Varför....?
+6
Marlin
TommyKillander
cas
Janne.S
Gigabyte
Stefan E
10 posters
Sida 1 av 1
Varför....?
Hejsan!
Igår kväll satt jag o rotade i min stash på jakt efter ännu ett nytt, spännande bygge.....
Det tog inte lång stund innan jag hittat flera lovande byggen, men sen slog det mig!
Det var gamla Reveller, Monogrammer och Hasegawor från -70Talet, obskyra shortruns från Special Hobby, MPM, Azur, FM eller liknande.
Detta trots att jag har många av de senaste "latest & greatest" i högen som säkert skulle vara både enklare att bygga och ge bättre detaljerade modeller!
VARFÖR??????
Varför vill jag inte bygga någon fin Tamiya, Zoukei Mura eller Wing Nut istället?
Varför lockar inte DOM?????
Har ni liknande funderingar?
Stefan
Igår kväll satt jag o rotade i min stash på jakt efter ännu ett nytt, spännande bygge.....
Det tog inte lång stund innan jag hittat flera lovande byggen, men sen slog det mig!
Det var gamla Reveller, Monogrammer och Hasegawor från -70Talet, obskyra shortruns från Special Hobby, MPM, Azur, FM eller liknande.
Detta trots att jag har många av de senaste "latest & greatest" i högen som säkert skulle vara både enklare att bygga och ge bättre detaljerade modeller!
VARFÖR??????
Varför vill jag inte bygga någon fin Tamiya, Zoukei Mura eller Wing Nut istället?
Varför lockar inte DOM?????
Har ni liknande funderingar?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Varför....?
För min del så tröttnade jag på att bara montera och allt tillrätta lagt + att man får "memories flash " många gånger när man ser box art o detaljer ,, minnen som man trodde var borta för alltid
Gigabyte
Gigabyte skrev:För min del så tröttnade jag på att bara montera och allt tillrätta lagt + att man får "memories flash " många gånger när man ser box art o detaljer ,, minnen som man trodde var borta för alltid
Lite så är det nog för mig med....
Stefan
Hehehehe....jag är helt tvärt om, ju nyare och lättare att sätta ihop desto bättre.
Brottas med gamla ök är inget för mig.
Brottas med gamla ök är inget för mig.
Janne.S- Moderator
Jag är nog mer åt Jannes håll än Stefan tror jag.
Gränsen går nånstans vid nedsänkta panellinjer, för den gamla upphöjda sorten är inget roligt att tampas med så då låter jag hellre bli.
Men allt handlar ju ändå bara om varför man gör det man gör.
Det är ju trots allt roligt att besegra en shortrun på rätt sätt, likaväl som det är roligt att bygga en modell som bara trillar ihop för att bara fokusera på målning.
Gränsen går nånstans vid nedsänkta panellinjer, för den gamla upphöjda sorten är inget roligt att tampas med så då låter jag hellre bli.
Men allt handlar ju ändå bara om varför man gör det man gör.
Det är ju trots allt roligt att besegra en shortrun på rätt sätt, likaväl som det är roligt att bygga en modell som bara trillar ihop för att bara fokusera på målning.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det handlar mycket om vilka objekten är tror jag, snarare om byggsatsen är bra eller inte.
Men om man kan välja mellan en bra eller dålig byggsats så väljer jag den bra
Tommy
Men om man kan välja mellan en bra eller dålig byggsats så väljer jag den bra
Tommy
TommyKillander
Jag är nog lite inne på samma som Tommy.
Det är objektet som betyder mest för mig.
Och hur, var och när det användes.
/Bosse
Det är objektet som betyder mest för mig.
Och hur, var och när det användes.
/Bosse
Marlin
Ja, varför vill man bygga gamla ök när man har några fina modeller i stashen?
Jag brukar falla åt att bygga bort dom gamla öken så man bara har fina modeller kvar i stashen
Sen tycker jag det är ganska kul att bemästra saker som kanske inte är så enkla.
Oftast tycker jag det är att få en fin finish/detaljering på gamla ök som är svårast, utan att gå AM vägen.
Istället köra OOB på gamla ök.
- Roland
Jag brukar falla åt att bygga bort dom gamla öken så man bara har fina modeller kvar i stashen
Sen tycker jag det är ganska kul att bemästra saker som kanske inte är så enkla.
Oftast tycker jag det är att få en fin finish/detaljering på gamla ök som är svårast, utan att gå AM vägen.
Istället köra OOB på gamla ök.
- Roland
rsm.gbg
Kul att höra er syn på saken.
Jag tror Tommy och Roland slog huvudet på spiken, objektet och utmaningen är det primära tror jag.
Men man blir överraskad av sina egna val ibland!
...och ibland känns det som om modellen väljer mig....
Stefan
Jag tror Tommy och Roland slog huvudet på spiken, objektet och utmaningen är det primära tror jag.
Men man blir överraskad av sina egna val ibland!
...och ibland känns det som om modellen väljer mig....
Stefan
Marlin and Järven like this post
Nostalgi och differentiering misstänker jag för egen del vara starkt bidragande faktorer.
Många modeller vilka nu kan anses vara gammalt "mög" hann jag antingen inte bygga under mina formativa år, alternativt så hade jag inte råd med dessa. Vissa modeller hanns därtill med redan då, men var fräsiga nog att motivera även nya ansträngningar. Lockelsen från dessa modellers fornstora dagar lever således kvar än idag.
Utöver nostalgin finns ofta stort utrymme för, och möjligen direkt behov av, egna egna insatser utöver applicering av lim och färg et cetera. Ibland blir dock detta glädjeämne betungande till den grad att bygglusten avtar helt (men då kan ju alltid ett annat bygge inledas istället).
Många modeller vilka nu kan anses vara gammalt "mög" hann jag antingen inte bygga under mina formativa år, alternativt så hade jag inte råd med dessa. Vissa modeller hanns därtill med redan då, men var fräsiga nog att motivera även nya ansträngningar. Lockelsen från dessa modellers fornstora dagar lever således kvar än idag.
Utöver nostalgin finns ofta stort utrymme för, och möjligen direkt behov av, egna egna insatser utöver applicering av lim och färg et cetera. Ibland blir dock detta glädjeämne betungande till den grad att bygglusten avtar helt (men då kan ju alltid ett annat bygge inledas istället).
Matt_Public- Master of DNF
Sen kan man ju inte komma ifrån, som för mig, att gamla ök i 1/48 får du för 50 kr stycket
Speciellt om man köper många ifrån en stash rensning
En och annan riktig goding brukar ju slinka med åxå.
Merparten av min stash ligger nog på 50kr styck
- Roland
Speciellt om man köper många ifrån en stash rensning
En och annan riktig goding brukar ju slinka med åxå.
Merparten av min stash ligger nog på 50kr styck
- Roland
rsm.gbg
Fyndpriser är förföriska, jojomän.rsm.gbg skrev:Sen kan man ju inte komma ifrån, som för mig, att gamla ök i 1/48 kan köpas för 50 kr styck.
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Fyndpriser är förföriska, jojomän.rsm.gbg skrev:Sen kan man ju inte komma ifrån, som för mig, att gamla ök i 1/48 kan köpas för 50 kr styck.
Jag kan aldrig gå förbi en REA-låda.....
Jag MÅSTE ta en titt!
Oftast köper jag något bara för det var så billigt.....
Stefan
Det har jag länge undrat, men......
Lite som Tommy, det är nog så att jag bygger det jag vill bygga. Förebilden är viktigare än kvalitén på modellen, ibland.
Det är helt enkelt kul med variationen.
Sen kastar jag ju loss helt i "skrotboxen" emellanåt....
Lite som Tommy, det är nog så att jag bygger det jag vill bygga. Förebilden är viktigare än kvalitén på modellen, ibland.
Det är helt enkelt kul med variationen.
Sen kastar jag ju loss helt i "skrotboxen" emellanåt....
För min del har jag två möjliga förklaringen:
1- Jag bygger efter tema och enbart i 1/72 - och Tamiya /zoukeira etc. har inget som intressera mig
Jag äger sex Tamiya byggsatser: 2 x F-51 Mustang och 4 x Mosquitos ( i 1/72)
2- Detaljering och versionskonverteringar är ett måste - annars så känner jag att jag har "fuskat". Det är många år sedan jag har lyckats med att bygga något OOB
Moggy the Saw
1- Jag bygger efter tema och enbart i 1/72 - och Tamiya /zoukeira etc. har inget som intressera mig
Jag äger sex Tamiya byggsatser: 2 x F-51 Mustang och 4 x Mosquitos ( i 1/72)
2- Detaljering och versionskonverteringar är ett måste - annars så känner jag att jag har "fuskat". Det är många år sedan jag har lyckats med att bygga något OOB
Moggy the Saw
Moggy
Liknande ämnen
» Varför tar det sån tid? (Var är Tarangus Lansen i 1/48?)
» Varför tänkte inte jag på det?
» Varför behöver jag en ny systemkamera?
» Varför byggs det så lite WWI-saker?
» Varför är det så låg kvalitet på bannern längst upp på sidan?
» Varför tänkte inte jag på det?
» Varför behöver jag en ny systemkamera?
» Varför byggs det så lite WWI-saker?
» Varför är det så låg kvalitet på bannern längst upp på sidan?
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet