Polikarpov I-153 "Chaika", ICM 1/32
+8
Marlin
Gigabyte
cas
TommyKillander
Azgaron
glimturen
Matt_Public
Stefan E
12 posters
Sida 4 av 5
Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Polikarpov I-153 "Chaika", ICM 1/32
Äntligen på egna ben, lite vingligt, men det är mer stabilt än der ser ut att vara.
Undersidan av vingen målad WEM WWII VVS Underside Blue….
Ovansidan målad med WEM WWII VVS AMT-4 Green….
Jag maskerade mönstret med maskeringsmassa och tejp, jag tog bort maskeringsmassan så fort jag målat färdigt.
Om man låter det här svarta jörpet sitta kvar för länge flyter det ut i den nymålade färgen, inte bra!
När vingen var hanteringssäker, tog jag bort tejpen och här är resultatet;
Nu är det dags att börja rigga, här är vad jag använder….
Först gör jag ett ”ankare” av en bit plasticardstav (0,25mm), och limmar på en lagom lång acryltråd med CA-lim….
Här kunde jag trä tråden inifrån och ut, annars får man peta in ”ankaret” utifrån….
….säkra tråden med en bit tejp….
Repetera tills alla trådar är monterade och säkrade…
Jag säkrade även ankaren med lite CA-lim på insidan, inte nödvändigt egentligen….
Mera kommer snart….
Stefan
Undersidan av vingen målad WEM WWII VVS Underside Blue….
Ovansidan målad med WEM WWII VVS AMT-4 Green….
Jag maskerade mönstret med maskeringsmassa och tejp, jag tog bort maskeringsmassan så fort jag målat färdigt.
Om man låter det här svarta jörpet sitta kvar för länge flyter det ut i den nymålade färgen, inte bra!
När vingen var hanteringssäker, tog jag bort tejpen och här är resultatet;
Nu är det dags att börja rigga, här är vad jag använder….
Först gör jag ett ”ankare” av en bit plasticardstav (0,25mm), och limmar på en lagom lång acryltråd med CA-lim….
Här kunde jag trä tråden inifrån och ut, annars får man peta in ”ankaret” utifrån….
….säkra tråden med en bit tejp….
Repetera tills alla trådar är monterade och säkrade…
Jag säkrade även ankaren med lite CA-lim på insidan, inte nödvändigt egentligen….
Mera kommer snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Snyggt jobbat med målning och riggning!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det var ju ett intressant sätt att rigga på. Känns som det funkar fint i denna skalan.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Kul, riggning är ett annat kapitel i byggskolan.
Det ser ut som din metod kommer funka fint
- Roland
Det ser ut som din metod kommer funka fint
- Roland
rsm.gbg
Mästaren visar sin klass!
Övervingen målad o klar, all riggning på kroppen klar, dags att limma på övervingen till kroppen!
Passningen på övervingen var perfekt (det var därför jag kunde göra på det här viset).
Jag började med att limma centrumdelen till kroppen och när den hade fått torka över natten kunde jag helt enkelt fösa in stöttorna i hålen, applicera lite CA-lim och låta torka en liten stund.
Jag limmade fast riggtråden på en bit plasticardstav och använde den som en ”nål” när jag trädde tråden genom vingen.
Lite CA-lim för att fixera tråd o stav, sedan var det bara att skära rent med skalpellen.
Plasticardstaven syns som små vita fläckar, men det är bara att lägga på en droppe färg så blir det i stort sett osynligt.
Repetera tills alla trådar sitter där de ska.
De här små otäckningarna är mina bästa vänner när man ska göra små hål en gnutta större, riktigt små tandläkarborrar (eller brotchar heter det väl…), de är väldigt mjuka o flexibla, omöjliga att bryta av.
De används för att rensa rotkanalerna vid rotfyllningar, inte alls kul, men man kan få bra verktyg…
Har ni god hand med er tandläkare så fråga snällt, de kastas annars.
Jag har fått många bra verktyg av min tandläkare, hon vet att jag bygger modeller och brukar fråga om jag behöver något.
Jag brukar säga att ungarna får guldstjärnor och leksaker när de varit duktiga, jag får verktyg.
Mera kommer snart….
Stefan
Passningen på övervingen var perfekt (det var därför jag kunde göra på det här viset).
Jag började med att limma centrumdelen till kroppen och när den hade fått torka över natten kunde jag helt enkelt fösa in stöttorna i hålen, applicera lite CA-lim och låta torka en liten stund.
Jag limmade fast riggtråden på en bit plasticardstav och använde den som en ”nål” när jag trädde tråden genom vingen.
Lite CA-lim för att fixera tråd o stav, sedan var det bara att skära rent med skalpellen.
Plasticardstaven syns som små vita fläckar, men det är bara att lägga på en droppe färg så blir det i stort sett osynligt.
Repetera tills alla trådar sitter där de ska.
De här små otäckningarna är mina bästa vänner när man ska göra små hål en gnutta större, riktigt små tandläkarborrar (eller brotchar heter det väl…), de är väldigt mjuka o flexibla, omöjliga att bryta av.
De används för att rensa rotkanalerna vid rotfyllningar, inte alls kul, men man kan få bra verktyg…
Har ni god hand med er tandläkare så fråga snällt, de kastas annars.
Jag har fått många bra verktyg av min tandläkare, hon vet att jag bygger modeller och brukar fråga om jag behöver något.
Jag brukar säga att ungarna får guldstjärnor och leksaker när de varit duktiga, jag får verktyg.
Mera kommer snart….
Stefan
Azgaron likes this post
Schysst trådande i tråden Stefan!
Snyggt riggat Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Beväpningen byggd o målad….
Dags att montera motorpaketet….
Det passade perfekt som allt annat på den här modellen…
Jag fick göra lite justeringar på cammot då mönstret inte stämde helt, på bilden är det åtgärdat.
Det blev små raketer, de ser mera ut som nyårsfyrverkerier….
Luckor o hjul monterade…
Mera kommer snart….
Stefan
Dags att montera motorpaketet….
Det passade perfekt som allt annat på den här modellen…
Jag fick göra lite justeringar på cammot då mönstret inte stämde helt, på bilden är det åtgärdat.
Det blev små raketer, de ser mera ut som nyårsfyrverkerier….
Luckor o hjul monterade…
Mera kommer snart….
Stefan
Det var ingen dålig beväpning för den lilla kärran
Snyggt jobbat - gillar kammot skarpt!
Tommy
Snyggt jobbat - gillar kammot skarpt!
Tommy
TommyKillander
Även de minsta av snabbsmällare pryder sin plats.
Matt_Public- Master of DNF
RS-82-raketerna är varken stora eller vackra, men fräsiga är dom!
Härligt!
Härligt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Alltid gott med lite smällkarameller!
Efter lite justeringar av cammot och ett lager Alclad Clear Cote Gloss är det klart för dekalerna, alla SEX av dem!
Inget stencilfrosseri här inte….
Dekalerna gick på helt smärtfritt och uppförde sig exemplariskt ihop med Micro-set och -sol.
Mattlack (en blandning av Alclad Clear Cote Gloss och Clear Coate Matt), slutmontering och vädring gick av bara farten.
Nu är min Chaika färdig!
Ett mycket roligt, trevligt och totalt stressfritt bygge.
Det här var min första ICM-byggsats, men absolut inte den sista!
Stefan
Inget stencilfrosseri här inte….
Dekalerna gick på helt smärtfritt och uppförde sig exemplariskt ihop med Micro-set och -sol.
Mattlack (en blandning av Alclad Clear Cote Gloss och Clear Coate Matt), slutmontering och vädring gick av bara farten.
Nu är min Chaika färdig!
Ett mycket roligt, trevligt och totalt stressfritt bygge.
Det här var min första ICM-byggsats, men absolut inte den sista!
Stefan
Hurra!
ICM verkar ha fått på sig sina "Big Boy"-byxor. En viss varning utfärdas dock för deras tidigare alster; vid vilket år den sköna nya världen inleddes är dock för mig okänt.
ICM verkar ha fått på sig sina "Big Boy"-byxor. En viss varning utfärdas dock för deras tidigare alster; vid vilket år den sköna nya världen inleddes är dock för mig okänt.
Matt_Public- Master of DNF
Rackarns va fräck den blev
Snyggt jobbat med riggningen och cammot är ju urläckert
- Roland
Snyggt jobbat med riggningen och cammot är ju urläckert
- Roland
rsm.gbg
Tack Matt o Roland!
Den "nya eran" för ICM började väl runt 2014-15 då de började ge ut Beechcraft C18, Dornier Do17, Do215, Junkers Ju88 och Heinkel He111 i 1/48 och Polikarpov I-16 i 1/32.
Kvalitén på deras byggsatser har bara ökat sedan dess och av vad jag förstått så gäller det över hela produktlinjen, pansar, flyg, fartyg, bilar o andra fordon mm.
ICM´s tidigare alster är inte riktigt lika bra, men fullt i klass med tex Airfix, man kan undra vad som hände runt 2015?
Stefan
Den "nya eran" för ICM började väl runt 2014-15 då de började ge ut Beechcraft C18, Dornier Do17, Do215, Junkers Ju88 och Heinkel He111 i 1/48 och Polikarpov I-16 i 1/32.
Kvalitén på deras byggsatser har bara ökat sedan dess och av vad jag förstått så gäller det över hela produktlinjen, pansar, flyg, fartyg, bilar o andra fordon mm.
ICM´s tidigare alster är inte riktigt lika bra, men fullt i klass med tex Airfix, man kan undra vad som hände runt 2015?
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den sön aug 23 2020, 12:01, ändrad totalt 1 gång
Ett snyggt bygge av dig Stefan
Sköna o mjuka färgfält på kärran
Kent
Sköna o mjuka färgfält på kärran
Kent
Gigabyte
Gigabyte skrev:Ett snyggt bygge av dig Stefan