IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

+4
Gigabyte
TommyKillander
glimturen
Zander_Lindstrom
8 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Zander_Lindstrom ons maj 08 2019, 20:23

Hej allesammans!
Jag köpte en byst på AiM förra året från Nuts Planet som jag tänkte ta och slänga ihop nu.
Kvalitén är fantastisk, det är verkligen bara att slänga ihop den och så här långt är det en fröjd att bygga den, allt passar som Lego, t. om Tamiya ligger i lä här.
Men smakar det så kostar det, 600 kr landar deras byster på, men det är värt pengarna.

Jag har börjat gå på kurs på Medborgarskolan 4 dagar i veckan nu och varje torsdag så träffas vi ett gäng och tecknar lite där inne, men imorgon så tänkte jag att jag skulle ta med lite färg och måla bysten istället.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 59871310

Här har vi lådan. Skulptören Jun-Sik Ahn och målaren Myeong Ha Hwang har verkligen gjort ett kanonjobb med den här, om jag kommer upp och blir ens hälften så bra skulptör och målare som dem så kan jag dö lycklig känns det som.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 59833610

Huvudet ditlimmat och jag har torrpassat alla delarna, passformen är fantastisk åter igen.

Grundmålade sedan figuren med Humbrols sprayprimer, men tog ingen bild på det tyvärr.

PS.
Om någon läser detta och tänker något i stil med "den är verkligen fin, men jag kan inte måla figurer" så kan jag bara säga att var inte rädd för att köpa ett byst som detta.
Om du vill så kan du måla den t. ex helt i guld eller silver t. ex eller måla den i grått så det ska se ut som betong och vädra det mycket enkelt sen. Man behöver inte vara über-seriös eller ett proffs för att måla ett byst, så tveka inte om ni vill ha en cool byst i hyllan också, det är riktigt kul att måla byster.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av glimturen ons maj 08 2019, 21:10

Fräsig byst! cyclops
På´t bara!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Zander_Lindstrom tor maj 09 2019, 16:48

glimturen skrev:Fräsig byst! cyclops
På´t bara!
cheers

Yes, här kör vi så det ryker nu! Very Happy

Dag 2, har varit inne på Medborgarskolan och målat lite idag nu och jag har kommit till ytterligare en slutsats.
Är du nybörjare och vill pröva på att måla byster, så skulle jag säga att t. ex den här skulle vara perfekt. Här är detaljerna så fint markerade så det är jättebra träning.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 60146210

Började med att slänga på några lager flat flesh från Vallejo som bas. Iom. att detaljerna är såpass markerade, som jag nämnde innan, så skulle jag rent av gå så långt att säga att det hade kunnat räcka där om man velat och bara gjort ögon och ansiktshår sen. Man kanske inte vinner några tävlingar på det, men man får mycket skuggor och grejer naturligt.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 59944310

Det är rätt svårt att dokumentera allt man gör med tanke på att nyansskillnaderna är så små, men här har vi summan av dagens arbete och mest nöjd är jag med att jag fick ögonen perfekta på första försöket.

Ögonbryn och skäggstubb är målade med färg utblandat med en hel del glaze och resultatet blev kanon eftersom att skäggstubb och ögonbryn är så väl markerade, det känns som att den målade sig själv.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av TommyKillander tor maj 09 2019, 19:23

Snyggt! king

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Gigabyte tor maj 09 2019, 19:25

Ser riktigt bra ut  Zander  Shocked king king king



 //Kent
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Zander_Lindstrom tor maj 09 2019, 22:02

Tack så mycket. Smile

Jag postade den på Facebook och fick väldigt mycket beröm för den och alla talar som om jag vore en mästermålare, men sanningen är den att man får riktigt mycket gratis när man gör en så väldetaljerad skulptur.

Skäggstubbet t. ex finns redan på figuren, så när jag slänger på en glaze så fungerar den som en wash och sjunker ned i diverse fördjupningar och resultatet blir att det ser ut som att man lagt ned massvis med timmar på att få till det snyggt.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Matt_Public fre maj 10 2019, 06:40

Fasen så fränt! Toppjobb! king

Också: I den andra, nedre bilden ser romaren nästan ut som en manlig Jan Björklund. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av glimturen lör maj 11 2019, 21:59

Snyggt Zander! cyclops
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av cas mån maj 13 2019, 10:12

Matt_Public skrev:
Också: I den andra, nedre bilden ser romaren nästan ut som en manlig Jan Björklund. Very Happy

Arrrgh, det går inte att se nåt annat än Janne Björklund nu!

Men det är bra likt, och fint målat också!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Zander_Lindstrom ons maj 15 2019, 17:43

Tack så mycket allihopa! Smile
Arbetet fortsatte på Jan Björklund idag. Vi brukar ju samlas där inne på torsdagar, men idag blev det på en onsdag eftersom att det är stängt imorgon.
Vanligtvis så sitter vi från kl 13:00 till ca 15-15:30, men idag blev jag sittande till hela 16:30.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 60401410

Först började jag med att måla ponchon/luvan. 
Jag blandade lite sandgul med en skvätt brun och gul för att få fram nyansen.
Beskrivningen av färgerna blir generell eftersom att det inte finns några rätt eller fel här, så det spelar ingen roll om det är Lemon Yellow eller RLM 04 till det gula liksom.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 60252711

Tunikan var tänkt att det skulle bli en blandning mellan matt röd och Hull Red, men då jag glömde den sistnämnda hemma så fick jag köra en skvätt brun i den röda färgen. Jag blev mycket nöjd med den röda nyansen och tror det kommer bli skitläckert sen med en wash och torrborstning på.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 60299010

Det dumma här var att jag gick ut på en rökpaus när jag gjort det röda, bara för att komma på att "fan också, jag måste ju måla luvan med!" och givetvis hade färgblandningen torkat, det lilla som var kvar. Det blev till att blanda upp lite nytt, men jag fick det hyfsat likt iallafall. Skillnaderna kommer bli mindre sen när jag börjar vädra, eller det hoppas jag iallafall.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 60337410

Så slängde jag på lite AK True Metal - Iron på rustningen. Applikationen kunde väl varit bättre, men det blev bättre när jag polerade det lite förut och dessutom så vill jag ha lite textur på det till vädringen sen.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 60345211

Så målade jag lite detaljer i guld (Old Bronze rättare sagt) och lite bruna läderdetaljer.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 60334710

Så målade jag den ljusa remmen, den de av den bruna remmen som jag glömde måla tidigare och ett par spännen i guld.

Just nu ser det ut som att den är klar för vädring, men det återstår att se, ska göra en närmare inspektion.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Matt_Public ons maj 15 2019, 20:32

Det här blir ju fasen så tjusigt, alltså! cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av glimturen tor maj 16 2019, 00:07

Nice! Very Happy
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Stefan E tor maj 16 2019, 08:53

Riktigt, riktigt snyggt, Zander!  cheers


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Zander_Lindstrom lör maj 18 2019, 00:44

Tack så mycket allihopa. Smile

Blev sittande en liten stund där inne i eftermiddag också, det är rätt avkopplande.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 60475810

Jag målade ju själva aquilan/örnstandaren i onsdags, men glömde att plåta. Målade duken idag iallafall med en blandning av grå och sandgul.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Azgaron lör maj 18 2019, 21:00

Snyggt byggt och målat så långt Zander! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Zander_Lindstrom tor maj 23 2019, 23:54

Hej igen vänner!
Här kommer den här veckans uppdatering.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 61444510

Det här gjorde vi idag på förmiddagen inne på skolan.
Dagens ämne: Kommunikation.
Uppgift: Vi delade upp oss i två grupper och utsåg en kommunikatör i varje lag. Därefter fick kommunikatörerna se en Lego-modell och man skulle ge de andra medlemmarna direktiv och få dem att återskapa modellen, utan att kommunikatören fick röra något under bygget.

Vår grupp var väldigt tacksamma över att ha en modellbyggare (jag) som kommunikatör där, för vi färdigställde vår modell mycket snabbt och vi hann färdigställa en till redan innan andra gruppen ens byggt färdigt sin Lego-modell.  Smile

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 61189410

Så blev det ju eftermiddag och vi samlades för att teckna, som vi gör på torsdagarna.
Gjorde ett försök att måla skuggor på själva ponchon, men det blev inget bra så jag målade över dem och tänkte börja om. Insåg då att det faktiskt blev rätt bra när man väl målat över det och det lös igenom lite grann.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 61115910

Så fick ponchon smaka wash, akrylwash.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 60920610

Så fick luvan också smaka wash.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 61492010

Och örnstandaret.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 60710210

Här ser vi följande:
1. Torrborstning på de röda och ljusbruna områdena.
2. Wash över hela figuren.
3. Repor på axelplåtarna.
4. En sårskorpa på näsan.

När jag skulle torrpassa luvan, så skavdes färgen bort och jag löste det lite snabbt med att måla i samma röda blandning som washen på tunikan. Ska fundera lite över hur jag gör, om jag får det att se ut som ett sår, eller om jag försöker fylla i det igen.
Sedan så flyger det glitter överallt om min tub med True Metal Iron, vilket syns på tunikan. Tänkte gå över där med lacknafta och ta bort det.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 60752710

Målade hålen i lädret på ponchon och luvan med oljefärg och blendade ut det.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 61045410

Och så var vi färdiga för idag. Avslutade med att vädra remmarna med lite oljefärg.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av cas fre maj 24 2019, 15:09

Tusan hakar vad Björklund blir grann!

(jag inser ju lite sent att det är Ray Stevenson som dom modellerat efter....)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Zander_Lindstrom fre maj 24 2019, 15:34

cas skrev:Tusan hakar vad Björklund blir grann!

(jag inser ju lite sent att det är Ray Stevenson som dom modellerat efter....)

Stopp och belägg, han har mindre näsa, ringbrynja och bär inte standaret. Wink 

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Downlo10
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av cas fre maj 24 2019, 18:25

Men förutom det så är det likt Wink

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Zander_Lindstrom fre maj 24 2019, 22:48

cas skrev:Men förutom det så är det likt Wink

Jag har också tyckt att ansiktet ser väldigt bekant ut, men jag har aldrig dragit parallellerna själv till Jan Björklund eller Ray Stevenson, kan inte sätta fingret på vem den är lik faktiskt.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Azgaron lör maj 25 2019, 22:16

Snyggt jobbat Zander! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Zander_Lindstrom ons maj 29 2019, 18:59

Hejsan allihopa!
Igår gjorde jag det sista inne arbetet på figuren inne på Medborgarskolan, resten kommer jag fixa till här hemma innan jag kallar den 100% klar.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 61601711

Luvan åkte på igen och näsan skavdes, men den här gången sitter den fast med epoxylim. Lutar nog åt att jag tar och fyller i näsan framöver igen med hudfärg.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 61131910

Hjälmklaffar på.

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 61839711

Så var själva figuren färdig!

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 61804010

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) 61511411

Jag ska måla undersidan i svart, fylla i näsan och fixa till piedestalen innan jag kallar den här färdig, men så här ser den ut nu när den är så gott som färdig.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av glimturen ons maj 29 2019, 22:45

Fullgott fräsig figur! cyclops
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Azgaron mån jun 03 2019, 14:45

Ser snyggt ut! Ser fram emot att se den helt färdig! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Gigabyte mån jun 03 2019, 21:10

Mycket vackert jobb !!


Är Håkans eko ,,skall bli super intressant att få se den färdig !!! 


  //Kent
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary) Empty Sv: Byst romersk soldat 1/10 (Nuts Planet: The Aquila Roman Legionary)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet