IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mer frågor om färg

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Mer frågor om färg Empty Mer frågor om färg

Inlägg av hailwood fre feb 09 2018, 12:48

Hej
kanske blir tjatigt med alla färgfrågor, men här kommer ett par till.
Finns det något generellt tips om härdningstid mellan färglager?
Primar med UMP. Täcklackar med antingen outspädd färg från Tamiya spray (tömmer från burk och fyller spruta) eller med Tamiya burkfärg + Tamiya thinner - här är frågan kanske irrelevant eftersom det sällan uppstår problem
Men...... med Tamiya burkfärg, utspädd med lite Tamiya thinner och penselmålning därefter, så löses underskiktet ofta upp. Har testat olika lång härdtid, men det spelar mindre roll. Är det månne thinnern som är för elak - jag har aldrig testat att späda med vatten.

Spädning av Micro Scale klarlacker - vad använder ni till dem (jag har att välja på Tamiya thinner, vatten, isopropylalkohol eller Vallejo thinner - testade Tamiya och det blev bara gegga)

Hur undvika att färgen kryper under maskeringstejpen (Tamiya tape) - målar man pansar så är problemet minimalt, men när man skall lacka skarpa avgränsningar på motorcyklar så blir det ofta synliga små hårfina linjer.

Hailwood (det är aldrig för sent att ge upp)

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Mer frågor om färg Empty Sv: Mer frågor om färg

Inlägg av glimturen tor feb 15 2018, 22:53

Hmm, färg är svåra saker det.

Använder som du, UMP primer och Tamiya färg. Späder tamiya burkar med 30-40% med X-20. Brukar fungera utmärkt.
Använder även Vallejo Air, men dessa får jag alltid provmåla först, vissa måste spädas en hel del. Men de är inte så jämna som Tamiya, därav väldigt olika spädning.
då kör jag med Vallejos egna thinner.

Om jag målar med pensel med samma Tamiya färg (utspädd) över airbrushad dito, så löses den "airbrushade" ofta upp som du säger. Airbrush blir så tunt.
Om jag målar med pensel över så kör jag med mindre utspädd Tamiya, ungefär 10-20%.
Alternativt kan man klarlacka innan man kör pensel, det brukar fungera med.

Microscale har tyvärr jag inte testat.

Färgen som kryper in under maskeringstejpen har jag lärt mig leva med, det händer alltid med tunn färg. Bättrar med pensel efteråt.
Hårfina linjer putsar jag bort med 1200-2000 svamp eller slip-papper i motsvarande grovlek.

Ibland blir det bra, ibland får jag göra om.

Det är bara att kämpa på!
Hoppas det hjälper. cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Mer frågor om färg Empty Sv: Mer frågor om färg

Inlägg av hailwood fre feb 16 2018, 11:57

Jo...... färg är svårt, det har jag märkt (för att inte tala om dekaler på oregelbundna ytor)

Du späder säkert lite mer än vad jag hittills provat - ligger nog på runt 20%, men jag kanske tvingas lägga på lite tjocka färglager för att få det att flyta ut ordentligt - skall prova att öka spädningen.

Har en fundering på detta med maskeringstejpen - skall lägga på färg på en Honda NSR500 och tänkte maskera, sedan dra med pensel och tjock färg bara precis intill tejpen för att därefter spruta på resten av färgen. Tanken är att första lagret tjock färg "tätar" mot linjen så att den sprutade färgen inte kryper in under tejpen. Kan bli lite kant mellan de olika färgerna, men det går både att polera samt döljs lite av klarlacken. Får se hur det går.

Försöker kanske uppnå en nivå som är näst intill omöjlig, men blir inspirerad av byggena på  https://112on2.wordpress.com/ . Finishen vissa kan uppnå är helt makalös.

Hälsar Hailwood

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Mer frågor om färg Empty Sv: Mer frågor om färg

Inlägg av Stefan E fre feb 16 2018, 14:34

Ett gammalt "djungelknep" knep för att förhindra att färg kryper in under maskeringen (förhindra/begränsa kapillärkraften), är att först lacka över maskeringen med en klar lack.

Kapillärkraften finns där fortfarande, men nu drar den in färglös lack som fungerar som en "spärr" mot den vanliga lacken när den torkat!

Brukar inte synas när den vanliga färgen använts, kanske behöver man hjälpa maskeringen av genom att dra försiktigt längs kanterna med en kniv.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Mer frågor om färg Empty Sv: Mer frågor om färg

Inlägg av TommyKillander lör feb 17 2018, 22:01

Jag kanske inte kan svara på alla dina frågor, men ett par "svar" kan jag komma med - alla har sin egen metod att måla så jag rekommenderar att du provar dig fram och så småningom har du hittat ett sätt som funkar för dig.

Jag kollade på länken och det var en hel del riktigt snygga hojjar där; det är bra att sätta ett mål för vad man vill uppnå och det är inte fel att vara självkritisk, men det måste vara kul också, så det är bra att sätta ribban lagom högt och sedan höja den stegvis Wink

Som så många andra nuförtiden så målar jag med UMP primer och Tamiya och Gunze Aqueous färger - jag förtunnar nästan uteslutande med IPA. Blandningen brukar landa på 50%-70% thinner och resten färg, lite beroende på vad jag skall måla och hur.

Jag använder även IPA som förtunning till Microscale Flat och Satin (50% blandning). Tänk på att blanda i en tom färgburk och skaka om noga - att försöka blanda i airbrushkoppen är dömt att misslyckas då lacken sjunker till botten och sätter igen nålen. Jag har en tom Tamiya-burk med en rostfri stålkula i för detta ändamålet.

Blanklack gör jag med AlcladII Aqua Gloss eller Tamiya X-22 blandad med MrColor Levelling Thinner.  

Maskering gör jag med Tamiya tejp eller Panzer Putty beroende på om jag vill ha skarpa eller mjuka kanter.

Ett par trix som jag brukar ta till för att undvika att färgen kryper in under tejpen är; tryck fast tejpen ordentligt, använd hellre många tunna strimlor av tejp runt rundade ytor än en stor tejpbit. Tamiya har en speciell vit tejp för rundade ytor (eller kurvor). Ett annat trix är att måla sparsamt i tunna lager många gånger snarare än att blåsa på massor av färg på en gång. Undvik att rikta airbrushen in mot tejpkanten när du målar eftersom det då samlas färg som dras in under tejpen mha kapillärkraft.
Spreja hellre 90 grader mot tejpen hela tiden i tunna skikt - en fördel med att använda IPA som förtunning är att den torkar väldigt fort vilket gör att det inte rinner.

Är du riktigt noga skall du alltid "ren-skära" tejpen eftersom den fabriksskurna kanten inte är helt jämn. Jag använder en stål-linjal och skär på glasskiva som underlag för att kanten skall bli riktigt skarp.

Det var en massa babbel från mig, men jag hoppas du har nytta av något av det.

Lycka till med dina byggen!
cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Mer frågor om färg Empty Sv: Mer frågor om färg

Inlägg av cas mån feb 19 2018, 08:02

Tommys visdom är som vanligt stor. Kan bara hålla med om att knepet med tejpmaskering är mycket tunna lager. Att försöka få en helt täckande färg på ett lager är inte alls bra, och leder ofelbart till för tjock färg och därmed fula maskeringskanter.
Dessa kan man dock för det mesta gnugga bort med en tygtrasa eller micromesh slipdukar.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mer frågor om färg Empty Sv: Mer frågor om färg

Inlägg av hailwood mån feb 19 2018, 10:54

En väldans massa bra tips. Skall börja med att dimma på färgen, kanske allra först tunt med dimmad klarlack o sedan tunt med färg. Låter i mina öron som en säker metod. Funkar bra med fina kanter om jag använder Tamiyas tejp, men minsta prägling i plasten så slinker färgen in - där kommer nog "dimningen" väl till pass. Dock ett j-kla slabbande att göra ren sprutan mellan lagren - brukar inte räcka med att köra igenom den med vatten o sedan IPA (inte öl alltså) - demontering o rensning av nål o munstycke brukar behövas
Hailwood



På gång:

[size=11]Tamiya 1/12 NSR 500[/size]

[size=11]Tamiya 1/12 Yamaha YZR M1[/size]



hyllan:

[size=11]Tamiya 1/12 Honda RC213V[/size]

[size=11]Tamiya 1/12 Ducati 1199 Panigale[/size]

[size=11]Tamiya 1/12 Honda RC166[/size]

[size=11]Brach 1/12 Garelli 125[/size]

[size=11]Brach 1/12 Morbidelli 125[/size]

[size=11]1/12 Britten metal kit
MFH 1/12 Honda NR500


[/size]

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Mer frågor om färg Empty Sv: Mer frågor om färg

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet