IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airbrush och vanlig kompressor.

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Airbrush och vanlig kompressor. Empty Airbrush och vanlig kompressor.

Inlägg av Järven lör feb 02 2019, 11:29

Jag håller på att bygga min första modell och har planer på att köpa mig en billigare modell av Airbrush.
Länk:  Airbrush

Jag har en vanlig kompressor i hobbyrummet ca 25l tank och med ställbar regulator, vad tror ni om att använda den som luftkälla om man står ut med oljudet ?

Är det mellan 2-3bar man bör ligga ?

Nödlösningen om ovanstående av någon anledning skulle fungera dåligt skulle kanske kunna vara att använda ett bildäck som jag med jämna mellanrum fyller upp tycket i med kompressorn ?

Jag vill i nuläget helst inte investera i en ren Airbrushkompressor även om det naturligtvis är den smidigaste och effektivaste lösningen.

Vad tror ni, kan ovanstående plan fungera rent resultatmässigt ?
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush och vanlig kompressor. Empty Sv: Airbrush och vanlig kompressor.

Inlägg av Stefan E lör feb 02 2019, 12:34

Det bör funka, om du står ut med oljudet.

Jag har själv en liten, oljefri "garage-kompressor" med 10liters tank från Claes Olsson, men eftersom vi har sovrummet på övervåningen och hobbyrummet i källaren kan jag måla utan att störa, trots ljudet.

Den bullrar ordentligt i ungefär en minut när det kör upp trycket och sedan kan jag måla i över en timme innan den kör upp trycket igen.
I början hoppade jag högt när det hände, men nu är jag van o bryr mig inte.

Jag skulle rekommendera en bra o billig spruta i början, men välj inte en som är FÖR billig!
...och se till att det finns reservdelar och nålar att köpa!

Jag började med en Claes-Olsson spruta för 300:- och den billigaste kompressorn från Biltema.

Sprutan var helt OK för en nybörjare, men kompressorn gick hela tiden, hoppade runt, förde oljud o blev varm.

Idag skulle jag säga att lägg lite mera på sprutan, för runt 500:- får du en märkesspruta av god kvalitet, inte någon billig Kina-kopia.

Kompressor har du ju redan, skaffa snabbkopplingar till sprutan så är det lätt o snabbt att byta spruta.

Lycka till!

Det finns säkert flera här som kommer att komma med ännu flera råd o tips!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush och vanlig kompressor. Empty Sv: Airbrush och vanlig kompressor.

Inlägg av Järven lör feb 02 2019, 15:43

Tack för svar.

Då gör jag så att jag gör ett försök med befintlig kompressor.

Vet någon under vilket lufttryck man brukar sträva efter när man Airbrushar ?



Färgen kommer att bli Gunze som jag tror är en Acrylfärg:

Länk: Färg
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush och vanlig kompressor. Empty Sv: Airbrush och vanlig kompressor.

Inlägg av TommyKillander lör feb 02 2019, 16:45

Järven skrev:Tack för svar.

Då gör jag så att jag gör ett försök med befintlig kompressor.

Vet någon under vilket lufttryck man brukar sträva efter när man Airbrushar ?



Färgen kommer att bli Gunze som jag tror är en Acrylfärg:

Länk: Färg

Jag airbrushar matt akrylfärg och mattlacker runt 25 psi (~2 bar), blanklacker och metallkulörer runt 15 psi (~1 bar).

Beträffande val av airbrush så får du en otroligt mycket bättre airbrush för 1000:- (H&S Ultra eller Iwata Neo) än för 3-400:- (Clas Olsson, Jula etc).
Prisskillnaden motsvarar "bara" kostnaden för en bra byggsats (1:48 flyg eller 1:35 pansar). Med tanke på hur mycket pengar du lagt ner på din Viggen och framför allt den höga kvalitetsnivån du har på bygget tror jag att du är betjänt av en bra airbrush som inte begränsar dig.
Jag köpte en 400:- airbrush som jag använde till 3 modeller innan jag tröttnade och köpte en H&S Evolution Cr+ 2in1 (1600:-) som jag har haft i 4 år nu. Jag sparade min gamla spruta men jag har ALDRIG någonsin använt den igen Laughing
Nyligen köpte jag en H&S Infinity (2000:-) som är ytterligare ett snäpp upp i kvalitet och kontroll jämfört med min Evolution - så man får vad man betalar för.

Argumentet "jag är en nybörjare och behöver inte en bra airbrush utan en billig räcker sålänge" är ungefär som att lära sig att åka längdskidor på "Vita Blixten" What a Face Razz

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush och vanlig kompressor. Empty Sv: Airbrush och vanlig kompressor.

Inlägg av Järven lör feb 02 2019, 20:51

TommyKillander skrev:



Argumentet "jag är en nybörjare och behöver inte en bra airbrush utan en billig räcker sålänge" är ungefär som att lära sig att åka längdskidor på "Vita Blixten" What a Face Razz

cheers
Tommy


Där träffade du nog lite huvudet på spiken, för det är helt ärligt precis vad jag gör.   Shocked 

Laughing Laughing Laughing 

Jag är kanske lite väl "koka soppa på spik" personlighet i bland...…..men tack för dina råd, jag ska fundera över vad jag ska välja.
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush och vanlig kompressor. Empty Sv: Airbrush och vanlig kompressor.

Inlägg av cas lör feb 02 2019, 21:25

Iwata Neo fanns ju för några år sen i en version för runt 600 spänn som var ett rejält lyft upp från Jula/Biltema skräpet, och det är det faktiskt värt!
Just precisionen och kvalitén i en sån här spruta är det som gör skillnaden mellan en bra och dålig upplevelse. 
Då pratar jag inte bara om hur den målar, utan även hur lätt det är att rengöra, demontera osv för det kommer man göra mycket i början!
Det är ett helt nytt hantverk att lära sig, men det är ju så kul, speciellt när det blir bra Wink

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush och vanlig kompressor. Empty Sv: Airbrush och vanlig kompressor.

Inlägg av cas lör feb 02 2019, 21:27

Det jag skulle säga på slutet var att eftersom du har en kompressor så är det värt att lägga lite mer på sprutan.
Visserligen kan ju Caverö göra under med en Biltema-spruta men för oss andra är det en materialsport, som allt annat för medelålders gubbar med disponibel inkomst !


Senast ändrad av cas den mån feb 04 2019, 09:03, ändrad totalt 1 gång

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush och vanlig kompressor. Empty Sv: Airbrush och vanlig kompressor.

Inlägg av Stefan E lör feb 02 2019, 23:31

Håller fullständigt med CAS o Tommy, satsa på en bra spruta, det kommer du aldrig att ångra!

Till skillnad mot Tommy höll jag fast vid min kära Jula-spruta i 4år innan jag bytte till en H&S Evolution (1300:-).

Men jag har aldrig använt Julan igen sen jag bytte för 3år sedan....

Nu börjar jag snegla på en H&S Infinity....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush och vanlig kompressor. Empty Sv: Airbrush och vanlig kompressor.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet