Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
+10
frznlogic
Gigabyte
Henrik Bergman
glimturen
Stefan E
Azgaron
TommyKillander
Matt_Public
cas
Mal
14 posters
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Mals Way....Bf109E1 and Bf109E4
Senast ändrad av Mal den fre nov 11 2016, 13:50, ändrad totalt 1 gång
Mal
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Auf Stehen!
Satfläsk, vad jag blir P.E.P.P.
Också: E-1/B! Gelb Zehn, W.Nr. 6352 6./JG 54 (annars bygger jag den själv i ren protest).
Satfläsk, vad jag blir P.E.P.P.
Också: E-1/B! Gelb Zehn, W.Nr. 6352 6./JG 54 (annars bygger jag den själv i ren protest).
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Raskt fram med tyska glosboken och popcorn.
Tommy
TommyKillander
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Cas...båda säger du....tilltalande idea...
Mal
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Ja, det tar ju visserligen dubbelt så lång tid att bygga allt, men man får igen lite tid på målningen...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Ser intressant ut! Blir bra vilket som, eller båda!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Då kör vi två dårå....
Teknikerna är bestämda, samma som tillämpades på Corsairen, vill vidare i utvecklingen.
Nämligen postshade som för mig verkligen var en härlig aha upplevelse....och verkligen gav mig kontroll...
Ingen preshade alls..., Tamiya Panel Washer, oljefärger, naturligtvis egenblandade färger som vanligt,
ingen renodlad primer m filler, utan kommer köra en neutral gtrå basfärg som är en primer för mig.
Då primerns funktion är o leta fel, samt utgöra en bas.....
Ska reset min mancave, samt tvätta modellen ikväll.....
Teknikerna är bestämda, samma som tillämpades på Corsairen, vill vidare i utvecklingen.
Nämligen postshade som för mig verkligen var en härlig aha upplevelse....och verkligen gav mig kontroll...
Ingen preshade alls..., Tamiya Panel Washer, oljefärger, naturligtvis egenblandade färger som vanligt,
ingen renodlad primer m filler, utan kommer köra en neutral gtrå basfärg som är en primer för mig.
Då primerns funktion är o leta fel, samt utgöra en bas.....
Ska reset min mancave, samt tvätta modellen ikväll.....
Mal
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Det här blir kul, jag bänkar mig...
(...fumlar o kelar med min egen halvt påbörjade Eduard 109a.....)
Stefan
(...fumlar o kelar med min egen halvt påbörjade Eduard 109a.....)
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Tjohoo! Två alltså!
Han är bra på att hetsa den där cas!
Bra beslut! Bänkar mig!
Han är bra på att hetsa den där cas!
Bra beslut! Bänkar mig!
glimturen
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Då ska vi se....
Lista på vad som ska korrigeras.....förutom sikter/reflektglasen på revi siktet...
Då de mer kritiska...
Nya hjul beställda till båda från Eduard...då modellen inte innehöll de nya korrigerade hjulen....modellens är för små.
Landställen måste kortas ner lite....
Oxyflaska i cockpiten ska kapas lite....
Slatsen är för breda o ska trimmas ner...samt kanten för slatsen på vingarna måste fram 1-2mm mot vingens framkant.
Hålet på undersidannstrax bakom spinnern har lite fel form....mska korrigeras.
Stolen i cockpiten...njda skiter i det.finns många fel..mmen jobbar nu i första hand med de kritiska felen...
Mattias...några fler fel? Eller har jag missat nåt mer kritiska fel som kan åtgärdas.....
Fråga...tankupphängningen...ska den vara där eller skippa dem?
Lägg till info gärna där...så ska kika på dem om.jag ger mig på dem med....
Lista på vad som ska korrigeras.....förutom sikter/reflektglasen på revi siktet...
Då de mer kritiska...
Nya hjul beställda till båda från Eduard...då modellen inte innehöll de nya korrigerade hjulen....modellens är för små.
Landställen måste kortas ner lite....
Oxyflaska i cockpiten ska kapas lite....
Slatsen är för breda o ska trimmas ner...samt kanten för slatsen på vingarna måste fram 1-2mm mot vingens framkant.
Hålet på undersidannstrax bakom spinnern har lite fel form....mska korrigeras.
Stolen i cockpiten...njda skiter i det.finns många fel..mmen jobbar nu i första hand med de kritiska felen...
Mattias...några fler fel? Eller har jag missat nåt mer kritiska fel som kan åtgärdas.....
Fråga...tankupphängningen...ska den vara där eller skippa dem?
Lägg till info gärna där...så ska kika på dem om.jag ger mig på dem med....
Mal
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
När utnämndes jag till the major rager egentligen?Mal skrev:Mattias: Några fler fel?
Vad som är av avgörande betydelse eller inte blir dessutom svårt att bedöma ifall du kan tolerera stolen.
Nåja, jag begränsar väl mitt gnäll till sådant som syns direkt och förutsätter att du börjar med E-1:an. Samtliga riktningsanvisningar i sidled utgår från färdriktningen. Here we go!
- Placeringen och utformningen av de små bulorna på den nedre motorkåpan (som täcker oljeledningar) är felaktig, men detta är svårt att åtgärda (och upptäcka).
- Komponenterna E9 och E14 (luckorna för tändstiften) saknar pianogångjärn och är för små. De passar heller inte och bör förlängas eller ersättas.
- Kompressorintaget på vänster sida är lite väl odetaljerat, särskilt fronten.
- Formen på luftintaget bakom hålet för startveven (höger sida) bör korrigeras.
- Kåpan över kulsprutorna bör förtunnas något runt öppningarna, vilka bör göras mer elliptiska.
- Det var vanligt med mindre glapp mellan överdelen på den bakre kåpan och fronten på kulsprutekåpan (komponenterna A6 och A11). Slipa delarnas kanter försiktigt. Upphöjningen i bakkant på Komponent A6 (som täcker kulsprutornas synkroniseringsväxel) bör också tonas ner.
- Fyll panellinjerna på båda sidor av Komponent A6 (kåpan är sammanhängande).
- Öppna luftintaget på undersidan (mellan och strax framför kylarna under vingarna).
- Tanklocket på ryggåsen (Sektion 3, strax bakom cockpit) bör flyttas en millimeter närmare fenan.
- Borra upp hålen (för lyftstången) baktill på flygkroppen.
- Panelerna i bakkant på vingarnas (som täcker kulsprutornas slutstycken) ska vara i nivå med den övriga vingen och bör slipas ned.
- Öppningarna för tidigare nämnda kulsprutor i vingarnas framkant är för små och sitter för lågt.
- Hjulhusens dammskydd saknas. Om dessa inte tillsätts bör en serie hål tas upp.
- Kylarna under vingarna (E2 och E3) har för kort korda, vilket ärligt talat inte är värt besväret att åtgärda. Dessutom har jag för mig att de fotoetsade gallren passar dåligt. När jag nu ändå gnäller så är plasten även för tjock vid intagens framkant.
- Cockpitbaljan är hyfsat okej överlag även bränsleledningarna vid den bakre väggen saknas helt och att pianogångjärnet till luckan upptill på samma vägg är något slags mindre lyckat skämt.
- Spakarna för filterpump och bränslekontroll (fotoetskomponenterna 14 & 17) har felaktigt platta handtag. Doppa dem i trälim eller liknande.
- Ifall du ändrar dig angående stolen så bör åtminstone bakkanten förtunnas med 2 mm. Jag säger inget om att sätesjusteringsdelarna är felpositionerade och ser allmänt klumpiga ut.
- Kylklaffskedjan saknas helt och stiftet för fotoetskedjorna 34 och 40 är för kort. Ersätt det med rundstav i rätt längd.
- Hållaren för syrgasflaskan har du tydligen koll på, men för övriga läsare kan nämnas att de två nedersta raderna med hål bör kapas. Komponenten (E12) kan med fördel även urholkas en smula upptill eftersom regulatorn är en blåsa dold inuti den perforerade kåpan.
- Karthållaren är onödigt grovt tillyxad och kan med fördel scratchbyggas.
- Ett par elskåp och visst kablage saknas på vänster sida (under instrumentpanelen).
- Roderpedalerna är inte vertikala i neutralläge och bör vinklas inåt.
- Landningsställens stötdämpare är åtminstone 1,5 mm för långa. Separera hjulhusens övre luckor från de nedre i syfte att korrigera positionen efter föregående justering samt att minska glappet mellan vingens undersida och den övre luckans överkant (vilket annars är för stort). Ersätt den partiella bromsslangen med en heldragen sådan. Att tillsätta smörjnipplar på luckorna är också en tjusig touch (som jag hjärtligt brukar ignorera).
- Det bakre hjulhuset är för litet och för grunt, men ser överlag rätt okej ut. Dessutom var det vanligt med läderdamasker som täckte det bakre stället. Bakhjulet går att använda om kanterna slipas ner.
- Fälltanken och ETC-racket som följer med E-1:an kan, lite försiktigt, beskrivas som direkt värdelösa.
I övrigt är Eduards stora Emil helt okej.
Det finns mer att anmärka på, men i dessa frågor är folk så pass oense att det (i mitt enkla tycke) inte vore lönt att nämna.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Det där kopierade jag rakt av!
Tusen Tack Matte!
Tusen Tack Matte!
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Mycket intressant det här..
Alla tips och trix kopieras direkt, inför kommande byggen
Det skall bli kul att följa dina byggen av 109:orna.
Precis som Matt_P, så vurmar jag lite extra för Me 109.
Jag bänkar mig...
/Henrik
Alla tips och trix kopieras direkt, inför kommande byggen
Det skall bli kul att följa dina byggen av 109:orna.
Precis som Matt_P, så vurmar jag lite extra för Me 109.
Jag bänkar mig...
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Matt_Public skrev:När utnämndes jag till the major rager egentligen?Mal skrev:Mattias: Några fler fel?
Vad som är av avgörande betydelse eller inte blir dessutom svårt att bedöma ifall du kan tolerera stolen.
Nåja, jag begränsar väl mitt gnäll till sådant som syns direkt och förutsätter att du börjar med E-1:an. Samtliga riktningsanvisningar i sidled utgår från färdriktningen. Here we go!
- Placeringen och utformningen av de små bulorna på den nedre motorkåpan (som täcker oljeledningar) är felaktig, men detta är svårt att åtgärda (och upptäcka).
- Komponenterna E9 och E14 (luckorna för tändstiften) saknar pianogångjärn och är för små. De passar heller inte och bör förlängas eller ersättas.
- Kompressorintaget på vänster sida är lite väl odetaljerat, särskilt fronten.
- Formen på luftintaget bakom hålet för startveven (höger sida) bör korrigeras.
- Kåpan över kulsprutorna bör förtunnas något runt öppningarna, vilka bör göras mer elliptiska.
- Det var vanligt med mindre glapp mellan överdelen på den bakre kåpan och fronten på kulsprutekåpan (komponenterna A6 och A11). Slipa delarnas kanter försiktigt. Upphöjningen i bakkant på Komponent A6 (som täcker kulsprutornas synkroniseringsväxel) bör också tonas ner.
- Fyll panellinjerna på båda sidor av Komponent A6 (kåpan är sammanhängande).
- Öppna luftintaget på undersidan (mellan och strax framför kylarna under vingarna).
- Tanklocket på ryggåsen (Sektion 3, strax bakom cockpit) bör flyttas en millimeter närmare fenan.
- Borra upp hålen (för lyftstången) baktill på flygkroppen.
- Panelerna i bakkant på vingarnas (som täcker kulsprutornas slutstycken) ska vara i nivå med den övriga vingen och bör slipas ned.
- Öppningarna för tidigare nämnda kulsprutor i vingarnas framkant är för små och sitter för lågt.
- Hjulhusens dammskydd saknas. Om dessa inte tillsätts bör en serie hål tas upp.
- Kylarna under vingarna (E2 och E3) har för kort korda, vilket ärligt talat inte är värt besväret att åtgärda. Dessutom har jag för mig att de fotoetsade gallren passar dåligt. När jag nu ändå gnäller så är plasten även för tjock vid intagens framkant.
- Cockpitbaljan är hyfsat okej överlag även bränsleledningarna vid den bakre väggen saknas helt och att pianogångjärnet till luckan upptill på samma vägg är något slags mindre lyckat skämt.
- Spakarna för filterpump och bränslekontroll (fotoetskomponenterna 14 & 17) har felaktigt platta handtag. Doppa dem i trälim eller liknande.
- Ifall du ändrar dig angående stolen så bör åtminstone bakkanten förtunnas med 2 mm. Jag säger inget om att sätesjusteringsdelarna är felpositionerade och ser allmänt klumpiga ut.
- Kylklaffskedjan saknas helt och stiftet för fotoetskedjorna 34 och 40 är för kort. Ersätt det med rundstav i rätt längd.
- Hållaren för syrgasflaskan har du tydligen koll på, men för övriga läsare kan nämnas att de två nedersta raderna med hål bör kapas. Komponenten (E12) kan med fördel även urholkas en smula upptill eftersom regulatorn är en blåsa dold inuti den perforerade kåpan.
- Karthållaren är onödigt grovt tillyxad och kan med fördel scratchbyggas.
- Ett par elskåp och visst kablage saknas på vänster sida (under instrumentpanelen).
- Roderpedalerna är inte vertikala i neutralläge och bör vinklas inåt.
- Landningsställens stötdämpare är åtminstone 1,5 mm för långa. Separera hjulhusens övre luckor från de nedre i syfte att korrigera positionen efter föregående justering samt att minska glappet mellan vingens undersida och den övre luckans överkant (vilket annars är för stort). Ersätt den partiella bromsslangen med en heldragen sådan. Att tillsätta smörjnipplar på luckorna är också en tjusig touch (som jag hjärtligt brukar ignorera).
- Det bakre hjulhuset är för litet och för grunt, men ser överlag rätt okej ut. Dessutom var det vanligt med läderdamasker som täckte det bakre stället. Bakhjulet går att använda om kanterna slipas ner.
- Fälltanken och ETC-racket som följer med E-1:an kan, lite försiktigt, beskrivas som direkt värdelösa.
I övrigt är Eduards stora Emil helt okej.
Det finns mer att anmärka på, men i dessa frågor är folk så pass oense att det (i mitt enkla tycke) inte vore lönt att nämna.
Yess...super detta...
Kommer korrigera fel......dock inte alla hardcore AMS lol...
Men en del...som helt klart utökades av din lista ....
Samt käns grymmt i ha dig vakande öga o hjälpa mig med detta.....dock referens bilder kommee behövas for en del saker...men kommer hojta till där
Japp..du är.en av dem jag vet kan JÄVLIGT mkt om 109or........så har så mkt o lära där....
Mal
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Japp........
Dags för den obligatoriska tvätten.....
De som sett mina tidigare byggtrådar vet om detta...men poängterar....detta lilla förjobb betalar sig alltid....
Ex innan utan tvätt...maskeringstejpen rev ofta med sig färg.....
Numer...sker alldrig....så larvig insats som.är värt alla gånger.....
Så ner i badet o vaska lite....
Japp....larvig bild men....måste poängtera....silen har räddat mig ett par gånger...delar kan öossna från träden o vips så e de borta de små...
Japp...på tork
Dags för den obligatoriska tvätten.....
De som sett mina tidigare byggtrådar vet om detta...men poängterar....detta lilla förjobb betalar sig alltid....
Ex innan utan tvätt...maskeringstejpen rev ofta med sig färg.....
Numer...sker alldrig....så larvig insats som.är värt alla gånger.....
Så ner i badet o vaska lite....
Japp....larvig bild men....måste poängtera....silen har räddat mig ett par gånger...delar kan öossna från träden o vips så e de borta de små...
Japp...på tork
Mal
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Här blir det verkligen detaljer.
Skön start med modellbygge: Grunder, del 1, tvätta!
Skön start med modellbygge: Grunder, del 1, tvätta!
glimturen
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Allright...imorrn...hjulhusen med....
Canvas m Converse All Star snören...eller en l hål Shweizer Ost....
Mattias..har du bilder...LoL....föredrar Canvas i detta fall iom sprängskisser är svårt o varierande även vissa ritningar....iof får jag grymmers bilder så kanske...
Canvas m Converse All Star snören...eller en l hål Shweizer Ost....
Mattias..har du bilder...LoL....föredrar Canvas i detta fall iom sprängskisser är svårt o varierande även vissa ritningar....iof får jag grymmers bilder så kanske...
Mal
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Bilder med dammskydden på plats? Jodå!Mal skrev:Mattias: Har du bilder?
Dean Large har en fin-fin Walkaround (utan skydd) som förtjänstfullt belyser både varför dessa användes till att börja med och det smarta i att fejka dem på sin modell. LÄNK!
Jag kan komplettera hans foton med en övergripande ritningsbild ifall du fortfarande känner dig dåraktig, men då måste jag snoka reda på en skanner.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Blir kul att följa, men önskar att du skulle byta objekt och bygga Lancaster i stället :-) + en massa god kunskap i tråden mumms
Gigabyte
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Åh ett sånt roligt bygge till! Ska bli kul att följa ☺️.
Mitt eget byggande tog sig en rejäl smäll, orkar inte riktigt just nu, och hittade warthunder.... 😉
Mitt eget byggande tog sig en rejäl smäll, orkar inte riktigt just nu, och hittade warthunder.... 😉
frznlogic
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Tackat tackar...
Matt...
Vore toppen m canvas bilder.....
Hitta lite oliks på nätet...flesta har dragkedja...en har converse snörning (109G?)
Matt...
Vore toppen m canvas bilder.....
Hitta lite oliks på nätet...flesta har dragkedja...en har converse snörning (109G?)
Mal
Sv: Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
Ha! Det var en enormt lång lista med småjusteringar! Tur att det inte var nåt kritiskt som att kroppen är två mm för hög...
Mycket prydligt fixat hittills Juha!
Mycket prydligt fixat hittills Juha!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sida 1 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet