IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Alv-kvinna byst 1/9

+3
glimturen
Azgaron
Zander_Lindstrom
7 posters

Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Zander_Lindstrom lör jun 16 2018, 20:21

Hej allesammans!
Om någon undrat vad jag har sysslat med det sista, så har jag snubblat in på figurer och utan att göra trådar för dem.
Tänkte väl att jag kunde slänga in den här på forumet iallafall till att börja med.

Lite förord (scrolla bara om du inte orkar läsa, eller inte bryr dig Smile)
Började jobba lite smått på ICM:s Österrike-ungrare i 1/35 och var på jakt efter referenser. Jag ville göra ungrare, som hade annorlunda byxor och jag skrev till någon ungrare på Facebook som jag såg i en grupp. Han i sin tur hänvisade mig till en kille som har tonvis med kunskap och referenser i ärendet och som dessutom är skulptör själv. Det visade sig senare att han driver Black Army Modells ihop med ett par kompisar, så då tänkte jag att jag kunde köpa något där. Hittade ett byst som min nya vän har skulpterat och målat den som syns på box arten och tyckte den passade perfekt. Med undantag för öronen så är hon rätt lik en ungersk tjej jag chattade lite med i yngre dagar, så tänkte väl göra skulpturen lite lik henne då. Very Happy 


Alv-kvinna byst 1/9 35407410

Här har vi skulpturen och på förpackningen ser ni namnet på själva skulpturen och vem som skulpterat och målat.
Själva skulpturen är mycket fin, där fanns inga spår av gjutskarvar eller något annat otrevligt, så det var bara att tuta och köra.

Alv-kvinna byst 1/9 35416012

Målade den tidigare med grå grundfärg och hudfärg med airbrush. Jag hade för bråttom med att slänga på klarlack dock, så färgen skar sig och sprack. Jag strippade färgen och slängde på en vit primer istället och började om.

Alv-kvinna byst 1/9 35463612

Nyansskillnaderna syns inte så mycket på bild, men de finns där. Som jag sa innan, så ville jag ge henne en blek och lite solbränt utseende.

När det gäller figurmålning så har jag svårt för den där "normen" med att överdriva skuggningar och höjdpunkter och gillar istället bättre när nyansskillnaderna är små. Ser man på riktig hud så är det svårt att definiera övergången mellan mörkt och ljust och om någon är blek, så ser nästan allting vitt ut. Jag tycker därför bättre om att vara försiktig, göra små förändringar i kulören och jag har märkt att jag bättre gillar att använda mig av oljefärger än akrylfärger just för att man kan "blenda" det så fint på sina ställen. Tycker att jag fick till nyansskillnaderna bra med airbrushen nu dock, så jag kommer nog inte använda mig av så värst mycket oljefärg på huden.

Gjorde ett litet exempel på en bild av mig själv över hur onaturligt jag tycker det ser ut när man överdriver kontrasterna som man kan se på många figurer.

Alv-kvinna byst 1/9 34984210
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Azgaron lör jun 16 2018, 20:25

Trevligt med en alvbyst! Ser bra ut så långt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av glimturen lör jun 16 2018, 21:54

Vilken är alvbysten? Den med skägg eller utan? Laughing

Kul initiativ Zander! Det kommer bli kalas!
Kul att se experimentet med kontrasterna!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Zander_Lindstrom sön jun 17 2018, 16:49

Håkan: Tack! Smile
Ja, jag kände att det var perfekt att träna på. Lagom storlek, mycket hud och så får hon inte vara skitig heller. Man kommer undan med det många gånger på en soldat.

Rickard: Tjejen är alvbyst, den andra är någon rabarbsmugglare som ser ut och pratar som Skrotnisse. Very Happy
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Caverö sön jun 17 2018, 17:46

Det här blir fint Very Happy  

Snyggt exempel du gjorde med dig själv cheers   håller med om att det överdrivs en del ibland, även på kläder och utrustning
som ibland ser flerfärgade ut istället för att skifta något mellan ljus och skugga Rolling Eyes
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Zander_Lindstrom sön jun 17 2018, 19:55

Caverö skrev:Det här blir fint Very Happy  

Snyggt exempel du gjorde med dig själv cheers   håller med om att det överdrivs en del ibland, även på kläder och utrustning
som ibland ser flerfärgade ut istället för att skifta något mellan ljus och skugga Rolling Eyes

Precis. Tycker det kan funka på seriefigurer eller sådant, men inte om man ska göra det realistiskt. Kläder är också ett jätteintressant exempel där skuggor och fördjupningar bara är något mörkare i nyans snarare än en helt annan färg.


Alv-kvinna byst 1/9 35643111

Körde lite live-bygge idag och målade håret och klänningen. Jag sprutade lite grått i ansiktet på henne också för att hon skulle se blek ut.
Jag studerade hur kvinnor i Rom, Grekland och Egypten sminkade sig förr i världen och kortfattat så ska hon vara blek med rosiga läppar, markerade ögonbryn och lätt rosiga kinder och grön eller blå ögonskugga.
Måste fixa lite ställen som jag missat bara innan jag går till nästa steg.

Om ni vill se livesändningen så kan ni se den här.

https://www.facebook.com/zanlinkreations/videos/2103177773253440/
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Zander_Lindstrom sön jun 17 2018, 21:36

Arbetade lite mer med ansiktet nu, målade alla smycken och torrborstade håret och manteln. Vid närmare eftertanke så tycker jag att torrborstningen blev för ljus och jag överväger att göra om det. Det blir inte många bilder när man målar figurer, men jag har ju filmat det iallafall. Smile

Alv-kvinna byst 1/9 35548110

Här syns kontrasterna bättre (notera toppen på axlarna t. ex)

Alv-kvinna byst 1/9 35480710

Bättre ljus, lägg märket till torrborstningen på håret som jag tycker gjorde susen.
Behöver fixa ögonbrynen lite, ge henne lite eyeliner och torrborsta manteln med en mörkare färg än grisrosa.
Utöver det så är jag nöjd.

Glömde en bild.

Alv-kvinna byst 1/9 35481811


Live-bygget den här gången ifall någon är intresserad

https://www.facebook.com/zanlinkreations/videos/vb.1691408151097073/2103270319910852/?type=2&theater¬if_t=page_post_reaction¬if_id=1529262249703247
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Zander_Lindstrom mån jun 18 2018, 18:34

Arbetat på det sista inför klarlackningen ikväll. Eftersom att det är oljefärger så låter jag dem stå i en vecka innan jag gör något mer.

Alv-kvinna byst 1/9 35515210

Började med att göra om torrborstningen så den ter sig mer diskret än tidigare. 

Alv-kvinna byst 1/9 35542710

Så målade jag det blåa på örhängena och lite mascara runt ögonen.

Alv-kvinna byst 1/9 35694710

Inte helt nöjd med ögonbrynen dock, men det är svårt att måla dem och särskilt med akrylfärg som torkar direkt när man gjort någonting fel.
Här följer en bild på hur romerska kvinnor sminkade sig, tycker jag lyckats efterlikna det helt OK, med undantag för ögonbrynen. När klarlacken kommit på så hoppas jag att hon inte kommer se ut lika mycket som en porslinsdocka som nu med den blanka hudfärgen.

Alv-kvinna byst 1/9 5b6a2710
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av glimturen mån jun 18 2018, 21:20

Mycket snyggt Zander! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av TommyKillander mån jun 18 2018, 22:17

Snyggt målat och bra tänkt med skuggorna.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Azgaron tis jun 19 2018, 00:10

Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av cas tis jun 19 2018, 08:18

Det här var ju nåt annorlunda!
Helt klart är den där figurstilen som många målar efter ett speciellt särdrag, precis som den spanska vädringsstilen. Inte realistiskt, men ett jäkla hantverkatt få till.
Dina rabarberbilder visar ju det med all önskvärd tydlighet...

Tyckr allt att du får till det bra!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jun 20 2018, 01:29

Tack så mycket allesammans. Smile

Christer: Ja, det är inte lätt att få till det sådär som proffsen kan ens om det ser överdrivet ut många gånger, det har du rätt i. Tror väl å andra sidan att det faller många i smaken just eftersom att skarpa kontraster lyfter fram detaljer och sådant på ett helt annat sätt. Om du har en figur som ska se kall ut, så syns det betydligt bättre om han är knallröd i ansiktet och närapå har istappar i mustaschen. 

Såg det i en upplaga av The Weathering Magazine hur ett ungt par i 1/35 istället såg ut som ett par 80-åringar med rynkor och bleka ansikten och där rann liksom droppen över på något sätt för mig. Very Happy

Under tiden all färg torkar här, så har jag börjat skulptera ett par statyer som jag precis kom på att jag glömt posta här på forumet.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Zander_Lindstrom mån jun 25 2018, 22:06

En vecka senare och på med klarlacken.
Jag använde mig av Tamiya TS-80 på sprayflaska och slängde på ett par lätta lager bara så att huden inte skulle bli helt matt. Kan knäppa ett par bilder imorgon igen i bättre ljus, så svårt att hitta lämpliga ställen att fotografera på i skymningen.

Alv-kvinna byst 1/9 36188010
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Zander_Lindstrom tis jun 26 2018, 22:15

En bild i dagsljus med.

Alv-kvinna byst 1/9 36282510
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Azgaron tis jun 26 2018, 22:43

Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Zander_Lindstrom tis jun 26 2018, 23:05

Azgaron skrev:Ser bra ut! Smile

Håkan

Tack så jättemycket! Jag är faktiskt supernöjd med den -utom ögonbrynen. Fast om ett par år kommer jag säkert skratta lite och undra hur jag tänkte när jag målade den, precis som med allt annat. Smile
Var stolt som en tupp med min MIG-15 i 1/32 på C4 2015, idag är den nära på tur till att bli ett "övningsobjekt" till när man övar på nya tekniker.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Stefan E ons jun 27 2018, 09:27

Mycket snyggt, Zander!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av TommyKillander ons jun 27 2018, 20:38

Mycket tjusigt!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jun 27 2018, 22:59

Tack, grabbar. Very Happy
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av glimturen tis jul 03 2018, 00:42

Skaplig böna! cyclops
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Alv-kvinna byst 1/9 Empty Sv: Alv-kvinna byst 1/9

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet