Tornado IDS, Revell 1/48
+7
TommyKillander
glimturen
Marlin
rsm.gbg
Janne.S
cas
Stefan E
11 posters
Sida 2 av 7
Sida 2 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Tornado IDS, Revell 1/48
Heh! FMK-stilen plus gjutskägg?[...] har de ens provbyggt byggsatsen själva?
Heja dig!
Matt_Public- Master of DNF
Ok, den där skarven på undersidan såg inte rolig ut alls. Du har väl inte limmat nåt ännu?
De där filmerna som vi talar om tidigare visar ju en mycket bra lösning på problemet.
Ja, det är trist att det skall behövas, så vill man ha en lättbyggd Tonka så får man väl ge sig på Hobbyboss istället
De där filmerna som vi talar om tidigare visar ju en mycket bra lösning på problemet.
Ja, det är trist att det skall behövas, så vill man ha en lättbyggd Tonka så får man väl ge sig på Hobbyboss istället
Senast ändrad av cas den sön jun 28 2020, 06:00, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hur är formen och detaljerna på Revellen jämfört med HobbyBossen ?
I bland kan man ju stå ut med ett as till en byggsats om det i slutändan leder fram till en representativ modell...
Tommy
I bland kan man ju stå ut med ett as till en byggsats om det i slutändan leder fram till en representativ modell...
Tommy
TommyKillander
Jag hade ju följt instruktionerna och limmat cockpiten precis så som Revell tycker och nu ser man varför det inte funkar.
Tyvärr tittade jag på filmerna lite för sent och hade redan hunnit för långt....
Den skarven på undersidan är inte att leka med, men det skulle gå att fixa med lite ihärdighet och spackel.
Jag har inget emot svårbyggda modeller, tvärt om (och det vet ni ju...), men det här är ingen short-run av något obskyrt flygplan som bara kommer att byggas av entusiaster.
Detta är ett av de "stora" flygplanen under modern tid som kommer att locka nybörjare eller ovana att bygga den, från en av de största tillverkarna, då kan man ställa lite högre krav, tycker jag.
Det låter som jag inte tycker om den, men det gör jag, passformen är helt superb, detaljeringen i toppklass och den är jäkligt kul att bygga!
Det kommer att bli flera....
Är den bättre eller sämre än Trumpeter?
Jag har faktiskt en IDS från Trumpeter i högen och den fick en hel del kritik när den kom, bla att formen vid vindrutan var fel.
Med den erfarenhet jag har av Trumpeter så är det säkert en alldeles utmärkt och lättbyggd byggsats så länge man kan acceptera små (ibland stora) fel och avvikelser i former o detaljer.
Men jag har inte byggt den ännu...
Italeris har jag byggt en IDS av och den var jämförbar med vilken gammal Airfix som helst från -80 talet, men detaljeringen känns lite daterad idag.
En etssats från Eduard, nya stolar, lite resin där bak, kanske nya dekaler och den kan tävla med vilken som helst av de andra.
Gemensamt för Airfix, Hobby Boss och Italeri är att de inte har hela luftkanaler, det är bara Revell som har det.
Revells byggsats är helt överlägsen alla de andra i detaljeringen och passformen, helt klart, men den är inte lättbyggd.
Jag skulle ranka dem (sämst till bäst); Airfix, Italeri, HB, Revell (finns det fler i 1/48?)....
Det här är mina intryck och erfarenheter, vad tycker ni andra som byggt dom?
Stefan
Tyvärr tittade jag på filmerna lite för sent och hade redan hunnit för långt....
Den skarven på undersidan är inte att leka med, men det skulle gå att fixa med lite ihärdighet och spackel.
Jag har inget emot svårbyggda modeller, tvärt om (och det vet ni ju...), men det här är ingen short-run av något obskyrt flygplan som bara kommer att byggas av entusiaster.
Detta är ett av de "stora" flygplanen under modern tid som kommer att locka nybörjare eller ovana att bygga den, från en av de största tillverkarna, då kan man ställa lite högre krav, tycker jag.
Det låter som jag inte tycker om den, men det gör jag, passformen är helt superb, detaljeringen i toppklass och den är jäkligt kul att bygga!
Det kommer att bli flera....
Är den bättre eller sämre än Trumpeter?
Jag har faktiskt en IDS från Trumpeter i högen och den fick en hel del kritik när den kom, bla att formen vid vindrutan var fel.
Med den erfarenhet jag har av Trumpeter så är det säkert en alldeles utmärkt och lättbyggd byggsats så länge man kan acceptera små (ibland stora) fel och avvikelser i former o detaljer.
Men jag har inte byggt den ännu...
Italeris har jag byggt en IDS av och den var jämförbar med vilken gammal Airfix som helst från -80 talet, men detaljeringen känns lite daterad idag.
En etssats från Eduard, nya stolar, lite resin där bak, kanske nya dekaler och den kan tävla med vilken som helst av de andra.
Gemensamt för Airfix, Hobby Boss och Italeri är att de inte har hela luftkanaler, det är bara Revell som har det.
Revells byggsats är helt överlägsen alla de andra i detaljeringen och passformen, helt klart, men den är inte lättbyggd.
Jag skulle ranka dem (sämst till bäst); Airfix, Italeri, HB, Revell (finns det fler i 1/48?)....
Det här är mina intryck och erfarenheter, vad tycker ni andra som byggt dom?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Inte glipfritt direkt?
Men det fixar professorn lätt!
Men det fixar professorn lätt!
Nej, jag kan bara inte acceptera den skarven!
Fram med den stora sågen (BAS) och helt brutalt sågade jag av cockpiten från bottenplattan.
Det gick hårt åt främre hjulhuset, men det går att fixa senare…
Ny testpassning enligt Flory…
…så mycket bättre!
Mina nya dekaler har kommit hem från Ha-Hen I Tyskland, jag kommer att bygga “43 + 44”.
Anledningen till beställningen var att jag ville ha alla walkway-markeringar…
Vingarna monterade i kroppen, det är bara limmat i framänden av “T”:et.
Sidoroder och luftbromsarna limmade…
Kommer mera snart!
Stefan
Fram med den stora sågen (BAS) och helt brutalt sågade jag av cockpiten från bottenplattan.
Det gick hårt åt främre hjulhuset, men det går att fixa senare…
Ny testpassning enligt Flory…
…så mycket bättre!
Mina nya dekaler har kommit hem från Ha-Hen I Tyskland, jag kommer att bygga “43 + 44”.
Anledningen till beställningen var att jag ville ha alla walkway-markeringar…
Vingarna monterade i kroppen, det är bara limmat i framänden av “T”:et.
Sidoroder och luftbromsarna limmade…
Kommer mera snart!
Stefan
HaHen, säger du?
Hur är dessa klibbisar beskaffade?
Ja, precis!Matt_Public skrev:HaHen, säger du?
Behöver man dessa walkways till en Norm-83 kärra?
I övrigt så kan man väl säga att BAS gjorde susen, och man skall verkligen inte avvika från Florys byggordning.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Dekalerna från Ha-Hen är "Silk-Printed", dvs hela arket har en sammanhängande dekalhinna så man måste skära/klippa ut varje dekal för sig.
De är också mycket ömtålig så man får hantera dem försiktigt, inte ta på trycket för mycket och inte använda så mycket dekalvätskor, HH rekommenderar bara vatten.
Annars är det ingen skillnad från vanliga dekaler.
Trycket är förstklassigt och på en Marineflieger är de verkligen synliga, jag vet inte om en Norm-83 skall ha dem.
Det är en fråga jag bollar över till Bosse att svara på.
Hädanefter kommer jag att följa jag Flory slaviskt!
Stefan
De är också mycket ömtålig så man får hantera dem försiktigt, inte ta på trycket för mycket och inte använda så mycket dekalvätskor, HH rekommenderar bara vatten.
Annars är det ingen skillnad från vanliga dekaler.
Trycket är förstklassigt och på en Marineflieger är de verkligen synliga, jag vet inte om en Norm-83 skall ha dem.
Det är en fråga jag bollar över till Bosse att svara på.
Hädanefter kommer jag att följa jag Flory slaviskt!
Stefan
Bra beslut!
Både att ta itu med glipan och följa Florys byggbeskrivning
Intressanta dekaer
Tommy
Både att ta itu med glipan och följa Florys byggbeskrivning
Intressanta dekaer
Tommy
TommyKillander
Hahen har walkways för alla färg scheman. Rödgula för Norm 76, Svarta för Norm 83 och Norm 95 samt Gråa för Norm 95 och de nuvarande hel gråa färg schemat Jättefina dekaler, men som Stefan säger. De är tryckta på hel dekal film. Och de är nog de tunnaste dekaler jag har använt så man måste vara mycket försiktig. Underlaget ska vara så högblankt det bara går.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Snyggt jobbat Stefan!
De videorna på hans bygge är verkligen bra. Synd att du inte såg dem i tid!
Håkan
De videorna på hans bygge är verkligen bra. Synd att du inte såg dem i tid!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack för alla glada tillrop, det uppskattas!
Flapsen monterade, tre väääldigt flimsiga bitar med små kontaktpunkter som ska limmas ihop….
Trots det så blir de riktigt stadiga när de väl är sammanfogade, men de är mycket ömtåliga!
Fästena för stabbarna tejpade på plats…
..och skrovets “slutdel” (i brist på bättre benämning…) limmad…
Bra passning, men man måste vara MYCKET sparsam med limmet på grund av kapillärkraften!
Trots att jag var försiktig så råkade jag limma fast fästet på ena sidan, som tur var i det läge jag ändå tänkt mig.
Landställen monterade och provpassade, passar fint!
Stabbarna har fått en “förstärkninngspinne” i framkanten…
Bra passning här…
… men fick ett minimalt steg här, det kan jag nog leva med…
Kommer mera snart!
Stefan
Flapsen monterade, tre väääldigt flimsiga bitar med små kontaktpunkter som ska limmas ihop….
Trots det så blir de riktigt stadiga när de väl är sammanfogade, men de är mycket ömtåliga!
Fästena för stabbarna tejpade på plats…
..och skrovets “slutdel” (i brist på bättre benämning…) limmad…
Bra passning, men man måste vara MYCKET sparsam med limmet på grund av kapillärkraften!
Trots att jag var försiktig så råkade jag limma fast fästet på ena sidan, som tur var i det läge jag ändå tänkt mig.
Landställen monterade och provpassade, passar fint!
Stabbarna har fått en “förstärkninngspinne” i framkanten…
Bra passning här…
… men fick ett minimalt steg här, det kan jag nog leva med…
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den sön aug 02 2020, 11:24, ändrad totalt 2 gånger
Azgaron likes this post
Snyggt jobbat Stefan.
Ser fram mot September och att jag kan starta min Tonka.
/Bosse
Ser fram mot September och att jag kan starta min Tonka.
/Bosse
Marlin
Tjusigt Stefan!
Ömtåliga flaps är ju ingen jättehöjdare alltså.
Frågan är ju om man skall öppna upp vingen eller inte?
Ömtåliga flaps är ju ingen jättehöjdare alltså.
Frågan är ju om man skall öppna upp vingen eller inte?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Finfint slöjdat!
Cockpiten målad med en lagom grå färg (kommer inte ihåg vilken färg jag använde!), men den matchade dom bilder jag har perfekt, golvet målade jag Matt Svart (Hu.33), liksom en del detaljer…
Motordelarna målade med Alclad steel och insugsfläktarna målade Aluminium…
“Reverse Buckets” (reverseringsplåtarna?) målade med en blandning av Alclad steel och Aluminium, jag kommer att måla på flera nyanser senare…
Landställen målade, inte vita, utan Light Grey Hu.196…
Insidan av luckorna fick samma färg…
…och fälgarna…
Lite mera detaljer målade matt Svarta (Hu.22) I cockpit…
Jag använde Revells dekaler till instrumentpanelerna med gott resultat…
Inte så detaljerat kanske, men under en stängd huv duger det bra.
Kommer mera snart!
Stefan
Motordelarna målade med Alclad steel och insugsfläktarna målade Aluminium…
“Reverse Buckets” (reverseringsplåtarna?) målade med en blandning av Alclad steel och Aluminium, jag kommer att måla på flera nyanser senare…
Landställen målade, inte vita, utan Light Grey Hu.196…
Insidan av luckorna fick samma färg…
…och fälgarna…
Lite mera detaljer målade matt Svarta (Hu.22) I cockpit…
Jag använde Revells dekaler till instrumentpanelerna med gott resultat…
Inte så detaljerat kanske, men under en stängd huv duger det bra.
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Jag är Rolles glada eko!rsm.gbg skrev:Läcker cockpit och motorporr.
Utmärkt söndagsläsning.
Nu målas det på snyggt och fin inredning minsann!
Liknande ämnen
» Tornado GR.1, Revell 1/72
» Tornado IDS Marineflieger - Revell 1/48
» Revell 1/144 Panavia Tornado
» Tornado ECR Tiger Meet - Revell 1/32
» Luftwaffe Tornado IDS - Revell 1/144
» Tornado IDS Marineflieger - Revell 1/48
» Revell 1/144 Panavia Tornado
» Tornado ECR Tiger Meet - Revell 1/32
» Luftwaffe Tornado IDS - Revell 1/144
Sida 2 av 7
Behörigheter i detta forum: