Cougar 6x6 MRAP Vehicle, MENG 1/35
+4
Marlin
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
8 posters
Sida 1 av 1
Cougar 6x6 MRAP Vehicle, MENG 1/35
Ännu ett kollobygge, den här startade jag på kollot vi hade nu i Maj -23.
Det här fordonet är en minsäker trupptransportbuss för upp till 10 fullt stridsutrustade personer inkl. föraren.
Den ska klara minor och stridsladdningar på upp till 15Kg(!) rakt under fordonet och alla däcken är punkteringssäkra!
För några år sedan bad jag en modellbyggarkollega (”Fisken” kallade han sig här) att köpa några intressanta modeller åt mig när han åkte till Kina.
Hans fru kom från Kina så de åkte minst en gång om året och han pratade alltid om hur billiga modeller det fanns i Kina.
Så jag bad honom att köpa en Spårvagn från Miniart (inkl. besättning, passagerare och dioramadetaljer), en Isralisk Merkava stridsvagn av någon typ och ”något annat intressant”.
Han kom hem med den önskade Spårvagnen, en Israelisk Merkava stridsvagn och denna ”stridsbuss”.
Jo, priset för de här byggsatserna var löjligt lågt!
Lådan var riktigt fulladdad (det är ju en MENG!), alla ramarna är med även om jag tagit loss en hel del delar.
Ett helt gäng med små påsar med klara delar, både klara och färgade rutor (dom till höger i bilden är blåtonad )….
Ett litet men fullmatat dekalark från Cartograf….
Säkerhetsbälten och stänkskydd i tunt gummi (vinyl?) material…
Åtta rejäla och väl mönstrade däck, de ser mycket bra ut och det finns ingen som helst gjutsöm!
Ett rätt litet ark med metalldelar, främst otroligt snygga plåtar till tankar och fotstegarna.
Till sist hittar man instruktionsboken längst ner i lådan, rejält stor i A4 format och den ser mycket välritad ut.
Modellen fick följa med till kollot och den höll mig sysselsatt en och en halv dag och då hade jag redan limmat ihop chassiet, inredningen, och tankarna!
Tankarna är bara löst dittryckta och styrningen lyckades jag limma fast!
Jag bygger den minskyddade versionen så alla viktiga delar under chassiet är inkapslade.
Väldigt likt en vanlig buss, eh?
Ja, det var så långt jag kom på kollot!
Kommer mera snart!
Stefan
Det här fordonet är en minsäker trupptransportbuss för upp till 10 fullt stridsutrustade personer inkl. föraren.
Den ska klara minor och stridsladdningar på upp till 15Kg(!) rakt under fordonet och alla däcken är punkteringssäkra!
För några år sedan bad jag en modellbyggarkollega (”Fisken” kallade han sig här) att köpa några intressanta modeller åt mig när han åkte till Kina.
Hans fru kom från Kina så de åkte minst en gång om året och han pratade alltid om hur billiga modeller det fanns i Kina.
Så jag bad honom att köpa en Spårvagn från Miniart (inkl. besättning, passagerare och dioramadetaljer), en Isralisk Merkava stridsvagn av någon typ och ”något annat intressant”.
Han kom hem med den önskade Spårvagnen, en Israelisk Merkava stridsvagn och denna ”stridsbuss”.
Jo, priset för de här byggsatserna var löjligt lågt!
Lådan var riktigt fulladdad (det är ju en MENG!), alla ramarna är med även om jag tagit loss en hel del delar.
Ett helt gäng med små påsar med klara delar, både klara och färgade rutor (dom till höger i bilden är blåtonad )….
Ett litet men fullmatat dekalark från Cartograf….
Säkerhetsbälten och stänkskydd i tunt gummi (vinyl?) material…
Åtta rejäla och väl mönstrade däck, de ser mycket bra ut och det finns ingen som helst gjutsöm!
Ett rätt litet ark med metalldelar, främst otroligt snygga plåtar till tankar och fotstegarna.
Till sist hittar man instruktionsboken längst ner i lådan, rejält stor i A4 format och den ser mycket välritad ut.
Modellen fick följa med till kollot och den höll mig sysselsatt en och en halv dag och då hade jag redan limmat ihop chassiet, inredningen, och tankarna!
Tankarna är bara löst dittryckta och styrningen lyckades jag limma fast!
Jag bygger den minskyddade versionen så alla viktiga delar under chassiet är inkapslade.
Väldigt likt en vanlig buss, eh?
Ja, det var så långt jag kom på kollot!
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den lör feb 10 2024, 12:11, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Matt_Public and Mårten Fredrik like this post
Sv: Cougar 6x6 MRAP Vehicle, MENG 1/35
Cougar med gravlaxsås? Finsmakare där!
Matt_Public- Master of DNF
Trevligt bygge, Stefan! Ska bli kul att se det fortsatta bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Himla frän sak det där!
Borde ta tag i mina Meng-modeller nån gång så man får testat av dom!
Borde ta tag i mina Meng-modeller nån gång så man får testat av dom!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public likes this post
Buss på, som de säger i din före detta branch!
Snyggt byggt!
Snyggt byggt!
Nu har det blivit dags att fortsätta på det här gamla kollo-bygget!
Instegstrappan har byggts ihop och monterats längst bak på bussen.
Varför känns detta som ett misstag????
Tankarna har byggts ihop och den fina etsen har lagts på, men tanken är ännu inte limmad.
Framstolarna har fått sina bälten monterade, lägg märke till att det är FYR-punktsbälten!
Även ”kastskydden” bakom föraren har monterats, någon mer som får vibbar av Amerikansk skolbuss?
Varje stol har två bälten, höger och vänster, höftbältet är inkluderat, smart och snyggt.
De mjuka bältena limmas bra med vanligt etylacetat som jag använder.
Ett lite segt och ett mycket repetitivt jobb, men till slut har alla stolar fått sina bälten.
Allt är bara löst monterat, men jag var så nyfiken…
Den här kärran är så maffig… och brutalt stor….
En Humvee ser ju liten ut vid sidan av bussen…
Kommer mera snart!
Stefan
Instegstrappan har byggts ihop och monterats längst bak på bussen.
Varför känns detta som ett misstag????
Tankarna har byggts ihop och den fina etsen har lagts på, men tanken är ännu inte limmad.
Framstolarna har fått sina bälten monterade, lägg märke till att det är FYR-punktsbälten!
Även ”kastskydden” bakom föraren har monterats, någon mer som får vibbar av Amerikansk skolbuss?
Varje stol har två bälten, höger och vänster, höftbältet är inkluderat, smart och snyggt.
De mjuka bältena limmas bra med vanligt etylacetat som jag använder.
Ett lite segt och ett mycket repetitivt jobb, men till slut har alla stolar fått sina bälten.
Allt är bara löst monterat, men jag var så nyfiken…
Den här kärran är så maffig… och brutalt stor….
En Humvee ser ju liten ut vid sidan av bussen…
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte and Matt_Public like this post
Ser ju mycket fint ut! Gott jobbat Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Rejäl fångtransport!
» Canadian Cougar 1:35
» AS.532 Cougar aka Hkp10B
» Meng 1:35 Mk.A Whippet
» IDF Merkava Mk.3D, Late LIC, Meng 1/35
» M3A3 Bradley TUSK III- Meng 1/35
» AS.532 Cougar aka Hkp10B
» Meng 1:35 Mk.A Whippet