IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ett livstecken :)

+3
Stefan E
Azgaron
Patrik K
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ett livstecken :) Empty Ett livstecken :)

Inlägg av Patrik K lör jun 10 2023, 23:53

Hallojsan fellow byggers!

Likt fågeln Fenix har jag rest mig från askan ur elden och påbörjat vad jag vill kalla "Livet 2.0" Very Happy

Long story short: Fick skilsmässopapper i knäet i augusti förra året, blev bryskt utmanövrerad ur hem och från barn, fick ansöka om skuldsanering, satt ensam i en liten lägenhet och kände mig ynklig och värdelös ett tag men tog mig i kragen, kämpade mig tillbaka till både hem och barn i juni (exfrun tyckte det var bättre att lämna tillbaka bostad och barn och dra till annan ort då hon upptäckte att det var både jobbigt och dyrt att vara ensamstående förälder...), så nu mår jag bättre än någonsin!!Ett livstecken :) 121011601 

Har varit en grymt jobbig resa att göra men den har stärkt mig något otroligt och inget ont utan att det kommit nåt gott ur det...har äntligen kunnat återetablera min älskade hobby, utan den hade dom ensamma dagarna i lägenheten varit outhärdliga.
Så nu bygger jag som aldrig förr (av förekommen anledning så har det inte blivit några byggbilder tagna tyvärr men det kommer i bildrutan vad det lider) och byggbordet tar så sakteliga plats i huset igen Very Happy

Med den lite tjusiga övergången så kommer vi till ett bekymmer som uppenbarat sig...när det var som mörkast så jag fick ett infall och satte tänderna i en Gloster Javelin i 1/72 från Mistercraft (lite utmaningar måste man ha, allt kan inte vara Tamigawa eller hur Laughing ) och fick den riktigt hyffsad...tills dekalerna skulle på Shocked 
Det var som att försöka klistra dit bakplåtspapper på modellen och dom åkte raskt i det runda arkivet Evil or Very Mad

Vill ju inte låta mitt gedigna jobb stå naket och ofärdigt så nya klibbisar behöver införskaffas, men att köpa ett dekalark med flertalet individer på för 250 kr känns lite onödigt, så nu undrar jag om det finns någon i församlingen som kan tänkas ha dekaler till Gloster Javelin i 1/72 liggande??
Som då inte är från valfritt modellmärke från forna östblocket...Rolling Eyes
Spelar ingen som helst roll vilken version av Javelin märkningen är till, "if it walks and sounds like a duck..." Smile  

Givetvis så utgår en ersättning som tack för hjälpen! Very Happy

Tack för eran uppmärksamhet! Cool

//Patrik
Patrik K
Patrik K


Azgaron, Matt_Public, cas and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Ett livstecken :) Empty Sv: Ett livstecken :)

Inlägg av Azgaron sön jun 11 2023, 02:06

Hejsan!

Kul att se dig tillbaka! Smile

Låter som en lite jobbig resa, men bra att det verkar ha löst sig till det bättre!

Ska bli kul att se vad du byggt här sen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Patrik K likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ett livstecken :) Empty Sv: Ett livstecken :)

Inlägg av Stefan E sön jun 11 2023, 08:47

Skönt att du är tillbaka och mår bättre!   cheers


Jag bygger ju inte i 1/72 så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dekaler till din Javelin.

Jag byggde en Javelin i 1/72 för rätt många år sedan i ren desperation, långt innan Airfix kom ut med 48an.

Det kanske finns lite rester kvar av de dekalerna, inga rundlar, men kanske jag kan hitta några nummer i alla fall.

Rundlarna är väl "generiska", bara att mäta diametern...

Ska se vad det finns i låddan!

Stefan  sunny


Senast ändrad av Stefan E den sön jun 11 2023, 15:52, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Patrik K likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ett livstecken :) Empty Sv: Ett livstecken :)

Inlägg av Matt_Public sön jun 11 2023, 11:49

Kul att se dig i drift igen! Very Happy

Också: För egen del lever jag Javelin-löst, men förhoppningsvis sitter någon på passande klibbisar.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Patrik K likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ett livstecken :) Empty Sv: Ett livstecken :)

Inlägg av Marlin mån jun 12 2023, 06:52

Välkommen till 2.0 Patrik.
Låter som du har haft en jobbig resa.
Hoppas det värsta är över nu, och att allt bara kan bli bättre. cheers
Tyvärr har jag inte heller så värst mycket i 1/72 så jag kan inte heller hjälpa dig med klibbisar. Sad

/Bosse
Marlin
Marlin


Patrik K likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ett livstecken :) Empty Sv: Ett livstecken :)

Inlägg av cas tis jun 13 2023, 06:33

Vilken resa du gjort Patrik!
Fan vad bra kämpat med att kunna resa sig upp och få tillbaka det mesta på det viset. Imponerande!

Den där Javelin däremot...det finns ju ingen "modern" Javelin i 1/72 konstigt nog, det senaste är den där polska modellen från 90-talet som är grunden till Misterkits version, om man nu skall tro på Scalemates.
Det gör saker och ting lite marigare med dekaler Sad
Jag har ju inte ens nån Javelin i stashen så där går jag bet. Rundlar är nog det minsta problemet att skaka fram, men värre är det ju med divisionssymboler , kodbokstäver i rätt storlek och den där massiva "fins flash".

Men en händig karl kanske kan maska och måla ?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Patrik K likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ett livstecken :) Empty Sv: Ett livstecken :)

Inlägg av glimturen mån jun 19 2023, 19:54

En skaplig pånyttfödelse det där! affraid

Skönt att hör att vägen framåt verkar gå bra!

Har tvärr inga sådana dekaler, ens i de gamla ärvda rullorna. Sad

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Patrik K likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ett livstecken :) Empty Sv: Ett livstecken :)

Inlägg av Patrik K mån jun 19 2023, 22:08

Tackar innerligast för era ryggdunkningar, dom uppskattas ska ni veta! Very Happy
Det är vid sådana här händelser i livet som ens verkliga vänner visar sig och tydligen har jag väldigt många, har haft ett otroligt stort stöd bland bekantskapskretsen I love you

Vad det gäller dekalerna så har en lösning uppenbarat sig, den innebär dock att jag "måste" bygga ett helt gäng flygplan från RAF Very Happy
Tänkte lägga slantarna (90 kr) på Xtradecals "History of RAF 23 Squadron 1940 to 1990", så förutom Javelin finns det allt från Mosquito till Tornado F.3 att peta ihop Smile 

@cas - Det är just det där med "en händig karl" som sätter punkt för målningsalternativet Laughing

Har på Stefans inrådan även dragit iväg en förfrågan till Airfix om det finns möjlighet att köpa loss ett ark från deras gamla Javelin i 1/72, den byggsatsen har väl troligtvis gått till sällan jaktmark men jag väntar tålmodigt på svar Exclamation
Patrik K
Patrik K


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ett livstecken :) Empty Sv: Ett livstecken :)

Inlägg av Marlin tis jun 20 2023, 07:35

Patrik K skrev:
Tänkte lägga slantarna (90 kr) på Xtradecals "History of RAF 23 Squadron 1940 to 1990", så förutom Javelin finns det allt från Mosquito till Tornado F.3 att peta ihop Smile 

Det lät ju som ett projekt jag själv skulle kunna tänka mig att göra.
Du gör helt rätt i att gå på den linjen. cheers

/Bosse
Marlin
Marlin


Patrik K likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ett livstecken :) Empty Sv: Ett livstecken :)

Inlägg av cas tis jun 20 2023, 07:50

History of 23Sqn är ju en jättebra lösning, och en bra ursäkt att bygga en FGR Phantom och Lightning!
Jag ser bara vinster med detta.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Patrik K and Matt_Public like this post

Till överst på sidan Gå ner

Ett livstecken :) Empty Sv: Ett livstecken :)

Inlägg av Patrik K ons jun 28 2023, 14:36

cas skrev:History of 23Sqn är ju en jättebra lösning, och en bra ursäkt att bygga en FGR Phantom och Lightning!
Jag ser bara vinster med detta.

Kan inget annat än att hålla med!
Dekalerna tillsammans med lite annat smått och gott är på ingång från Hannants Very Happy
Patrik K
Patrik K


Matt_Public, cas and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Ett livstecken :) Empty Sv: Ett livstecken :)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet