IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P 51 B 1:48 ICM

+8
LasseThid
Gigabyte
Azgaron
Tobias
Stefan E
rsm.gbg
Marlin
Sadolf
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

P 51 B 1:48 ICM - Sida 3 Empty Sv: P 51 B 1:48 ICM

Inlägg av Tobias sön dec 19 2021, 23:01

Jag köpte nog denna:

Eduard

Mörk, var kanske så det blev? Mörkare.
Tobias
Tobias

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Stefan E sön dec 19 2021, 23:09

Du behöver den här;

P 51 B 1:48 ICM - Sida 3 50709428116_3b22fee372_h

Alclad ALCE 640 Mustang Blue Nose....
(flaskan är inte riktigt uppskakad...)

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias mån dec 20 2021, 00:18

Oh nice, mer stinkisar. Wink Jag hade nog inte koll på att Alclad gör sådana färger med. Som MRP antar jag? Fast i manliga glasflaskor, inte fjolliga plastaskitar..?
Tobias
Tobias

Inlägg av Stefan E mån dec 20 2021, 08:56

Alclad har ett helt sortiment med spännande färger, jag tror de blivit lite inspirerade av MRP!

Det är samma typ av färg, lika fina att spruta och ger lika fint resultat, men jag föredrar faktiskt den lite mjukare plastflaskan framför glasflaskorna.
Det har hänt att den lilla stålkulan slagit sönder glasflaskan när jag skakade den, det blev lite slabbigt!

Tyvärr luktar de lika mycket som vanliga Alclad eller MRP.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Sadolf mån dec 20 2021, 09:07

Tobias skrev:Ja just det, de hade en blå färg, bytte senare till en annan va?  Vet att jag köpte en guzne-färg - kollade vad Eduard rekommenderade, men kommer inte ihåg om det var "tidig" eller "sen"...

Bilden är snygg!
Har inte läst så mycket om 8 AF men de hade typ köpt de " vanliga " färger i större kvantiteter för taktiska märkningar- så alla plan var samma färg. Om det gäller exakta kulören så baserar jag på det som visas på bilder. Den blå på nya planet är blank och intensiv, men det man ser på 2 bilder på Princess elizabeth ser lite mer mattig ut utan så mycket glans och den gick av lite på spinner vid propellern...Så det min vilda gissning vilken exakt färg det var...
Här kommer lite bilder från igår, den skulle torka... men jag inte orka... Nu få den ligga hela dan för att jag har fullt upp på jobbet...
P 51 B 1:48 ICM - Sida 3 AL9nZEW-vpgz0nvXxap9AjAv_uFRbPThYTSxz5DheUJLsfR-GfDVhhegKessPAQVoMyNxIcgP08YEdBVDEn3gQ-yUi7P_CBJ0p1e7WKCAypiNRRiIG7Q9lN9T_h2L0S36NydP280CGQ6z-XZOhPaEjNcoa7l=w2035-h989-no?authuser=0P 51 B 1:48 ICM - Sida 3 AL9nZEXw8BZfAW9M63dqu26aQtc7Km68H1G6D3bHPgEyZm4rcZ_4BSGYsFcj46xQbnNlB1diX1KxgLidhe2gSB7tY5RMZJsgMoCX64ivMMmsBX71_rqyt7Bxm8vRQdEMvJguM4O_Bx_TzxpDqV3aDWbTQYh8=w2035-h989-no?authuser=0P 51 B 1:48 ICM - Sida 3 AL9nZEWgKngsMcz72A29GARjX45nTQDKrxwnWeBwlUluWgZzV66WX5iSHtqlhZoEWEYy9rv0lQ8WAO_ajapStDrlECzhGukXcZFdTs5QDAebBUQksEe8Q5yLnuVVWFWyPB8uERGMEhmkR2PtUvV5Xr1afVoJ=w2035-h989-no?authuser=0

Senast ändrad av Sadolf den fre jan 13 2023, 16:46, ändrad totalt 1 gång
Sadolf
Sadolf

Azgaron and Tobias like this post

Inlägg av Sadolf mån dec 20 2021, 09:30

Stefan E skrev:Alclad har ett helt sortiment med spännande färger, jag tror de blivit lite inspirerade av MRP!

Det är samma typ av färg, lika fina att spruta och ger lika fint resultat, men jag föredrar faktiskt den lite mjukare plastflaskan framför glasflaskorna.
Det har hänt att den lilla stålkulan slagit sönder glasflaskan när jag skakade den, det blev lite slabbigt!

Tyvärr luktar de lika mycket som vanliga Alclad eller MRP.

Stefan  sunny
Jag är sugen på prova alclad .. det bara blev att andra saker kom före ...Jag tycker om grejor som inte luktar... men kommer prova ändå. Den "griniga" finishen på mussie är mitt fel- en misslyckad experiment med primer. Men få göra bättre i nästa bygge..Vallejo metal color är faktiskt det bästa utav det jag testad.
Den gör inte alclad finish men är ganska bra på att vara en ren akryl.  Vi få se om jag lyckas förbättra lite läge efter dekaler blir förseglade. Det jag har däremot problem med just nu är färgspruta ...och min "Clear coat" Måste testa microscale Krystal Clear  Eller alclads Clear eller vad den heter... jag få inte jämna resultat med Vallejo polyurethane varnish.. Men det kan bero på min färgspruta ...och att operatör suger...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Stefan E mån dec 20 2021, 10:03

Snygga Mussar, Sadolf!

Färgerna är odokumenterade så ingen vet exakt vilken färg det var de köpte i stans färgaffär!

Din gissning kommer nog nära verkligheten och eftersom det inte var färg avsedd för flygplan så slets den nog både hårt och snabbt av väder, vind och solljuset på hög höjd!

Nedvärdera inte dig själv, det hör till hobbyn att misslyckas ibland, huvudsaken är att man kan dra någon lärdom av misstagen man gör.
Jag gör fortfarande "idiotmissar" som jag skulle ha haft vett att undvika, det är bara att rycka på axlarna o gå vidare.

"Nästa modell ska bli bättre" brukar jag tänka och det blir dom även om du inte själv ser det, men vi andra kan se det.

Jag svär vid Alclads clear cote gloss/satin/matt tillsammans med Alclads Microfiller Primer Black/White/Grey, för hög-blanka metallfärger använder jag Alclads Gloss black primer. 
De är det bästa jag använt hittills, funkar perfekt ihop och de ger ett konsekvent resultat!

Om klarlacken blir grynig så kanske du sprutar med för högt tryck (färgen bubblar sig) eller håller färgsprutan för långt ifrån modellen (färgen hinner torka innan den når modellen).

Oj, det blev mycket svammel....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Tobias and Sadolf like this post

Inlägg av Sadolf mån dec 20 2021, 14:10

Stefan E skrev:Snygga Mussar, Sadolf!

Färgerna är odokumenterade så ingen vet exakt vilken färg det var de köpte i stans färgaffär!

Din gissning kommer nog nära verkligheten och eftersom det inte var färg avsedd för flygplan så slets den nog både hårt och snabbt av väder, vind och solljuset på hög höjd!

Nedvärdera inte dig själv, det hör till hobbyn att misslyckas ibland, huvudsaken är att man kan dra någon lärdom av misstagen man gör.
Jag gör fortfarande "idiotmissar" som jag skulle ha haft vett att undvika, det är bara att rycka på axlarna o gå vidare.

"Nästa modell ska bli bättre" brukar jag tänka och det blir dom även om du inte själv ser det, men vi andra kan se det.

Jag svär vid Alclads clear cote gloss/satin/matt tillsammans med Alclads Microfiller Primer Black/White/Grey, för hög-blanka metallfärger använder jag Alclads Gloss black primer. 
De är det bästa jag använt hittills, funkar perfekt ihop och de ger ett konsekvent resultat!

Om klarlacken blir grynig så kanske du sprutar med för högt tryck (färgen bubblar sig) eller håller färgsprutan för långt ifrån modellen (färgen hinner torka innan den når modellen).

Oj, det blev mycket svammel....

Stefan  sunny
Ja det var bra höra! Som sagt jag lär mig och alla tips välkomna!
Vad gäller avståndet så måste jag hålla bättre koll på det, stämmer det Du sagt- jag har inte tänkt på den biten.
Sedan så en liten fråga vad tycker Du om Microscale krystal clear? Vad jag saknar det väl fungerande gloss, provade med Gunze men det blev en katastrof- den ville inte torka...Det var aqueos och jag hade inte deras tunnare...
Jag få nog köpa alclad och testa. Men det blir efter ny spruta, jag bestämd sluta köpa grejor innan jag skaffar en H&S
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Stefan E mån dec 20 2021, 14:50

Microscale Crystal Clear har många användningsområden och är en oumbärlig del i min arsenal!   cheers

Vitlim (typ Casco/skollim) kan funka men blir inte lika klart.

Vi (IPMS Östergötland) kommer att ha årets sista byggmöte på Flygvapenmuseet i Malmslätt onsdag 29/12 Kl.12-16.

Alla är hjärtligt välkomna!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias mån dec 20 2021, 16:09

Ajdå, låter jobbigt om flaskan sprack av kulorna.. :/ Hur hårt skakar du?? Wink

Får kolla in Alclads andra färger dock. Såg att super-hobby hade dem..
Tobias
Tobias

Inlägg av Sadolf mån dec 20 2021, 17:06

Hej
Jag kanske blandar dessa ihop...men microscale ha 2 stycken: en ( krystal clear tror jag ) lim för transparenta delar samt man kan göra positionsljus.. Den andra är ren clear coat... Hoppas jag fått detta rätt.
Använder deras dekalvätskor och de funkar rätt bra... Måste handla in dessa och testa...
Jag kikade in på sista byggmöte på FVM. Ska nu till Morsan i Blekinge men ska vara tillbaka till mellandagarna. Hoppas jag kan komma ett sväng på onsdag...
Sadolf
Sadolf

Tobias likes this post

Inlägg av Sadolf mån dec 20 2021, 17:07

Ah nu upptäckte jag Stefan är från Linköping... Häln. från Motala
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Tobias mån dec 20 2021, 18:02

Alclads Aqua Gloos är rätt ok med. Lite slibbig kanske.. Wink

"Sparar" den lite till just Alclad annars och kör slut på den andra sörjan jag har hemma, Tamiyas X-35 (oklart varför jag köpte den.. Men den är ok) sen Gunzes Flat Clear och deras GX-series Super Clear.. Sista mest till innan dekaler, de andra innan vädring.

Och just det, jag har de lack-baserade från Alclad som Stefan nämnde med, de är bra. Men föredrar Aqua Gloss över deras metall tror jag.. Eller så körde jag den för att den är akryl..?
Tobias
Tobias

Inlägg av Sadolf mån dec 20 2021, 19:09

Testade dekaler--- panik de löses upp Annars såg bra ut men de spricker extremt lätt... Lyckades rädda "Princess elizabeth" dekalen, det är den viktigaste..
Stenciler ska jag förstärka med klarlack innan jag lägger på de...I värsta fall få skaffa stenciler från en annan mustang eller köpa en sats...När man kämpar att de ska bara inte gå i små bitar så hela biten att undvika silvering gick åt skogen... Jag låter de torka ordentlig sen kör med microsol efter några dagar... ICM dekaler var ganska bra - men kanske inte bästa kvalite-- eller så var det åldern.. Satsen kom typ 2000 eller något.. Tyda på det gamla boxen är den minst 15 år gammal...
P 51 B 1:48 ICM - Sida 3 AL9nZEX9xM2MmjdYiBByA-O70lQqQFR3yXuWAJWP21SjDIg8X7iaw5yBUSBngGRX5vhl8LtYDKvsWHvaJai5Ks7jVUGBl2SKQN27V7EKhEjR7AE3-LwGl_21_Oh1rQNhe2aqV2ROpAAJFIWYvRyfYuy-axQ7=w2035-h989-no?authuser=0

Senast ändrad av Sadolf den fre jan 13 2023, 16:48, ändrad totalt 1 gång
Sadolf
Sadolf

Azgaron and Sadolf like this post

Inlägg av Tobias mån dec 20 2021, 19:13

Deras dekaler är ganska tunna va?

Inte sugen på Arma Hobbys nya? Iofs i 1/72 men ser najs ut.. Man får till och med valet av spinnfena, på en B/C! Det är ganska schysst.

Blev sugen att bygga Swede´s Steed x (II?)  men har inte dekalerna.... Så många fina high-back-Mussar..
Tobias
Tobias

Sadolf likes this post

Inlägg av Matt_Public mån dec 20 2021, 19:25

S.N.Y.G.G.T. cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Sadolf likes this post

Inlägg av Tobias mån dec 20 2021, 19:26

Ah vafan! NU ser jag bilden! Laddade itne innan. Wink jJa det var snyggt!
Tobias
Tobias

Inlägg av Sadolf mån dec 20 2021, 19:41

Tackar... men om ni kollar noga så silvrar det mycket runt dekalerna.. och dessa är så dåliga de löses upp om man bara rör vid...
Som sagt jag lagt på lite sol och låter de ligga... sen alla de små stencilerna ska lacka över innan jag använder de... Vare bra att ha micro- dekalfilm... Måste köpa de micro grejor och alclad ...
Känns som jag låter mustangen villa en - 2 dagar kanske kör något annat under tiden... Alla dekaler kan ersättas utan den princess elizabeth grejen-.-- så jag blir mindre nervös när jag få bort silvering sen lackar över s-ten  så de inte ramlar typ av när man rör...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Tobias mån dec 20 2021, 19:52

Den kan ju bli bättre med lacken?
Tobias
Tobias

Inlägg av Sadolf mån dec 20 2021, 19:53

hoppas...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Sadolf tis dec 21 2021, 05:53

Tobias skrev:Deras dekaler är ganska tunna va?

Inte sugen på Arma Hobbys nya? Iofs i 1/72 men ser najs ut.. Man får till och med valet av spinnfena, på en B/C! Det är ganska schysst.

Blev sugen att bygga Swede´s Steed x (II?)  men har inte dekalerna.... Så många fina high-back-Mussar..
Egentligen bör jag hålla käften- men min firma försöker ta arma hobby produkter till Sverige som gross... Så jag sitter på en hög med Arma tyvärr vi hämtade rubbet INNAN mussie och FM1/2 släptes ut.
Dessutom så har jag nu brutit mitt löfte: inga köp innan jag samlar till en ny spruta- Jag beställde på Alfa Alclad gloss , polersvampar 3000 , crystal clear och microscale gloss....Plus microscale flyttande dekalfolje- för reparation av dekaler .
Jag brukade spreja gunzes clear på gamla dekaler- men nu få det vara en äkta vara...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av cas tis dec 21 2021, 07:22

Jestanes då!
Det där blev ju hur vackert som helst ju, trots Vallejo primer i botten.
Har du inget problem med att den den lyfter från plasten?
Jag upplever att den inte har något som helst grepp.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Sadolf tis dec 21 2021, 08:21

cas skrev:Jestanes då!
Det där blev ju hur vackert som helst ju, trots Vallejo primer i botten.
Har du inget problem med att den den lyfter från plasten?
Jag upplever att den inte har något som helst grepp.
Jag körde den primer absolut första gången- en svart matt polyurethane primer. Hade TOM fett på ytan från fingrarna -rensade inte med spritt. Och den satt sig bra och torkade ganska snabbt.
Den fyllde i litegrann mindre repor så rätt OK för min del. Men som sagt det var första användning.
Ytan var OK- sen har jag lagt varnishen på den och den blev inte så bra.
Tyvärr det minskade metallisk effekt . Men jag som sagt tidigare ville testa. Kommer den där primer funka såhär så är den ok för mig för modeller med vanlig cammo- där jag kan köra preshading på svart primer.
Men det återstår att se i min nästa bygge...Jag har en gekko igång så det blir svart primer på hela . Eventuellt om jag bygger något i 1:72. För Gekko har jag inte bestämd riktig för att jag vill köra lite chipping på den med silver botten...Lite osäker om primer kan förhindra detta

PS.
Thinner till primern var vallejo airbrush thinner
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Sadolf tis dec 21 2021, 18:32

Har inte gjort mycket idag- satte dekaler med microsol- väldigt jobbiga , reagerar inte mycket på sol men spricker och går i bitar när man bara tittar...
Alla smådekaler lackades över och jag kommer montera de sen... Körde med vallejo klar för att försegla...Problem med min arbetsplats är att jag håller inte ren- massa damm och annat skit, flisor från öronpinnar--- måste förbättra den biten...P 51 B 1:48 ICM - Sida 3 269879185_10227274040337490_3717571881132441976_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=Vku1sbFSRb0AX8dbffw&_nc_ht=scontent-arn2-1
Sadolf
Sadolf

Azgaron likes this post

Inlägg av Tobias tis dec 21 2021, 18:40

Lite skit rensar magen? Wink kanske inte funkar här iofs..

Men det ser kalasfint ut! Gillar metallfinnishen! Kanske får testa den där..

Hoppas dekalerna uppför sig..
Tobias
Tobias

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum: