IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F 9 modeller

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

F 9 modeller Empty F 9 modeller

Inlägg av F 9 Magnus sön dec 31 2017, 12:52

Eftersom jag är mer känd som F 9 Magnus och driver både facebookgrupp och hemsida om Göta Flygflottilj PLUS håller på att försöka
göra ett riktigt F 9 museum ute på Säve så är jag på jakt efter modeller av flp som har funnits ute på Säve, Varför bygger du inte själv ! Är det
säkert någon som undrar !! Jag har fått en nervsjukdom som heter "Tremor" och det gör att musklerna i händerna framför allt lever sitt egna liv och då är
mina händer ganska ostadiga och det är färdigbyggt för min del . Det finns botemedel mot det men skakningarna finns kvar
Så jag söker modeller av olika flygplan och har du någon liggande som skulle falla mig smaken (Är ganska petig pga jag är fritids flyghistoriker  ) Så kan du låna ut eller sälja för det är ett tiotal olika individer som jag behöver till blickfång i museet när det blir en verklighet
F 9 Magnus
F 9 Magnus


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av Matt_Public sön dec 31 2017, 13:45

Hej Magnus!

Tråkigt att höra om ditt hälsotillstånd. En äldre släkting hade essentiell tremor, det verkade nog så besvärligt.

Nu till själva huvudfrågan: vilka maskiner fanns på Säve som även existerar i modellform, och vilken skala föredras?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av F 9 Magnus sön dec 31 2017, 14:04

Matt_Public skrev:Hej Magnus!

Tråkigt att höra om ditt hälsotillstånd. En äldre släkting hade essentiell tremor, det verkade nog så besvärligt.

Nu till själva huvudfrågan: vilka maskiner fanns på Säve som även existerar i modellform, och vilken skala föredras?
Hejsan!!
Ja det är den skiten som din släkting hade som jag har nu ..Ingen höjdare men som sagt finns botemedel
J 8,J 9, J 11,J 21 ,J 22,J 28,J 29,J 34 var deras jakt flygplan sedan hade man även andra olika flygplan som B 5 , Sk 11,Sk 16 ,Sk 50 osv
F 9 Magnus
F 9 Magnus


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av cas sön dec 31 2017, 15:05

Hej Magnus!
Har du lust att komma på vårt Månadsmöte den 12e januari? Härlanda kyrka kl 1830...
Det finns säkert en och annan som kan övertalas att hjälpa till Smile

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av Gigabyte sön dec 31 2017, 15:10

Tråkigt att läsa om din sjukdomsbild Magnus ..
    
 Det blåser upp till ett mega intressant grupp bygge ?????


   //Kent
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av F 9 Magnus sön dec 31 2017, 15:26

cas skrev:Hej Magnus!
Har du lust att komma på vårt Månadsmöte den 12e januari? Härlanda kyrka kl 1830...
Det finns säkert en och annan som kan övertalas att hjälpa till Smile
Hejsan !
Det beror på om jag kan för någon gång i Januari skall jag till F 7 för diskutera om F 9 Kamratförening och F 9 museum med CF 7 och andra herrar
Men är det så , Då lär jag dyka upp Smile
F 9 Magnus
F 9 Magnus


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av F 9 Magnus sön dec 31 2017, 15:29

Gigabyte skrev:Tråkigt att läsa om din sjukdomsbild Magnus ..
    
 Det blåser upp till ett mega intressant grupp bygge ?????


   //Kent
Tack för dom orden Kent !
Erik Gustavsson i Kungsbacka har gjort en skit fin J 21
Och det kunde blivit ett bra " Gruppbygge" eftersom denna grupp är på rätt sida av landet
Skulle vara kul att få se Smile
F 9 Magnus
F 9 Magnus


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av Andre B ons jan 10 2018, 06:18

Vill minnas tre B17 bland alla de där maskinerna. Den stora frågan var väl om de hade vit eller gul spinner...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av F 9 Magnus ons jan 10 2018, 09:24

Andre B skrev:Vill minnas tre B17 bland alla de där maskinerna. Den stora frågan var väl om de hade vit eller gul spinner...
B 17 Ivar 03 är den enda jag har sett på bild men det fanns även Ivar 21 & 37. Men någon info om färgen på spinnern vet jag inte men spontant tror jag inte att den var vit då alla sådana maskiner tillhörde 2:a division och där med "Blå" divisionsfärg
F 9 Magnus
F 9 Magnus


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av Andre B sön jan 14 2018, 16:33

Grejen är väl lite att de knappast hade gula spinners om de tillhörde 2:a divisionen och de var inte blå. Så den logiska färgen är då vit...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av F 9 Magnus sön jan 14 2018, 16:36

Andre B skrev:Grejen är väl lite att de knappast hade gula spinners om de tillhörde 2:a divisionen och de var inte blå. Så den logiska färgen är då vit...
Inte vit heller då Stabsdivisionen hade vita spinners utan tror dom var ofärgade (Mörkgröna)
Stabsdivisionens flygplan sköttes av personal ur andra divisionen
F 9 Magnus
F 9 Magnus


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av Andre B tis jan 16 2018, 07:47

Det är just det att stabsdivisionens flygplan hade vita spinners som gjort att många haft åsikten att berörda spinners var vita. Ivar 03 verkar inte ha någon grön spinner på berörd bild i vilket fall...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av F 9 Magnus tis jan 16 2018, 09:10

Andre B skrev:Det är just det att stabsdivisionens flygplan hade vita spinners som gjort att många haft åsikten att berörda spinners var vita. Ivar 03 verkar inte ha någon grön spinner på berörd bild i vilket fall...
Har du någon bild som jag har missat !
F 9 Magnus
F 9 Magnus


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av Andre B sön jan 21 2018, 17:45

Bara bilden i B 17 boken. Men den här frågeställningen kom upp lite i och med Marivox utgåva av just B 17...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

F 9 modeller Empty Sv: F 9 modeller

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet