Grumman F8F-1 Bearcat, Trumpeter 1/32, FÄRDIG
+9
rsm.gbg
TommyKillander
Azgaron
cas
Marlin
glimturen
Gigabyte
Matt_Public
Stefan E
13 posters
Sida 4 av 5
Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Grumman F8F-1 Bearcat, Trumpeter 1/32, FÄRDIG
Spänningen var stor, skulle UMP gå bra ihop med MRP?
Tja, döm själva;
Jag använde MRP-14 Glossy Sea Blue, ANA623/606, US Navy, 1942-1955
Jepp, färgen håller vad den lovar, det funkar minst lika bra som med Alclads Primer!
Ooops…
Jag hade visst glömt att måla hjulhusen!
Det fixar jag med en hårig pensel!
Hjulhusen är målade (med pensel och färgen är fortfarande blöt) med US Interior Green (Hu. 226).
Luftkanalerna ska målas silver, men det kommer jag att göra senare (efter klarlack/dekaler/ev. mattlack).
Ja, jag vet att hjulhusen, landställen kanske borde vara helt mörkblå dom också, likaså alla luckor och hjulnaven.
Men jag bestämde mig för att måla hjulhusen i Interior Green, hjulnaven och landställen blir Aluminium och insidan på alla luckor blir mörkblå.
Bara för att få lite färg på det hela (och jag har sett bilder i mina referenser...).
Klarlacken (Alclad Aqua Gloss) lagd….
Kommer mera snart!
Stefan
Tja, döm själva;
Jag använde MRP-14 Glossy Sea Blue, ANA623/606, US Navy, 1942-1955
Jepp, färgen håller vad den lovar, det funkar minst lika bra som med Alclads Primer!
Ooops…
Jag hade visst glömt att måla hjulhusen!
Det fixar jag med en hårig pensel!
Hjulhusen är målade (med pensel och färgen är fortfarande blöt) med US Interior Green (Hu. 226).
Luftkanalerna ska målas silver, men det kommer jag att göra senare (efter klarlack/dekaler/ev. mattlack).
Ja, jag vet att hjulhusen, landställen kanske borde vara helt mörkblå dom också, likaså alla luckor och hjulnaven.
Men jag bestämde mig för att måla hjulhusen i Interior Green, hjulnaven och landställen blir Aluminium och insidan på alla luckor blir mörkblå.
Bara för att få lite färg på det hela (och jag har sett bilder i mina referenser...).
Klarlacken (Alclad Aqua Gloss) lagd….
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Marlin and Mal like this post
Har fastnat för MRP själv. deras Fine black primer och deras GLOSS, jäklars, lätt att lägga tunna fina lager, och JA har provat många fabrikat, företunnat och fått fantastiska reslultat, men MRP, jäklarsa direkt ur flaskan, Mals Way admit it, damn its good stuff. OCH utan retarder (som används regelbundet i mina cocktails).
Grymmt snygg finnish Stefan på bilderna. (shlet själv hårt m m in Corsair blå, och ja, mkt retarder för finnsihen Tamiya)
Grymmt snygg finnish Stefan på bilderna. (shlet själv hårt m m in Corsair blå, och ja, mkt retarder för finnsihen Tamiya)
Mal
Snyggt målat Stefan! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hujedamej, vilken skönhet detta blir.
Matt_Public- Master of DNF
Landställen och de inre luckorna är monterade….
Lite svårt att få kameran att fokusera där man vill….
Långa, lite rangliga ben behövs för den stora propellern.
En liten trissa till sporrhjul...
Ser ut som en ivrig rashäst på travbanan…
Huvudställsluckor och krok färdiga för montering….
Kommer mera snart!
Stefan
Lite svårt att få kameran att fokusera där man vill….
Långa, lite rangliga ben behövs för den stora propellern.
En liten trissa till sporrhjul...
Ser ut som en ivrig rashäst på travbanan…
Huvudställsluckor och krok färdiga för montering….
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron and Mal like this post
Det går ju framåt fint! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Snyggt Stefan.
Inte mycket kvar nu innan dekaler.....
/Bosse
Inte mycket kvar nu innan dekaler.....
/Bosse
Marlin
Mal likes this post
Nice!
True Blue....jäklars gillar det blåa ...Måste erkänna gillar det "neat and clean" detta bygge har Stefan
Mal
Inte True Blue Mal, det är en förkrigsfärg, det här är Sea Blue (kallas också Ocean Blue), samma som i Tri-cammot.
Men på ritningen ser det ut som True Blue, det håller jag med om, lita aldrig på en färgplanch eller en profil i en bok!
Jag har använt MRP-14 Sea Blue, USA, WWII som jag tycker är spot-on.
Alldeles rätt, Bosse, nu vankas det…
DEKALER!
Det finns förvånansvärt lite eftermarknads dekaler till den här maskinen (F8F Bearcat), så jag har bestämt mig för att använda Trumpeters egna dekaler.
Trumpetarna brukar ha svårt med stjärnbanérets proportioner, men här är det bara de vita stjärnorna, så det problemet existerar inte och Trumpetarnas dekaler brukar vara ypperliga att använda.
Dekalerna är väl tryckta med fullt godkända färger och de vita dekalerna är rent vita, hoppas bara att de är tillräckligt täta så de inte släpper igenom något av den mörka bakgrundsfärgen.
Det är en rimlig mängd dekaler att sätta på och en del stenciler, arket ligger uppklippt och klart och dekalvätskorna är beredda!
VIPS, så vart det klart!
Dekalerna betedde sig ypperligt och gick på utan att vare sig gå sönder, skrynkla eller ställa till med något ofog över huvud taget!
Det var ett sant nöje och jag hamnade i ”zonen” där tid o rum slutar existera, ni vet vad jag menar!
Absolut INGEN genomblödning kan märkas och även de minsta stencilerna är klart läsbara!
Jag bävade lite för de långa ”gåfortare” ränderna, men det var absolut inga problem, förutom att den ena sidan var 3mm kortare än den andra!
Det enda strulet jag hade var med den stora bokstaven ”B” på fenan, jag skar igenom den innan den hade torkat ordentligt, så skadan var mitt eget fel.
Dekalerna sjönk ner fint i panellinjerna utan några dekalvätskor, jag använde bara lite Micro-set eller bara vatten.
Det enda kritiska stället är där fartränderna möts framför frontrutan, det gäller att få skarven EXAKT (och jag skämtar inte), det minsta fel här och det fortplantar sig bakåt!
Visst ser den riktigt rejsig ut!
Det var inte många dekaler på undersidan….
Propellern fick också sin beskärda del av dekaler!
Jag insåg för sent att jag hade glömt att klarlacka landställsluckorna, DOH!
Kommer mera snart!
Stefan
Men på ritningen ser det ut som True Blue, det håller jag med om, lita aldrig på en färgplanch eller en profil i en bok!
Jag har använt MRP-14 Sea Blue, USA, WWII som jag tycker är spot-on.
Alldeles rätt, Bosse, nu vankas det…
DEKALER!
Det finns förvånansvärt lite eftermarknads dekaler till den här maskinen (F8F Bearcat), så jag har bestämt mig för att använda Trumpeters egna dekaler.
Trumpetarna brukar ha svårt med stjärnbanérets proportioner, men här är det bara de vita stjärnorna, så det problemet existerar inte och Trumpetarnas dekaler brukar vara ypperliga att använda.
Dekalerna är väl tryckta med fullt godkända färger och de vita dekalerna är rent vita, hoppas bara att de är tillräckligt täta så de inte släpper igenom något av den mörka bakgrundsfärgen.
Det är en rimlig mängd dekaler att sätta på och en del stenciler, arket ligger uppklippt och klart och dekalvätskorna är beredda!
VIPS, så vart det klart!
Dekalerna betedde sig ypperligt och gick på utan att vare sig gå sönder, skrynkla eller ställa till med något ofog över huvud taget!
Det var ett sant nöje och jag hamnade i ”zonen” där tid o rum slutar existera, ni vet vad jag menar!
Absolut INGEN genomblödning kan märkas och även de minsta stencilerna är klart läsbara!
Jag bävade lite för de långa ”gåfortare” ränderna, men det var absolut inga problem, förutom att den ena sidan var 3mm kortare än den andra!
Det enda strulet jag hade var med den stora bokstaven ”B” på fenan, jag skar igenom den innan den hade torkat ordentligt, så skadan var mitt eget fel.
Dekalerna sjönk ner fint i panellinjerna utan några dekalvätskor, jag använde bara lite Micro-set eller bara vatten.
Det enda kritiska stället är där fartränderna möts framför frontrutan, det gäller att få skarven EXAKT (och jag skämtar inte), det minsta fel här och det fortplantar sig bakåt!
Visst ser den riktigt rejsig ut!
Det var inte många dekaler på undersidan….
Propellern fick också sin beskärda del av dekaler!
Jag insåg för sent att jag hade glömt att klarlacka landställsluckorna, DOH!
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den fre apr 05 2024, 12:28, ändrad totalt 1 gång
Azgaron likes this post
Rackarns vad snyggt det där blev Stefan.
Det du kallar "Zonen" är just det zen-liknande tillstånd jag hamnar i när jag har ett par 100 stenciler att pilla dit.
Så ja, jag fattar vad du snackar om.
/Bosse
Det du kallar "Zonen" är just det zen-liknande tillstånd jag hamnar i när jag har ett par 100 stenciler att pilla dit.
Så ja, jag fattar vad du snackar om.
/Bosse
Marlin
Är det i nämnda zon man hamnar vid mobilsurfning på toan tills benen domnar?Marlin skrev:Det du kallar "Zonen" är just det zen-liknande tillstånd jag hamnar i när jag har ett par 100 stenciler att pilla dit.
Matt_Public- Master of DNF
cas likes this post
Fint jobbat med dekalerna, Stefan! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Matt_Public skrev:Är det i nämnda zon man hamnar vid mobilsurfning på toan tills benen domnar?Marlin skrev:Det du kallar "Zonen" är just det zen-liknande tillstånd jag hamnar i när jag har ett par 100 stenciler att pilla dit.
/Bosse
Marlin
Stefan E skrev:Inte True Blue Mal, det är en förkrigsfärg, det här är Sea Blue (kallas också Ocean Blue), samma som i Tri-cammot.
Stefan
Det var mer meningen av True Blue ord jag menade inte färgen ....så ramlade bara dit lixom.
Grymt snyggt altså. gillar det skarpa o krispet topnotch
Mal
Mal skrev:
Det var mer meningen av True Blue ord jag menade inte färgen ....så ramlade bara dit lixom.
Grymt snyggt altså. gillar det skarpa o krispet topnotch
Ja, den är verkligen "true blue", det är en härlig färg, tycker jag!
Tack för berömmet, Mal, kul att du gillar den!
Stefan
Det där blev allt en Bearcat sport det!
Tjusigt ju!
Tjusigt ju!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack alla!
Hjulen monterade och färdiga, det blev en lite annorlunda färg på fälgarna då jag inte hade MRP när jag började på den här modellen (ja, den hade legat några år…).
Jag tänkte använda Humbrols Hu.15 Gloss Midnight Blue som visserligen är mörkt blå, men den saknar det lite gröna sticket i färgen.
Jag tänkte, ”nära nog”, men sen kom MRP och allt ändrades efter jag hade byggt min F6F Hellcat!
Men då hade jag redan målat luckor, hjul och tanken med Hu.15 och Humbrol går inte ihop med MRP!
Nåja, nu är hjulen klara och nyansskillnaden är relativt liten ”close enough”, alltså…
Luckorna slipade jag ner och målade om med MRP-14…
Här syns nyansskillnaden mellan färgerna pga. blixtljuset, men i normalt ljus syns det knappt.
Första gången på egna hjul…
Propellern klar….
Propellern, alla luckor och smådetaljer monterade…
Kommer mera snart!
Stefan
Hjulen monterade och färdiga, det blev en lite annorlunda färg på fälgarna då jag inte hade MRP när jag började på den här modellen (ja, den hade legat några år…).
Jag tänkte använda Humbrols Hu.15 Gloss Midnight Blue som visserligen är mörkt blå, men den saknar det lite gröna sticket i färgen.
Jag tänkte, ”nära nog”, men sen kom MRP och allt ändrades efter jag hade byggt min F6F Hellcat!
Men då hade jag redan målat luckor, hjul och tanken med Hu.15 och Humbrol går inte ihop med MRP!
Nåja, nu är hjulen klara och nyansskillnaden är relativt liten ”close enough”, alltså…
Luckorna slipade jag ner och målade om med MRP-14…
Här syns nyansskillnaden mellan färgerna pga. blixtljuset, men i normalt ljus syns det knappt.
Första gången på egna hjul…
Propellern klar….
Propellern, alla luckor och smådetaljer monterade…
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and Mal like this post
Snyggt jobbat Stefan.
Kan inte vara mycket kvar att göra på denna nu.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:Snyggt jobbat Stefan.
/Bosse
Bara klarlack, demaskering och lite småduttande kvar...
Stefan
Tjusigt jobbat Stefan! Ser fint ut med ställ och prop på plats!
Håkan
Håkan
Grymt snygg Takfläkt där...riktigt krisp.
ska bli jäkligt spännande nu när du maskar av....för overall ser galet fint ut, crisp, färger som är klara o poppar ut, allt det där...
ska bli jäkligt spännande nu när du maskar av....för overall ser galet fint ut, crisp, färger som är klara o poppar ut, allt det där...
Mal
Dj-kla snygg maskin alltså!
Så snyggt jobbat Stefan!
Så snyggt jobbat Stefan!
Azgaron and Mal like this post
Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Grumman F6F-5(N) Hellcat, Trumpeter 1/32
» Grumman F9F-2 Panther, Trumpeter 1/48
» Grumman F6F-5(N) Hellcat Nightfighter, Trumpeter 1/32
» Trumpeter 1:32 Grumman F4F-3 "Wildcat" (Early)
» USSR hangarfartyget Kiev - Trumpeter 1/550 - färdig!
» Grumman F9F-2 Panther, Trumpeter 1/48
» Grumman F6F-5(N) Hellcat Nightfighter, Trumpeter 1/32
» Trumpeter 1:32 Grumman F4F-3 "Wildcat" (Early)
» USSR hangarfartyget Kiev - Trumpeter 1/550 - färdig!
Sida 4 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|