IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nya kategorier?

+3
Janne.S
cas
linusorn
7 posters

Gå ner

Nya kategorier? Empty Nya kategorier?

Inlägg av Stefan E tis sep 01 2020, 09:56

Hejsan alla!


Vi har en kategori som blivit något av en "slask" för allt möjligt där många fina byggen nästan "drunknar", jag talar om "Civilt".

Mitt förslag är att bryta ut;

Civilt flyg
Civila fordon

och låta dem skapa egna kategorier, det täcker ju ändå redan in det mesta i "civilt".

Resten av "Civilt" kan med fördel gå upp i "Allmänt" eller "Off Topic", där vi redan idag kan diskutera allt från husbygge till roliga historier, eller döp om en av dessa kategorier till "Övrigt".

Vad tycker ni andra?


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av linusorn ons sep 02 2020, 20:28

Ett alternativ kan ju vara flyg och fordon rätt och slätt och döpa om civilt till övrigt. Spelar ju egentligen inte så stor roll ifall flyg och fordon är civilt eller militärt.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av cas tor sep 03 2020, 07:42

Det är ju inte jättemycket trafik i den civila delen, men det kanske räcker om man flyttar iväg som som inte är modellrelaterat?

Kanske vi skulle ha en ny del som avhandlar ens modellhörna/stash/hus/stuga/timos pirelli-planscher ?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av Stefan E tor sep 03 2020, 08:58

Egentligen vill jag inte förändra något alls då jag tycker forumet fungerar alldeles utmärkt, bara ha ett par nya kategorier som jag tycker saknas.

Jag bygger en hel del civilt (airliners och bilar) i alla skalor, så naturligtvis talar jag i egen sak här, men jag tror det finns flera som tycker likadant.

Missförstå mig rätt här, jag har absolut inte något emot att läsa om renoveringar, husbyggen, modellhörnor, stashar (Timos och andras) och allt annat mellan himmel och jord.

Tvärtom, jag tycker alltid det är lika roligt att läsa de trådarna, alltid får man ju några tips och jag har ju hus själv!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av cas tor sep 03 2020, 09:41

Vi kan ju lägga till en övrigt-kategori för allt som inte rör plastmodeller, och så kan man flytta allt dit?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av Stefan E tor sep 03 2020, 15:43

Varför inte bara lägga till de två kategorier jag föreslår (Civila Flygplan/Civila Fordon) i "in the works"?  Question

Ingenting behöver ju flyttas....


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av Janne.S tor sep 03 2020, 16:43

Trafiken på "civilt" är för liten för att vi ska skapa underkategorier.
Däremot så var det aldrig tänkt att icke-plast byggtrådar skulle finnas i in the works.
Vi har en allmänt modellrelaterat forum och ett off-topic forum där de får plats.
Jag flyttar ut trådar från civilt som inte är plastbyggtrådar.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av Matt_Public tor sep 03 2020, 17:29

linusorn skrev:Ett alternativ kan ju vara flyg och fordon, rätt och slätt, och döpa om civilt till övrigt. Spelar ju egentligen inte så stor roll ifall flyg och fordon är civila eller militära.
Visdom! Då behöver man inte byta kategori enbart för att gå från Cessna 172 till Cessna A-37. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av glimturen tor sep 03 2020, 20:46

Janne.S skrev:Trafiken på "civilt" är för liten för att vi ska skapa underkategorier.
Däremot så var det aldrig tänkt att icke-plast byggtrådar skulle finnas i in the works.
Vi har en allmänt modellrelaterat forum och ett off-topic forum där de får plats.
Jag flyttar ut trådar från civilt som inte är plastbyggtrådar.

Jag stöttar detta utmärkta och kloka förslag.

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av TommyKillander tor sep 03 2020, 21:02

glimturen skrev:
Janne.S skrev:Trafiken på "civilt" är för liten för att vi ska skapa underkategorier.
Däremot så var det aldrig tänkt att icke-plast byggtrådar skulle finnas i in the works.
Vi har en allmänt modellrelaterat forum och ett off-topic forum där de får plats.
Jag flyttar ut trådar från civilt som inte är plastbyggtrådar.

Jag stöttar detta utmärkta och kloka förslag.

cheers

+1 på det. Det minskar det civila bruset lite Wink

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av Stefan E tor sep 03 2020, 22:28

OK, men om nu trafiken är så liten så det inte håller för egna kategorier, varför har vi då "Junior", Figur o vinjetter" och Railroad"?

Ingen av dessa kategorier har någon särskilt hög grad av trafik, men alla har ju sitt existensberättigande, eller hur?

Vill vi inte ha något "civilt brus", är det så ni ser på det civila?   Sad

OK, jag lägger ner frågan, det blir bara militära byggen här i fortsättningen....

Stefan  Crying or Very sad
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av TommyKillander tor sep 03 2020, 22:38

Stefan E skrev:OK, men om nu trafiken är så liten så det inte håller för egna kategorier, varför har vi då "Junior", Figur o vinjetter" och Railroad"?

Ingen av dessa kategorier har någon särskilt hög grad av trafik, men alla har ju sitt existensberättigande, eller hur?

Vill vi inte ha något "civilt brus", är det så ni ser på det civila?   Sad

OK, jag lägger ner frågan, det blir bara militära byggen här i fortsättningen....

Stefan  Crying or Very sad

Med "civilt brus" menade jag våra skala 1:1 byggtrådar, inte modell-byggtrådar av civila objekt - jag kanske uttryckte mig lite klumpigt Embarassed
Tanken var nog att flytta 1:1-byggen så att de civila modell-objekten är lättare att hitta.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av Stefan E tor sep 03 2020, 22:53

TommyKillander skrev:
Stefan E skrev:OK, men om nu trafiken är så liten så det inte håller för egna kategorier, varför har vi då "Junior", Figur o vinjetter" och Railroad"?

Ingen av dessa kategorier har någon särskilt hög grad av trafik, men alla har ju sitt existensberättigande, eller hur?

Vill vi inte ha något "civilt brus", är det så ni ser på det civila?   Sad

OK, jag lägger ner frågan, det blir bara militära byggen här i fortsättningen....

Stefan  Crying or Very sad

Med "civilt brus" menade jag våra skala 1:1 byggtrådar, inte modell-byggtrådar av civila objekt - jag kanske uttryckte mig lite klumpigt Embarassed
Tanken var nog att flytta 1:1-byggen så att de civila modell-objekten är lättare att hitta.

cheers
Tommy

Ah, OK, jag missförstod dig där !

Ursäkta att jag surnade till lite....    Embarassed

...och jag skulle aldrig kunna låta bli att bygga konstiga grejer...   Laughing

Men din tanke är bra!   cheers


Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Nya kategorier? Empty Sv: Nya kategorier?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet