IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Primer - UMP

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Primer  - UMP Empty Primer - UMP

Inlägg av hailwood ons feb 07 2018, 08:49

Hej
Tycker att UMP vit o svart primer uppför sig olika. Använder den outspädd i spruta - 0.4 munstycke. Svart flyter ut o täcker bra, medan vit rinner in i hörnen och blir tjockare där, samt även lite droppar på plana ytor (som flyter ut när den torkar). Där det inte blir "droppar" så blir färglagret mycket tunt.
Uppför sig ungefär som att plasten är fet på ytan, men allt är diskat i ljummet vatten och väl avsköljt. Eftersom jag ofta målar ljusa färger (rött, gult osv. ) så är vit den primer jag helst vill använda.
Någon som har tips om vad jag kan testa?
Hailwood

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Primer  - UMP Empty Sv: Primer - UMP

Inlägg av TommyKillander ons feb 07 2018, 09:42

Hej,

Den vita primern är svårare att använda än den svarta och den gråa. Den måste skakas mycket mer än de övriga kulörerna så att pigmenten blandas. Dessutom är det viktigt att man lägger på ett par tunna lager som funkar som klister så att det sista täcklagret inte flyter runt. På senare tid har jag börjat värma primern i ett vattenbad för att den på så vis sprejar jämnare.

Jag gör såhär när jag använder UMP White Primer (0.4mm nål @ 25 psi) :

1. Skaka flaskan ordentligt, typ 4-5 minuter (!)

2. Lägg flaskan i ett vattenbad med varmt vatten i några minuter. Den blir mindre trögflytande och sprejar jämnare.

3. Skaka flaskan kraftigt igen (typ en minut så inte primern hinner kallna för mycket)

4. Spreja först ett tunt "damm"-lager över ytan och låt det torka (du kan använda airbrushen för att blåsa torrt snabbare). Detta gör att primern fäster över hela ytan med nästa lager så att den inte flyter runt och samlar sig hörn och runt kanter.

5. Lägg på ett andra tunt lager, denna gången lite tjockare. Låt det torka (du kan använda airbrushen). Var noga med att torka av nålen mellan målningar så att det inte samlas färgrester och skvätter på modellen.

6. Lägg på ett täcklager - det skall vara så att ytan blir lite våt. Låt den självtorka så att ytan blir helt jämn.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Primer  - UMP Empty Sv: Primer - UMP

Inlägg av hailwood ons feb 07 2018, 09:45

Toppen
skall genast ut o testa!!!!

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Primer  - UMP Empty Sv: Primer - UMP

Inlägg av cas ons feb 07 2018, 10:10

Tommy är minsann vår UMP-expert!
Den här infon borde vi spara till eftervärlden på nåt vänster.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Primer  - UMP Empty Sv: Primer - UMP

Inlägg av hailwood ons feb 07 2018, 10:55

Perfekt resultat Tommy!
Problemet var säkert a) för lite omskakning b) att jag har16 grader som basvärme i garaget/hobbyhörnan. Tunna lager börjar jag alltid med
Med lite extra skakning och varmare färg så var det mycket enklare att lägga på färgen
Tackar för tipsen - det gjorde verkligen underverk!!
Hailwood

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Primer  - UMP Empty Sv: Primer - UMP

Inlägg av TommyKillander ons feb 07 2018, 11:02

Gött !! Very Happy

Vad kul att problemet löste sig!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Primer  - UMP Empty Sv: Primer - UMP

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet