IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airfix FG-1/FGR-2 Phantom...

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Airfix FG-1/FGR-2 Phantom... Empty Airfix FG-1/FGR-2 Phantom...

Inlägg av Andre B tor jan 25 2018, 21:08

Verkar som det är lite blandade meningar om Airfix nya Phantom...

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235032676-the-airfix-phantom-a-personal-view/

Har inte sett den själv ännu men känns lite som att det är lite mycket "Matchbox" över den. Och kanske är det så att man på Airfix gjort den onödigt komplicerad och i det missat detaljer?

Har byggt det mesta som går att bygga i Phantomväg i 1/72 och håller fortfarande Esci's modeller som väldigt bra för sin tid. Hasegawa's och Fujimi's är bra men lite överskattat dyra. Där är Revell's Phantom väldigt bra och prisvärd om än att det bara är en F-4F. Den skulle med lite vilja kunna göras om till en F-4E.

Revell/Monogram's F-4:or har fått rätt bra kritik men är likt Italeri's gamla nu och faller ofta när det gäller linjeringen. Revell återutgav F-4J'n för ett tag sen så de har insett att det finns en marknad när de andra tillverkarnas Phantom modeller sällan syns ute i handeln.

Men Airfix nya Phantom är ändå den idag enda riktigt brittiska Phantom modellen. Får väl se var kritiken landat när fler sett och byggt deras FG-1/FGR-2...

/André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Airfix FG-1/FGR-2 Phantom... Empty Sv: Airfix FG-1/FGR-2 Phantom...

Inlägg av cas fre jan 26 2018, 08:23

Det är ju inget nytt att nya populära modeller sågas av folk till höger och vänster, oavsett hur välförtjänt det är.

Om jag förstår ryktena rätt har Hornby tyvärr blivit av med det flesta av de konstruktörer som gjorde Typhoon, Javelin och de andra stora godbitarna från några år tillbaka. Lite synd, för en brittiskt Phantom kommer ju att sälja otroliga mängder därborta på öarna, men de flesta kommer att ha kul med den.
Främsta kritiken mot den är ju avsaknaden av ventiler ovanför motorutblåsen och gränsluftsutloppen på kanterna av luftintagen.

Men som vanligt (skulle jag vilja säga) så lider Airfix väldigt mycket av att inte ha kompetenta underleverantörer! Både verktygsmakare och plastgjutare ställer till lite för mycket problem för Airfix, och begränsar deras modeller.
Helt klart är det också så att Airfix prioriterar en lite m.jukare plast som passar nybörjare bättre än den hårda plasten som Hasegawa och Fujimi hade på 90-talet.

Mesta kritiken gäller ju att den är svårbyggd, med många extra delar som inte behövs men här tycker jag folk är gnälliga i överkant.
De som gnäller högst verkar ju vilja ha en modell med 6 delar som går att limma ihop med Britfix och målas med Airfix färger från 70-talet, för det är så man skall bygga!

BAH!
Det är samma människor som avfärdar Eduards Spitfire som alldeles för komplicerad och med för många delar.
Man kan inte glädja alla helt enkelt.

Jag kommer nog inte tveka på en FGR.2 när den kommer, för att jag vet att det kommer att vara ett magnifikt dekalark och den kommer att finnas åtkomlig, vilket man inte kan säga om Fujimi:s alster.
Det är ju inga större formmässiga fel på den vad jag har sett, och DET kan man inte alltid ta för givet nuförtiden!

_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix FG-1/FGR-2 Phantom... Empty Sv: Airfix FG-1/FGR-2 Phantom...

Inlägg av Andre B fre jan 26 2018, 09:49

Håller rätt mycket med rörande delarna. Har aldrig varit med om att någon modell haft för " mycket delar". Uppskattar när det exempelvis följer med två uppsättningar luckor till landningsställen. Är passformen god kan man använde det ena paret för att maska av med under målning. Har rätt mycket svårare då för dålig passform och glipor på fel ställen.

Att modeller är tillgängliga känner jag betyder oerhört mycket. Modeller man bara hört talas om säljer rätt dåligt. Och när man idag har svårt för att köpa både färg och lim hos den lokala handlaren så är något allvarligt fel.

Även jag kommer nog att köpa Airfix nya Phantom när den kommer. Går liksom inte att vara utan den. Men det gäller att de får ut den i handel'n. Här får man säga att Revell lyckats...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Airfix FG-1/FGR-2 Phantom... Empty Sv: Airfix FG-1/FGR-2 Phantom...

Inlägg av TommyKillander fre jan 26 2018, 19:21

cas skrev:Det är ju inget nytt att nya populära modeller sågas av folk till höger och vänster, oavsett hur välförtjänt det är.

....

Mesta kritiken gäller ju att den är svårbyggd, med många extra delar som inte behövs men här tycker jag folk är gnälliga i överkant.
De som gnäller högst verkar ju vilja ha en modell med 6 delar som går att limma ihop med Britfix och målas med Airfix färger från 70-talet, för det är så man skall bygga!

BAH!
Det är samma människor som avfärdar Eduards Spitfire som alldeles för komplicerad och med för många delar.
Man kan inte glädja alla helt enkelt.

Laughing Laughing Very Happy

Kunde inte sagt det bättre själv!

Airfix FG-1/FGR-2 Phantom... Some-men-arent-looking-for-anything-logical-ohey-cant-be-20566652
clown
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Airfix FG-1/FGR-2 Phantom... Empty Sv: Airfix FG-1/FGR-2 Phantom...

Inlägg av Andre B fre jan 26 2018, 21:41

Fast färgerna var bättre förr. Har några Airfix burkar liksom även några äldre Humbrol som fungerar än över 40 år gamla. Men Britfix vill jag nog aldrig se mer!

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Airfix FG-1/FGR-2 Phantom... Empty Sv: Airfix FG-1/FGR-2 Phantom...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet