Meng Deltavingar, F-102 och F-106, 1/72
+3
Azgaron
TommyKillander
cas
7 posters
Sida 1 av 1
Meng Deltavingar, F-102 och F-106, 1/72
Meng är för mig en relativt okänd och ny kinesisk tillverkare (en in Meng-den) som för det mesta gör det ena knasiga markmålet efter det andra.
Sånt ligger ju inte för mig, men dom har trots allt slagit till med några schyssta flygetyg också.
Deras första inslag på den vägen var väl en Me-410 med den stora stora kanonen vilket alltid är ett säkert knep (ja, jag vill ha en sån med, även om den är lite dyr...)
För några år sen så satte dom igång med flyg i 1/72 och konstigt nog blev det varken Spitfire, 109 eller Mustang utan lite knepiga japanska kärror, och en Fiat G-91 innan dom satte tänderna i Convairs deltavingade skapelser.
Eftersom jag har både en F-102A Case XX (sena vingen alltså) och en F-106A så kan det vara kul att titta på båda, för att se hur Meng har utvecklats, om något.
Först, ett familjefoto:
Lådeinnehåll för F-102:an
Gjuten i grå plast, här har vi alla gjutramarna.
Notera vingspetsarna för Case XX vingen!
Detaljeringen är överlag väldigt bra, men dock inte de finaste av panellinjer, men helt ok för denna skalan.
Falconmissilerna ser dock lite trista ut. Inte dåliga men inte toppklass.
Cockpit som ser ut som man kan förvänta sig. Jag har ett Eduard Zoom-set som jag tänkte använda senare.
Huven är i princip helt fri från distorsioner
Dekalark, tryckt av Cartograf vilket är så bra det kan bli.
Beskrivningen är smart utförd, med tydliga bilder och färg där det behövs.
Tre märkningsalternativ, alla ganska färgglada. Vietnam baserad (F-102 var ju faktiskt i strid men lyckades bara bli nedskjuten, inte skjuta ner något)
Kalifornien, 196:th FIS
Minnesota, 1979th FIS i ett nästintill arktisk målningschema.
Sammanfattning F-102:
En trivsam modell av en stor och lite lätt misslyckad skapelse. Trevliga märkningsalternativ i lådan, och detaljeringen är god. Inte världsklass, men med ett riktpris på runt 250-lappen så är det helt ok. Långt bättre än den Hasegawa som jag nästan byggde klart en gång i tiden..
Över till F-106!
Den här modellen är några år yngre, och här har Meng nu tagit ett rejält kliv framåt. Först ett familjefoto!
Jag råkade lossa kroppshalvorna på C4, så därför ser det lite knepigt ut. Dom är dock VÄLDIGT tunna!
Både F-106 och F-102 tankar får man med!
Tidig och sen huv
Lika klar som F-102:an
Titta, man får med lite ets också!
Detaljeringen är dock utsökt! Fast jag undar lite vad detta är för traktordäck?
Schysst kattapluttis
Fantastiska panellinjer och nitar
En vagn för den medföljande AIR-2 Genie atomsmällarraketen
Återigen är det Cartograf som tryckt dekalerna
Likadan typ av beskrivning som tidigare
Även denna gång 3 märkningsalternativ, men kanske inte lika färgglada
[url=https://flic.kr/p/2a8SQAE]
Sammanfattning F-106:
Wow! Detta var doningar! Delarna är mycket tunna, fantastiskt fint gjutna utan minsta antydan till sjunkmärken eller defekter. Panellinjerna är ungefär hälften så grova som tidigare och överlag känns detta som en mycket krispigare maskin.
Rakt ur lådan kommer detta bli en utsökt skapelse, där man har möjlighet att visa upp både radar, eldledning och luftbromsar (dom var oftast utfällda på marken)
Vidare har vi full beväpning med 4s Super Falcon missiler, en AIR-2 Genie och även kanonkapseln som installerades senare.
För säkerhets skull får man också med två olika huvar, instrumentpaneler och katapluttisar så att man lätt skall kunna göra en F-106 från vilket år som helst.
Denna kan jag verkligen rekommendera!
Passformen har jag dock ingen aning om, så det blir ju utmaningen...
Lite jämförelser mellan Deuce och 'Six kan ju vara kul.
Kroppen
Falcon
Som sagt, det är stor skillnad och man tror inte alls att det är samma tillverkare
Sånt ligger ju inte för mig, men dom har trots allt slagit till med några schyssta flygetyg också.
Deras första inslag på den vägen var väl en Me-410 med den stora stora kanonen vilket alltid är ett säkert knep (ja, jag vill ha en sån med, även om den är lite dyr...)
För några år sen så satte dom igång med flyg i 1/72 och konstigt nog blev det varken Spitfire, 109 eller Mustang utan lite knepiga japanska kärror, och en Fiat G-91 innan dom satte tänderna i Convairs deltavingade skapelser.
Eftersom jag har både en F-102A Case XX (sena vingen alltså) och en F-106A så kan det vara kul att titta på båda, för att se hur Meng har utvecklats, om något.
Först, ett familjefoto:
Lådeinnehåll för F-102:an
Gjuten i grå plast, här har vi alla gjutramarna.
Notera vingspetsarna för Case XX vingen!
Detaljeringen är överlag väldigt bra, men dock inte de finaste av panellinjer, men helt ok för denna skalan.
Falconmissilerna ser dock lite trista ut. Inte dåliga men inte toppklass.
Cockpit som ser ut som man kan förvänta sig. Jag har ett Eduard Zoom-set som jag tänkte använda senare.
Huven är i princip helt fri från distorsioner
Dekalark, tryckt av Cartograf vilket är så bra det kan bli.
Beskrivningen är smart utförd, med tydliga bilder och färg där det behövs.
Tre märkningsalternativ, alla ganska färgglada. Vietnam baserad (F-102 var ju faktiskt i strid men lyckades bara bli nedskjuten, inte skjuta ner något)
Kalifornien, 196:th FIS
Minnesota, 1979th FIS i ett nästintill arktisk målningschema.
Sammanfattning F-102:
En trivsam modell av en stor och lite lätt misslyckad skapelse. Trevliga märkningsalternativ i lådan, och detaljeringen är god. Inte världsklass, men med ett riktpris på runt 250-lappen så är det helt ok. Långt bättre än den Hasegawa som jag nästan byggde klart en gång i tiden..
Över till F-106!
Den här modellen är några år yngre, och här har Meng nu tagit ett rejält kliv framåt. Först ett familjefoto!
Jag råkade lossa kroppshalvorna på C4, så därför ser det lite knepigt ut. Dom är dock VÄLDIGT tunna!
Både F-106 och F-102 tankar får man med!
Tidig och sen huv
Lika klar som F-102:an
Titta, man får med lite ets också!
Detaljeringen är dock utsökt! Fast jag undar lite vad detta är för traktordäck?
Schysst kattapluttis
Fantastiska panellinjer och nitar
En vagn för den medföljande AIR-2 Genie atomsmällarraketen
Återigen är det Cartograf som tryckt dekalerna
Likadan typ av beskrivning som tidigare
Även denna gång 3 märkningsalternativ, men kanske inte lika färgglada
[url=https://flic.kr/p/2a8SQAE]
Sammanfattning F-106:
Wow! Detta var doningar! Delarna är mycket tunna, fantastiskt fint gjutna utan minsta antydan till sjunkmärken eller defekter. Panellinjerna är ungefär hälften så grova som tidigare och överlag känns detta som en mycket krispigare maskin.
Rakt ur lådan kommer detta bli en utsökt skapelse, där man har möjlighet att visa upp både radar, eldledning och luftbromsar (dom var oftast utfällda på marken)
Vidare har vi full beväpning med 4s Super Falcon missiler, en AIR-2 Genie och även kanonkapseln som installerades senare.
För säkerhets skull får man också med två olika huvar, instrumentpaneler och katapluttisar så att man lätt skall kunna göra en F-106 från vilket år som helst.
Denna kan jag verkligen rekommendera!
Passformen har jag dock ingen aning om, så det blir ju utmaningen...
Lite jämförelser mellan Deuce och 'Six kan ju vara kul.
Kroppen
Falcon
Som sagt, det är stor skillnad och man tror inte alls att det är samma tillverkare
Senast ändrad av cas den fre nov 27 2020, 07:04, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Meng Deltavingar, F-102 och F-106, 1/72
Som bonus kommer också en titt på Mengs resinset till F-106
Notera att alla delarna är gjutna separat
Avionik-lådorna i nosen för MA-1 eldledningssystemet kanske inte är en jättestor skillnad, men visst ser man det. Kunnigare typer än mig behöver nog bara plasten för att få det att se makalös ut.
Inget snack om att cockpitbaljan är bättre
För att inte tala om katapluttisen!
Prydlig beskrivning också
Vad kan man då säga om Mengs resin?
Det lägger inte till något som inte redan finns i lådan, det bara ger en mycket högre upplösning till det.
Om det är värt mödan att installera det, återstår att se.
Konstigt nog är jag lite sugen på motor och hjulhus-setet trots att det är helt onödigt, men jag har ju aldrig varit känd för att vara rationell!
Notera att alla delarna är gjutna separat
Avionik-lådorna i nosen för MA-1 eldledningssystemet kanske inte är en jättestor skillnad, men visst ser man det. Kunnigare typer än mig behöver nog bara plasten för att få det att se makalös ut.
Inget snack om att cockpitbaljan är bättre
För att inte tala om katapluttisen!
Prydlig beskrivning också
Vad kan man då säga om Mengs resin?
Det lägger inte till något som inte redan finns i lådan, det bara ger en mycket högre upplösning till det.
Om det är värt mödan att installera det, återstår att se.
Konstigt nog är jag lite sugen på motor och hjulhus-setet trots att det är helt onödigt, men jag har ju aldrig varit känd för att vara rationell!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack för titten!
En sån däringa 106a kan jag nog tänka mig
..och en radar i 1/72 måste ju kräva ett mikroskop om man skall kunna detaljera den
Tommy
..och en radar i 1/72 måste ju kräva ett mikroskop om man skall kunna detaljera den
Tommy
TommyKillander
Tack för lådtitten, Christer!
Såg ju spännande ut båda två!
Håkan
Såg ju spännande ut båda två!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Varsågod Tommy!TommyKillander skrev:Tack för titten!
Tommy
Sexan är en helt fantastisk modell, och jag är övertygad om att du klarar av att detaljera radarn på ett sätt som får oss andra att framstå som om vi byggde med Duplo.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Den där 106:an ser verkligen trevlig ut.
Om skalan var 1/48 skulle jag ha svårt att motstå den.
/Bosse
Om skalan var 1/48 skulle jag ha svårt att motstå den.
/Bosse
Marlin
Med nästan 21m från pitot till fenan så blir det en stor modell, även i 1/72.
Trumpeter har ju gjort F106 i 1/48 skala och den ser fin ut på håll åtminstone.
Om den har samma finess som den här rackaren skall jag låta vara osagt, men förmodligen inte.
Trumpeter har ju gjort F106 i 1/48 skala och den ser fin ut på håll åtminstone.
Om den har samma finess som den här rackaren skall jag låta vara osagt, men förmodligen inte.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja, den här ser verkligen mumma ut, läckert krispig!
Jag håller på med en Trumpy 48a just nu och jag kan intyga att det är en bjässe till flygplan!
Önskar de kunde skala upp både tvåan och sexan till 48, skulle vara så mycket bättre än Trumpeters (som ändå är rätt hyfsad...).
Det här bygget ser vi fram emot att få se snart!
Stefan
Jag håller på med en Trumpy 48a just nu och jag kan intyga att det är en bjässe till flygplan!
Önskar de kunde skala upp både tvåan och sexan till 48, skulle vara så mycket bättre än Trumpeters (som ändå är rätt hyfsad...).
Det här bygget ser vi fram emot att få se snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ja, det är verkligen lockande att ge sig på dom, men jag tror jag vill vänta lite ändå
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ibland framstår du som något i stil med en total främling.cas skrev:Ja, det är verkligen lockande att ge sig på dom; men jag tror att jag vill vänta lite ändå.
Matt_Public- Master of DNF
Om jag inte gör klart min Sea Vixen snart så kommer nåt hemskt att hända!
Den MÅSTE få lite kärlek.
Och färg...
Den MÅSTE få lite kärlek.
Och färg...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Liknande ämnen
» Meng 1:35 Mk.A Whippet
» Sd Kfz 182 King Tiger, 1/35 Meng
» M4 A1 Sherman Santa, Meng 1/?
» Lådtitt - Meng 1/72 FIAT G-91R NATO Air Forces
» M3A3 Bradley TUSK III- Meng 1/35