Yamaha YZR500 Tamiya 1/12
+5
Stefan E
cas
Azgaron
Janne.S
glimturen
9 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Yamaha YZR500 Tamiya 1/12
Kul med ett hojbygge, och bra start!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Stefan bygger Scooter med vingar, och du drämmer till med en riktig hoj?
Top notch!
Ser ju fint ut så långt, men är det en bra byggsats i övrigt? Kan inget om Tamiya-hojjar men den borde ju vara fin...
Top notch!
Ser ju fint ut så långt, men är det en bra byggsats i övrigt? Kan inget om Tamiya-hojjar men den borde ju vara fin...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Janne.S skrev:Najssssss!
Tack Janne!
Azgaron skrev:Kul med ett hojbygge, och bra start!
Håkan
Tack Håkan!
cas skrev:Stefan bygger Scooter med vingar, och du drämmer till med en riktig hoj?
Top notch!
Tack cas! Den har några år på nacken och det märks om man jämför med de nyare modellerna. Det är en ganska hyfsad byggstats.
Stefan E skrev:Färgglad liten sak!
Spännande....
Stefan
Tack Stefan!
En flaska av det nya svarta jörpet har hittat hem till mig. Måste provas!
Vad passar bättre än motordelar som sen skall målas metall på?
Blankish!
glimturen
UMP primer! Accept no substitutes
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Blankt och bra! Blir nog fin metallfinish sen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Åh Barry Sheene!
Den där cykeln såg jag på den tiden det begav sig. Det blev stora ögon när han rullade ut på banan med en Yamaha. Men ett par år senare såg jag honom på Suzuki igen på Anderstorp. Tyvärr bara i två varv. Du får leta reda på matchbox/revell Suzukin i samma skala. Även den har dekaler (7) för Sheene.
Samma maskin/modell fast gul och med andra fälgar och dekaler finns för Kenny Roberts. Jag känner att de tillhör Tamiya"s bästa modeller. Vänder du på de yttersta cylindrarna och fixar till kåpa och sadel så har du sista utgåvan av Yamaha's radfyra. De körde med fyrkants motorn sedan innan de kom med V4:an. Även Suzuki och Kawasaki körde med fyrkants motorn. Men sen kom Honda med sin trecylindriga V-motor följd av V4:an...
Vänligast/André
Den där cykeln såg jag på den tiden det begav sig. Det blev stora ögon när han rullade ut på banan med en Yamaha. Men ett par år senare såg jag honom på Suzuki igen på Anderstorp. Tyvärr bara i två varv. Du får leta reda på matchbox/revell Suzukin i samma skala. Även den har dekaler (7) för Sheene.
Samma maskin/modell fast gul och med andra fälgar och dekaler finns för Kenny Roberts. Jag känner att de tillhör Tamiya"s bästa modeller. Vänder du på de yttersta cylindrarna och fixar till kåpa och sadel så har du sista utgåvan av Yamaha's radfyra. De körde med fyrkants motorn sedan innan de kom med V4:an. Även Suzuki och Kawasaki körde med fyrkants motorn. Men sen kom Honda med sin trecylindriga V-motor följd av V4:an...
Vänligast/André
Andre B
Janne.S skrev:Glassigt
Tack Janne!
cas skrev:UMP primer! Accept no substitutes
FACT!
TommyKillander skrev:Mycket spännande
Tommy
Tack Tommy!
Stefan E skrev:Spännande början....
Stefan
Tack Stefan!
Azgaron skrev:Blankt och bra! Blir nog fin metallfinish sen!
Håkan
Tack Håkan!
Andre B skrev:Åh Barry Sheene!
Vänligast/André
Tack André! Barry Sheene är rätt!
Suzukin har jag inte sett (än) men får väl kolla lite. Den gula snodde någon annan före mig....
Tack för mycket initierad info!
Lite metall då!
Lite taskiga bilder som det alltid verkar bli i sprutboxen...Sorry.
Grey metallic på!
Här med.
Lite maskande och lite Chrome på andra delar.
Mycket småmålande på motorcycklar, dessa delar är långt ifrån klara.
Sedan slänger man på en kåpa så at nästan inget syns iaf.
glimturen
Mycket av motorn var matt aluminium och inte så blankt som man tror. Några Yamaha produktionsmaskiner köptes till Sverige i början på 80-talet och tävlades rätt friskt. Jag fick se några på nära håll i depån i Falkenberg och har fått prova på Yamaha's 250 en gång. Vi hade en svensk världsmästare ett par år i början på 70-talet - Kent Andersson med Yamaha i 125 CC klassen. Tyvärr så stal tydligen Yamaha tillbaka cykeln han vann VM med. Följde roadracingen rätt nära under några år och Sheene tillsammans med Greame Crosby var mina idoler. Men det fanns många bra förare på den tiden, Randy Manila, Franco Uncini med flera och många av cyklarna har gjorts i modell av Tamiya. Jag har byggt samtliga men de förstördes vid ett inbrott för några år sedan. Har tagit rätt mycket tid att återhämta återvända som modellbyggare efter det och känna glädje i byggandet. Det finns rätt mycket bra bilder på cyklarna från den tiden på internet. Och då även utan kåpor...
Vänligast / André
Vänligast / André
Andre B
Motorporr är ej att förakta, även om det är en liten pluttig motor...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Andre B skrev:Mycket av motorn var matt aluminium och inte så blankt som man tror. Några Yamaha produktionsmaskiner köptes till Sverige i början på 80-talet och tävlades rätt friskt. Jag fick se några på nära håll i depån i Falkenberg och har fått prova på Yamaha's 250 en gång. Vi hade en svensk världsmästare ett par år i början på 70-talet - Kent Andersson med Yamaha i 125 CC klassen. Tyvärr så stal tydligen Yamaha tillbaka cykeln han vann VM med. Följde roadracingen rätt nära under några år och Sheene tillsammans med Greame Crosby var mina idoler. Men det fanns många bra förare på den tiden, Randy Manila, Franco Uncini med flera och många av cyklarna har gjorts i modell av Tamiya. Jag har byggt samtliga men de förstördes vid ett inbrott för några år sedan. Har tagit rätt mycket tid att återhämta återvända som modellbyggare efter det och känna glädje i byggandet. Det finns rätt mycket bra bilder på cyklarna från den tiden på internet. Och då även utan kåpor...
Vänligast / André
Tack André! Bra tips att kolla irl. bilder på motorn. Den blir nog lite smutsig så småningom...
cas skrev:Motorporr är ej att förakta, även om det är en liten pluttig motor...
Tack cas! Liten motor, lite porr?
Nåja, här blir det mera.
Limmade ihop lite delar.
Ser hyfsat ut, även om passformen är från 2006.
Börjar detaljmåla lite.
Här och där skall det vara lite annat.
Putsat och limmat ihop ramen. Motorn skall i sen, så jag vet inte om det är så smart. Men jag vill måla ramen först, det brukar gå.....
Motorn har blivit färdigmålad och ihopmonterad.
Nu skall det nog lackas och sedan på med en massa slangar.
glimturen
Aj, ledsen att jag inte hann bromsa dig med lite tips där. Tamiya's MC modeller är rätt kul då man nästan kan skruva med dem som med en riktig MC.
Tändstiftshattar med tändkablar och förgasare är lättare att få dit efter det man lagt motorn på plats i ramen. Du kommer att upptäcka att det är väldigt trångt och att du nog får vinkla om dem lite. Tändkablarna enligt instruktion är väldigt korta med. Klipp till en och prova och anpassa sedan längden på de andra efter det. Kul att se hur det blir liv i motorn!
De där fästena för kåpan som sitter i bakkant under tanken... ...limma dit dem tidigt innan målning av ramen. De är lätta att bryta av men de måste sitta på bra för att kåpan skall sitta rätt. Jag limmar aldrig fast avgasrören då det behövs lite flex sen när kåpan skall dit...
Vänligast / André
Tändstiftshattar med tändkablar och förgasare är lättare att få dit efter det man lagt motorn på plats i ramen. Du kommer att upptäcka att det är väldigt trångt och att du nog får vinkla om dem lite. Tändkablarna enligt instruktion är väldigt korta med. Klipp till en och prova och anpassa sedan längden på de andra efter det. Kul att se hur det blir liv i motorn!
De där fästena för kåpan som sitter i bakkant under tanken... ...limma dit dem tidigt innan målning av ramen. De är lätta att bryta av men de måste sitta på bra för att kåpan skall sitta rätt. Jag limmar aldrig fast avgasrören då det behövs lite flex sen när kåpan skall dit...
Vänligast / André
Andre B
Ju mer du tar på motorn desto porrigare blir den
Nåja, lycka till med att baxa in den i ramen. Det borde ju gå på nåt vis!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det både går att baxa in den och få ut den igen om man undviker lim. Det är lite vad som är fantastiskt med Tamiya's MC modeller. Det är lika mycket skruvande som limmande...
Andre B
Andre B skrev:Aj, ledsen att jag inte hann bromsa dig med lite tips där. Tamiya's MC modeller är rätt kul då man nästan kan skruva med dem som med en riktig MC.
Vänligast / André
Tack André! mycket fina tips!
cas skrev:Ju mer du tar på motorn desto porrigare blir den
Tack cas! Det går (bilder kommer)
Andre B skrev:Det både går att baxa in den och få ut den igen om man undviker lim. Det är lite vad som är fantastiskt med Tamiya's MC modeller. Det är lika mycket skruvande som limmande...
Tack André! Visst är det kul att leka mek ibland.
Bygger, men det går inte att ladda upp bilder just nu....
glimturen
Äntligen går det att ta med bilder igen!
En primerskog.
Motorn lackad.
Semi-gloss blev bra på denna.
Den går in! Ha!
Primat då!
Semi-gloss svart.
Semi-gloss svart.
Aluminium.
Metallic grey.
Detaljmålat lite här...
..och där....
...samt här.
Hmm. En lite nackdel med att prima i gloss är att man missar att se fadäser i slipningen.
Det syns dock fantastiskt väl i metall.....
Bara att bita i och göra om.
Omgjort!
Ursäkta skärpan, men det är kanske tur?
En primerskog.
Motorn lackad.
Semi-gloss blev bra på denna.
Den går in! Ha!
Primat då!
Semi-gloss svart.
Semi-gloss svart.
Aluminium.
Metallic grey.
Detaljmålat lite här...
..och där....
...samt här.
Hmm. En lite nackdel med att prima i gloss är att man missar att se fadäser i slipningen.
Det syns dock fantastiskt väl i metall.....
Bara att bita i och göra om.
Omgjort!
Ursäkta skärpan, men det är kanske tur?
glimturen
Metallfärg är riktigt elak på att plocka fram skavanker alltså...
Snyggt så!
Snyggt så!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Metallfärg är riktigt elak på att plocka fram skavanker alltså...
Snyggt så!
Tack cas!
Efter klarlack (semi-gloss igen) på delarna så började jag glatt montera in motorn i ramen.
Jag limmade på lite kablar och monterade däcket på fälgen.
En fjäder åkte dit på bakre stötfångaren.
Nu är det bara att montera ihop, håhum, håhumm, fram med skruvarna ...
Nä! Det skulle jag inte!
Vådan av att inte läsa instruktionerna ordentligt och styckmåla saker visade sig....
Såhär kan ju inte kedjan sitta!
Den skulle ju genom ramen, INNAN man monterade ihop den, och målade, och spacklade, och slipade.....
Nåja, vad är en litet kedjebrott byggare emellan?
Klipp, klipp och limma så är problemet väck.
glimturen
Trots ont om tid till byggandet, så blir det lite.
Fick ihop detta idag.
Nu hamnade även kedjan rätt...
Tog en låååång stund att räkna ut hur avgasrören skulle sitta vid torrpassnig.
Den berömda Tamia-passformen har man glömt på detta kit.
Ett fasligt putsande och karvande på denna, men det blev en ny skog.
Lite vita kåpor, som skall målas svarta, logik?
Det passade iaf. hyfsat, men det blir lite slip och spackel.
Fick ihop detta idag.
Nu hamnade även kedjan rätt...
Tog en låååång stund att räkna ut hur avgasrören skulle sitta vid torrpassnig.
Den berömda Tamia-passformen har man glömt på detta kit.
Ett fasligt putsande och karvande på denna, men det blev en ny skog.
Lite vita kåpor, som skall målas svarta, logik?
Det passade iaf. hyfsat, men det blir lite slip och spackel.
glimturen
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Yamaha YZR500 Tamiya 1/12 - klar
» Yamaha YZR 500 - Tamiya 1/12
» Yamaha YZR 500
» Bf 109 E-3 1/48 Tamiya
» DO 335 1/48 Tamiya
» Yamaha YZR 500 - Tamiya 1/12
» Yamaha YZR 500
» Bf 109 E-3 1/48 Tamiya
» DO 335 1/48 Tamiya