Chippning på tanks
4 posters
Sida 1 av 1
Chippning på tanks
Tjena !
Jag är ganska novis inom pansarbyggande , jag har kanske byggt ca 10 vagnar i mitt liv och har aldrig provat på att vädra någon så mycket mer än att damma ner den , så det här är väll en fråga riktad till pansarbyggarna , även flyg om ni vet något bra tips hur man gör för att få chippningen att se bra ut ...
Ni får gärna komma med alla förslag om hur man gör.
Jocke
Jag är ganska novis inom pansarbyggande , jag har kanske byggt ca 10 vagnar i mitt liv och har aldrig provat på att vädra någon så mycket mer än att damma ner den , så det här är väll en fråga riktad till pansarbyggarna , även flyg om ni vet något bra tips hur man gör för att få chippningen att se bra ut ...
Ni får gärna komma med alla förslag om hur man gör.
Jocke
JOooCKE
Sv: Chippning på tanks
Det finns väl ett antal snarlika metoder!
En variant är att måla tex rostskyddsfärg, och sen fukta ytan och strö på lite salt, som sen får torka. Detta sprutmålas sen över med färgen vagnen ska ha. Saltkornen borstas sen väck och den underliggande färgen syns på så vis!
På motsvarande vis kan man använda vaselin som jag gjorde på min Zero! Skillnaden är att man får ett intryck av skav, och med salt mer åt stenskottshållet! OBS! Min åsikt!
En tredje variant torde vara att använda hårspray! Samma princip, men passar kanske bäst till slitet vinterkammo, men det beror nog på vilken typ av verktyg man använder till att ta bort färgen med!
Sen kan man ju alltid måla eller skrapa försiktig med hobbykniv!
Håkan
En variant är att måla tex rostskyddsfärg, och sen fukta ytan och strö på lite salt, som sen får torka. Detta sprutmålas sen över med färgen vagnen ska ha. Saltkornen borstas sen väck och den underliggande färgen syns på så vis!
På motsvarande vis kan man använda vaselin som jag gjorde på min Zero! Skillnaden är att man får ett intryck av skav, och med salt mer åt stenskottshållet! OBS! Min åsikt!
En tredje variant torde vara att använda hårspray! Samma princip, men passar kanske bäst till slitet vinterkammo, men det beror nog på vilken typ av verktyg man använder till att ta bort färgen med!
Sen kan man ju alltid måla eller skrapa försiktig med hobbykniv!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
MagnusE skrev:En liten artikel om chipping på Missing Lynx.
http://www.missing-lynx.com/rare_world/rw03.htm
Magnus
aaa du fann den! jag letade efter just den artikeln, men kom ju inte ihåg på vilken av alla hundra olika sajter man har sparat i sin webläsare.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Tack Magnus, det var en givande länk!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Liknande ämnen
» chippning av stug 4.
» Mina tanks mm i 1/72
» Plast tanks är för mesar!! :P
» World of Tanks - ett gratis onlinespel