Bristol Blenheim Mk.If, Airfix 1/48
+7
glimturen
TommyKillander
Azgaron
Matt_Public
cas
Marlin
Stefan E
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Bristol Blenheim Mk.If, Airfix 1/48
Hejsan!
Detta är ytterligare en av mina hett eftertraktade modeller som Airfix äntligen gett ut!
Jag har Classic Airframes utgåvor av Blenheimen (både Mk.I och Mk.IV) i 1/48 sedan många år och tittat både länge och mycket i lådorna, men de ser inget kul ut, om jag skall vara ärlig.
Så när Airfix aviserade en tidig Blenheim och även flaggade för en sen variant så gick jag nästan i taket!
Det blev en låååång väntan och när Airfix släppte modellen beställde jag ett exemplar omedelbart och nu är den ÄNTLIGEN här i mina svettiga händer!
Otroligt snygg boxart av en förkrigsmaskin på patrull över det snötäckta Brittiska landskapet.
Airfix boxart blir bara bättre o bättre!
Den stora, stabila lådan är full med gjutramar och byggsatsen innehåller 215 delar så här finns att göra.
Alla gjutramar ligger nerpackade i en stor plastpåse med de klara delarna i en egen liten påse i den stora.
Jag önskar Airfix kunde lägga varje gjutram i en egen påse för att undvika repmärken (även om mitt exemplar var helt felfritt!).
Underbar detaljering, inga utstötsmärken på fel ställen, absolut inget gjutskägg och en helt fantastisk skarp o krispig detaljering och dekaler tryckta av Cartograf, perfekt i register och med fina, klara färger.
Nog om det, byggsatsen ser fantastisk ut och den riktigt skriker ”BYGG MEJ NUUUUUU!!!!! …. och jag lyder naturligtvis!
Jag var någonstans i min egen lilla värld, lyckligt byggandes i flera timmar innan jag kom på att jag kanske skulle ta några bilder!
Då hade jag limmat ihop cockpiten;
Landställen var en riktigt komplicerad historia på förebilden och Airfix avbildar detta exemplariskt!
Detta är den övre delen av stället;
Det enda jag inte riktigt gillade var hur Airfix löst hjulupphängningen med små pinnar på benen och att man sedan skulle klämma in hjulen.
Jag borrade upp hålen för axeln i hjulen (som är lagom viktade);
Sedan skar jag av pinnarna på landstället och borrade upp ett par små hål med lagom diameter för en synål.
Sådärja, nu ser det bättre ut och mera hållbart i längden, jag kommer att klippa till axlarna av den typ av synål jag visar på bilden.
Sedan monterade jag ihop resten av landställen;
Kommer mera snart….
Stefan
Detta är ytterligare en av mina hett eftertraktade modeller som Airfix äntligen gett ut!
Jag har Classic Airframes utgåvor av Blenheimen (både Mk.I och Mk.IV) i 1/48 sedan många år och tittat både länge och mycket i lådorna, men de ser inget kul ut, om jag skall vara ärlig.
Så när Airfix aviserade en tidig Blenheim och även flaggade för en sen variant så gick jag nästan i taket!
Det blev en låååång väntan och när Airfix släppte modellen beställde jag ett exemplar omedelbart och nu är den ÄNTLIGEN här i mina svettiga händer!
Otroligt snygg boxart av en förkrigsmaskin på patrull över det snötäckta Brittiska landskapet.
Airfix boxart blir bara bättre o bättre!
Den stora, stabila lådan är full med gjutramar och byggsatsen innehåller 215 delar så här finns att göra.
Alla gjutramar ligger nerpackade i en stor plastpåse med de klara delarna i en egen liten påse i den stora.
Jag önskar Airfix kunde lägga varje gjutram i en egen påse för att undvika repmärken (även om mitt exemplar var helt felfritt!).
Underbar detaljering, inga utstötsmärken på fel ställen, absolut inget gjutskägg och en helt fantastisk skarp o krispig detaljering och dekaler tryckta av Cartograf, perfekt i register och med fina, klara färger.
Nog om det, byggsatsen ser fantastisk ut och den riktigt skriker ”BYGG MEJ NUUUUUU!!!!! …. och jag lyder naturligtvis!
Jag var någonstans i min egen lilla värld, lyckligt byggandes i flera timmar innan jag kom på att jag kanske skulle ta några bilder!
Då hade jag limmat ihop cockpiten;
Landställen var en riktigt komplicerad historia på förebilden och Airfix avbildar detta exemplariskt!
Detta är den övre delen av stället;
Det enda jag inte riktigt gillade var hur Airfix löst hjulupphängningen med små pinnar på benen och att man sedan skulle klämma in hjulen.
Jag borrade upp hålen för axeln i hjulen (som är lagom viktade);
Sedan skar jag av pinnarna på landstället och borrade upp ett par små hål med lagom diameter för en synål.
Sådärja, nu ser det bättre ut och mera hållbart i längden, jag kommer att klippa till axlarna av den typ av synål jag visar på bilden.
Sedan monterade jag ihop resten av landställen;
Kommer mera snart….
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den fre dec 07 2018, 22:18, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Bristol Blenheim Mk.If, Airfix 1/48
Rackarns vad trevligt detta ser ut.
Förlagan tilltalar min inte så mycket, men byggsatsen ser verkligen fin ut.
Lycka till med bygget Stefan.
/Bosse
Förlagan tilltalar min inte så mycket, men byggsatsen ser verkligen fin ut.
Lycka till med bygget Stefan.
/Bosse
Marlin
Stefan, nu gör du mig riktigt avis!
Den där är så härligt brittiskt kass att man bara vill krama om den:)
Men modellen är det då sannerligen inget fel på!
Helt underbart komplicerade landställ .
Den där är så härligt brittiskt kass att man bara vill krama om den:)
Men modellen är det då sannerligen inget fel på!
Helt underbart komplicerade landställ .
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Håå, blåser det upp till Blenheim?
Ett utmärkt val! Kan en Mk. VI vara långt borta?
Ett utmärkt val! Kan en Mk. VI vara långt borta?
Matt_Public- Master of DNF
Tack skall ni ha!
Ja, den här modellen är nog det bästa från Airfix så här långt, helt i klass med Tamiya!
Landställen SER komplicerade ut, men de var mycket enkla att bygga och klickade ihop som LEGO.
Cockpiten är också välfylld med detaljer men så här långt har allt bara klickat ihop helt perfekt.
CAS; SÅ kass var Blenheimen inte, när den gick i tjänst 1936 så flög den cirklar runt de jaktplan som fanns då.
Utvecklingen gick så rasande fort vid den här tidpunkten så vid krigsutbrottet 1939 var den redan omsprungen.
Men den gjorde god tjänst under hela kriget, Finland och Jugoslavien flög den också.
Matt; En Mk.VI tror jag aldrig vi får se från en mainstreamtillverkare, men en Mk.IV tror jag väntar runt hörnet, troligen redan nästa år (om Hornby överlever, vill säga....).
Stefan
Ja, den här modellen är nog det bästa från Airfix så här långt, helt i klass med Tamiya!
Landställen SER komplicerade ut, men de var mycket enkla att bygga och klickade ihop som LEGO.
Cockpiten är också välfylld med detaljer men så här långt har allt bara klickat ihop helt perfekt.
CAS; SÅ kass var Blenheimen inte, när den gick i tjänst 1936 så flög den cirklar runt de jaktplan som fanns då.
Utvecklingen gick så rasande fort vid den här tidpunkten så vid krigsutbrottet 1939 var den redan omsprungen.
Men den gjorde god tjänst under hela kriget, Finland och Jugoslavien flög den också.
Matt; En Mk.VI tror jag aldrig vi får se från en mainstreamtillverkare, men en Mk.IV tror jag väntar runt hörnet, troligen redan nästa år (om Hornby överlever, vill säga....).
Stefan
Ser trevligt ut och bra start!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Azgaron skrev:Ser trevligt ut och bra start!
Håkan
Tack, Håkan!
Stefan
Det var fyran jag avsåg; emellertid är siffror inte min starka sida ens i bokstavsform.Stefan E skrev:Matt, en Mk.VI tror jag aldrig att vi får se från en mainstreamtillverkare; men en Mk.IV tror jag väntar runt hörnet, troligen redan nästa år (om Hornby överlever, vill säga).
Matt_Public skrev:Det var fyran jag avsåg; emellertid är siffror inte min starka sida ens i bokstavsform.Stefan E skrev:Matt, en Mk.VI tror jag aldrig att vi får se från en mainstreamtillverkare; men en Mk.IV tror jag väntar runt hörnet, troligen redan nästa år (om Hornby överlever, vill säga).
Jag trodde nästan det, det är inte lätt med Romerska "siffror", det tog lång tid innan jag kunde skilja en Spitfire Mk XIV från en XVI!
Det är väl fyran som alla väntar på....
Stefan
Wowsa!
Snygg start!
Skall bli spännande att hänga med på detta bygget - lycka till!
Tommy
Snygg start!
Skall bli spännande att hänga med på detta bygget - lycka till!
Tommy
TommyKillander
Jag blir med lite avis.
Jag har tänkt sätta skalpellen i en IV ett tag, fast i den lilla skalan.
Finfin start och undan går det.
Jag har tänkt sätta skalpellen i en IV ett tag, fast i den lilla skalan.
Finfin start och undan går det.
glimturen
Nu är det dags att jag tar tag i min Blenheim igen…
Vingarna putsade o klara….
Jag limmade in landningsstrålkastarna i vänster vinge och limmade dit en bit aluminiumfolie på baksidan….
Det kommer att se bättre ut när det kommer på lite färg….
Avgassamlarna (collector rings) monterade….
Stabbar o höjdroder monterade….
Kanontornet under montering, lägg märke till att Airfix skickar med en liten jigg så alla delarna hamnar i exakt rätt läge.
Bara tre delar, men det var fippligt nog att få ihop delarna rätt, det hade varit en mardröm utan jiggen!
Smart, Airfix!
Kommer mera snart….
Stefan
Vingarna putsade o klara….
Jag limmade in landningsstrålkastarna i vänster vinge och limmade dit en bit aluminiumfolie på baksidan….
Det kommer att se bättre ut när det kommer på lite färg….
Avgassamlarna (collector rings) monterade….
Stabbar o höjdroder monterade….
Kanontornet under montering, lägg märke till att Airfix skickar med en liten jigg så alla delarna hamnar i exakt rätt läge.
Bara tre delar, men det var fippligt nog att få ihop delarna rätt, det hade varit en mardröm utan jiggen!
Smart, Airfix!
Kommer mera snart….
Stefan
Smidig lösning!
Allt stöd i byggprocessen välkomnas ju.
Allt stöd i byggprocessen välkomnas ju.
Sicken trevlig ving-dag det blev!
Pufferten i kanontornet, eller vad det nu är för lång pinne ser dock väldigt böjd ut. Skall det vara så?
Pufferten i kanontornet, eller vad det nu är för lång pinne ser dock väldigt böjd ut. Skall det vara så?
Senast ändrad av cas den lör dec 14 2019, 13:44, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Fin start på ett bygge som det ser ut att vara rackns fin i detaljer o passform !
//Kent
//Kent
Gigabyte
@CAS, kanontornet ligger ner på bilden (uppåt till höger), stängerna du ser är de lodräta tuberna som "golvet" hänger i och nej, de ska vara helt raka, så det får jag kolla upp.
Lite Alclad Black Microfiller primer här o var…..
Propellrarna maskerade….
…och tipparna målade gula (Hu69) och naven Alclad Aluminium…
Hjulen målade med min vanliga blandning av Dark Sea Grey (Hu.123) och Matt Svart (Hu.33), naven målade med Alclad Aluminuim…
Motorerna har monteras och målats….
Kommer mera snart….
Stefan
Lite Alclad Black Microfiller primer här o var…..
Propellrarna maskerade….
…och tipparna målade gula (Hu69) och naven Alclad Aluminium…
Hjulen målade med min vanliga blandning av Dark Sea Grey (Hu.123) och Matt Svart (Hu.33), naven målade med Alclad Aluminuim…
Motorerna har monteras och målats….
Kommer mera snart….
Stefan
Snyggt jobbat Stefan! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Ser bra ut Stefan!
Våldsamt med fler delar på denna än den i 72!
Våldsamt med fler delar på denna än den i 72!
Ack ja, lycka är att kasta på lite färg
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag är CAS fläckiga eko.cas skrev:Ack ja, lycka är att kasta på lite färg.
Det ser ju helmysigt ut!
Synd bara att man aldrig ser nåt av inredningen i en bombare
Synd bara att man aldrig ser nåt av inredningen i en bombare
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
White Ensign har då sinne för kulörer, alltså.
Snyggt jobbat Stefan! Blev ju fint kontor!
Håkan
Håkan
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Bristol Blenheim Mk IV - Airfix 1/72
» Airfix 1/72 Bristol Blenheim Mk. IV
» Bristol Blenheim Mk IV - Airfix 1/72 - klar
» FROG 1/72 Bristol Blenheim Mk.I
» Blenheim IV Airfix 1/72
» Airfix 1/72 Bristol Blenheim Mk. IV
» Bristol Blenheim Mk IV - Airfix 1/72 - klar