Viggen vid incidentberedskap och RAT
2 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Viggen vid incidentberedskap och RAT
Har var det med Viggen (JA37) vid hög incidentberedskap med pilot i planet.
Var det alltid med motor i gång med pilot i, eller hände det att pilot kunde sitta i med avslagen motor ?
Hur fungerade det med RAT (Ram Air Turbine), var den alltid utfälld när motor slogs av, eller fanns det undantag som tex ovanstående ?
Eller var den synkroniserad med landningsställen ?
Var det alltid med motor i gång med pilot i, eller hände det att pilot kunde sitta i med avslagen motor ?
Hur fungerade det med RAT (Ram Air Turbine), var den alltid utfälld när motor slogs av, eller fanns det undantag som tex ovanstående ?
Eller var den synkroniserad med landningsställen ?
Järven
Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT
Båda tillfällena fanns. Det berodde på vilken order piloterna fick från radarjaktledaren.
"Millan" (som vi flygtekniker kallade den) var alltid utfälld på backen.
Från början fälldes den ut samtidigt som landstället (eller då behov uppstod i luften) men detta modifierades senare till att den fälldes ut när landställsbrytarna (elektriskt) påverkades när flygplanet satte hjulen i banan.
/Henrik
"Millan" (som vi flygtekniker kallade den) var alltid utfälld på backen.
Från början fälldes den ut samtidigt som landstället (eller då behov uppstod i luften) men detta modifierades senare till att den fälldes ut när landställsbrytarna (elektriskt) påverkades när flygplanet satte hjulen i banan.
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT
Tack för informationen.
Lite märklig lösning kan tyckas då jag tror mig förstå syftet med att den kommer ut med landstället inför landning är om man skulle få motorbortfall så finns reserv i beredskap.
Att den skulle komma ut när planets landställ tar mark borde ju göra att beredskapsnyttan hos RAT vid vid landning blir starkt begränsad.
Lite märklig lösning kan tyckas då jag tror mig förstå syftet med att den kommer ut med landstället inför landning är om man skulle få motorbortfall så finns reserv i beredskap.
Att den skulle komma ut när planets landställ tar mark borde ju göra att beredskapsnyttan hos RAT vid vid landning blir starkt begränsad.
Järven
Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT
Att den skulle komma ut när planets landställ tar mark borde ju göra att beredskapsnyttan hos RAT vid vid landning blir starkt begränsad.
Har man landat, så är man i princip "home safe".
Behovet är inte lika akut som under flygning.
Misstänker att det är en av motiveringarna för modifieringen.
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT
Om jag uppfattar det rätt så kom den ut när nosstället fick markkontakt efter mod, därav att den är ute på plan på marken.
Det skulle ju innebära att den kom ut efter att den som mest skulle kunna tänkas behövas.
Det naturliga borde ju vara att den kom ut när stället fälldes ut.
Det skulle ju innebära att den kom ut efter att den som mest skulle kunna tänkas behövas.
Det naturliga borde ju vara att den kom ut när stället fälldes ut.
Järven
Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT
Det naturliga borde ju vara att den kom ut när stället fälldes ut.
Tidigare fälldes den ut samtidigt som landstället. Detta hördes tydligt, då flygplanet "växlade ner" (det började vina från millan).
Det blev en del påfrestning på bladen vilket resulterade i glapp mm.
Helt onödigt att utsätta millan för detta då det inte behövdes...
Givetvis fälldes millan ut vid nödfall, när som helst under flygning.
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT
Henrik Bergman skrev:
"Millan" (som vi flygtekniker kallade den) var alltid utfälld på backen.
Tack för svar, då får det bli en "Milla" på min modell.
Järven
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet