IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Det här med skalor.

+3
LasseThid
cas
Järven
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Det här med skalor. Empty Det här med skalor.

Inlägg av Järven sön jan 09 2022, 14:52

Jag är lite fundersam med det här med skalorna på våra modeller.

Flyg byggs vad det verkar vanligast i 1/48 eller 1/72, även om 1/32 förekommer så är utbudet mindre.

Vad det gäller markbaserade tingestar verkar det vara 1/35 och 1/72 som är vanligast, 1/48 verkar bara förekomma i undantagsfall.
Kanske för att anses 1/35 "lagom" på fordon...vad vet jag.

Lite tokigt kan man tycka då det skulle finnas fördelar med med tex många dioramabyggen om man höll sig till samma, även samlingen i vitrinskåpet skulle ju lira bättre tillsammans om man hölls sig till samma skalor.

Eller finns det någon annan orsak som jag missat att det blivit så här ?

Senast ändrad av Järven den sön jan 09 2022, 16:07, ändrad totalt 1 gång
Järven
Järven

Till överst på sidan Gå ner

Det här med skalor. Empty Sv: Det här med skalor.

Inlägg av cas sön jan 09 2022, 15:03

Jag funderar på varför man fastnade för pansarskala 1/35 och flygskala 1/32.
Där kunde dom ju hållt sig till samma kan man tycka.
Just 1/48 och 1/72 har ju sitt ursprung i tum-måttsystemet som vår anglikanska vänner bekänner sig till.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Tobias likes this post

Inlägg av LasseThid sön jan 09 2022, 15:41

The roots of 1:35 as a military modelling scale lie in early motorized plastic tank kits. To accommodate electric motors and gearboxes, these models needed to be made in a larger scale. There were many companies making such tanks, but it was Tamiya's example that made 1:35 a de facto standard.
Company chairman Shunsaku Tamiya explains the origins of the scale in his book Master Modeler:[1]
After the success of the Panther, I thought it would be a good idea for us to produce other tanks from different countries in the same scale. I measured the Panther and it turned out to be about 1/35 of the size of the original. This size had been chosen simply because it would accommodate a couple of B-type batteries. Tamiya's 1/35 series tanks eventually got to be known around the world, but this is the slightly haphazard origin of their rather awkward scale.
Model scale factors descended from mechanical drawings that used inches and feet as units of length. Common American drafting scales are 1/8″ = 1′ (1:96), 1/4″ = 1′ (1:48), 3/8″ = 1′ (1:32), and 1/2″ = 1′ (1:24).

LasseThid

Azgaron likes this post

Inlägg av Stefan E sön jan 09 2022, 15:54

Britterna har mycket skuld i förvirringen....

Airfix startade i 1/72 för flyg och fordon, naturligtvis utgick de Brittiska tillverkarna från imperiemått.

Min favoritskala 1/48 kommer från USA och kallas ofta för Quarter-scale, kvartsskala, alltså en tum motsvarar en fjärdedels fot.

Även 1/32 är en Imperieskala.

Nästa skala 1/35 är en Japansk skala och det är en metrisk skala. 

Den som uppfann 1/35 var Tamiya, det var så smått man kunde göra en stridsvagn och ändå få plats med en motor och drivning (många Tidiga Tamiyor är avsedda för batteridrivning).

Tyvärr använder man både flygskalan 1/32 och pansarskalan 1/35 för helikoptrar, antagligen för att helikoptrar ofta används ihop med pansarfordon.

I USA använder man 1/25 för fordon medan resten av världen använder 1/24.

Våra skalor är oftast väldigt gamla och härrör ur olika måttsystem, det är därför det är så rörigt.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Järven sön jan 09 2022, 16:15

Ja, det verkar lite stökigt men med ovan förklaringar lite mer logiskt.

Ska men ställa våra modeller tillsammans med modelljärnväg så blir det stökigare ändå även om vissa ligger ganska nära.

H0 är väl vanligast och motsvarar 1/87 så även där blir det ju problem att ta hjälp från modellbyggssidan vid Dioramabyggen som ju nästan är mer regel än undantag när man bygger modelljärnväg.

Lite synd.

Det här med skalor. 111110
Järven
Järven

Inlägg av Tobias sön jan 09 2022, 19:58

Tamiya har ganska många, och ganska moderna - 1/48-fordon. Smile De är trevliga, jag gillar storleken och jag gillar att de är i samma skala som min favvo-flygskala.. Det var väl ett smart drag att göra lite 1/48-fordon, konkurrensen var mindre där?
Tobias
Tobias

Inlägg av Morgan sön jan 09 2022, 19:59

Fast nu så är det åtminstone en flygplansmodell till försäljning i den fordons- och figursdominerade 1:35-skalan.

https://www.migjimenez.com/en/aircraft/4849-135-messerschmitt-bf109-g-6-6971995749226.html

Även om det är en begränsad utgåva så är det kanske en början på en ny trend.

Vänligen, Morgan

Morgan

Inlägg av Järven sön jan 09 2022, 20:11

Tobias skrev:Tamiya har ganska många, och ganska moderna - 1/48-fordon. Smile De är trevliga, jag gillar storleken och jag gillar att de är i samma skala som min favvo-flygskala.

Håller med.

Skulle sitta som en smäck med en STRV 103 och Hägglunds 206 i 1/48 så man kunde bygga i hop mitt pågående klargörnings Diorama med lite andra Svenska Militära fordon från samma tidsera.

Men så lär det inte bli.
Järven
Järven

Inlägg av Brage sön jan 09 2022, 21:04

Hej,

En 103:a i 1/48... det lär väl aldrig hända...? Eller det har faktiskt redan skett. Tamiya gav 1970 ut en " S tank" i skala 1/48. Men den har inte funnits i sortimentet sedan slutet av 70-talet. 

Mer aktuella nyheter finns dock. I mellandagarna fick jag Trumpters och Hobbyboss kataloger för 2022-23. Gissa vad Hobbyboss har som nyheter? Två stycken helt nya 103:or. En "B" och en "C".

Jag har ett svag minne av en Hägglundvagn i vitmetall. Tror dock att det var en senare modell än 206. Har till och med för mig att jag köpte den i Telford för några år sedan. 

/Lars
Brage
Brage

Inlägg av Järven sön jan 09 2022, 21:13

Låter fint med två nya 103:or.  Smile

Har sett att det gjorts Hägglund 206 i resin, men dom var inte i 1/48.

Jodå, jag har sett att det gjorts 103 i 1/48 men den lär inte vara lättfunnen.
Järven
Järven

Inlägg av Tobias sön jan 09 2022, 21:43

Ah! Mer än jag visste.. En Bv i 1/48 hade vart coolt dock.

Kan aldrig hålla reda på de olika.. 206? Polarn hade någon cabbad modell på K3.. Vi fick knata.. Wink
Bv är coola som fan dock.. Vilken hade britterna på Falklandsöarna?
Tobias
Tobias

Inlägg av Järven mån jan 10 2022, 00:01

Firing lines har gjort en Hägglunds 206 i resin i skala 1/35, svår att finna dock.
Jag körde sådana litegrann I militära och är riktigt sugen på att bygga just denna om jag lyckas komma över en.
Men den är i 1/35 och tyvärr i mitt fall inte 1/48.

https://www.scalemates.com/sv/kits/firing-line-fl-bv206-haegglunds-bv-206-all-terrain-vehicle--182790

Senast ändrad av Järven den mån jan 10 2022, 13:04, ändrad totalt 1 gång
Järven
Järven

Inlägg av Tobias mån jan 10 2022, 11:22

Ah tufft.. Smile Får vara på Pilot Replicas om fler resinfordon från FM? Smile
Tobias
Tobias

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet