IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kulör Abrams M1A1 - Irak

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Kulör Abrams M1A1 - Irak Empty Kulör Abrams M1A1 - Irak

Inlägg av hailwood lör 06 jul 2019, 09:41

Hej
Tror att jag hamnat fel i kulörval. Tamiya anger sin egen sprayfärg för målning av denna. Eftersom jag tycker det är krångligt att tappa av från sprayburk till spruta så chansade jag och målade med MIG Jimenez Desert Sand (som baseras på en kulör för Iraks pansar). Den blev väldigt ljus, nästan mer vit än sandfärgad, stämmer inte med de foton jag ser på Abrams tanks från Gulf-kriget, dessa ser ut att ha en dragning åt mörkare gult.

Scannade lite på nätet och såg ett förslag på Testor 33531.

Har ni synpunkter/förslag? Alternativ är att gilla läget o fortsätta med MIG-färgen (har målat hjul o skrov) eller att byta till en annan acrylfärg (som är hyfsat lätt att köpa här i landet) och som sitter bra och funkar ihop med UMP primer.

Tips mottages med tacksamhet - nu vill jag gärna komma igång med några dagar dåligt väder framför mig
//H

PS. Hittade en MR Paint med nummer 33531 - Sand,  samma som Testors ? och kulören ser ut att ha rätt dragning åt det mörkgula - någon som har erfarenhet av och kan recensera deras färger? DS

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Kulör Abrams M1A1 - Irak Empty Sv: Kulör Abrams M1A1 - Irak

Inlägg av glimturen ons 10 jul 2019, 20:38

Jag använder Tamiyas XF-59 Desert yellow, vilket torde vara samma som se anger fast i spray-kanna.
Sen brukar jag blanda en lite ljusare och en lite mörkare för att få variation i vagnen och spruta på i olika omgångar.
När man bygger stort är detta viktigare. En stor vagn i bara en täckande kulör kan te sig rätt märklig.
Lycka till.
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Kulör Abrams M1A1 - Irak Empty Sv: Kulör Abrams M1A1 - Irak

Inlägg av hailwood tis 16 jul 2019, 12:55

Ljusare/mörkare? Menar du ex. att "kaross" är en kulör och "prylar" ex. luckor, räcken, hjul osv varierar i ljushet?

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Kulör Abrams M1A1 - Irak Empty Sv: Kulör Abrams M1A1 - Irak

Inlägg av glimturen mån 22 jul 2019, 23:45

Om man kikar på en vagn som står ute i det flia kan det vara rätt stor variation pga. ljuset.
Jag målar hela vagnen i mörkt grå eller hellre svart.
Därefter ljusar jag upp vissa partier såsom, stora ytor, luckor och annat med vit/ljus färg.
Sen målar jag hela vagnen snett/rakt uppifrån, så att mörkare delar/undersidor knappt får någon färg. Emedan det som är rakt ovanifrån och det jag ljusat upp, får en ljusare färg.
Så får jag både variation i färgen och "naturliga" skuggor och ljusare partier.
Men det är jag det.... Very Happy
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Kulör Abrams M1A1 - Irak Empty Sv: Kulör Abrams M1A1 - Irak

Inlägg av hailwood tis 23 jul 2019, 21:27

Tack för tips, jag har ingen som helst erfarenhet av att måla militära fordon så jag måste lära mig grunderna. Blir nog till att skaffa mycket färg framöver

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Kulör Abrams M1A1 - Irak Empty Sv: Kulör Abrams M1A1 - Irak

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet