Stuka zu fuss 1:48 Tamiya
+4
Marlin
Matt_Public
LasseThid
Sadolf
8 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Stuka zu fuss 1:48 Tamiya
Hej!
Jag klassade min panther som klar så startde igår en annan snabbygge med 1:48 " Stuka zu fuss"
Det mycket roliga modeller att bygga, allt passar, det lite småpill men inte för mycket, och det samma skala som flygplan.
Samtidigt så det lugnar lite nerver- min chef på jobbet gick på högvarv igen och jag måste stressa av med en enkel out of the box bygge...
Halvbandkrabatten i fråga är en personal transporter som man har lagt ramper för raketter ( jo typ robotar eller hur kallar man sådant).
Den här gånger blir också lite figurer att måla, men det ska jag ta sist...
Byggsatsen innehåller också lite delar som används i en annan upplaga, däribland 2 soldatfigurer i vinterkläder som jag kommer också bygga- de kan användas till min panther som är i målning från Ardenn offensiven i dec. 44.
Här kommer lite bilder vad jag hann med...
Ah förresten, de här byggdes i Tjeckien efter kriget med små ändringar- och min bekant har en sådan. Så jag fick provsitta och starta motorn ( vågade inte köra för att den stor i hallen)
Det anmärkningsvärt är hur TRÅNGT är på förarplatsen. Jag har inte monterat inredningen i byggsatsen än, men ratten ska sitta snett i de. Man kan undra varför.
Jag fattade ganska snabbt när jag klämde i mitt ars-e i förarsitsen.
Skulle den vara " normal" då skulle man ha den i bröstet...
Jag är en kort kille på 170 men avståndet mellan sitsen och " taket" är minimal, så man måste huka sig som en apa och hänga med händerna på den snettmonterade ratten.
Benutrymme är minimalt. När man klivit in så kan man jidrans inte komma ut. Det bästa är att fälla ryggstödet och glida ur... Även om man öppnar den bepansrade lucka ( man har ett slits i fronten och en på sidan, som inte fanns i alla modeller)-
så ser man inte ett skit, det långa motorhuven och grejen man sitter så lågt gör att man försöker lyfta upp kroppen för att se mer- men då är den lilla taket över förare/radiooperatör i vägen...
Nu fattar jag varför de monterade pinnar på skärmarna , annars ser man inte vart man ha skärmkanter.
Jag klassade min panther som klar så startde igår en annan snabbygge med 1:48 " Stuka zu fuss"
Det mycket roliga modeller att bygga, allt passar, det lite småpill men inte för mycket, och det samma skala som flygplan.
Samtidigt så det lugnar lite nerver- min chef på jobbet gick på högvarv igen och jag måste stressa av med en enkel out of the box bygge...
Halvbandkrabatten i fråga är en personal transporter som man har lagt ramper för raketter ( jo typ robotar eller hur kallar man sådant).
Den här gånger blir också lite figurer att måla, men det ska jag ta sist...
Byggsatsen innehåller också lite delar som används i en annan upplaga, däribland 2 soldatfigurer i vinterkläder som jag kommer också bygga- de kan användas till min panther som är i målning från Ardenn offensiven i dec. 44.
Här kommer lite bilder vad jag hann med...
Ah förresten, de här byggdes i Tjeckien efter kriget med små ändringar- och min bekant har en sådan. Så jag fick provsitta och starta motorn ( vågade inte köra för att den stor i hallen)
Det anmärkningsvärt är hur TRÅNGT är på förarplatsen. Jag har inte monterat inredningen i byggsatsen än, men ratten ska sitta snett i de. Man kan undra varför.
Jag fattade ganska snabbt när jag klämde i mitt ars-e i förarsitsen.
Skulle den vara " normal" då skulle man ha den i bröstet...
Jag är en kort kille på 170 men avståndet mellan sitsen och " taket" är minimal, så man måste huka sig som en apa och hänga med händerna på den snettmonterade ratten.
Benutrymme är minimalt. När man klivit in så kan man jidrans inte komma ut. Det bästa är att fälla ryggstödet och glida ur... Även om man öppnar den bepansrade lucka ( man har ett slits i fronten och en på sidan, som inte fanns i alla modeller)-
så ser man inte ett skit, det långa motorhuven och grejen man sitter så lågt gör att man försöker lyfta upp kroppen för att se mer- men då är den lilla taket över förare/radiooperatör i vägen...
Nu fattar jag varför de monterade pinnar på skärmarna , annars ser man inte vart man ha skärmkanter.
Sadolf
Sv: Stuka zu fuss 1:48 Tamiya
Fasen så fränt fordon, det där.
Skulle vilja fylla ett sådant med grotz.
Matt_Public- Master of DNF
Marlin and Asuraswe like this post
Matt_Public skrev:Fasen så fränt fordon, det där.
Vad hindrar dig
/Bosse
Marlin
Matt_Public likes this post
Det var rackarns vad det går undan Sadolf!
Jag kanske ska skicka min StuG IV till dig så den blir klar någon gång...
LasseThid
Dags för lite uppdatering:
Först så har jag fixat 2 hink ( och larvband)
Sen gubben med en hink
Sen drack lite öl
När jag vaknade har fixat ramper till missiler.
Började fixa inredningen men den syns så man måste snygga till och vädra lite innan toppen limmas på plats....
Först så har jag fixat 2 hink ( och larvband)
Sen gubben med en hink
Sen drack lite öl
När jag vaknade har fixat ramper till missiler.
Började fixa inredningen men den syns så man måste snygga till och vädra lite innan toppen limmas på plats....
Sadolf
Det här bli ju progressivt allt roligare.
Bärsan såg därtill nästan hälsofrämjande mörk ut.
Matt_Public- Master of DNF
De gröna menaru?Matt_Public skrev:Fasen så fränt fordon, det där.
Stug är nog det mest avancerade grejen--- Skulle ta mig veckor att fixa...Det här är superenkelt och bygger sig själv...LasseThid skrev:Det var rackarns vad det går undan Sadolf!
Men det bra att ha en enklare byggsats ibland, jag blev lite trött på mina messerschmittar...
Sadolf
Den är mörkt som mina tankar efter all strul jag har nu på jobbet....Matt_Public skrev:Det här bli ju progressivt allt roligare.
Men set GÖTT... ( bärs, inte strul)
Det var Innis and gunn rum cask typ några Volt starkare än genomsnittet...
Sadolf
Matt_Public and Marlin like this post
Nu var det lite mera pill med smådetaljer som ska förbereda till lackering...
Missiler, krattor och figurer....
Yyyyyyy--- Nej!
Definitivt något är fel.... hmmm
Ja bättre nu. Forts. följer...
Missiler, krattor och figurer....
Yyyyyyy--- Nej!
Definitivt något är fel.... hmmm
Ja bättre nu. Forts. följer...
Sadolf
Fin vagn.
Men de där gubben blev lite scary....
Snyggt jobbat!
Men de där gubben blev lite scary....
Snyggt jobbat!
ZZombiees mutants from wehrmacht... Låter som Död snö
Sadolf
Asuraswe likes this post
Sadolf skrev: ZZombiees mutants from wehrmacht... Låter som Död snö
Mer odöda tyskar åt folket
Asuraswe
Sadolf likes this post
Liten uppdatering från igår kväll:
Fixade och vädrade lite inredningen. Fixade och målade urskjutningsramper. Monterade övre delen på underredet.
Målade rubbet . Klarlack , torkar väntar på dekaler. Kanske mer efter jobbet ...
Tack vare relativt antal av smådetaljer och inredningen just denna går inte så jättesnabbt att bygga som ex. " ren " pansar...
Fixade och vädrade lite inredningen. Fixade och målade urskjutningsramper. Monterade övre delen på underredet.
Målade rubbet . Klarlack , torkar väntar på dekaler. Kanske mer efter jobbet ...
Tack vare relativt antal av smådetaljer och inredningen just denna går inte så jättesnabbt att bygga som ex. " ren " pansar...
Sadolf
Azgaron likes this post
Snyggt bygge, Sadolf!
Den pryder sin plats i hyllan.
Stefan
Den pryder sin plats i hyllan.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Stefan!
Men det bara halva jobbet...
Dekaler, lite vädring och försegling, missiler ( de ska också ha varsin liten dekal...) Och till sists gubbar... Det är det som jag är inte riktig haj på...
Men det bara halva jobbet...
Dekaler, lite vädring och försegling, missiler ( de ska också ha varsin liten dekal...) Och till sists gubbar... Det är det som jag är inte riktig haj på...
Sadolf
Lite snabbis i lunchrasten: Dekaler.
Provade tamiyas dekalvätska softener- mycket agresiv grej jämfört med micro sol.
Dekaler sprack i visa ställen och klarlacken började lossna trots att den hade typ 12 timmar torktid...
Men det gick bra och ingen silvering. Plus dekaler blev mjuka och täckte alla ojämnheter .
Första gånger jag ser tamiyas tjocka dekaler gick utan micro set x10...
Provade tamiyas dekalvätska softener- mycket agresiv grej jämfört med micro sol.
Dekaler sprack i visa ställen och klarlacken började lossna trots att den hade typ 12 timmar torktid...
Men det gick bra och ingen silvering. Plus dekaler blev mjuka och täckte alla ojämnheter .
Första gånger jag ser tamiyas tjocka dekaler gick utan micro set x10...
Sadolf
Azgaron and LasseThid like this post
Snyggt byggt, målat och dekalerat, Sadolf!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Idag: Bumbas målas... och andra aktiviteter
Sadolf
Azgaron likes this post
Tack Lasse:
Hann inte mycket på grund av jobbet men här kommer uppdatering från igår kväll:
Små dekaler på missilerna och lite små detaljer monterade eller provmonterade...
Också lätt vädring med pasteller och mattklarlack innan.
Börjar närma sig, men nu blir det fajt med att måla figurer....
Hann inte mycket på grund av jobbet men här kommer uppdatering från igår kväll:
Små dekaler på missilerna och lite små detaljer monterade eller provmonterade...
Också lätt vädring med pasteller och mattklarlack innan.
Börjar närma sig, men nu blir det fajt med att måla figurer....
Sadolf
Azgaron, Matt_Public and Marlin like this post
Dessa äe inga turpeder dessa äe BUMBER
Sadolf
Matt_Public likes this post
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» JU-87 Stuka 1/72.
» Ju-87B Stuka, Zvezda 1/144
» Ju-87B-2 Stuka - Revell 1/48
» Ju 87B Stuka - Revell 1/32