Lansen Sport i 1/48
+6
Sadolf
Marlin
Tobias
linusorn
Azgaron
cas
10 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Lansen Sport i 1/48
När den där Tobbe svängde förbi hemom och lämnade över lite extra gjutramar till min lilla Viggen så halade han fram en överaskning till!
En Tamiya Beaufighter!
Eller nej.
Men lådan var en Tamiya Beaufighter MkVI men i den fanns all plast och resin som man får till Tarangus J32!
Har för mig att Max på Rebell ett tag slumpade bort lite såna "weekend" varianter där man inte fick med vare sig låda, instruktioner eller dekaler, och så bara Tobbe GER bort en sån här till mig?
Oerhört stort tack för det !
Fådda modeller skall liksom byggas, det är ju halva poängen (andra poänghalvan är väl att göra klart dom men låt oss inte fastna vid ovidkommande detaljer)
Det som finns är då detta.
En lagom stabil samling kortserieplast a'la Sword.
Lite resin också:
Så långt kunde ju allt vara väl!
Dekaler från Moose Republic förhöjer ju alltid stämningen, så det införskaffades prompt!
I gömmorna fanns dessutom dubbla uppsättningen pitot-rör och luftbromsar, vilket kan tyckas övermaga till endast en A32A i stashen men ibland köper man på sig saker som man senare behöver.
Inser att mitt referensbibliotek för denna typen är lite smalt, men detta har man ju.
Förrhoppningsvis hittar man lite matnyttigt i den.
Jag tänker göra J32B 32543, David 43 från F4.
Den har ju Ö68 rutor som förmodligen var röda, men kan ha varit gula också (ingen vet riktigt, och att tolka färg från svartvita foton är vanskligt)
Hursomhaver, med rutor på så blir att lite piffigare!
Idag finns den här kärran i Madrid, där den på känt spanskt manér har restaurerats efter många år i solen:
Ok, dags att leta referensbilder och kolla hur andra filurer har byggt Lansen...
En Tamiya Beaufighter!
Eller nej.
Men lådan var en Tamiya Beaufighter MkVI men i den fanns all plast och resin som man får till Tarangus J32!
Har för mig att Max på Rebell ett tag slumpade bort lite såna "weekend" varianter där man inte fick med vare sig låda, instruktioner eller dekaler, och så bara Tobbe GER bort en sån här till mig?
Oerhört stort tack för det !
Fådda modeller skall liksom byggas, det är ju halva poängen (andra poänghalvan är väl att göra klart dom men låt oss inte fastna vid ovidkommande detaljer)
Det som finns är då detta.
En lagom stabil samling kortserieplast a'la Sword.
Lite resin också:
Så långt kunde ju allt vara väl!
Dekaler från Moose Republic förhöjer ju alltid stämningen, så det införskaffades prompt!
I gömmorna fanns dessutom dubbla uppsättningen pitot-rör och luftbromsar, vilket kan tyckas övermaga till endast en A32A i stashen men ibland köper man på sig saker som man senare behöver.
Inser att mitt referensbibliotek för denna typen är lite smalt, men detta har man ju.
Förrhoppningsvis hittar man lite matnyttigt i den.
Jag tänker göra J32B 32543, David 43 från F4.
Den har ju Ö68 rutor som förmodligen var röda, men kan ha varit gula också (ingen vet riktigt, och att tolka färg från svartvita foton är vanskligt)
Hursomhaver, med rutor på så blir att lite piffigare!
Idag finns den här kärran i Madrid, där den på känt spanskt manér har restaurerats efter många år i solen:
Ok, dags att leta referensbilder och kolla hur andra filurer har byggt Lansen...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Lansen Sport i 1/48
Ser ju trevligt ut, och schysst av Tobbe! Lycka till med bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Trevligt med sportmodell men hu vad elaka spanjorerna varit mot den vackra Lansen. Ser ju ut inte grannt ut..
linusorn
Jo men du verkade lite sugen då när jag plockade upp en på Rebell.. Kändes kul att överraska med. Beau´n var ju julklappen från dig! Lådan. Så den gjorde ett varv.
Tog fram dem häromdagen för att fixa klart, inte mycket kvar.. men såg att jag målat tre höger-dörrar till landställen (tog fel, från den andra, Mk. X) så jag blev lite matt och stoppade undan den igen.. Men snart!
Kul att se denna byggas! Så kan jag smygkolla och missa fällor när jag kör, hehe. Det var nog planen?
Den där spanska ja... OMG...
Tog fram dem häromdagen för att fixa klart, inte mycket kvar.. men såg att jag målat tre höger-dörrar till landställen (tog fel, från den andra, Mk. X) så jag blev lite matt och stoppade undan den igen.. Men snart!
Kul att se denna byggas! Så kan jag smygkolla och missa fällor när jag kör, hehe. Det var nog planen?
Den där spanska ja... OMG...
Tobias
Sugen?
Jo, det kan man ju säga.
Det är ju en kortseriemodell och då kan man få för sig att man måste fixa massa saker
Grunnar på om jag inte skulle cadda upp en ny bakre cockpit-balja, kanske lite galler, kylluftintag osv.
Tänker att nån med 3D printer lätt skulle kunna vara nyfiken på detta
Jo, det kan man ju säga.
Det är ju en kortseriemodell och då kan man få för sig att man måste fixa massa saker
Grunnar på om jag inte skulle cadda upp en ny bakre cockpit-balja, kanske lite galler, kylluftintag osv.
Tänker att nån med 3D printer lätt skulle kunna vara nyfiken på detta
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tobias likes this post
Mums, en Lansen Sport till morgonkaffet, jo jag tackar jag.
Min egen J32:a kommer nog från samma batch Max slängde iväg.
Men jag får allt vänta på att klockan ska slå 1.Januari innan jag börjar.
/Bosse - som bara har fyra veckor kvar i evakueringen.
Min egen J32:a kommer nog från samma batch Max slängde iväg.
Men jag får allt vänta på att klockan ska slå 1.Januari innan jag börjar.
/Bosse - som bara har fyra veckor kvar i evakueringen.
Marlin
Tobias likes this post
4 veckor går kvickt!
Hittade en liten panel på högersidan som har massa skojigt.
Synd att det skall vara så bökigt att gissa hela kurvaturen på hela panelen annars kunde man ju ritat rubb och stubb där.
Men som steg 1 blir det att fixa det övre långa luftintaget och sen de två galler-ventilerna.
Finns ju visserligen i ets, men hur kul är det?
Hittade en liten panel på högersidan som har massa skojigt.
Synd att det skall vara så bökigt att gissa hela kurvaturen på hela panelen annars kunde man ju ritat rubb och stubb där.
Men som steg 1 blir det att fixa det övre långa luftintaget och sen de två galler-ventilerna.
Finns ju visserligen i ets, men hur kul är det?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron and Tobias like this post
Spanjorer skall inte restaurera gamla objekt, det är känt sen länge!
Snickrade (nåja, ritade) det långa luftintaget ovan samt ena ventilgallret igår när jag åkte hem.
Kanske borde mäta hur stora grejerna är i verkligheten också ?
Nå, det får jag göra när det hinns med!
Helst innan det går iväg på 3D-printning...
Snickrade (nåja, ritade) det långa luftintaget ovan samt ena ventilgallret igår när jag åkte hem.
Kanske borde mäta hur stora grejerna är i verkligheten också ?
Nå, det får jag göra när det hinns med!
Helst innan det går iväg på 3D-printning...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron and Marlin like this post
Skickligt, önskar man kunde sånt.. Har du en Lansen nära du kan kika på?
Tobias
Finns säkert en och annan Lansen borta i Ugglarp men det är nog stängt för säsongen..
Men vänta?
Dom har öppet under höstlovet!
Då borde jag egentligen sticka dit med en kamera och fota den där J32:an som dom har där.
Eller be annat folk om bilder. Är ju också en möjlighet...
Men vänta?
Dom har öppet under höstlovet!
Då borde jag egentligen sticka dit med en kamera och fota den där J32:an som dom har där.
Eller be annat folk om bilder. Är ju också en möjlighet...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Ja jag har för mig det. En kompis var där förra året och jag försökte skicka dit farsan. har för mig slutet av september var det sista då.. Sist jag kollade.
Aha! Mmm.. Kladda kamo Ja 37Di´n från mig, ge henne ett par sockerbitar kanske, om du åker dit.
Aeroseum borde ha en J 32B? Eller hälsa på Håkan.. Typ samma på A 32A?
Aha! Mmm.. Kladda kamo Ja 37Di´n från mig, ge henne ett par sockerbitar kanske, om du åker dit.
Aeroseum borde ha en J 32B? Eller hälsa på Håkan.. Typ samma på A 32A?
Tobias
Det är större skillnad på A/C och B Lansen än vad man kan tro...
Speciellt när det gäller de små detaljerna!
Apropå det, luftintaget som jag ritade i grönt därovan ser ju ut såhär i plasten
Rätt stor glidning mellan formhalvorna, och det lider i princip alla detaljer av. Nästan som vanligt när det gäller Sword...
Dessutom är det en del luftintag och annat som skall öppnas och och fördjupas här:
Och här
Här också:
Kanonportarna skall ju borras ur mer (och vore ju kul med nån Akan också...
Hjulen ser ju riktigt bedrövliga ut
Borde ju gå att rita upp snyggare tänker jag!
Speciellt när det gäller de små detaljerna!
Apropå det, luftintaget som jag ritade i grönt därovan ser ju ut såhär i plasten
Rätt stor glidning mellan formhalvorna, och det lider i princip alla detaljer av. Nästan som vanligt när det gäller Sword...
Dessutom är det en del luftintag och annat som skall öppnas och och fördjupas här:
Och här
Här också:
Kanonportarna skall ju borras ur mer (och vore ju kul med nån Akan också...
Hjulen ser ju riktigt bedrövliga ut
Borde ju gå att rita upp snyggare tänker jag!
Senast ändrad av cas den fre okt 21 2022, 08:11, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Vilka krav du ställer Christer.
Fast har man dina CAD kunskaper kanske sånt här blir lättare.
Oavsett vilka delar du tänker cad:a och printa är jag intresserad av att kunna köpa några uppsättningar också.
Jag har en Sport, åtminstone en kanske två Stör Lansen , en A32 till och en S32C planerade i min samling innan jag lämnar 32:an till andra.
/Bosse
Fast har man dina CAD kunskaper kanske sånt här blir lättare.
Oavsett vilka delar du tänker cad:a och printa är jag intresserad av att kunna köpa några uppsättningar också.
Jag har en Sport, åtminstone en kanske två Stör Lansen , en A32 till och en S32C planerade i min samling innan jag lämnar 32:an till andra.
/Bosse
Marlin
Och på tal om J32:an.
Jag vet att den var beväpnad med Rb24 och jaktraketer.
Men den kunde ju även ta 4 Rb24.
Men jag hittar inga bilder på den med 4 Rb24 hängda, så det kanske inte var ett vanligt förekommande vapen alternativ?
/Bosse
Jag vet att den var beväpnad med Rb24 och jaktraketer.
Men den kunde ju även ta 4 Rb24.
Men jag hittar inga bilder på den med 4 Rb24 hängda, så det kanske inte var ett vanligt förekommande vapen alternativ?
/Bosse
Marlin
Nej, det var "standard" med 2x RB 24 och 2 raketkapslar. Det handlar bl a om hur man skulle anfalla. Om jag minns rätt, "head on" med raketer, sen följa upp med RB 24, bakifrån. Detta gäller mot bombplan typ IL-28 som kommer flygamnde högt på rak kurs. Men var ett tag sedan jag läste det.
Går ju inte skjuta RB 24 framifrån.
Men den kan bära x4 ja. Eller ARAKer.
Ouch, den där "osync´en" i gjutningen.. :/ Kikade aldrig så noga på grejorna. Men jag kikade på kroppen. Tycker inte en modell skall vara så dyr med den kvalitéten.. Faktiskt bedrövligt.
Går ju inte skjuta RB 24 framifrån.
Men den kan bära x4 ja. Eller ARAKer.
Ouch, den där "osync´en" i gjutningen.. :/ Kikade aldrig så noga på grejorna. Men jag kikade på kroppen. Tycker inte en modell skall vara så dyr med den kvalitéten.. Faktiskt bedrövligt.
Tobias
Marlin likes this post
Tror det finns nån bild på en J32 med 4 Rb24 i nån av böckerna ovan. Ser lite pjuttigt ut på den stora bjässen
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Tobbe & Christer.
Jag tror det blir 2x Rb24 + 2x M/57 JRak på min.
/Bosse
Jag tror det blir 2x Rb24 + 2x M/57 JRak på min.
/Bosse
Marlin
Får nog skaffa de böckerna..
32502 med x4 RB 24 under framtagningen av J 32B. Från Nordic Airpower-fotoboken.Denna kärra användes just för utprovningen av RB 24 för systemet.
JRAKvar ju radar-ledda, typ med. Så de hade nog en god chans att göra skada. jag gillar utseendet med båda och taktiken låter vettig för sin tid..?
Inte tänkt på hur lätt man faktiskt ser m/55_orna på J 32B.. Såg det nu Så förstår att du vill fixa det cas! (Inte just här - men på andra bilder..)
32502 med x4 RB 24 under framtagningen av J 32B. Från Nordic Airpower-fotoboken.Denna kärra användes just för utprovningen av RB 24 för systemet.
JRAKvar ju radar-ledda, typ med. Så de hade nog en god chans att göra skada. jag gillar utseendet med båda och taktiken låter vettig för sin tid..?
Inte tänkt på hur lätt man faktiskt ser m/55_orna på J 32B.. Såg det nu Så förstår att du vill fixa det cas! (Inte just här - men på andra bilder..)
Tobias
cas and Marlin like this post
Det är nog min plan med. Frågan är om man skall ha JRAK med öppen noskåpa eller inte. Kan ju bli lite käckt med noskonen av , så man ser att det är raketer där.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Satt också och funderade på det.. Känns lite "krystat" med toppen av dock.. Blir ju lite konstlat.. men å andra sidan kul med detaljer..
Tobias
Jag kommer nog köpa de med kåpa.
Ser lite fåniga ut utan, fast jag kan mycket väl tänka mig att de också användes.
Frågan är väl vad skulle ha hänt på markbasen när planen hade kommit tillbaka för omladdning/tankning.
Rimligtvis kan jag tycka att det borde ha gått fortare att ta av en använd kapsel och hänga dit en ny, än att ladda om den använda kapseln och sen lyfta igen för nästa uppdrag.
/Bosse
Ser lite fåniga ut utan, fast jag kan mycket väl tänka mig att de också användes.
Frågan är väl vad skulle ha hänt på markbasen när planen hade kommit tillbaka för omladdning/tankning.
Rimligtvis kan jag tycka att det borde ha gått fortare att ta av en använd kapsel och hänga dit en ny, än att ladda om den använda kapseln och sen lyfta igen för nästa uppdrag.
/Bosse
Marlin
Ja lite så jag tänkte - kåpan skjuts bort och alla raketer går iväg på 0,3s så för att kåpan skall vara bort skall den ha använts. Men liksom snyggt med synliga detaljer.. Kommer nog också använde de med kåpan på.
Tobias
Förstår hur du tänker Tobbe.
Själv sitter jag och snickrar på en lista av allt Maestro resin jag kommer behöva till mina kommande svensk byggen, och listan börjar bli rätt lång och det kommer bli dyrt.
Tur man har bundet el-avtal fram till Augusti nästa år.
/Bosse
Själv sitter jag och snickrar på en lista av allt Maestro resin jag kommer behöva till mina kommande svensk byggen, och listan börjar bli rätt lång och det kommer bli dyrt.
Tur man har bundet el-avtal fram till Augusti nästa år.
/Bosse
Marlin
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Sport Lansen, Tarangus 1/48
» Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)
» Mer Lansen..
» SAAB Lansen
» Heller Lansen 1/72
» Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)
» Mer Lansen..
» SAAB Lansen