IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

+5
LasseThid
Matt_Public
Stefan E
Gigabyte
Azgaron
9 posters

Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron tor apr 20 2023, 09:39

Att bygga en modell på en månad ska väl gå. I alla fall är det temat på gruppbygget jag deltar i just nu på fejjan! Smile
Tamiya brukar ju vara ett bra val när det gäller att få en hyggligt lättbyggd modell, så valet föll på den här modellen.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_box

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_contents

Jag råkade hoppa över några steg och började med motorn.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_1

Tillbaka till rätt ordning och pyssla lite med ramen.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_2

Då hjulen tydligen måste sitta på rätt sida för att mönstret ska komma på rätt håll så blev det till att bygga en i taget.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_3

Motorn byggdes ihop.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_4

Dags för en första skvätt färg på diverse delar.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_1

Sen fick motorn lite färg.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_2

Sätena fick en släng khaki.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_4

Motorn fick en wash med Nuln oil. Däcken målades med en mix av tire black och black.
Delar av interiören limmades på plats och karossen fick också diverse delar ditsatta.
Sen började jag på kanonen.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_5

Tanken är att bygga så mycket som möjligt för att kunna måla sen.
Ska bara klura lite på hur jag ska göra kammot. Funderar på att måla svart eller grönt och sen maskera innan jag målar med sandfärg.

Förhoppningsvis blir jag klar med bygget innan den siste denna månad! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Gigabyte sön apr 23 2023, 17:26

Fina framsteg Håkan !
Gigabyte
Gigabyte


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron sön apr 23 2023, 19:02

Tack Kent! Smile

Kommer en uppdatering snart med lite mera färg.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Stefan E sön apr 23 2023, 19:45

Det där är en trevlig liten modell!   cheers

Stefan    sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron tis apr 25 2023, 14:26

Tack Stefan! Smile

Jo, det är en trevlig modell. Dock märks åldern på sina ställen, där formen inte tycks ha gått ihop jämt och snyggt.
Inget stort att bråka om, utan lite skrapande har löst det mesta i den vägen.

Kanonen och ammovagnen sattes ihop.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_6

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_7

Stolsryggar och bottnar fick lite mera färg.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_5

Lite grönt på karossen.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_6

Sen fick föraren lite färg.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_9

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_10

Ska måla klart kammot sen.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Gigabyte likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Matt_Public tis apr 25 2023, 19:39

Quad-o-mobilen är då bland det kuligaste på hjul, alltså. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron tis apr 25 2023, 21:39

Tack Matt! Smile

Visst är den kul! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron ons apr 26 2023, 18:53

Dags för lite mera färg! Först lite maskering med svart jörp, och sen fick allt en dos sandfärg.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_11

I sig var det inte så svårt att maskera med jörpet, men däremot var det inte lätt att hantera karossen under tiden eller under målningen.
Det var lätt att komma åt och trycka till jörpet lite mer än önskvärt! Smile
Så här blev den efter att jörpet åkt av.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_12

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_13

De andra delarna som kanon och ammovagn fick också en dos sandfärg.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_14

På sina ställen blev inte musöronen så bra, så jag ska försöka bättra de ställena lite.
Kvar att göra sen är att måla däckfärg, inredning, diverse detaljer, och sen på med lack och dekaler.
Min förhoppning är att få den klar innan sista dagen denna månad, vilket är sista dagen för gruppbygget.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av LasseThid tor apr 27 2023, 07:09

Snyggt jobbat Håkan!

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Marlin tor apr 27 2023, 07:46

Snyggt jobbat Håkan. Very Happy
Det blir en läcker krabat detta.

/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Stefan E tor apr 27 2023, 09:06

Snyggt jobbat, Håkan!   cheers

Jag penselmålade cammot på min, din blev mycket bättre....   drunken

Får väl skylla på att det var en av de allra första modellerna jag byggde efter "omstarten".


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron tor apr 27 2023, 10:13

Tack Lasse, Bosse och Stefan! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Matt_Public tor apr 27 2023, 10:33

Så molnigt det blev. sunny
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Mårten Fredrik tor apr 27 2023, 13:56

Det blir läckert Håkan !👍
Mårten Fredrik
Mårten Fredrik


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Gigabyte tor apr 27 2023, 20:35

Tjusiga cammo fält Håkan  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron fre apr 28 2023, 16:11

Tack Matt, Mårten och Kent! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av glimturen fre apr 28 2023, 20:12

Mycket Snyggt! cyclops cyclops

Mickey-mouse cammot blev nice!

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron lör apr 29 2023, 14:51

Tack Rickard! Smile

Motor och drivaxlar monterades.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_8

Efter att ha målat interiören, så kunde jag limma dit stolar och föraren. Fick bryta loss ena armen för att kunna få dit honom.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_9

Nu visade det sig vid en provpassning att hans fot var i vägen för karossen. Så det blev till att justera hans position, vilket innebar nytt armbrott! Smile

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_10

Nu börjar det mesta bli klart för slutmontering.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_11

En del detaljer att måla och få dit, samt klarlack dekaler och sen vädring, kvar att göra.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Stefan E lör apr 29 2023, 15:32

Snabbt och Snajsigt!  cheers


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron lör apr 29 2023, 21:48

Tack Stefan! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Noobson mån maj 01 2023, 14:50

Snyggt! Det går undan med.
Bonus poäng för att det är britter 😁🍻
Noobson
Noobson


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron mån maj 01 2023, 16:46

Tack Noobson! Smile

Inte mycket kvar nu! Smile

Lite verktyg och annat fick lite färg.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_paint_15

Dekalerna sattes dit och sen mattlackade jag allt. Satte dit rutor och backspeglar, och sen var i princip allt klart.
Detta var så långt jag kom innan tiden gick ut på gruppbygget.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_build_12

Jag hann med lite vädring efter att ha redovisat den ovanstående bilden vid elvatiden, och här är en av bilderna jag lämnade in som final reveal till gruppbygget.

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 25pdr_field_gun_and-quad_tractor_35th_final_reveal_1

Jag har kört lite vädring till efter det, och ska snart ta nya finbilder.
Kul bygge som jag är rätt nöjd med! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Stefan E mån maj 01 2023, 17:06

Visst är det en tuff liten maskin!  I love you 


Snyggt bygge, Håkan! cheers


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron tis maj 02 2023, 07:40

Tack Stefan! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron tis maj 02 2023, 09:42

Nu finns den att beskåda i Bildrutan!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35 Empty Sv: British 25 pdr field gun and Quad gun tractor - Tamiya 1/35

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet