IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72 Empty Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72

Inlägg av TommyKillander fre mar 22 2019, 19:38

Hej,

Jag känner ett starkt sug efter att bygga en Viggen  bounce

Största frågan är hur jag löser beväpningen och framför allt vapenbalkarna, då Tarangus kit varken innehåller vapen eller balkar  Neutral

Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72 JA37_N2__bev_700

Jag är inne på 2xRB71 och 4xRB74, där jag tänkte fuska lite med AIM-7 och AIM-9L... What a Face

Balkar (eller "rails") har jag hittat från Maestro för 145:-/4 stycken i resin, men jag behöver 6 st tror jag? Rolling Eyes

Skall jag försöka scratchbygga istället... Hur skulle ni gjort? scratch  confused

clown
Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Till överst på sidan Gå ner

Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72 Empty Sv: Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72

Inlägg av cas fre mar 22 2019, 21:59

Du tänker ge dig på en klassisk JA från 80-talet antar jag?
Beväpningen hintar ju om det...

Foto först, ta reda på vad det är för grejer som sitter där och sen handla loss, det hade varit min strategi

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72 Empty Sv: Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72

Inlägg av TommyKillander lör mar 23 2019, 13:39

cas skrev:Du tänker ge dig på en klassisk JA från 80-talet antar jag?
Beväpningen hintar ju om det...

Foto först, ta reda på vad det är för grejer som sitter där och sen handla loss, det hade varit min strategi

Oki-doki....

Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72 1088199-large

Tarangus kitet innehåller dekaler för individ 37378 (F4-38) och jag blev lite intresserad av objektet eftersom bakre delen är NMF.

Den levererades till F4 Frösön men hamnade slutligen på FMVs robotprovanläggning i Vidsel, där den nu står ute i ur och skur.

Jag har inte hittat några bilder från dess tjänstgöring på F4, så beväpningen är oklar Rolling Eyes

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av Järven lör mar 23 2019, 18:56

Balkar (eller "rails") har jag hittat från Maestro för 145:-/4 stycken i resin, men jag behöver 6 st tror jag? Rolling Eyes

Skall jag försöka scratchbygga istället... Hur skulle ni gjort? scratch  confused

clown
Tommy

Kul att du vill bygga en Viggen, det ser man fram mot att få följa.  Very Happy

Det verkar som om det är olika balkar (4+2) i settet till RB71 & RB74 om man tittar på skala 1/48, om det är för att dom ska sitta på olika ställen eller om det skiljer på balkar till RB71 och RB74 har jag inte luskat i ännu då jag tänkt ta tag i detta mot slutet av mitt bygge.

Balkar

Jag som är nybörjare är väl kanske inte rätt person att fråga, men det ser inte omöjligt ut att snida till själv om man har en förebild att gå på.

Jag har settet ovan i 1/48 om du vill göra egna så är det bara att säga till om du vill att jag mäter dom så kan du räkna om till 1/72.
Järven
Järven

Inlägg av cas lör mar 23 2019, 21:01

Det verkar ju som dom hängde två Rb71 och fyra 74:or.

Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72 RB71_1_700

Även de klassiska i vitt provmålade Viggarna hade den typen av beväpning.
Det kan ju bara bli läckert!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av TommyKillander lör mar 23 2019, 22:24

Järven skrev:

Kul att du vill bygga en Viggen, det ser man fram mot att få följa.  Very Happy

Det verkar som om det är olika balkar (4+2) i settet till RB71 & RB74 om man tittar på skala 1/48, om det är för att dom ska sitta på olika ställen eller om det skiljer på balkar till RB71 och RB74 har jag inte luskat i ännu då jag tänkt ta tag i detta mot slutet av mitt bygge.

Balkar

Jag som är nybörjare är väl kanske inte rätt person att fråga, men det ser inte omöjligt ut att snida till själv om man har en förebild att gå på.

Jag har settet ovan i 1/48 om du vill göra egna så är det bara att säga till om du vill att jag mäter dom så kan du räkna om till 1/72.

Jag tror att det är olika balkar för RB71 och RB74.

RB74
Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72 Saab_JA37_37447_Swedish_Air_Force_Marcel_van_Leeuwen

RB71
Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72 Rb71

cas skrev:Det verkar ju som dom hängde två Rb71 och fyra 74:or.

Vapenbalkar till JA37 Viggen i skala 1/72 RB71_1_700

Även de klassiska i vitt provmålade Viggarna hade den typen av beväpning.
Det kan ju bara bli läckert!

Så får det bli då!

Jag har kollat upp F4-38ans "lumparkompisar" på Frösön och det verkar som det är ovanstående konfiguration som gäller (även om jag inte lyckats hitta någon fullbestyckad kärra ännu - sidobalkarna S7V/S7H är ofta tomma)

Jag har en polare som har en Formlabs Form2 SLA 3D-printer som gärna står till tjänst med att printa ut resindetaljer.... tongue Allt jag behöver gör är att rita ihop nåt och ge honom en STL-fil Suspect Vi får se hur det går.... clown

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av TommyKillander fre aug 09 2019, 22:20

Hola!

Ifall någon vill ha vapenbalkarna och printa ut finns dom att finna på min konto på Tingiverse:

https://www.thingiverse.com/killboxscalemodels/designs

...det kommer säkert dyka upp konstiga saker där i framtiden som man kan ha nytta av Wink

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av Azgaron mån sep 30 2019, 12:08

Har ingen 3D-skrivare än, men kul att du lagt ut dina vapenbalkar! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet