Bandai 1/144 RX-78-2 GUNDAM
+5
Stefan E
cas
TommyKillander
Matt_Public
Patrik K
9 posters
Sida 1 av 1
Bandai 1/144 RX-78-2 GUNDAM
Halloj fellow byggers!!
Var ju ett tag sedan man gav sig till känna med något eget ihopknåp så för att inte bli en baksätesbyggare som bara glor på andras byggen så klämmer vi till med lite sci-fi!!
Tänkte ge mig i kast med en nyutgåva av en gammal klassiker (i Japan åtminstone...) från Bandai, nämligen ur-GUNDAM:en RX-78-2 från anime-serien som startade det hela, Mobile Suit Gundam 0079.
Vill ni förkovra er mer om serien så kan ni göra det här: Vad det hela handlar om!
Men i korta drag så handlar den om detta: Året är 2179, eller UC (Universal Century) 0079 som det heter i MSG:s tideräkning, Jordens styrkor (E.F.S.F) ligger i krig med en rymdkolonifraktion som kallar sig
Principality of Zeon (lite nazi-vibbar på dom) där striderna mestadels avhandlas med stora humanoida stridsmaskiner kallade Mobile suits (MS).
E.F.S.F utvecklar i hemlighet en MS som är kraftfullare än både deras egen massproducerade RGM-79 och Zeons MS-06 Zaku II och denna hamnar efter en Zeon-attack i händerna på sonen (Amuro Ray) till konstruktören. Han försöker sen tillsammans med besättningen på skeppet White Base att stoppa konflikten.
Byggsatsen är en helt ny-konstruerad version av den första utgåvan som kom för 14 år sedan, den har fått mera artikulation, bättre konstruktion och ett enklare byggsätt.
Jag har sagt det förr och kommer att säga det igen: dessa byggsatser är guld! Otroligt roliga och smidiga att bygga, inget lim behövs, kostar inte en förmögenhet (50-100 kr från Japan), är tillräckligt
avancerade för att inte bli tråkiga och samtidigt inte heller för jobbiga att ta sig an för en nybörjare.
Men nu till det väsentliga och vi börjar väl med en liten lådtitt!
På sedvanligt Bandai-manér så är boxarten snygg som attan!!
Lådans innehåll
Bandais byggisar är rena konstverken
Bandais Gundam-byggsatser är föredömligt gjutna i olika färger så målning är inget måste för att få en färdig modell.
Fattar inte hur dom gör't med fränt blir det!
Klibbisarna
Då sätter vi igång och självklart börjar vi med cockpit!
Nästa anhalt blir sensor och antenn-enheten.
Som tillsammans bildar the upper body unit!
Längre än så här har jag inte kommit så jag håller er på halster ett tag till för slutresultatet!
/Patrik
Var ju ett tag sedan man gav sig till känna med något eget ihopknåp så för att inte bli en baksätesbyggare som bara glor på andras byggen så klämmer vi till med lite sci-fi!!
Tänkte ge mig i kast med en nyutgåva av en gammal klassiker (i Japan åtminstone...) från Bandai, nämligen ur-GUNDAM:en RX-78-2 från anime-serien som startade det hela, Mobile Suit Gundam 0079.
Vill ni förkovra er mer om serien så kan ni göra det här: Vad det hela handlar om!
Men i korta drag så handlar den om detta: Året är 2179, eller UC (Universal Century) 0079 som det heter i MSG:s tideräkning, Jordens styrkor (E.F.S.F) ligger i krig med en rymdkolonifraktion som kallar sig
Principality of Zeon (lite nazi-vibbar på dom) där striderna mestadels avhandlas med stora humanoida stridsmaskiner kallade Mobile suits (MS).
E.F.S.F utvecklar i hemlighet en MS som är kraftfullare än både deras egen massproducerade RGM-79 och Zeons MS-06 Zaku II och denna hamnar efter en Zeon-attack i händerna på sonen (Amuro Ray) till konstruktören. Han försöker sen tillsammans med besättningen på skeppet White Base att stoppa konflikten.
Byggsatsen är en helt ny-konstruerad version av den första utgåvan som kom för 14 år sedan, den har fått mera artikulation, bättre konstruktion och ett enklare byggsätt.
Jag har sagt det förr och kommer att säga det igen: dessa byggsatser är guld! Otroligt roliga och smidiga att bygga, inget lim behövs, kostar inte en förmögenhet (50-100 kr från Japan), är tillräckligt
avancerade för att inte bli tråkiga och samtidigt inte heller för jobbiga att ta sig an för en nybörjare.
Men nu till det väsentliga och vi börjar väl med en liten lådtitt!
På sedvanligt Bandai-manér så är boxarten snygg som attan!!
Lådans innehåll
Bandais byggisar är rena konstverken
Bandais Gundam-byggsatser är föredömligt gjutna i olika färger så målning är inget måste för att få en färdig modell.
Fattar inte hur dom gör't med fränt blir det!
Klibbisarna
Då sätter vi igång och självklart börjar vi med cockpit!
Nästa anhalt blir sensor och antenn-enheten.
Som tillsammans bildar the upper body unit!
Längre än så här har jag inte kommit så jag håller er på halster ett tag till för slutresultatet!
/Patrik
Patrik K
Sv: Bandai 1/144 RX-78-2 GUNDAM
Optimus Primes lillasyster? Fasen så festligt!
Flerfärgad plast torde därtill förenkla vädringsprocessen i slutskedet rejält. Råkat applicera alltför mycket gucka?
Tvätta då bort det med något som inte angriper underlaget, liksom.
Flerfärgad plast torde därtill förenkla vädringsprocessen i slutskedet rejält. Råkat applicera alltför mycket gucka?
Matt_Public- Master of DNF
Coolt!
Det ser ju asballt ut med gjutstammar som är gjutna med olika färg
Tommy
Tommy
TommyKillander
Det där är asfränt på riktigt juh!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag blir så imponerad av att se hur de kan gjuta ramarna i flera olika färger!
Snygg, krispig gjutning, massor av delar, perfekt passform och det behöver inte målas, perfekt avkoppling!
Jag förstår varför de här byggsatserna är så populära.
...och sedan blir ju figurerna verkligen maffiga, även om jag inte ser skillnad på dem!
Stefan
Snygg, krispig gjutning, massor av delar, perfekt passform och det behöver inte målas, perfekt avkoppling!
...och sedan blir ju figurerna verkligen maffiga, även om jag inte ser skillnad på dem!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Precis!! Finns ju dessutom en hel uppsättning färgpennor kallade Gundam markers gjorda enkom för vädring av dessa modellerMatt_Public skrev:Optimus Primes lillasyster? Fasen så festligt!
Är ju lite som Matchbox 2.0TommyKillander skrev:Coolt!
Tommy
Asfränt var ordet!! Hur går det med din lilla Geara Doga förresten??cas skrev:Det där är asfränt på riktigt juh!
Ja du har ju fått se både innehållet och resultatet av några sådana här lådor på byggmötenaStefan E skrev:Jag blir så imponerad av att se hur de kan gjuta ramarna i flera olika färger!
Stefan
Hur gjutningarna kan vara så grymt bra förstår jag inte, har aldrig haft minsta tillstymmelse till gjutskägg på någon av modellerna någonsin.
Undrar vad Bandai gör som många andra tillverkare inte gör??
/Patrik
Patrik K
Den har fått lite färg på sig!Patrik K skrev:Asfränt var ordet!! Hur går det med din lilla Geara Doga förresten??
Men bara lite....
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Kul med lite annorlunda byggen här på forumet!
Kör hårt Patrik!
Kör hårt Patrik!
glimturen
Kul med en Gundam! Bra start på bygget!
Vill minnas att jag hade en sån i Gundam online!
Håkan
Vill minnas att jag hade en sån i Gundam online!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Då kör vi del två!
Halloj igen!
Dags att komma nån vart på denna
Detta är delarna som skall bli en arm (visar bara en då andra sidan ju är likadan fast tvärtom...liksom ).
Vi börjar med axelpartiet.
Fortsätter sedan med själva armen, först det mekaniska.
Sen kränger vi på lite armorplating på det!
Vi kopplar ihop arm och axel.
Sen måste man ju kunna hålla i diverse coola vapen och annat, dags för manipulatorn!
Till slut har vi då en komplett arm-enhet.
Efter att ha knåpat ihop ytterligare en så kan vi helt sonika slutmontera överkroppen!
Det var alles för denna uppdateringen, ha det gött så ses vi nästa gång!
På gensyn som dansken sa!
/Patrik
Dags att komma nån vart på denna
Detta är delarna som skall bli en arm (visar bara en då andra sidan ju är likadan fast tvärtom...liksom ).
Vi börjar med axelpartiet.
Fortsätter sedan med själva armen, först det mekaniska.
Sen kränger vi på lite armorplating på det!
Vi kopplar ihop arm och axel.
Sen måste man ju kunna hålla i diverse coola vapen och annat, dags för manipulatorn!
Till slut har vi då en komplett arm-enhet.
Efter att ha knåpat ihop ytterligare en så kan vi helt sonika slutmontera överkroppen!
Det var alles för denna uppdateringen, ha det gött så ses vi nästa gång!
På gensyn som dansken sa!
/Patrik
Patrik K
Verkligen ascoola gjutningar och lösningar!
Ser fram emot vädringen sen!
Ser fram emot vädringen sen!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Liknande ämnen
» Gundam Zaku 2, Bandai 1/60
» WMS-03 Maganac Gundam, Bandai/ 1/144
» WMS-03 Maganac Gundam, Bandai, 1/144 - klar
» Bandai 1/144 Tieren Ground Type ( MSJ-06II-A) HG GUNDAM 00-05
» AT-AT Bandai 1/144
» WMS-03 Maganac Gundam, Bandai/ 1/144
» WMS-03 Maganac Gundam, Bandai, 1/144 - klar