IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

+5
Janne.S
johan r
Gigabyte
Azgaron
Moggy
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Moggy tis sep 15 2009, 09:29

Hej!

För ett tag sen påbörjade jag en Meteor mk.4 i argentinska färger. Byggsatsen är gamla FROG:s trotjänare... Argentina var Gloster Meteorns första utländska kund 1948 (med 100 st.)

Det var mening att det skulle vara färdig i tid för ModellGöteborg... Naturligtvis blev det inte så! Det enda som fanns i handeln för att bättra FROG:s byggsats med var: vacuhuv från Aeroclub och landställ i vittmetal också från Aeroclub... Allt annat byggde jag från scratch med plastark - med undantag för säkerhetsbälten och delar av styrpedalerna (etssats för brittiska 2:a VK-flygplan).

Jag har tagit några bilder under arbetet (som fortfarande pågår Wink). De tråkiga bitarna (att dra paneler osv.) har jag skippat dvs. inga bilder...

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_070

Nya "hatthyllan" på plats - förarutrymmes skott av genomskinlig plastark (två maskerade fönster i pansarglas bakom pilotens huvud) med fästet för bälten och plastarkstöd för cockpiten..

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_071
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_079
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_080


Basmodulen för scratchbyggd cockpit testas för storlek: pluggjuten hjulhus & allt i plastark med undantag av förarstolen (norpat från en Heller-Spit mk.XVI)


Cockpitbygget fortsätter:

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_081
pedaler på plats...

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_082
Basfärgen målas...

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_085

centerdelen av instrumentpanelen borras upp (5,5 X 6 mm) med 9 hål a 0,8 mm var... för 4:e gången! (den 3:e skymtar ovanför...)

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_086

Sidomodulerna till cockpitten plus den 4:e centerpanell (skrotades och en 5:e fick göras)

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_087

Målad cockpit (delvis) med sidokonsoller

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_088

Cockpiten torrpassas - instrumentpaneldelar syns under - med den 6:e panelcenterdel: den femte försvann i yttre rymden (piing...)


Och nu över till vingarna - med hjulhus och flaps!

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_073
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_074
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_076
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_078
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_089

Fortsättningen kommer!

MVH Eduardo Mitchell (som på så sätt blidkade plastgudarna och frammanade MPM:s fina nya Meteor mk.4 Wink)
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Azgaron tis sep 15 2009, 10:16

Hejsan Eduardo!

Kul att se dig och ett av dina byggen här!
Ser riktigt bra ut så här långt! Ska bli kul att se fortsättningen!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Gigabyte tis sep 15 2009, 11:08

Fin detaljering gillar vi!!!!! ser mycket bra ut så långt Eduardo
Och välkommen till forumet Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av johan r tis sep 15 2009, 12:37

Välkommen Eduardo!

Det kan man kalla ett projekt! Att ge sig å en gammal FROG!

Alltid lika kul att se olika lösningar på detaljeringen i cockpit. Skall bli spännande att se hur det blir med klaffarna. Har själv funderat på en liknande lösning.

Ser väldigt bra ut hittills.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Janne.S tis sep 15 2009, 12:42

Riktigt kul att se dig starta en byggtråd Eduardo! Very Happy

Vilket bygget du ger dig på direkt! Kräver sin man att skrämma liv i gamla saker från Frog men du gör ett utmärkt detaljerings jobb!

Plasticard e billigt....resin e dyrt Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av JOooCKE tis sep 15 2009, 14:03

Kul att se det här bygget i en byggtråd ! Very Happy
Du visade mig bilder av det här på modell GBG och det är verkligen imponerande Very Happy

Lycka till med fortsättningen !


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Caverö tis sep 15 2009, 14:39

Välkommen hit med en byggtråd, kul att vi utökar våran skara.

Ser ut som en handfull du har skaffat dig Eduardo, hoppas du får ihopa allt.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Tack för de fina orden! n/t

Inlägg av Moggy tis sep 15 2009, 16:48

Tack för de fina orden!

MVH Eduardo M
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av merlin1953packard tor sep 17 2009, 21:23

Det där ser verkligen avancerat ut, Eduardo! Varför göra det lätt (Tamiya, Classic Airframes, Xtrakit etc.), när man kan göra det svårt (FROG), hehe? Du är nog rätt modellbyggare för en sådan utmaning! Skall bli spännande att få följa denna formidabla "orgie" i superdetaljering av din Meteor!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Moggy lör okt 24 2009, 21:41

Snart kommer del 2 av min lo budget-bygge!

MVH Eduardo
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Janne.S sön okt 25 2009, 02:26

Wohooo! Jag väntar med spänning!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Azgaron sön okt 25 2009, 09:21

Samma här!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av MiniStuff tis okt 27 2009, 18:40

Pilligt bygge, vilket vi gillar, och hur läckert resultat som helst hittills... cheers

Väntar som alla andra på en uppdatering.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (2:a delen)

Inlägg av Moggy ons okt 28 2009, 16:17

Hejsan!

Här kommer fortsättningen...

Flapsen ser ut så här - nu behöver de mera färg och patina.
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_093

En del slipande reducerade dessa till rätt storlek (dvs. att de ryms i vingutrymmet för flapsen)
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_095

Vingarna står på tork - i det allra sista av årets sommar!
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_097

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_094

Luftintagen var lite för små... och samma gällde motorgondolens främre del. Ursprungligen hade jag tänkt mig en plastring av sprue med rätt öppning skuren i halvor som sen skulle limmas på plats och spacklas upp... Men då insåg jag att det fanns en mycket enklare lösning till hands! Jag har i mina gömmor ett flertal Xtrakit/MPM Meteors mk.8/9 som ju har både den tidiga smala och den senare bredare öppningarna - och någon av dessa skulle ju byggas israeliskt i sen bruk = med större öppningen! Då var det bara att ta de mindre ringarna och adaptera dessa till min FROG mk.4! Wink
SE: det ljusare gråa plasten i MPM:s luftintag; det gråa spacklet (Testade Tamiyas spackel och den är rätt bra! fast jag borde ha använt Milliput... så nu går jag och väntar på att det ska krympa färdigt Rolling Eyes ) och det mörkblåa plasten - FROG:s eget.

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_096

En del spackel krävdes för att få rätt form så det tog ett tag att låta spacklet torka - sen sprutade jag silverfärg för att lättare hitta skavanker: silverfärg avslojar ALLT!

Tillbaka till cockpiten - mer torrpassning inför att limma på plats instrumentpanelen här nedan... Den vita plastbiten är fästet för instrumentpanelen
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_098

Och så instrumentpanelens slutmontering och målning:

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_090

Lite maskering...
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_091

OOPS! När jag reducerade panelen för att passa bättre i förarrummet blev den främre panelen för stor Shocked /@£$!")&%@£$¤%!#¤%&?! Dags för en sjunde instrumentpanel!!!!
FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) FROG_meteor4_092

Generösa bidrag för Vilohemmet för Förvildade Detaljtokiga Modellbyggare (VFDM) mottages tacksamt!!

Fortsättningen kommer!

MVH Eduardo Mitchell (som nu har 2 MPM Meteor Mk.4 & 2 FROG ditto!)
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Caverö ons okt 28 2009, 21:48

Blir riktigt bra tror jag, ursnyggt med klaffarna Eduardo!! cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av johan r ons okt 28 2009, 22:09

Riktigt terapiarbete du har där Eduardo!

Imponerande och lärorikt att följa ditt bygge!

Håller med Mattias, Klaffarna är läckra! Likaså resten av bygget.

Keep em coming!

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Azgaron ons okt 28 2009, 22:52

Instämmer med ovanstående talare! Keep it up!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Janne.S tor okt 29 2009, 02:18

Detaljerandet fortsätter ser jag, snyggt jobbat Eduardo! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Gigabyte tor okt 29 2009, 15:36

Pilljobb i den högre skolan ,kul o intressant att följa
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av merlin1953packard tor okt 29 2009, 21:08

Imponerande, Eduardo! Är det säkert att det är 72-skala och inte en gigantisk stor tändsticka du använder som referens? Krävs verkligen att man är säker på handen när det gäller att bygga/scratcha ihop så mycket smådelar. Meteoren bör väl bli en verklig prisvältare längre fram, skulle jag tro!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Moggy tor okt 29 2009, 21:35

Klaffarna var förvånansvärt enkla att bygga... Den första blir inte hel perfekt - men den andra går som en dröm...

Jag tillverkade tom. ett litet verktyg ur ett sprue för att hålla ribborna på plats när jag borrade för "axeln".

Viva plastark!!

MVH EduardoM
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Avslöjad!!!! ;)

Inlägg av Moggy tor okt 29 2009, 21:45

merlin1953packard skrev:Imponerande, Eduardo! Är det säkert att det är 72-skala och inte en gigantisk stor tändsticka du använder som referens? Krävs verkligen att man är säker på handen när det gäller att bygga/scratcha ihop så mycket smådelar. Meteoren bör väl bli en verklig prisvältare längre fram, skulle jag tro!


...scratchbyggd tändsticka; hittade lämplig enbuske och yxade grovt till det för att sen avsluta finishen med min motorsandare... Det svåraste var att simulera svavelhuvudet - men lite papier-mache med sand på utsidan och röd/orange färg blev rätt bra Wink

Det intressanta med det här bygge är att det fungerar även som detaljeringprototyp för MPM:s Meteor mk.4 som innehåller "endast" plast even canopyn... vars form och tjocklek är jag INTE förtjust i...

MVH EduardoM
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Janne.S tor okt 29 2009, 22:41

Avslöjad!

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) A608_1


Hehehe!


Jo det gör onekligen nästa detaljeringsjobb snabbare att göra om man har provat sig fram på en modell innan. Lite samma sak för mig med F-16 hjulbrunnar....man har några Gawa F-16 på hög.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Azgaron tor okt 29 2009, 23:10

Smile
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen) Empty Sv: FROG Meteor mk.4 1/72 - modellbygge i budgetklass (1:a delen)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet