Hasegawa 1:72 Zero
+4
Tobias
Azgaron
Matt_Public
Sadolf
8 posters
Sida 1 av 1
Hasegawa 1:72 Zero
Hej!
Kunde inte låta bli å köpa några stycken gamla 1:72 byggsatser. När jag byggde som tonåring dyrkade jag allt från hasegawa- men jst den där urgamla zero A6M3 har jag aldrig haft. En eller annan A6M2 eller A6M5 poppade upp då, men inte just den här.
Började i Torsadags, i skrivandets stund står den nästan komplett i hyllan och torkar...Jag ska fylla i några detaljer , men den är nästan klar.
Har inte lagt så mycket energi på spackla och dåna, det är mera avkoppling än seriös bygge.
Först å främst - jag älskar de gamla hasse boxar med mycket häftiga illustrationer- mycket färg och dramatik, inte alltid historisk exakt , men skönt att se på...
Mycket bra beskrivning, men kan inte Japanska så.....
Tyvärr förra ägaren klippte en del dekaler - så jag fick inget val - bara bygga en plan nummer 188.
Delarna i den gamla , hederliga grön plast- lite hård och spröd , men inte så mycket flash.
Tyvärr konstruktion av vingens nedre del innebär en linje vilken går inte att spackla utan att förstöra detaljer på ytan... Mycket konstig konstruktion- troligen för att göra möjligt olika varianter av byggsatsen.
Den innehåller 3 olika motorkåpor, 2 olika motorer mm. Tyvärr, en grej som jag upptäckte efter målning- det finns en del detalj i flygkroppens främre del som måste slippas- dessa linjer förekommer bara i den senaste varianten A6m5.
Men bortse från detaljer- jag kör från boxen som det är....Det ska, trots allt vara en chill build.
Sadolf
Azgaron likes this post
Sv: Hasegawa 1:72 Zero
Detalj är fin, men mycket utskjutande popnittar- vilka var försänkta på det riktiga Zero... Ja sjuttiotalet....
Här kan man se den problematiska delningen av vingens underdel...
Sadolf
Azgaron likes this post
Dags att maskera ...
Fixa alla smådelar samt "skyllten"
Svart grund på
Sadolf
Azgaron likes this post
Opretentiösa nostalgibyggen är som popcorn för själen.
Matt_Public- Master of DNF
Sadolf likes this post
Snyggt byggt och målat så långt, Sadolf!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sadolf likes this post
Häftigt med en fin "gammel" hasse! Och snyggt maskjobb plus målning. Härligt!
Tobias
Sadolf likes this post
Mycket läcker Zero, Sadolf!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sadolf likes this post
Inte riktig klar, men nära bra - det som 'r kvar- varnishen, någonting till pilothytt- instrumentpanell, kanske styrspak. Kanonpippor och landningskroken på utsidan och det blir klar. Och till sist måla gula stripes på vingarna och lite andra smådetaljer...
Jag låter den torka ordentlig. Här på hyllan vid storebror....
Sadolf
Azgaron likes this post
En sån liten go Zero!
Fint och flinkt jobbat dessutom
Fint och flinkt jobbat dessutom
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sadolf likes this post
Snyggt jobbat Sadolf!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sadolf likes this post
Snyggt målat, jag gillar den fläckiga färgen.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Sadolf likes this post
De har ganska härliga färger, gillar det skarpt!
Är det Eduard-mussen elelr en annan som ligger halvmålad i bakgrunden?
Är det Eduard-mussen elelr en annan som ligger halvmålad i bakgrunden?
Tobias
Sadolf likes this post
Cas, Azgaron, Marlin, Tobbe -Tack!
Skulle säga att jag fyllde på småprytlar nu igår på natten- så det som saknas är något form av utrustning i pilothytten samt varnishen på hela.
Lyckades också sabba lacken på en vinspets genom en droppe lim vilket kom från vetinteifrån....Kommer med bild när allt blir på plats...
Tobbe: Mustangen är ICM som jag håller på samtidigt och jag kommer publicera bilder om den så småningom... Den byggs i sakta tempo och är slags test av metallisk lack innan P 63 och musse från Eduard. Sen så kommer jag också göra P47 och J9/ P35. Till dessa två skaffade jag en rivettverktyg på alfa hobby. Ja jag var i butiken i Gbg i fredags.
Musse blir "yellowtail" från Iwo Jima -" The Shawnee Princess".
Sadolf
Azgaron and Tobias like this post
Jag håller på den nu, tar bilder... Kommer lägga ut...
Har relativ ny upplaga denna gången med fresha dekaler så de inte spricker i bitar. Tyvärr de har den där matta klardelar som är svara att lacka över....
Eller jag har inte hittad en bra metod för deras dekaler....
Har relativ ny upplaga denna gången med fresha dekaler så de inte spricker i bitar. Tyvärr de har den där matta klardelar som är svara att lacka över....
Eller jag har inte hittad en bra metod för deras dekaler....
Sadolf
Azgaron likes this post
Små snabba byggen är kul!
Mycket snyggt blev det med!
Mycket snyggt blev det med!
Tackar!
Hur snabbt tiden går-- det var en vecka sen...
Hann inte med något snabbygge den här helgen... Istället så fick jag Airfix Hurricane med posten ...och kunde inte låta bli....Började bygga...
Hur snabbt tiden går-- det var en vecka sen...
Hann inte med något snabbygge den här helgen... Istället så fick jag Airfix Hurricane med posten ...och kunde inte låta bli....Började bygga...
Sadolf
Liknande ämnen
» Hasegawa PBJ-1J 1/72
» Hasegawa 1:48 Zero
» F/A-18C Hasegawa 1/48
» Hasegawa VF-1 i 1/48!
» F-16c Hasegawa 1/48
» Hasegawa 1:48 Zero
» F/A-18C Hasegawa 1/48
» Hasegawa VF-1 i 1/48!
» F-16c Hasegawa 1/48
Sida 1 av 1