IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

BV206S

+2
TommyKillander
Vorosjilov
6 posters

Gå ner

BV206S Empty BV206S

Inlägg av Vorosjilov lör feb 01 2020, 09:13

Jag postade i "tips och tricks" där @Järven skrev att jag borde göra en byggtråd, so here it goes:

Vanligtvis håller jag på med mitt examensarbete men fick rådet att ägna mig mer åt hobbies. Självklart kunde jag inte välja en hobby som jag redan behärskar, det hade ju varit för enkelt. Istället, efter att ha bingekollat Adam Savages youtubekanal, fick jag för mig att jag ska bygga min allra första modell och valde en bandvagn trots att jag helt saknar kunskap om fordon. Sjävklart var den även väldigt svår, skör och detaljerad.

Här är vagnen i fråga
BV206S PrrQhwi

Jag ville sätta en egen prägel på den och planen är att den ska se väldigt sliten och dystopisk ut.

Efter lite pysslande fick jag ihop dragkroken/axeln (jag vet helt ärligt inte vad den här delen ens kallas). Det blev okej men är irriterad på mängden lim samt att den blev skev.  
BV206S LkeDjY1

Jag började sedan slipa sätena för att få en sliten yta, men när jag väl satte fast dom i vagnen så kändes något väldigt fel. Jag började leta referensbilder på insidan av den här typen av bandvagn och märkte att originalsätena ser helt annorlunda ut och började därav göra om dom. Är nöjd med förändringen!
BV206S EIH3CVI
BV206S 9ToNrCF
Dessa kräver lite extra jobb och jag vill höja dom från golvet vilket jag nog gör när jag ser hur allting ska sättas ihop och försäkra mig om att dom får plats.

Sen började jag med bakre vagnen men tyckte den såg så tråkig ut eftersom det bara var en platt, tom yta. Jag la till skåror för att ge det mer liv men skulle även vilja ha bultar. Någon som har tips om hur man gör sådana?
BV206S GKljX8B

Jag vill även ha kulhål i karossen och ska försöka göra lite efterforskningar om hur dessa görs på bästa sätt.

Uppskattar feedback/råd/kritik!

/A

Vorosjilov


Till överst på sidan Gå ner

BV206S Empty Sv: BV206S

Inlägg av TommyKillander lör feb 01 2020, 09:29

Först av all; Varmt Välkommen till forumet cheers

Jättekul att du lade upp en byggtråd med din bandvagn, jag tycker du har gjort ett kanonjobb så långt king
Det skall bli kul att se den växa fram Smile

Lösa bultar finns att köpa som eftermarknadsdelar, från bl.a. Meng
https://www.scalemodelshop.co.uk/products/accessories/diorama-supplies/nuts-bolts

YouTubern Nightshift har en lite video om kulhål, kan vara värd att kolla på


cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

BV206S Empty Sv: BV206S

Inlägg av Vorosjilov lör feb 01 2020, 09:31

TommyKillander skrev:Först av all; Varmt Välkommen till forumet cheers

Jättekul att du lade upp en byggtråd med din bandvagn, jag tycker du har gjort ett kanonjobb så långt king
Det skall bli kul att se den växa fram Smile

Lösa bultar finns att köpa som eftermarknadsdelar, från bl.a. Meng
https://www.scalemodelshop.co.uk/products/accessories/diorama-supplies/nuts-bolts

YouTubern Nightshift har en lite video om kulhål, kan vara värd att kolla på


cheers
Tommy

Tack! Kul att höra att det ser bra ut, jag känner mig fortfarande rätt fumlig och osäker men börjar få lite mer koll på hur allt fungerar.

Och grymt, tack så mycket för tips! Very Happy

Edit: Nä men kolla, så är hemsidan från Storbritannien också så man slipper svindyr tull, perfekt!

Vorosjilov


Till överst på sidan Gå ner

BV206S Empty Sv: BV206S

Inlägg av Stefan E lör feb 01 2020, 10:02

Hejsan!

Först av allt; Varmt välkommen till forumet, hoppas du kommer att trivas här!


Kul modell du har börjat med, det är inte direkt någon nybörjarmodell, men du har gott om hjälp här på forumet!
Bara fråga på!


Jag bygger själv mest flyg, men fuskar med pansar lite då o då och den här bandvagnen har jag kikat lite på själv, så jag kommer att följa din tråd.


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

BV206S Empty Sv: BV206S

Inlägg av Vorosjilov lör feb 01 2020, 10:05

Stefan E skrev:Hejsan!

Först av allt; Varmt välkommen till forumet, hoppas du kommer att trivas här!


Kul modell du har börjat med, det är inte direkt någon nybörjarmodell, men du har gott om hjälp här på forumet!
Bara fråga på!


Jag bygger själv mest flyg, men fuskar med pansar lite då o då och den här bandvagnen har jag kikat lite på själv, så jag kommer att följa din tråd.


Stefan  sunny

Hej Stefan och tack!

Haha, nej jag märkte det efter jag öppnade lådan. Men å andra sidan är det ju inte roligt om det är för enkelt Smile

Vorosjilov


Till överst på sidan Gå ner

BV206S Empty Sv: BV206S

Inlägg av Stefan E lör feb 01 2020, 10:13

Vorosjilov skrev:

.... Men å andra sidan är det ju inte roligt om det är för enkelt  Smile

Nä, lite utmaning ska ju det vara!  Very Happy


Början ser kalasfin ut.

Behöver du hjälp med något om bandvagnen, ta kontakt med Niklas Karlén, han brukar vara på Stockholmsforumet, det han inte vet är inte värt att veta!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

BV206S Empty Sv: BV206S

Inlägg av Azgaron lör feb 01 2020, 10:37

Ser bra ut så långt och välkommen hit! Smile

Lycka till med bultar och kulhål!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

BV206S Empty Sv: BV206S

Inlägg av Järven lör feb 01 2020, 13:28

Kul att du startade byggtråden, det ska bli spännande att följa. 

Och välkommen hit. Smile

Angående kulhål skulle det inte gå att värma en pytteliten spik och tycka dit "kulhål" med ?
Bara en idé jag fick, annars är väl enda tipset jag kan bidra med är att titta mycket på referensbilder på förlagan innan man går lös på bygget.

Lycka till.
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

BV206S Empty Sv: BV206S

Inlägg av glimturen sön feb 02 2020, 00:25

Hej och välkommen igen samt hoppas att du skall trivas.

Tycker att du har lyckats väl så långt. Att göra om stolarna var inte ett dåligt tilltag. cyclops

Bultar kan man som sagt köpa, men jag brukar göra egna av plasticard, som jag skär sexkantiga med skalpellen.
De blir väl inte lika snyggt, men i 35-skalan syns det ju inte så mycket. Speciellt inte om du skall göra en dystopisk och smutsig bandvagn.
Smuts och vädring kan dölja det mesta.  Very Happy

Kulhål kan man gör med ett fint borr, sedan skära, böja lite och smälta kanter med tunt lim. Lite efter kaliber, tycke och smak
Kika lite mer på youtube, som ovan, där finns hur mycket som helst.

Var inte rädd för att pröva, det är genom sina "misstag" man lär sig hobbyn.  Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

BV206S Empty Sv: BV206S

Inlägg av Vorosjilov sön feb 02 2020, 11:26

Tack för alla välkomnanden och vad kul att ni gillar det jag gjort hittills!

Jag tänkte även att man skulle kunna göra bultar av att köpa små rundstavar från evergreen och skära till, men det kanske blir för pilligt..

Tänkte fråga om spackel/putty. Vilken sort tycker ni är bäst och vart brukar ni köpa det?

Jobbade lite för sent igår med vagnen och tappade en svinliten plastbit som jag för mitt liv inte kunde hitta någonstans och fortfarande är förbannad över.
Nu är utmaningen mest vilka delar jag kan sätta ihop och inte innan målning.

Vorosjilov


Till överst på sidan Gå ner

BV206S Empty Sv: BV206S

Inlägg av glimturen tis feb 04 2020, 21:58

Bultar av rundstavar funkar med.

Vad det gäller spackel för glipor och sånt är Perfect Plastic Putty av Deluxe Materials mycket bra.

Putty för at t.ex. forma detaljer är en annan sak.
Där finns Milliput (fine), Greenstuff och Tamiya Epoxi-putty.
De går att spackla med även de, men är lite svårare att jobba med på det sättet.

cheers


_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

BV206S Empty Sv: BV206S

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet