IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Future/Pledge

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Future/Pledge Empty Future/Pledge

Inlägg av jolindse sön feb 13 2022, 12:03

Började bygga för något år sedan (förverkligade en barndomsdröm att bygga modeller). Tack vare YouTube så har jag ju lärt mig mängder från hela världen och amerikanerna är ju galna i det som dom kallar Future. I Storbritannien så kallades det tydligen Klear tills för några år sedan då alla bytte namn till Pledge. Eftersom dom rekommenderar det som någon form av mellan lack under byggprocessen och ständigt pratar om att det är en gåva ifrån gudarna till modellbyggare så började jag leta efter något sätt att köpa det. Det slutade med att jag köpte en svindyr flaska på Ebay för något halvår sedan, och använde det för att doppa klarplastdelar i. Efter ett par byggen började jag spruta det på modellen också för att förbereda för dekaler eller weathering. Detta funkar helt ok och det fick mig att inse att det kanske skulle kunna behöva fylla på men kände inte att jag var supersugen på att betala närmare 350:- flaskan för att få hem det och började undersöka alternativ. I bilden nere så är den flaskan jag använt den genomskinliga, och den verkar ju funka som förväntat. Har dock köpt på mig två stycken till ifrån svenska butiker (den vita med samma namn från Megafynd.se och den sista vita ifrån Coop). Dock tycker jag inte att dom luktar likadant som den jag beställde ifrån USA och tycker inte heller att den verkar ha samma viskositet. Därför undrar jag om någon testat någon av de vita flaskorna med gott resultat? Är inte så erfaren att jag har ett gammalt testbygge att testa med?


Future/Pledge Future10

jolindse


Till överst på sidan Gå ner

Future/Pledge Empty Sv: Future/Pledge

Inlägg av Matt_Public sön feb 13 2022, 12:38

Jag kan tyvärr inte yttra mig angående de aktuella produkterna; du kan emellertid måla några plastskedar först och testa de olika varianterna på dessa. Betydligt säkrare hantering än att testa dem på TIE-jagaren direkt. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Future/Pledge Empty Sv: Future/Pledge

Inlägg av Henrik Bergman mån feb 14 2022, 18:21

Min erfarenhet är följande:

Jag köpte några flaskor Future när jag var i USA för några år sedan.
Det är den ursprungliga blandningen som luktar Natusan barnbalsam.
Fungerar utmärkt att doppa huvar OCH maskera efter dopp.

Jag har även provat den andra varianten som senare kallades för Pledge, som luktar amoniak. 
Funkade utmärkt att doppa huvar i, men värdelöst att maskera.
Tejpen drog med sig polishen. 

Tyvärr har jag gett bort två flaskor Future, så nu har jag bara 1,5 flaskor kvar, men de kommer nog räcka många år  Very Happy

Kanske någon kan komplettera med mer info om de nyare blandningarna.

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Future/Pledge Empty Sv: Future/Pledge

Inlägg av Sadolf tis feb 15 2022, 22:01

Jag har gjort lite tester av dessa Pledge vilka finns att köpa hemma.
Det jag hittade är 2 stycken - en med ljusblå på etiketten med texten Beutyfy it- På Din bild till vänster.
Den funkade bra i början men ca efter 1-2 månader börja få massa små sprickor.
Sedan så lyckade jag köpa den med brun färg på etiketten, till höger på bilden.
Den står Revive It på.
Jag hittade den i överskottsbolaget. Kostar om jag minns runt sjuttio eller sextio spänn... iaf. ingen förmogenhet. Tyda på etiketten så var den ursprungligen till den holländska marknaden.
Den verkar vara "den rätta"
Jag testade och täckte hälften av en gammal hellcat modell i den innan jul i början av december.
Den har inte utvecklad några småsprickor än....
Tyvärr så går den väldigt snabbt åt- jag använde ett par droppar- men min sambo förbrukade halva flaskan.. till golvet.
Very Happy
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Future/Pledge Empty Sv: Future/Pledge

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet