara några tior för det och jag ville ha metall-ställen som ingår i asken.
Resten tänkte jag inte använda, det var ju till en annan modell och nu kan ni ju räkna ut att jag tänker visst klämma in hjulhusen också.
Det här kan bli intressant….
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den tor 21 sep 2017, 15:25, ändrad totalt 3 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Spännande! En scooter blir ett färgglatt tillskott i hyllan Ska du rista panellinjerna? Vill minnas att gawas scooternim1/32 hade upphöjda...
Janne.S- Moderator
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Janne.S skrev:Spännande! En scooter blir ett färgglatt tillskott i hyllan Ska du rista panellinjerna? Vill minnas att gawas scooternim1/32 hade upphöjda...
Ja, vissa bygger ju bara grå flygplan....
Visst har den upphöjda panellinjer, det är ju en rätt gammal modell som har några år på nacken, men det är fortfarande en fin modell.
Jag kommer inte att göra något åt panellinjerna, de stör mig inte och de är väldigt fina, möjligen kommer jag att slipa ner dem istället.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
SCOOTER
Back in da house!!!
Både resincockpit och zoom-ets borgar för en väldetaljerad skapelse
Back in da house!!!
Både resincockpit och zoom-ets borgar för en väldetaljerad skapelse
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Mums,en Skyhawk.
Detta kommer bli kul att följa.
/Bosse
Detta kommer bli kul att följa.
/Bosse
Marlin
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Härligt Stefan! Jag tror inte jag har sett en byggtråd eller färdig 1/32 Skyhawk alls, någonsin! Tur att du fixar det!
Tobias
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Hejsan!
Det första jag börjar ett nytt projekt med är vad jag kallar ”Destruktivt byggande”, alltså skära/karva bort det som är i vägen för de nya delarna.
Det tar emot i början men efter några sådana här byggen räds man inte att sätta kniven i en ny modell.
Vi börjar med att ta bort detaljerna i cockpit…
En provpassning av den nya hjulhusbaljan visade att den var någon millimeter för bred för att passa i modellen.
Det finns gott om plast att ta av, så jag karvade bort plast tills baljan fick plats.
Lite sandpapprande med ett mycket aggresivt sand-(slip-?)papper på 80grit gav lika snabbt och bra resultat som en Dremel!
När jag limmat dit baljan ordentligt med massor av CA-lim, kom jag på att det var bäst att kolla om cockpiten gick in….
Baljan kommer från ett Aires set och cockpiten kommer från Black Box (numera Avionix) så det är långt ifrån självklart att delarna passar ihop.
Jodå, det passade utmärkt, PUH….
Det KUNDE ha blivit dödsstöten för hela projektet då ingen resintillverkare verkar tro att byggaren kommer att använda något annat än JUST DET setet man köpt från dom!
Inte ens om man använder olika set från SAMMA tillverkare så verkar dom inte räkna med att de skall passa tillsammans!
I det här fallet är det två set från olika tillverkare som skall spela tillsammans i en modell de aldrig var avsedda för!
Imponerande att det ändå funkade såpass bra!
(jag vet, kanske för tidigt att ropa hej ännu, jag har inte fått ihop kroppen ännu....)
OK, då ger vi oss på vingarna!
Som vanligt är underdelen av vingen i ett stycke med separata ovanstycken, riktigt bra detaljerade men kanske något grova.
Vingen byggdes faktiskt i ett enda stycke även på förebilden!
Livslängden var beräknad till ungefär 5000 timmars flygtid, många Skyhawks flög upp till 15000 timmar UNDER STRIDSFÖRHÅLLANDEN!
Det om något säger hur vansinnigt starkt och välbyggt det här flygplanet var!
Här set vi skillnaden mellan original och Aires, jag behöver väl knappast tala om vilket som är vilket?
Vi börjar med lite mera ”destruktivt byggande och gör plats för resindelarna, först själva hjulbaljan.
Hjulhusen passade helt OK efter lite justerande…
Jag fick slipa lite på ovansidan av vingarna för att få det o gå ihop, hjulhusen var någon millimeter för höga.
…och ”rännorna” var en aningen för breda så jag fick ta bort sidorna också.
Får reparera det sen…
Jag fick in både balja och ränna ganska snyggt utan större problem….
Det är det här som är belöningen för slitet!
Kommer mera snart!
Stefan
Det första jag börjar ett nytt projekt med är vad jag kallar ”Destruktivt byggande”, alltså skära/karva bort det som är i vägen för de nya delarna.
Det tar emot i början men efter några sådana här byggen räds man inte att sätta kniven i en ny modell.
Vi börjar med att ta bort detaljerna i cockpit…
En provpassning av den nya hjulhusbaljan visade att den var någon millimeter för bred för att passa i modellen.
Det finns gott om plast att ta av, så jag karvade bort plast tills baljan fick plats.
Lite sandpapprande med ett mycket aggresivt sand-(slip-?)papper på 80grit gav lika snabbt och bra resultat som en Dremel!
När jag limmat dit baljan ordentligt med massor av CA-lim, kom jag på att det var bäst att kolla om cockpiten gick in….
Baljan kommer från ett Aires set och cockpiten kommer från Black Box (numera Avionix) så det är långt ifrån självklart att delarna passar ihop.
Jodå, det passade utmärkt, PUH….
Det KUNDE ha blivit dödsstöten för hela projektet då ingen resintillverkare verkar tro att byggaren kommer att använda något annat än JUST DET setet man köpt från dom!
Inte ens om man använder olika set från SAMMA tillverkare så verkar dom inte räkna med att de skall passa tillsammans!
I det här fallet är det två set från olika tillverkare som skall spela tillsammans i en modell de aldrig var avsedda för!
Imponerande att det ändå funkade såpass bra!
(jag vet, kanske för tidigt att ropa hej ännu, jag har inte fått ihop kroppen ännu....)
OK, då ger vi oss på vingarna!
Som vanligt är underdelen av vingen i ett stycke med separata ovanstycken, riktigt bra detaljerade men kanske något grova.
Vingen byggdes faktiskt i ett enda stycke även på förebilden!
Livslängden var beräknad till ungefär 5000 timmars flygtid, många Skyhawks flög upp till 15000 timmar UNDER STRIDSFÖRHÅLLANDEN!
Det om något säger hur vansinnigt starkt och välbyggt det här flygplanet var!
Här set vi skillnaden mellan original och Aires, jag behöver väl knappast tala om vilket som är vilket?
Vi börjar med lite mera ”destruktivt byggande och gör plats för resindelarna, först själva hjulbaljan.
Hjulhusen passade helt OK efter lite justerande…
Jag fick slipa lite på ovansidan av vingarna för att få det o gå ihop, hjulhusen var någon millimeter för höga.
…och ”rännorna” var en aningen för breda så jag fick ta bort sidorna också.
Får reparera det sen…
Jag fick in både balja och ränna ganska snyggt utan större problem….
Det är det här som är belöningen för slitet!
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Plastkirurgi på hög nivå.
Och snyggt blir det också.
/Bosse
Och snyggt blir det också.
/Bosse
Marlin
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Det är ju sånt här som är så K.U.L!
Rätt go förbättring alltså
Rätt go förbättring alltså
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Snyggt knåpat Stefan! Ser ut att bli fint!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Bygget rullar vidare....
Cockpiten, stolen och sidopanelerna målade mattsvarta.
Instrumentpanelen (ursäkta den suddiga bilden!).
Hjulen fick också en dusch färg.
Hjulhuset i nosen.
Insidan av kroppen och en del av cockpitgolvet.
Efter att ha målat cockpiten Dark Gull Grey (Hu140), plockade jag ut detaljerna i instrumentpanelen i matt svart (Hu33).
Än en gång en suddig bild, kameran hänger inte med längre….
Cockpitbaljan målad DGG(Hu140)
Fina detaljer….
Ena sidopanelen (den andra är redan limmad i kroppssidan)….
Detaljerna på stolen kommer fram….
Kommer mera snart!
Stefan
Cockpiten, stolen och sidopanelerna målade mattsvarta.
Instrumentpanelen (ursäkta den suddiga bilden!).
Hjulen fick också en dusch färg.
Hjulhuset i nosen.
Insidan av kroppen och en del av cockpitgolvet.
Efter att ha målat cockpiten Dark Gull Grey (Hu140), plockade jag ut detaljerna i instrumentpanelen i matt svart (Hu33).
Än en gång en suddig bild, kameran hänger inte med längre….
Cockpitbaljan målad DGG(Hu140)
Fina detaljer….
Ena sidopanelen (den andra är redan limmad i kroppssidan)….
Detaljerna på stolen kommer fram….
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Det seglar upp till ett riktigt fint kontor!
glimturen
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Snyggt kontor med fina detaljer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Fint ombonat kontor
Krutfåtöljen ser ju riktigt bekväm ut
Tommy
Krutfåtöljen ser ju riktigt bekväm ut
Tommy
TommyKillander
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Scoottern verkar få ett fint litet kontor!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Den där knallpallen blev riktigt snygg.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Hejsan!
Efter den grå färgorgien bar det tillbaka till vingarna och mera karvande.
Men innan karvandet började jag med att limma dit glasen för landningsstrålkastarna och backade dem med folie som jag brukar.
Sedan började karvandet igen….
Till slut satt båda hjulhusen och rännorna där de skulle!
Jag lade lite 1x1mm fyrkantstav av plasticard runt baljorna för att dölja de värsta gliporna, och tillverkade en flärp i bakkanten av 0,5mm plasticardark.
Vad gjorde man utan Plasticard?????
Känner mig rätt nöjd….
Sen var det där att få dit överdelen av vingen…..
Det visade sig att den var liiiite för tjock i plasten så jag fick tunna ur så mycket jag bara vågade….
Jag fick ta en hel del av hjulhuset också….
Till slut gick vingen ihop!
Ljusen blev riktigt bra….
Kommer mera snart!
Stefan
Efter den grå färgorgien bar det tillbaka till vingarna och mera karvande.
Men innan karvandet började jag med att limma dit glasen för landningsstrålkastarna och backade dem med folie som jag brukar.
Sedan började karvandet igen….
Till slut satt båda hjulhusen och rännorna där de skulle!
Jag lade lite 1x1mm fyrkantstav av plasticard runt baljorna för att dölja de värsta gliporna, och tillverkade en flärp i bakkanten av 0,5mm plasticardark.
Vad gjorde man utan Plasticard?????
Känner mig rätt nöjd….
Sen var det där att få dit överdelen av vingen…..
Det visade sig att den var liiiite för tjock i plasten så jag fick tunna ur så mycket jag bara vågade….
Jag fick ta en hel del av hjulhuset också….
Till slut gick vingen ihop!
Ljusen blev riktigt bra….
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Det där fixade du fint Stefan! Lite tunn plast där efter slipandet men vafan..
Trevliga hjulhus, dem hade man gärna satt tänderna i..
Trevliga hjulhus, dem hade man gärna satt tänderna i..
Tobias
Sv: A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
Ah, hjulbrunnar
Gött fipplat att få dom på plats, med allt det slipandet.
Gött fipplat att få dom på plats, med allt det slipandet.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» A-4E Skyhawk, Hasegawa 1/48
» Hasegawa A-4 F Skyhawk 1/32
» A-4 SkyHawk
» Ny A4 Skyhawk ute
» A-4 F Skyhawk
» Hasegawa A-4 F Skyhawk 1/32
» A-4 SkyHawk
» Ny A4 Skyhawk ute
» A-4 F Skyhawk
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|