ICM/Revell 1/48 MiG-25 RBT
+7
Matt_Public
Marlin
cas
TommyKillander
rsm.gbg
Stefan E
linusorn
11 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
ICM/Revell 1/48 MiG-25 RBT
Efter några månader där jag bara hunnit titta på forumet och inte ens kommentera så har jag hunnit smeka lite plast. Vår och sommar har spenderats med att dränera om huset samt renovering av detsamma. Nu har frugan tagit med barnen på semester en vecka, bilen står på verkstaden med trasig drivaxel så äntligen lite tid till modellbygge. Mina korvfingrar har haft svårt att hålla sig borta från denna och nu släppte jag sargen.Bygget blir helt OOB, kommer göra bälten av tamiya- tejp och gammal överblivet ets, efter förebild från Eduards MiG-21 bälten. Allting är sagolikt gjutet, och hittills har allt klickat ihop. Tittar man på nätet finns det de som inte har haft några som helst problem med passformen och de som haft problem med massa glipor. Vi får se hur det utvecklar sig...
Lite bilder.
[/url]
Lite bilder.
[/url]
linusorn
Azgaron likes this post
Sv: ICM/Revell 1/48 MiG-25 RBT
Trevlig bjässemaskin!
Just den lådan har jag gått o suktat på ett bra tag, så det här blir spännande!
Jag är bänkad!
Stefan
Just den lådan har jag gått o suktat på ett bra tag, så det här blir spännande!
Jag är bänkad!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ta en tur till Ullared, där är den billig! Tror jag betalade 250-300 kr. När jag jämför hjulhus och sånt med MiG-21 så är det en rejäl skillnad!
linusorn
Najs, jag köpte precis den på Ullared för 199Kr och en Heinkel He219 1/32 för 199kr
Den står högt upp på todo listan.
Jag har allt pillat i lådan, den ser himlans bra ut.
Bänkad
- Roland
Den står högt upp på todo listan.
Jag har allt pillat i lådan, den ser himlans bra ut.
Bänkad
- Roland
rsm.gbg
Jajjemän, det är en fin byggsats!
Lycka till med bygget!
Tommy
Lycka till med bygget!
Tommy
TommyKillander
Underbart att se liveaction-bilder från ett byggbord som ser ut som det skall!
Detta kommer bli maffigt, det känner jag på mig.
Detta kommer bli maffigt, det känner jag på mig.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Janne.S likes this post
Lycka till Linus,
Jag byggde denna i fjol, fast jag konverterade min till en BM.
Och det är en fantastisk byggsats.
Men torrpassa allt innan du limmar, den är lite knepig på sina ställen.
Framför allt spantet med luftintagen, där höll jag på att göra bort mig ordenligt.
Revells byggbeskrivning är något bättre än ICM's orginal men det kan löna sig att jämföra båda. Om du inte har gjort det redan så kolla min byggtråd, jag tror jag skrev ner de problem jag stötte på.
/Bosse
Kolla
Jag byggde denna i fjol, fast jag konverterade min till en BM.
Och det är en fantastisk byggsats.
Men torrpassa allt innan du limmar, den är lite knepig på sina ställen.
Framför allt spantet med luftintagen, där höll jag på att göra bort mig ordenligt.
Revells byggbeskrivning är något bättre än ICM's orginal men det kan löna sig att jämföra båda. Om du inte har gjort det redan så kolla min byggtråd, jag tror jag skrev ner de problem jag stötte på.
/Bosse
Kolla
Marlin
Tack Bosse!
Jag pushar på, instrumentpanel och sidokonsoller har fått dekaler. Men Revell verkar ha fått nuffrorna på dekalarket och ritningen lite snurrigt. Enda dekalen som passade där den skulle (efter att den skurits upp) var på instrumentpanelen. På sidokonsollerna överensstämde inte dekalerna och plasten, men de löser sig. Hittade ICMs instruktioner på scalemates och färgerna stämmer inte riktigt överens mellan ICM och Revell. Enligt ICM t.ex ska stolsdynorna vara ljusgrå och enligt Revell olivgröna. Eftersom MiG -25ans stol i princip är en ngt uppdaterad stol från MiG-21 och Eduard anger ljusgrå för sittdynan till deras MiG-21 fick det bli ljusgrått. Brottas också med att de färger Revell anger från sitt sortiment av färger och de Revell/Tamiya färger som ICM uppger inte har någon motsvarighet i Gunzes sortiment. Blir lite gissningslek. Började med luftkanalerna som hade två utstötarmärken var, lite flytande gjutstam och slipande senare var de borta. Lite större delar börjar också komma ihop.
Jag pushar på, instrumentpanel och sidokonsoller har fått dekaler. Men Revell verkar ha fått nuffrorna på dekalarket och ritningen lite snurrigt. Enda dekalen som passade där den skulle (efter att den skurits upp) var på instrumentpanelen. På sidokonsollerna överensstämde inte dekalerna och plasten, men de löser sig. Hittade ICMs instruktioner på scalemates och färgerna stämmer inte riktigt överens mellan ICM och Revell. Enligt ICM t.ex ska stolsdynorna vara ljusgrå och enligt Revell olivgröna. Eftersom MiG -25ans stol i princip är en ngt uppdaterad stol från MiG-21 och Eduard anger ljusgrå för sittdynan till deras MiG-21 fick det bli ljusgrått. Brottas också med att de färger Revell anger från sitt sortiment av färger och de Revell/Tamiya färger som ICM uppger inte har någon motsvarighet i Gunzes sortiment. Blir lite gissningslek. Började med luftkanalerna som hade två utstötarmärken var, lite flytande gjutstam och slipande senare var de borta. Lite större delar börjar också komma ihop.
linusorn
En fullvärdig fläskbest!rsm.gbg skrev:Det blir en stor rackare.
Troligen min favorit-MiG, den där. Exakt allt ser så containermaffigt överbrutalt ut, men samtidigt elegant på något vis.
Matt_Public- Master of DNF
Tack killar, man blir förvånad över storleken. Jämfört med MiG-21 är den gigantisk. Lite klarlack har sprejats på dekalerna i cockpit. Några småbitar kvar så kan den delen smällas ihop.
Inre delen av luftintagen limmades fast, har lämnat lite i framkant för att försöka undvika det strul som både Bosse och andra rapporterat.
Delarna till yttre delen av luftintagen målades.
Inre delen av luftintagen limmades fast, har lämnat lite i framkant för att försöka undvika det strul som både Bosse och andra rapporterat.
Delarna till yttre delen av luftintagen målades.
linusorn
Azgaron likes this post
Just! Åksjukegrönt är liksom ingen subtil nyans.Gigabyte skrev:Rackans tjusig IP där.
Matt_Public- Master of DNF
Oooooh, zeeeexy!
Så det är icm plast i en revell låda?
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Oooooh, zeeeexy!
Jepp!
Revell boxar om många andra märken i egna lådor, Monogram, Hasegawa, Dragon, Eduard, ICM, Zvezda, Matchbox, Accurate Miniatures, Bandai och flera andra.
Det gäller som alltid att kolla upp vad man får i asken, scalemates är perfekt att ta en titt på.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Najs IP
Nu blir jag sugen på min.
Jag köpte just denna på Ullared för att Stefan sa att det var en ICM i lådan
Hade en annan Revell MiG-25 (04589) den är inte i närheten av denna.
- Roland
Nu blir jag sugen på min.
Jag köpte just denna på Ullared för att Stefan sa att det var en ICM i lådan
Hade en annan Revell MiG-25 (04589) den är inte i närheten av denna.
- Roland
rsm.gbg
Tack mina herrar! Köpte också denna på Ullared tillsammans med Heinkeln. Kollade noga innan på Scalemates så det inte var Revells gamla.
Vädring och mattlack i cockpit.
Sen smack ihop med den.
Sedan var det dags för de yttre delarna av luftintagen som varnats för. Efter mycket och torrpassande kom jag fram till ett tillvägagångssätt.
Först och främst ska den lilla "taben"i nedre högra hörnet inte limmas, man behöver lite manöverrum.
Sedan limmas de yttre delarna till luftintagen ihop och träs underifrån in i skottet, så man får detta.
Därefter lirkas hela härligheten in i undre skrovdelen, börja bakifrån. Sen får man skarvar som inte syns.
Efter detta kunde jag torrpassa cockpit, den klickade på plats.
Liten glipa på undersidan, men inget steg. Går att fixa med flytande gjutstam.
Sen kom ICM:s första tabbe. Små gjuttorn och utstötsmärken i utblåset. Då en olycka sällan kommer ensam, så är huvudställen gjutna i två delar, blir jobbigt att rensa upp.
[/url]
Vädring och mattlack i cockpit.
Sen smack ihop med den.
Sedan var det dags för de yttre delarna av luftintagen som varnats för. Efter mycket och torrpassande kom jag fram till ett tillvägagångssätt.
Först och främst ska den lilla "taben"i nedre högra hörnet inte limmas, man behöver lite manöverrum.
Sedan limmas de yttre delarna till luftintagen ihop och träs underifrån in i skottet, så man får detta.
Därefter lirkas hela härligheten in i undre skrovdelen, börja bakifrån. Sen får man skarvar som inte syns.
Efter detta kunde jag torrpassa cockpit, den klickade på plats.
Liten glipa på undersidan, men inget steg. Går att fixa med flytande gjutstam.
Sen kom ICM:s första tabbe. Små gjuttorn och utstötsmärken i utblåset. Då en olycka sällan kommer ensam, så är huvudställen gjutna i två delar, blir jobbigt att rensa upp.
[/url]
linusorn
Azgaron likes this post
Gött jobbat.
Dom där luftintagen får man alltså vara försiktig med, noterat.
- Roland
Dom där luftintagen får man alltså vara försiktig med, noterat.
- Roland
rsm.gbg
Inget lätt jobb med luftintagen, men det verkar ha gått bra till slut.
Lite underligt med det där gapet på undersidan bara?
Ser ju ut som kurvaturerna på kroppen inte alls stämmer överens, om nu de plana ytorna är i våg.
Ser ju ut som kurvaturerna på kroppen inte alls stämmer överens, om nu de plana ytorna är i våg.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Allt är i väg. Det är bara ytan i mitten som. Har en lite glipa. På sidorna är det luftutsläpp som ska vara där.cas skrev:Inget lätt jobb med luftintagen, men det verkar ha gått bra till slut.
Ska försöka få till en bättre bild så det syns,
.
linusorn
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Revell He 111 1/72
» Bf 109 G-10, Revell 1/48
» Revell 1/8 BMW R75/5
» F-14 D Revell 1/72
» Revell SU-25 1:72
» Bf 109 G-10, Revell 1/48
» Revell 1/8 BMW R75/5