IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Är ett mikroskop användbart till modellbygge?

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Är ett mikroskop användbart till modellbygge? Empty Är ett mikroskop användbart till modellbygge?

Inlägg av TommyKillander ons aug 26 2020, 21:44

Killanders Fulmekaniska på nya äventyr What a Face



cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Är ett mikroskop användbart till modellbygge? Empty Sv: Är ett mikroskop användbart till modellbygge?

Inlägg av Mal ons aug 26 2020, 22:17

Japp...intressant.

Sweet.  Jag gillar detta....verkligen.

Kör 90% m visir på mina byggen, (förstoeäring is the shit)

Precis som du förklarar...vill ha stereo syn iom djupet.

Jag är själv närsynt, -4.25, så plockar ur linserna som jag har, på m visiret, ännu närmare..... (en fördel för mig i byggen ihop m visir).......men det du visa är jävkigt grymt o intressant för ännu midre skala....fan skulle vata kul o prova dina grejjer nån gång.

Samt helvette vilken "enginering du gjort: är personligen djupt imponerad....jäklar.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Är ett mikroskop användbart till modellbygge? Empty Sv: Är ett mikroskop användbart till modellbygge?

Inlägg av TommyKillander ons aug 26 2020, 22:32

Mal skrev:Japp...intressant.

Sweet.  Jag gillar detta....verkligen.

Kör 90% m visir på mina byggen, (förstoeäring is the shit)

Precis som du förklarar...vill ha stereo syn iom djupet.

Jag är själv närsynt, -4.25, så plockar ur linserna som jag har, på m visiret, ännu närmare..... (en fördel för mig i byggen ihop m visir).......men det du visa är jävkigt grymt o intressant för ännu midre skala....fan skulle vata kul o prova dina grejjer nån gång.

Samt helvette vilken "enginering du gjort: är personligen djupt imponerad....jäklar.

Tack Mal!

Jag gör i princip allt med förstoringslampa och undantagsfall med visir - jag har aldrig riktigt lärt mig komma överens med dem och har dom bara på i nödfall.... Bra tips med att plocka ur linserna, jag är också närsynt så det skall jag prova.

Jag har jobbat en del med elektronik i mitt jobb och är rätt bekväm med att jobba under ett bra stereomikroskop, men ett sådant kostar typ 60 kkr om man inte kan leta rätt på ett beg. fynd What a Face

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Är ett mikroskop användbart till modellbygge? Empty Sv: Är ett mikroskop användbart till modellbygge?

Inlägg av Mal ons aug 26 2020, 22:43

Tommy.

Testa, plocka ut linserna, m förstorings visir så stereosyn iom djupet man vill ha, fast till en viss gräns...grymt men testa

kikade själv på Zeiss förstorings glasögon (snarlika oprerations grejjer...jäklar vad fina de är...men prislappen kom därefter...yaikes...OCH stereosyn hua....

Vill Ha....jaja...men men, kolla även urmaksr grejjer men de kör oftast med mono syn krasst..
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Är ett mikroskop användbart till modellbygge? Empty Sv: Är ett mikroskop användbart till modellbygge?

Inlägg av Marlin tor aug 27 2020, 06:50

Ballt. Very Happy
Själv är jag frälst i mina förstoringspåhäng till mina specialslipade modellbyggar brillor.
Jag bad min optiker göra en variant av terminal- och läsglasögon gjorda för arbete med ett synfält på mellan 50-70 cm.
Det kostade en liten slant men har definitivt varit värt varenda krona.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Är ett mikroskop användbart till modellbygge? Empty Sv: Är ett mikroskop användbart till modellbygge?

Inlägg av glimturen fre aug 28 2020, 19:59

Nu är han igång igen! Very Happy

Mycket intressant episod! Tack för det Tommy! Är ett mikroskop användbart till modellbygge? 1288785663

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Är ett mikroskop användbart till modellbygge? Empty Sv: Är ett mikroskop användbart till modellbygge?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet