IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

+7
johan r
cas
Azgaron
Stefan E
Gigabyte
TommyKillander
rsm.gbg
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av rsm.gbg fre nov 10 2017, 10:22

UMP Gloss verkar fungera bra men jag har inte provat på några större släta ytor än.
Blir lite chrome pa dessa senare idag så då får vi se.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av Azgaron mån nov 13 2017, 22:33

Snyggt Ska bli spännande att se med krom på! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av rsm.gbg tis nov 14 2017, 08:38

Så nu har jag fått ihop mer av motorn.
Jag är inte nöjd med chromet, svårt att få den blankare.

Har testat olika saker med UMP, tjockare lager färg osv men får inte till det scratch
Polering med diverse saker.
Skall nog testa Alclad 2 Chrome åxå.

Så här ser det ut nu, med lite wheathering, försöker hålla en lite ny producerad stil
Toppen och kamskyddet skall vara chrome, syns nästan inte.

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Moto_g19Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Moto_g20Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Moto_g21
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av Azgaron tis nov 14 2017, 12:33

Ser snyggt ut! Smile
Kan nog vara svårt att få till en bra kromfärg.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av rsm.gbg tis nov 14 2017, 14:25

Azgaron skrev:Ser snyggt ut! Smile
Kan nog vara svårt att få till en bra kromfärg.

Håkan

Tack Håkan.

Behöver nog lite bättre krom iallafall på avgasrör o dyl.
Blir till å experimentera lite mera Smile

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av Gigabyte tis nov 14 2017, 14:31

Ser mycket bra ut  , Smile 

Chrome har jag inte försökt måla

 men skulle som Håkan tro, att det är mycket svårt att få till perfekt med en Air b 

  // Kent  sunny
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av rsm.gbg tis nov 14 2017, 21:44

Gigabyte skrev:Ser mycket bra ut  , Smile 

Chrome har jag inte försökt måla

 men skulle som Håkan tro, att det är mycket svårt att få till perfekt med en Air b 

  // Kent  sunny

Tackar Kent,

Googlar lite på både Alclad Chrome och Vallejo Chrome och det blir mycket bättre än mitt Chrome.
Men det är lite större bitar än dom pytte små jag har.
En otroligt jämn yta är ett måste och det är ju svårare ju mindre biten är.
Sen skall grunden vara högblank och det blir inte riktigt det med UMP Gloss black?
Återigen kanske det är för små bitar.
Skall pröva å grunda med Humbrol Gloss black.

Jag har heller aldrig Air Brushed chrome.
Skam den som ger sig, påt igen Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 1507288375

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av rsm.gbg tis nov 14 2017, 21:50

Det kommer en massa sladdar å dyligt med kitet i svart GUMMI.
Nån som har några ideer hur man putsar upp det? (en gjutskarv på varenda sladd scratch )
Det går med sandpapper men tar evig tid och är svårt, man kan sen måla med Gunze Tire Black och det blir ganska bra.
Nytt blad i kniven funkar inte heller nåt vidare!

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av cas ons nov 15 2017, 08:08

Nu är jag ingen expert på motorcykelmotorer på något vis, och har inte en aning om hur kromade originalen är, men om det vore ett aluminiumcylinderblock och huvud så skulle jag säga att det ser på pricken ut så där.
Du har rå-ytor direkt från gjutningen som är skrovliga, och du har ventilkåpor som är lite blankare pga annan gjutning. Helt som jag känner igen att motorer ser ut...
Jag gillar resultatet skarpt!

För bästa kromfinish så är dock an vanlig blanksvart färg att rekommendera tror jag. Och en hiskelig massa polerande!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av Stefan E ons nov 15 2017, 10:25

Alclad gloss black primer och sedan Alclad chrome, blir lika fint som riktigt.

Men ytan måste vara perfekt, minsta repa syns väl.

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 36207568945_e111594d7c



Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 35402809873_f2f1154284

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av glimturen ons nov 15 2017, 23:31

Jag tycker set ser utmärkt ut! Very Happy

Skall det göras kromat som i Stefans exempel, så är hans recept " Alclad gloss black primer och sedan Alclad chrome" det enda jag har fått att se vettigt ut. cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av rsm.gbg fre nov 17 2017, 10:54

Så, nu har det hänt lite mera.
Kromen börjar fungera bättre nu, det gäller att ha ordenligt blank/perfekt ren plastyta först.
Polerar upp till 3200 och då blir det mycket bättre efter UMP och sen krom.
Skall nog polera om fälgarna en gång till.

Alla goda ideer på förbättringar mottages tacksamt! Razz

Det är mycket skägg och gjutskarvar på varenda bit så detta kommer ta tid.
Instruktionen är att sätta ihop ramen och motorn samtidigt, men då blir det ju knepigt att lacka ramen!
Jag fick bygga om lite granna och ta bort tapparna på motorn och borra nya hål så jag kan sätta i motorn i ett senare skede.
Använder spik! för att montera motorn, hoppas jag inte missat nåt i instruktionen Rolling Eyes  

Fördelarens lim tapp var rektangulär och gjuten åt fel håll, passa inte så den åkte av och jag fixade denna fina lösning.
Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Moto_g24



Det mesta på motorn är klart, kablarna skall på, har inte bestämt mig om jag skall använda gummikablarna som följer med eller fixa andra, får se hur jobbigt det är att putsa dom.
Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Moto_g27



Torrpassar motor och ram, notera spiken som skall sätta fast motorn i ramen i ett senare skede, den skall givetvis kapas på rätt ställe.
Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Moto_g28
 
Här är en bild på modifieringen, nytt hål och spik istället för plast. (spik är väl hållbarare än plast?)
Som tur var så var det redan ett hål rätt igenom tappen i ramen så spiken bara faller igenom in i detta hål.
Lite superlim sätter den på plats.
Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Moto_g23



Här ser man tydligt infästningen av motorn i ramen, 4st 2 på varje sida, en bak och en fram.
Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Moto_g26



Övre delen av ramen limmad.
Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Moto_g22

Fortsättning följer Very Happy

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av Azgaron lör nov 18 2017, 16:04

Snyggt jobbat Roland! Bra lösning på motorfästet! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av rsm.gbg lör nov 18 2017, 17:09

Azgaron skrev:Snyggt jobbat Roland! Bra lösning på motorfästet! Smile

Håkan

Tackar Håkan,
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av TommyKillander lör nov 18 2017, 17:33

Läckert! drunken

Dom där problemen löste du bra - "nailed it!" i ordets rätta bemärkelse Very Happy

Det finns eftermarknads-kablar/vajrar/rör att köpa men jag vet inte var man kan få tag på det Sverige. Dock har jag har sett dom på HiroBoy och Spotmodel.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av rsm.gbg lör nov 18 2017, 17:45

TommyKillander skrev:Läckert! drunken

Dom där problemen löste du bra - "nailed it!" i ordets rätta bemärkelse Very Happy

Det finns eftermarknads-kablar/vajrar/rör att köpa men jag vet inte var man kan få tag på det Sverige. Dock har jag har sett dom på HiroBoy och Spotmodel.

cheers
Tommy

Tack Tommy,

Jag brukar leta på rätt diameter kabel typ gammal elkabel eller elektronik kabel.
Bara det är mångtrådig kabel brukar det bli bra, det blir lite flexiblare då.
Lite Tire black på dom så ser det ut som svarta gummi kablar.

Skall dock testa medfäljande kablar först.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av glimturen lör nov 18 2017, 22:07

Rackarns snyggt målat och klämt! Very Happy
Jodå, man kan laga allt med spik. cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av rsm.gbg sön nov 19 2017, 14:17

glimturen skrev:Rackarns snyggt målat och klämt! Very Happy
Jodå, man kan laga allt med spik. cheers
Tackar Smile
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av rsm.gbg tis nov 21 2017, 14:08

Så, 2 dagars putsande på ramen.
Det är väldigt annorlunda och svårt att Airbrusha en sån här ram, svårt att komma åt alla kanter.

Ett första lager UMP vit, eventuellt blir den blåa lite bättre med vit grund.
notera att Italiera lyckats få med svetsfogarna Smile
Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Moto_g30
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av Azgaron tis nov 21 2017, 16:08

Ser snyggt ut! Ser fram emot den blå färgen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av TommyKillander tis nov 21 2017, 20:04

Mycket snyggt! cyclops

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av rsm.gbg tis nov 21 2017, 20:37

Tackar Håkan
Tackar Tommy

I morgon hoppas jag få på lite blått.
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av glimturen tis nov 21 2017, 23:22

Snyggt målat! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av cas ons nov 22 2017, 05:48

Ser ju mycket verklighetstroget ut så långt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av Gigabyte ons nov 22 2017, 13:50

Fin och stabilt  Very Happy  


// Kent
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9 - Sida 2 Empty Sv: Italieri, Moto Guzzi V7 Arma Del Carabieneri, 1:9

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet