Messerschmitt Me262B Nattjakt Italeri 1:48
+6
cas
Matt_Public
Azgaron
Stefan E
LasseThid
Sadolf
10 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Messerschmitt Me262B Nattjakt Italeri 1:48
Hej o hopp !
Nu spammar farbro Sadolf igen:
Efter jag har "begått" två polsk mopeder, nu är det dags för tysk merca...
Jag byggde plan som tagit del i början av andra världskriget, nu är det dags för en annan från krigets sista vers.
Fick byggsatsen på tyska e bay t o m så den kommer från rätt land hehe ( P 11 byggsatsen kom från Polen)
Italeri boxade den , men det stod ett klistermärke på påsen med plastramar att den är tillverkad av Dragon.
Det som följde med var 2 ramar med etsade delar och fin dekalark från Cartograf.
Tyvärr så Italeri brukar inte skicka instrumenttavlor med sina dekaler... Det som återstår är pensel.... Det saknas också "tyska parti märken" för stabilisatorn- men dessa få man inte i byggsatser från Tyskland/Italien..
Fördelen att köpa revell eller italeri boxar på annans byggsatser är att dekalerna är första klass...
Byggsatsen är gammal Trimaster som dragon har tagit bort metalldelar och gjutit dessa i plast. Det lite konstig för att vinge har lite annat yta är flygkroppen. Den sista är inte "blank" men har en metallstruktur på ytan.
Det bra för akrylfärgen fastnar bättre på den...
Den känns lite gammal då kropphalvorna var lite deformerade och passade inte 100 ihop...Samtidigt vinge verkar lite för tunn och passformen är inte superbra mot flygkroppen.
På vissa ställen är inte gjutningen och passformen det bästa.
Tyvärr så motorerna är avbildade i mest basisk sätt, det vare bra med något mer ....
Cockpiten och hjulkammare är mycket bra detaljerade.. med etsade delar gjorda i stålplåt.
Säkerhetsbälten är dock lite svåra att böja och forma...
Nu spammar farbro Sadolf igen:
Efter jag har "begått" två polsk mopeder, nu är det dags för tysk merca...
Jag byggde plan som tagit del i början av andra världskriget, nu är det dags för en annan från krigets sista vers.
Fick byggsatsen på tyska e bay t o m så den kommer från rätt land hehe ( P 11 byggsatsen kom från Polen)
Italeri boxade den , men det stod ett klistermärke på påsen med plastramar att den är tillverkad av Dragon.
Det som följde med var 2 ramar med etsade delar och fin dekalark från Cartograf.
Tyvärr så Italeri brukar inte skicka instrumenttavlor med sina dekaler... Det som återstår är pensel.... Det saknas också "tyska parti märken" för stabilisatorn- men dessa få man inte i byggsatser från Tyskland/Italien..
Fördelen att köpa revell eller italeri boxar på annans byggsatser är att dekalerna är första klass...
Byggsatsen är gammal Trimaster som dragon har tagit bort metalldelar och gjutit dessa i plast. Det lite konstig för att vinge har lite annat yta är flygkroppen. Den sista är inte "blank" men har en metallstruktur på ytan.
Det bra för akrylfärgen fastnar bättre på den...
Den känns lite gammal då kropphalvorna var lite deformerade och passade inte 100 ihop...Samtidigt vinge verkar lite för tunn och passformen är inte superbra mot flygkroppen.
På vissa ställen är inte gjutningen och passformen det bästa.
Tyvärr så motorerna är avbildade i mest basisk sätt, det vare bra med något mer ....
Cockpiten och hjulkammare är mycket bra detaljerade.. med etsade delar gjorda i stålplåt.
Säkerhetsbälten är dock lite svåra att böja och forma...
Sadolf
Azgaron likes this post
Sv: Messerschmitt Me262B Nattjakt Italeri 1:48
Etsade delar på plats- ser ganska bra ut...
Börjar måla inredningen i RLM 66... Det som inte syns på bilderna- Efter jag tittade på Youtube hur en Me262 ser ut i museet- lackade om en del hjulutrymmen till RLM 02
Att limma halvorna var inte så lätt på grund av delarna är deformerade- kommer bli en del spackla och slipa...
Här kan man se att nedre delen av vinge passar inte riktig brå- den måste böjas för att komma på plats...
Nå få den torka ....med belastning. Tyvärr vinge har inte automatiska slots modellerade och ser lite för tunt ut...
Mer imorgon...
Senast ändrad av Sadolf den mån jan 31 2022, 02:50, ändrad totalt 2 gånger
Sadolf
Azgaron likes this post
Riktigt snygg cockpit Sadolf!
LasseThid
Sadolf likes this post
Den modellen byggde jag som en av de allra första då jag började bygga igen för över 20 år sedan!
Är det redan så länge.....
Fast jag byggde den vanliga jaktversionen, Novotny´s Gelbe 8, Trimasters gamla modell reboxad av Italer redan dåi!
Du har gjort bra framsteg så här långt och din cockpit är kanonsnygg!
Stefan
Är det redan så länge.....
Fast jag byggde den vanliga jaktversionen, Novotny´s Gelbe 8, Trimasters gamla modell reboxad av Italer redan dåi!
Du har gjort bra framsteg så här långt och din cockpit är kanonsnygg!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Stefan.. Jag byggde för lände sen en från smer dvs. heller - en tvåsitsig med radar precis som den här i 1:72.
Sen så hade jag den varianten med 56 mm kanon men den har jag aldrig byggt klart om jag minns-
Jag byggde om en airfix eller något sådant... Så det min första 262 i 48 skala...
Nu har den torkat så börjar spackla och slipa...
Det som är rolig för mig att jag penslar inte längre- så nu kan jag ge rättvisa till de tyska camo...
Sen så hade jag den varianten med 56 mm kanon men den har jag aldrig byggt klart om jag minns-
Jag byggde om en airfix eller något sådant... Så det min första 262 i 48 skala...
Nu har den torkat så börjar spackla och slipa...
Det som är rolig för mig att jag penslar inte längre- så nu kan jag ge rättvisa till de tyska camo...
Sadolf
Snyggt jobbat så långt! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Halloj!
Det här ser riktigt lovande ut på det stora hela, och det aktre hjulhuset blir ju kalasbra.
Det här ser riktigt lovande ut på det stora hela, och det aktre hjulhuset blir ju kalasbra.
Matt_Public- Master of DNF
Halloj - liten uppdate!
Först trackar kollegor för trevlig ord...
En annan sak som hände inatt--- jag upptäckte att jag har inte monterat styrled som går mot "aktern"... Uhgg.... Mycket pil med pincett och ficklampa och fick den delen på plats...
Så nu "glorious" spacklande och slipande och hål och svackor överallt... Det mest ärorika del av jobbet... Och folk undrar sen jag gillar inte utmaningar och kör tamiya hela bunten...
Iaf. Gecko var så bra passad att jag lyckades klämma ihop hela planet ( nästan) på prov utan lim.....och den stod på hjulen....
Här kan man se den bortglömda styrstag på plats ...
Börjar lite sakta bygga landningsstall och diverse annat som extra bränsletankar ...
Och här kan man se spacklandet och slipandet som väntar...
Det som är svagast del av hela byggsatsen är klena vingar- ser ut som de är för tunna en bit, Slotts klaffar och dyl. är inte tillräckligt skulpterade... Vare bra om styrytor varit separat...Orkar inte köra plastisk kirurgi just nu så få det vara...
Först trackar kollegor för trevlig ord...
En annan sak som hände inatt--- jag upptäckte att jag har inte monterat styrled som går mot "aktern"... Uhgg.... Mycket pil med pincett och ficklampa och fick den delen på plats...
Så nu "glorious" spacklande och slipande och hål och svackor överallt... Det mest ärorika del av jobbet... Och folk undrar sen jag gillar inte utmaningar och kör tamiya hela bunten...
Iaf. Gecko var så bra passad att jag lyckades klämma ihop hela planet ( nästan) på prov utan lim.....och den stod på hjulen....
Här kan man se den bortglömda styrstag på plats ...
Börjar lite sakta bygga landningsstall och diverse annat som extra bränsletankar ...
Och här kan man se spacklandet och slipandet som väntar...
Det som är svagast del av hela byggsatsen är klena vingar- ser ut som de är för tunna en bit, Slotts klaffar och dyl. är inte tillräckligt skulpterade... Vare bra om styrytor varit separat...Orkar inte köra plastisk kirurgi just nu så få det vara...
Sadolf
Azgaron likes this post
Tack Lasse! Jag väntar på mera bilder av Din Beau... Hur det gick nu!LasseThid skrev:Riktigt snygg cockpit Sadolf!
Sadolf
Å tackar Matt!Matt_Public skrev:Halloj!
De ser lite annorlunda nu- jag kollade video på youtube...
https://www.youtube.com/watch?v=LpmOT6l9qwY
Det som jag grubblar lite över hur var luckor till landningsstallet målade inuti... Modellinstruktion visar RLM 66... Instruktion till detta modell från dragon visar att det ska vara yttre färg. I museet så är det yttre färg ljusblå RLM 76.
Men dessa plan hade svart under, som tydligen var målat inom förband, inte från fabriken...Samtidigt så de flesta tyska plan hade luckor i RLM 02....Ghrrrrr...
Jag tror jag målar som i museet ljusblå, det var typ hela planet i den här färgen från fabriken sen camo målade de när den tilldelades stridsförband... Så det blir ljusblå inne svart ute...
Samtidig landningsstallet visas i det ena instruktionen RLM 66 i dragons instruktion RLM 02 - museeplanet har SVART samt visa detaljer grönt -som manövercylinder till främre hjul....Det lär bli RLM 02....
Jag tror jag kör svart med svarta fälgar....
Sadolf
Sadolf skrev:Tack Lasse! Jag väntar på mera bilder av Din Beau... Hur det gick nu!LasseThid skrev:Riktigt snygg cockpit Sadolf!
Beau är primad och slipad slät, men jag väntar på färg för att kunna måla den. Färgen ska komma denna vecka, liksom Tamiyas Sanding Sponge 2000 och 3000, så framåt helgen bör det kuna hända saker.
LasseThid
Kolla där, det är ju en riktigt fräsig liten svala!
Mycket prydlig och fin målning i cockpit till på köpet.
Dom här gamla modellerna har jättemycket detaljer, men dom är inte helt enkla att få ihop snyggt.
Dom här gamla modellerna har jättemycket detaljer, men dom är inte helt enkla att få ihop snyggt.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt jobbat Sadolf! Går framåt fint!
Håkan
Håkan
Skönt att höra! Den där Tamiyas slippsvamp 3000 har jag skaffat nyligen och den är superbra.. Man kan våtslipa klarlacken och dekaler med den..LasseThid skrev:Sadolf skrev:Tack Lasse! Jag väntar på mera bilder av Din Beau... Hur det gick nu!LasseThid skrev:Riktigt snygg cockpit Sadolf!
Beau är primad och slipad slät, men jag väntar på färg för att kunna måla den. Färgen ska komma denna vecka, liksom Tamiyas Sanding Sponge 2000 och 3000, så framåt helgen bör det kuna hända saker.
Tack! Tyvärr så när jag jämförde den med dragons ensitsiga 262 så visade sig den hade öppning för kanonerna och separat rudder..plus hela motorer!. Varför har de inte bara slängt in de grejorna....cas skrev:Kolla där, det är ju en riktigt fräsig liten svala!
Tackar!Azgaron skrev:Snyggt jobbat Sadolf! Går framåt fint!
Håkan
Nu är den mest trakiga del framför mig- spackla och fylla hål..borra nya hål... lirade lite med landningsstall och luckor ditto, de ska målas snart...Motorerna är nu på men det mycket slipp å sånt kvar.... Blev så trött på det så jag maskerade inglasningen... Men lite till och ska börja grundmåla...den roligaste biten kommer härnäst...
Idag ser den ut såhär...
Senast ändrad av Sadolf den tis feb 01 2022, 20:10, ändrad totalt 2 gånger
Sadolf
Azgaron likes this post
Ser kanonbra ut så här långt!
Jag kommer ihåg att det var ett jäkla jobb att få den någorlunda presentabel.
Stefan
Jag kommer ihåg att det var ett jäkla jobb att få den någorlunda presentabel.
Stefan
För att inte bli trött så målade jag landnings- grejor....De värsta är de motorgondollerna... ingen detalj på de och dålig passform...Vetefan om inte hobby boss är bättre... Det är ju minskade trumpetrar från 1:32 till 1:48---
Sadolf
Ser fram emot färg sen!
Håkan
Håkan
Jag är nu halvkvävt av covid så det gick lite seg- orkade inte göra något senaste 2 dagarna... Men nu lite uppdatering...
Kan inte hitta bilden på planet vilken jag gör ( 11) så mottling var lite påhittad men i stylen med andra plan från 10/NJG11...
Färg på varnish på ...när den torkar så fixar jag hjulen och sen till dekalerna...
Kan inte hitta bilden på planet vilken jag gör ( 11) så mottling var lite påhittad men i stylen med andra plan från 10/NJG11...
Färg på varnish på ...när den torkar så fixar jag hjulen och sen till dekalerna...
Sadolf
Azgaron likes this post
Det här blir ju direkt vanvettigt fräsigt.
Matt_Public- Master of DNF
Ett görfränt kammo!
Jag diggar det skarpt.
Jag diggar det skarpt.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mycket snyggt, Sadolf!
Men varför väntar du med huven till sist, det blir svårt att få till den snyggt om det inte är en Tamiya?
Stefan
Men varför väntar du med huven till sist, det blir svårt att få till den snyggt om det inte är en Tamiya?
Stefan
Något annorlunda kammo, men småfräckt!
Snyggt Sadolf!
Snyggt Sadolf!
LasseThid
Snyggt målat! Krya på dig!
Håkan
Håkan
Ett germanskt flygetyg huh? Snyggt, inget fan of Italeri men Dragon alltså? Vet inte om jag byggt något från dem..!
Snyggt målat! Trist att du inte får hakkors.. Tramsigt. Man måste ju inte sympatisera för att man bygger korrekt och:
Snyggt målat! Trist att du inte får hakkors.. Tramsigt. Man måste ju inte sympatisera för att man bygger korrekt och:
Tobias
Sadolf likes this post
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Italeri Messerschmitt Bf110 C/G
» Messerschmitt Bf109G-2, Messerschmitt Bf109G-2, Oblt. Franz Scheiss, 8. JG53 "Pik Ass", Revell 1/32
» Messerschmitt BF 109 1:32
» ICM 1/48 Messerschmitt Bf 109 F-2
» Hasegawa 1/48 Messerschmitt BF 109 G-2
» Messerschmitt Bf109G-2, Messerschmitt Bf109G-2, Oblt. Franz Scheiss, 8. JG53 "Pik Ass", Revell 1/32
» Messerschmitt BF 109 1:32
» ICM 1/48 Messerschmitt Bf 109 F-2
» Hasegawa 1/48 Messerschmitt BF 109 G-2
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet