JAS 39 A Grifoni
+9
rsm.gbg
Caverö
Gigabyte
Stefan E
TommyKillander
cas
glimturen
Azgaron
Matt_Public
13 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
JAS 39 A Grifoni
Mors på er!
Jag fick en dålig idé som grabben för omväxlings skull gillade, så nu blir det What-if igen.
Italeris designmässiga brister kommer i huvudsak att lämnas orörda (och istället betraktas som karaktäristiska för fantasiversionen). Utöver en generellt slapp inställning till förlagorna utmärker sig firman även på ett annat negativt vis då jag tvingats kassera ovanligt många byggen jämfört andra fabrikat. Detta är dock främst mitt eget fel, men producenterna gör sannerligen inte gärna saker enklare för andra än sig själva i onödan. Med lite tur tar sig kanske härken över mållinjen ändå. Slå för all del gärna vad sinsemellan.
Ett bombsäkert kännetecken rörande företaget är sjunkmärken på allehanda ytor.
Lite godtycklig detaljering, would you like?
Provpassning av sidopanel. Remsor av plasticard åtgärdar en designmiss längs sargen.
Tappert försök att liva upp en dynamitfåtölj:
Föraren är något av en inverterad Douglas Bader i det att hans ben kommer från piloten till en gammal Airfix-Hurricane.
Då jag donerat dekalerna till någon av er får jag själv vackert pula ihop konsollerna.
Lyckligtvis skymmer lille Johnny det mesta, like so:
Utstötarmärke på en välvd yta? Tack vare flytande gjutstam kan jag skratta åt fläckarna.
Hejvilda friheter tas med sådant som ändå knappast lär synas.
Lämna aldrig hemmet utan brasved (Norrländskt djungelordspråk).
Huven trimmades lite i avhjälpande syfte. Ingen press, liksom.
Därmed är ytterligare ett bonnaprojekt sjösatt. Härnäst blir allt svart.
Jag fick en dålig idé som grabben för omväxlings skull gillade, så nu blir det What-if igen.
Italeris designmässiga brister kommer i huvudsak att lämnas orörda (och istället betraktas som karaktäristiska för fantasiversionen). Utöver en generellt slapp inställning till förlagorna utmärker sig firman även på ett annat negativt vis då jag tvingats kassera ovanligt många byggen jämfört andra fabrikat. Detta är dock främst mitt eget fel, men producenterna gör sannerligen inte gärna saker enklare för andra än sig själva i onödan. Med lite tur tar sig kanske härken över mållinjen ändå. Slå för all del gärna vad sinsemellan.
Ett bombsäkert kännetecken rörande företaget är sjunkmärken på allehanda ytor.
Lite godtycklig detaljering, would you like?
Provpassning av sidopanel. Remsor av plasticard åtgärdar en designmiss längs sargen.
Tappert försök att liva upp en dynamitfåtölj:
Föraren är något av en inverterad Douglas Bader i det att hans ben kommer från piloten till en gammal Airfix-Hurricane.
Då jag donerat dekalerna till någon av er får jag själv vackert pula ihop konsollerna.
Lyckligtvis skymmer lille Johnny det mesta, like so:
Utstötarmärke på en välvd yta? Tack vare flytande gjutstam kan jag skratta åt fläckarna.
Hejvilda friheter tas med sådant som ändå knappast lär synas.
Lämna aldrig hemmet utan brasved (Norrländskt djungelordspråk).
Huven trimmades lite i avhjälpande syfte. Ingen press, liksom.
Därmed är ytterligare ett bonnaprojekt sjösatt. Härnäst blir allt svart.
Senast ändrad av Matt_Public den sön jul 28 2019, 22:07, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Sv: JAS 39 A Grifoni
Kul projekt du gett dig in på, Matt! Ska bli spännande att följa!
Bra start på bygget, och bra knåpat med modellens brister!
Håkan
Bra start på bygget, och bra knåpat med modellens brister!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Och ändå är den inte speciellt sämre än Kittyhawks modell...
Ett föredömligt arbete i cockpit på min ära!
Vad du än röker så kan du väl dela med dig lite? Det här kan ju bara bli bra liksom
Ett föredömligt arbete i cockpit på min ära!
Vad du än röker så kan du väl dela med dig lite? Det här kan ju bara bli bra liksom
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Fint som snus, som min mormor brukade säga
Gillar den positiva attityden hos Johnny - inga knän men det är tummen upp iallafall
Kom att tänka på den här...
Tommy
Gillar den positiva attityden hos Johnny - inga knän men det är tummen upp iallafall
Kom att tänka på den här...
Tommy
TommyKillander
Härligt projekt!
Det kommer bara att bli bra, det vet jag!
Jag har laddat o bänkat mig.....
Lovande början, minst sagt!
Stefan
Det kommer bara att bli bra, det vet jag!
Jag har laddat o bänkat mig.....
Lovande början, minst sagt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tur det, då den stort sett inte består av annat.Azgaron skrev:[...] och bra knåpat med modellens brister!
Min herre är alltför vänlig.glimturen skrev:Oh, så najs! Fin start!
Var försiktig med vad du önskar dig.cas skrev:Vad du än röker så kan du väl dela med dig lite?
Han räknar säkert iskallt med att få greystuff-proteser.TommyKillander skrev:Gillar den positiva attityden hos Johnny – inga knän men det är tummen upp iallafall.
Har professorn sagt det, så.Stefan E skrev: Det kommer enbart att bli bra, det vet jag!
Dags för lite fritt fnulande, tror jag bestämt.
Grabben bjussade generöst på det mastmonterade siktet från en söndergrotzad Kiowa. Thanks li'l buddy!
Mer om det jucklot senare...
Ynkliga plippar som inte riktigt fyller hålet? Inte i mitt hem!
...åtminstone inte på hobbytid.
Jag litar för övrigt exakt lika långt på Italeris plast som jag orkar kasta Sölvesborg.
Colores! Kontoret blir ju rätt skapligt ändå.
Lite småfix på det där, så...
Hjulhus i avvaktan på blask, jörp och detaljmålning.
Härnäst tittar vi till lille Johnny igen.
Senast ändrad av Matt_Public den sön jul 28 2019, 22:05, ändrad totalt 1 gång
Snyggt jobbat Matt! Ser fram emot detaljmålning i hjulhuset!
Håkan
Håkan
Åh, smaskens!
Men vingbalkarna ser mysko ut....
Men vingbalkarna ser mysko ut....
Senast ändrad av cas den mån mar 12 2018, 06:37, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Då får du vackert vänta lite till.Azgaron skrev:Ser fram emot detaljmålning i hjulhuset!
Toppen! Mysko är exakt den stil jag eftersträvar.cas skrev:Men vingbalkarna ser mysko ut...
Tackar! Risken för brungädda är dock ännu överhängande.TommyKillander skrev:Det där blir fina fisken hela dan.
Min herre är alltför vänlig!Gigabyte skrev:Snyggt plastjobb och upphottad styrkvart!
Man gör så gott man kan.glimturen skrev:Snyggt plastknåpande!
Lovord från Caesar? Det låter minsann höra sig.Caverö skrev:Härliga tider med trevlig kabeldragning och skönt hemmasnickeri.
Hjulhusen har fått sina första slevar blask, like so:
En och annan droppe färg träffade för övrigt även lille Johnny.
Vad-än-det-här-nu-är-kapseln börjar ta form:
Små bitar av gitarrsträng blir lämpliga försträvningsstift, eller nåt.
Nu vänder vi åter till kontoret. Knallpallen börjar också få färg...
...och instrumentpanelen har rentav fått dekaler!
Baljan blir dock troligen inte så värst mycket bättre än såhär.
Det här idiotiska upplägget har stört mig ända sedan starten:
Hela konceptet kring kontoret överhuvudtaget förresten. Nu får det räcka!
Designen är dock begriplig i det att den kompenserar för en i det närmaste grotesk krypmån avseende passformen.
Det går således utmärkt att klanta sig rätt frisk vid monteringen utan att riskera alltför mycket. Nackdelen är att slutresultatet omöjligen kan bli särskilt bra – oavsett ansträngningsgrad. Italeri-upplevelsen i ett nötskal, liksom.
Med enkla medel går det dock snabbt att göra något slags Lego-bygge av eländet.
Betydligt behändigare i mitt eget enkla tycke:
Detta är förresten en direkt nödvändig åtgärd, bara så ni vet.
En potentiellt smidig lösning ifall jag inte glömt att torka av överskottet.
Lyckligtvis är klabbet åtminstone relativt lättslipat.
En liten solskenshistoria, would you like?
Prakthygglot Bosse löste dekalfrågan cheap as free. Karlns generositet vet inga kända gränser och borde premieras.
Går det att skicka pilsner med posten?
Härnäst påtar jag vidare med diverse smådelar.
Senast ändrad av Matt_Public den sön jul 28 2019, 22:04, ändrad totalt 1 gång
Snyggt jobbat Matt! Lysande tilltag med passningen av baljan i kroppen!
Håkan
Håkan
Skall man inte mer se Italeri-kittet som en hållare för allt resin som man behöver hänga dit?
Men det behöver inte du, för det där hjulhusen är magnifika!
Strålande tilltag med cockpit också för den delen.
Men det behöver inte du, för det där hjulhusen är magnifika!
Strålande tilltag med cockpit också för den delen.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Risken att detta blir en "brungädda" jämställer jag med sannolikhet nära angränsande noll.
Stabilt byggt - må resin och plastdetaljer darra av skräck när "Slayer"-sågen kommer fram på byggbordet
Tommy
Stabilt byggt - må resin och plastdetaljer darra av skräck när "Slayer"-sågen kommer fram på byggbordet
Tommy
TommyKillander
Jag har fullt förtroende för dig, Matte!
Det här blir kalas och dekalerna blir pricken över I!
Stefan
Det här blir kalas och dekalerna blir pricken över I!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Snyggt jobbat!
Ugandiska flygvapnet minsann! De lär ha fått tillskott i kassan.
Undras vad de kan ha döpt den tjocka "lilla" podden till?
Ugandiska flygvapnet minsann! De lär ha fått tillskott i kassan.
Undras vad de kan ha döpt den tjocka "lilla" podden till?
glimturen
Vilket kul projekt!
Tänkte på det när du använder gitarrsträng, är det så att någon av er vill ha i framtiden så kan jag skicka till den som vill. Har tre elgitarrer jag spelar på och en akustisk 12-strängad, så det blir endel strängbyten.
Hade tänkt byta strängarna på 12-strängarn snart, så vill någon ha lite så kan jag rulla ihop och skicka.
Tänkte på det när du använder gitarrsträng, är det så att någon av er vill ha i framtiden så kan jag skicka till den som vill. Har tre elgitarrer jag spelar på och en akustisk 12-strängad, så det blir endel strängbyten.
Hade tänkt byta strängarna på 12-strängarn snart, så vill någon ha lite så kan jag rulla ihop och skicka.
Zander_Lindstrom
Tackar! Varje problem har en ingenjörslösning.Azgaron skrev:Lysande tilltag med passningen av baljan i kroppen!
Jo, det vore ett avgjort bättre förhållningssätt.cas skrev:Ska man inte snarare se Italeri-kittet som en hållare för allt resin man behöver hänga dit?
El riesgo siempre vive, som det står på Vasquez bröstplåt.TommyKillander skrev:Risken att detta blir en "brungädda" jämställer jag med sannolikhet nära angränsande noll.
Modellen är ju från Italeri, för höge farao.
Jag hoppas så att du blir sannspådd.Stefan E skrev:Det här blir kalas, och dekalerna blir pricken över i!
Min herre är alltför vänlig.rsm.gbg skrev:Snyggt pulande.
Tackor och bockar!Janne.S skrev:Ah, så vackert!
Det är såklart en NUCLES (Navigational Utility Capsule Lightweight Electronic Surveillance).glimturen skrev:Undras vad de kan ha döpt den tjocka "lilla" podden till?
Just så! Tack återigen för att du räddade projektet.Marlin skrev:Aha, var det till denna du skulle ha de Ugandiska klibbisarna.
Tackar!Zander_Lindstrom skrev:Vilket kul projekt!
I förbättringens namn tittade jag till kontoret igen.
Lite colores senare börjar det hela se skapligt ut.
Efter att nästan ha knäckt loss hjulhuset blev det dags för grovlimmet. Zap-gel och bikarbonat håller eländet på plats till kvart över Ragnarök.
Den här lilla klacken motverkar enkelt ett irriterande passformsfel. Billigt och bra!
Passform var det, ja. Detaljer som är avsedda för att vara i öppet läge passar vanligtvis sällan stängda. Italeris luftbromsar trotsar dock konventionen och saknar totalt passform i öppet läge.
Naturligtvis passar de fortfarande dåligt i stängt läge. Någon måtta får det liksom vara.
Milliput som en första åtgärd, därefter tittar jag på gångjärnen.
Lite provpassning av små stift, would you like?
Normalt är hålen för valfria rack endast övertäckta; här saknades de dock helt. Tack Italeri!
Härnäst tar jag till flaskan (med lim).
Senast ändrad av Matt_Public den sön jul 28 2019, 22:03, ändrad totalt 1 gång
Snyggt pulat med cockpit, luftbroms och last! Ser spännande ut!
Håkan
Håkan
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet