Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
+10
Gigabyte
cas
rsm.gbg
glimturen
Matt_Public
Stefan E
Marlin
Azgaron
TommyKillander
Järven
14 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 4 av 8
Sida 4 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
Borderline Mästerverk
Detta är något av det coolaste jag har sett på länge
Tommy
Detta är något av det coolaste jag har sett på länge
Tommy
TommyKillander
Järven likes this post
Jag är Tompas impade eko.TommyKillander skrev:Borderline-mästerverk.
Matt_Public- Master of DNF
Riktigt najs!
Ser mycket snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack alla.
Liten uppdatering mest för att visa att man fortfarande finns kvar, provmonterade 2.5 kvadratmillimeters elkabel som kommer att få agera slangar mellan Tankar-"PUGG"-Flygplan.
Lite marigt att få dom att ligga mot backen, men det fungerar nog med lite böjande.
Sommaruppehåll med bygget annars, kör igång till höst/vinter igen.
Liten uppdatering mest för att visa att man fortfarande finns kvar, provmonterade 2.5 kvadratmillimeters elkabel som kommer att få agera slangar mellan Tankar-"PUGG"-Flygplan.
Lite marigt att få dom att ligga mot backen, men det fungerar nog med lite böjande.
Sommaruppehåll med bygget annars, kör igång till höst/vinter igen.
Järven
Azgaron likes this post
Att lägga kabel ger alltid intrycket av att ha åstadkommit något.
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt jobbat! Blev ju fina kablar!
Håkan
Håkan
En liten fin kabel var det ja...
Toppjobb!
Toppjobb!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Blev allt bra det där!
Lite halvtjurigt väder och ett tag kvar till Älgjakten så lika bra att gå ner i källaren och pilla med något, tex en Volvo 959A 4x4 Bogbil.
Började lite försiktigt att grovt rensa bort gjutrester från hytten, Resin är i mitt tycke mycket besvärligare än plast att jobba med då det både är hårt och ömtåligt på samma gång.
Dammar gör det med, funderar på om jag inte ska våtslipa i stället.
Men snyggt gjutet är det.
Började lite försiktigt att grovt rensa bort gjutrester från hytten, Resin är i mitt tycke mycket besvärligare än plast att jobba med då det både är hårt och ömtåligt på samma gång.
Dammar gör det med, funderar på om jag inte ska våtslipa i stället.
Men snyggt gjutet är det.
Järven
Azgaron, cas and Marlin like this post
Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Tack Azgaron.
Byggsäsongen har egentligen inte startat men jag fick lite abstinens och sågade rent och putsade lite delar tillhörande ram, fjädring, axlar och drivlina till den fyrhjulsdrivna Volvon.
Jag ska efter limning och innan grundning dra lite koppartråd, tunn blytråd och lödtenn som ska få efterlikna elkablar, hydralrör och slangar, mer om det senare.
Det tar tid att jobba med Resin och man får vara skarpögd och försiktig så man inte kapar fel eller har sönder några smådetaljer, jag lyckades få dom båda vacumkockorna på framaxeln att släpa
Dom är tillbakalimmade nu, dock ej på bilden.
Byggsäsongen har egentligen inte startat men jag fick lite abstinens och sågade rent och putsade lite delar tillhörande ram, fjädring, axlar och drivlina till den fyrhjulsdrivna Volvon.
Jag ska efter limning och innan grundning dra lite koppartråd, tunn blytråd och lödtenn som ska få efterlikna elkablar, hydralrör och slangar, mer om det senare.
Det tar tid att jobba med Resin och man får vara skarpögd och försiktig så man inte kapar fel eller har sönder några smådetaljer, jag lyckades få dom båda vacumkockorna på framaxeln att släpa
Dom är tillbakalimmade nu, dock ej på bilden.
Senast ändrad av Järven den sön 17 okt 2021, 19:38, ändrad totalt 1 gång
Järven
Azgaron likes this post
Ser bra ut!
Håkan
Håkan
En liten fundering kring framlyserna på hytten, hur får man dom att se naturtrogna ut tro ?
Måla silver och ta en hålpipa och stansa ut lyktglas i klarplast är väl en idé jag fick, någon som har något förslag ?
Måla silver och ta en hålpipa och stansa ut lyktglas i klarplast är väl en idé jag fick, någon som har något förslag ?
Järven
Limma dit en liten bit hushållsfolie med den blanka sidan utåt som reflektor.
Väldigt effektivt!
Supersnygg klargöringsplats och söt liten Volvo-mula!
Stefan
Väldigt effektivt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tobias and Järven like this post
Stefan E skrev:Limma dit en liten bit hushållsfolie med den blanka sidan utåt som reflektor.
Väldigt effektivt!
Stefan
Tack för tipset Stefan.
Jag testar nog det plus ett "lyktglas" utanpå det av utstansad tunn klar plast, värt ett försök.
Järven
Fint småfixande!
Lyktglas kan man även göra av Kristal Klear om det finns till hands.
Lyktglas kan man även göra av Kristal Klear om det finns till hands.
Tack för tipset glimuren.
Si-så-där-Så, jag fick lite tid över så jag har nu sågat ut och slipat det mesta och därmed dammat ner halva hobbyrummet.
Bogbil 959 baserades i grunden på Lastbilen Volvo F85, som de flesta lastbilar så hade även den tyckluftsbromsar så jag har börjat dra lite koppartråd från bromsklockor och kring ram och trycklufttankar för att illustrera tryckluftsrör och kabeldragning.
Oljepåfyllningsrör till fördelningslåda åkte dit av bara farten.
Även en del utsmyckning av smådetaljer planeras som tunn Wire till vinschen o.s.v.
Edit:
Närgågna Foton är bra, ser nu att tanken kommer att behöva lite spackel på kanten.
Si-så-där-Så, jag fick lite tid över så jag har nu sågat ut och slipat det mesta och därmed dammat ner halva hobbyrummet.
Bogbil 959 baserades i grunden på Lastbilen Volvo F85, som de flesta lastbilar så hade även den tyckluftsbromsar så jag har börjat dra lite koppartråd från bromsklockor och kring ram och trycklufttankar för att illustrera tryckluftsrör och kabeldragning.
Oljepåfyllningsrör till fördelningslåda åkte dit av bara farten.
Även en del utsmyckning av smådetaljer planeras som tunn Wire till vinschen o.s.v.
Edit:
Närgågna Foton är bra, ser nu att tanken kommer att behöva lite spackel på kanten.
Senast ändrad av Järven den fre 05 nov 2021, 16:52, ändrad totalt 5 gånger
Järven
Azgaron likes this post
Individen jag väljer att bygga blir inte en utav dom som tillverkaren förberett i dekalsatsen.
Jag väljer 51652 med gult hyttmärke "4" då den har samarbetat på F4 med den JA 37449 som jag byggt och som kommer och ingå i dioramat och att båda individerna även har gästspelat på min "hemmaplan" F1 Hässlö.
Dessutom är den mig veterligen fortfarande "i livet" och har hälsan och har synts i bland på flygdagar.
Jag kommer att bygga den som på övre bilden med öppna bakgavellemmar och sno i hop stoppklossar att montera på luckorna.
Bara att sätt sågen bakgaveln med andra ord.
Jag väljer 51652 med gult hyttmärke "4" då den har samarbetat på F4 med den JA 37449 som jag byggt och som kommer och ingå i dioramat och att båda individerna även har gästspelat på min "hemmaplan" F1 Hässlö.
Dessutom är den mig veterligen fortfarande "i livet" och har hälsan och har synts i bland på flygdagar.
Jag kommer att bygga den som på övre bilden med öppna bakgavellemmar och sno i hop stoppklossar att montera på luckorna.
Bara att sätt sågen bakgaveln med andra ord.
Senast ändrad av Järven den fre 05 nov 2021, 19:05, ändrad totalt 4 gånger
Järven
Azgaron and cas like this post
Ah - ser ut som en schysst modell och fina bilder som förlagor.. Collt diorama - men borde du inte ha en järv ute i skogen/kanten av dioramat?
Tobias
Tobias skrev:Ah - ser ut som en schysst modell och fina bilder som förlagor.. Collt diorama - men borde du inte ha en järv ute i skogen/kanten av dioramat?
Tack.
Haha, ja kanske det.
Jo, det är bra att samla på sig lite bilder på en förlaga.
Alltid någon liten skavank och egenhet på varje individ, att den sedan har en historia som passar in gör den ju bara mer intressant att efterlikna.
Sedan får man ju även något att vädra efter.
Järven
Tobias likes this post
Sida 4 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Viggen på vägbas
» första bygget på 10 år.
» Försök nr 2 på diorama bygget.
» Första bygget...en JA37:a
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» första bygget på 10 år.
» Försök nr 2 på diorama bygget.
» Första bygget...en JA37:a