IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tarangus nya 1/72 Viggen

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Tarangus nya 1/72 Viggen Empty Tarangus nya 1/72 Viggen

Inlägg av Poseidon mån nov 06 2017, 23:19

Tarangus har släppt bilder på gjutstammarna till deras nya model i samarbete med Specialhobby.

http://www.tarangus.se/2017/10/30/new-viggen-in-172-scale/

Det mesta ser väldigt bra ut om något "Manga"- aktig och överdrivet i detaljerna.

Det som ser helt galet ut är Oerlikon akan kapseln som har en helt galen form på lådan på de avsmalnade ytorna framåt och dessa ytor skiljer på sidan där pipan sitter och den andra sidan. de är här likformiga på båda sidorna och har helt fel form.

Ett mindre problemet är att de missat skillnaden i huvudvingens längd på husen innan radarvarnarna som är längre på JA än AJ samt skillnaden att JA har röd/grönt positionsljus i vingspetsen i form av separata lampor medans AJ har dem i framkant precis utanför radarvarnarna.

Det är även skillnad i vinkeln på framkanten på balkarna mellan JA och AJ de är mer raka på den ena och lutar snett framåt på den andra.

JA har även ett koppel mellan klaff och skevroder och hela ytan är kombinerad på JA vilket skall synas i form av en romb formad förstärkning koppel mellan dessa på över och undersidan.

Jag har för mig att det är skillnad på kroppsbalkarna mellan JA och AJ där det skiljer i vinkel mot kroppen i fram eller bakkant.

(Trotts detta vill jag nog köpa ett tjog modeller)

Det är fantastiskt att de gjort kombinerade JA AJ SF och SK i samma modell och även olika kroppstankar för JA och AJ och extra hydraulcylindrar under vingen för JA.

Något som är oklart är radarvarnare på bakkroppen samt om de fått med de lufthål som fanns på JA och skämtsamt kalledes för Norsk miniräknare.

Man önskar att man fick kika på 3d modellerna innan de gjort formarna spikade då denna kunde blivit något alldeles i hästväg bra.
Poseidon
Poseidon


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus nya 1/72 Viggen Empty Sv: Tarangus nya 1/72 Viggen

Inlägg av Tobias tis nov 07 2017, 10:00

Poseidon skrev:Tarangus har släppt bilder på gjutstammarna till deras nya model i samarbete med Specialhobby.

http://www.tarangus.se/2017/10/30/new-viggen-in-172-scale/

Det mesta ser väldigt bra ut om något "Manga"- aktig och överdrivet i detaljerna.

Det som ser helt galet ut är Oerlikon akan kapseln som har en helt galen form på lådan på de avsmalnade ytorna framåt och dessa ytor skiljer på sidan där pipan sitter och den andra sidan. de är här likformiga på båda sidorna och har helt fel form.

Ett mindre problemet är att de missat skillnaden i huvudvingens längd på husen innan radarvarnarna som är längre på JA än AJ samt skillnaden att JA har röd/grönt positionsljus i vingspetsen i form av separata lampor medans AJ har dem i framkant precis utanför radarvarnarna.

Det är även skillnad i vinkeln på framkanten på balkarna mellan JA och AJ de är mer raka på den ena och lutar snett framåt på den andra.

JA har även ett koppel mellan klaff och skevroder och hela ytan är kombinerad på JA vilket skall synas i form av en romb formad förstärkning koppel mellan dessa på över och undersidan.

Jag har för mig att det är skillnad på kroppsbalkarna mellan JA och AJ där det skiljer i vinkel mot kroppen i fram eller bakkant.

(Trotts detta vill jag nog köpa ett tjog modeller)

Det är fantastiskt att de gjort kombinerade JA AJ SF och SK i samma modell och även olika kroppstankar för JA och AJ och extra hydraulcylindrar under vingen för JA.

Något som är oklart är radarvarnare på bakkroppen samt om de fått med de lufthål som fanns på JA och skämtsamt kalledes för Norsk miniräknare.

Man önskar att man fick kika på 3d modellerna innan de gjort formarna spikade då denna kunde blivit något alldeles i hästväg bra.

Trevligt. Smile

Jag kan inte AKAN-pod´en så bra men den är alltså fel? Måste kika på bilderna bättre..

Lite trist att inte kopplingen mellan skevroder och klaff är med, de finns ju på Maestros resin för 48an. Är det skalan tro? Nej.. :/

Radarvarnaren finns inte med på 48an, den för arselt.. Men det gör iofs inte RATen heller men den är med här.. Hoppas de fixat med den men annars är den ju ganska enkel att scratcha. Smile

Ja det hade vart en bra idé!  3d-modellen..

Vet vi om all plast kommer med i alla lådor? De kanske gör som Hasegawa och klipper bort gjutramarna med SF-delar i JA-lådan.. Razz
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus nya 1/72 Viggen Empty Sv: Tarangus nya 1/72 Viggen

Inlägg av Henrik Bergman tis nov 07 2017, 19:23

Är det inte lite tråkigt att de inte släpper något nytt?
Ytterligare en 37:a!!!?

Hade varit kul om det dök upp en B17, B18, B16 eller kanske en B3 i 1/48.
Nåja, jag har tillräckligt med modeller i stashen, så jag kan vänta  Cool


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus nya 1/72 Viggen Empty Sv: Tarangus nya 1/72 Viggen

Inlägg av TommyKillander tis nov 07 2017, 23:16

Som 1/72 byggare tycker jag detta är fantastiskt kul ! Very Happy

Jag har redan gjort mig av med mitt Heller-kit (som jag köpt en massa eftermarknad till - förhoppningsvis kan jag återanvända de delarna Razz )

Det enda som jag är orolig för att verktyget är lika risigt som det var till deras Lansen i 1/72.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus nya 1/72 Viggen Empty Sv: Tarangus nya 1/72 Viggen

Inlägg av cas ons nov 08 2017, 05:42

Tror ändå att en Viggen i 1/72 är en bra idé egentligen.
Dom lär ju göra en uppsjö olika boxningar för Tarangus och Special Hobby så räkna med att inte hitta allt i samma låda.

Fast jag håller med Henrik om att en Saab 18-familjen hade vart nåt, oavsett skala!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus nya 1/72 Viggen Empty Sv: Tarangus nya 1/72 Viggen

Inlägg av Tobias ons nov 08 2017, 08:43

Jo, men de säljer nog lite fler 37:or internationellt?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus nya 1/72 Viggen Empty Sv: Tarangus nya 1/72 Viggen

Inlägg av cas ons nov 08 2017, 09:02

Säkert!
Men Special hobby gjorde ju ett konvertingskit/modell av en B5 så helt hopplöst kan det ju inte vara...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus nya 1/72 Viggen Empty Sv: Tarangus nya 1/72 Viggen

Inlägg av Tobias ons nov 08 2017, 15:27

Nej det gör väl ganska spännande, ovanliga grejor. Tänkte mer på tarangus... Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus nya 1/72 Viggen Empty Sv: Tarangus nya 1/72 Viggen

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet