Indian Airforce Su-30MKI w/Brahmos - GWH 1/48
+9
LudvigN
linusorn
Gigabyte
Tobias
cas
Matt_Public
Stefan E
Azgaron
Marlin
13 posters
Sida 1 av 8
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Indian Airforce Su-30MKI w/Brahmos - GWH 1/48
Hejsan.
Då har PostNord varit och hälsat på igen.
Ett stort paket från Modelbau König i Tyskland levererades på bara två dagar från det mailet kom att det var skickat.
Nästa Flanker tillstashen byggbordet.
En Indisk Su-30MKI med kryssningsroboten Brahmos.
001 by Bosse Persson, on Flickr
Denna utgåva skiljer sig inte så mycket från mina andra Flankers från GWN.
Samma skrov delar kan man säga.
Över och undersida är gjutna i varsitt stycke.
002 by Bosse Persson, on Flickr
Kryssningsroboten Brahmos är ju inte med i andra lådor.
Och stor är den också.
003 by Bosse Persson, on Flickr
Byggsatsen har ju precis släppts och jag fick med ett mässings pitotrör även i denna låda.
Huven kommer i två versioner, en helt i klarplast för stängd huv, och en med huvramen i vanlig plast och som man sen limmar in två klardelar i.
Målningsmasker till huven och ett par små PE ark till HUD och Archer robotarna samt några förstärkning plåtar utmed flygkroppen och full uppsättning dekaler med vad jag tror är engelska stenciler samt en Lighting kapsel i resin
004 by Bosse Persson, on Flickr
005 by Bosse Persson, on Flickr
010 by Bosse Persson, on Flickr
Vapenlast i form av två Kh-31 robotar, och 4 Archer + 4 Adder.
006 by Bosse Persson, on Flickr
MKI har lite högre stabbar än Su-30SM och en helt annan instrumentering i cockpit, så där har GWH gjort en helt ny gjutram för dessa.
Sen är samma gamla gjutramar för pyloner och utblås samt säten.
007 by Bosse Persson, on Flickr
Likaså för luftintagen etc.
Det verkar vara två uppsättningar ECM kapslar för vingspetsarna, så jag antar att Indien inte använder samma som ryssarna gör.
008 by Bosse Persson, on Flickr
Och så en liten gjutram med noskonen, samt kablaget i hjulhusen och en del antenner.
009 by Bosse Persson, on Flickr
Man får med A3 planscher med en massa olika målnings alternativ, alla indiska.
Jag kommer nog bygga version F, då det är den som är från den första operativa skvadronen beväpnad med Brahmos.
011 by Bosse Persson, on Flickr
012 by Bosse Persson, on Flickr
013 by Bosse Persson, on Flickr
014 by Bosse Persson, on Flickr
015 by Bosse Persson, on Flickr
Byggbeskrivningen är mycket fint sammanställd och kommer med instruktioner lite här och var vilka linjer som ska fyllas igen, samt var nya ska läggas till.
Och tydligen så finns det två olika instrumen paneler för piloten T2 och T3, men här tror jag att GWH har gjort fel med namnen, det verkar mest troligt att T3 har glass cockpit än T2.
Jag får kolla runt på nätet och se vad som är rätt, och framförallt vilken IP mitt bygge ska ha.
016 by Bosse Persson, on Flickr
Och MKI har också styrbara utblås såsom Su-30SM och Su-35 har.
Och just dessa är nog det svårast att få till rätt.
Jag bråkade i två veckor med utblåsen till min Su-35:an för något år sedan, och den resan vill jag inte göra om.
Så nya utblås från Reskit kommer beställas omgående. Kanske även nya hjul.
Eftersom byggsatsen är splitterny finns inte så mycket eftermarknadsdelar att tillgå än, men det kommer säkert att komma de närmaste månaderna.
017 by Bosse Persson, on Flickr
Och med detta tycker jag att denna byggsats lägger sig först i kön av mina nu runt 15st Stora Ryssar.
MKI har en och samma färg på hela flygkroppen vilket gör att den kommer nog vara enklast att måla.
Så för att få igång bygglusten igen kommer jag börja bygga på denna ganska omgående paralellt med mitt svensk bygge.
Och tro nu inte att jag har köpt klart med Flankers, icke GWH är på gång med en till låda som innehåller den Algeriska MKA versionen, den Malaysiska MKM, en rysk MK samt en SME från Myanmar.
Och hagalen som man är skulle jag gärna bygga alla utom den ryska ur den lådan.
Sen kan jag nog tänka mig två stycken Su-27UB också.
Framtiden får utvisa hur många det landar på.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Då har PostNord varit och hälsat på igen.
Ett stort paket från Modelbau König i Tyskland levererades på bara två dagar från det mailet kom att det var skickat.
Nästa Flanker till
En Indisk Su-30MKI med kryssningsroboten Brahmos.
001 by Bosse Persson, on Flickr
Denna utgåva skiljer sig inte så mycket från mina andra Flankers från GWN.
Samma skrov delar kan man säga.
Över och undersida är gjutna i varsitt stycke.
002 by Bosse Persson, on Flickr
Kryssningsroboten Brahmos är ju inte med i andra lådor.
Och stor är den också.
003 by Bosse Persson, on Flickr
Byggsatsen har ju precis släppts och jag fick med ett mässings pitotrör även i denna låda.
Huven kommer i två versioner, en helt i klarplast för stängd huv, och en med huvramen i vanlig plast och som man sen limmar in två klardelar i.
Målningsmasker till huven och ett par små PE ark till HUD och Archer robotarna samt några förstärkning plåtar utmed flygkroppen och full uppsättning dekaler med vad jag tror är engelska stenciler samt en Lighting kapsel i resin
004 by Bosse Persson, on Flickr
005 by Bosse Persson, on Flickr
010 by Bosse Persson, on Flickr
Vapenlast i form av två Kh-31 robotar, och 4 Archer + 4 Adder.
006 by Bosse Persson, on Flickr
MKI har lite högre stabbar än Su-30SM och en helt annan instrumentering i cockpit, så där har GWH gjort en helt ny gjutram för dessa.
Sen är samma gamla gjutramar för pyloner och utblås samt säten.
007 by Bosse Persson, on Flickr
Likaså för luftintagen etc.
Det verkar vara två uppsättningar ECM kapslar för vingspetsarna, så jag antar att Indien inte använder samma som ryssarna gör.
008 by Bosse Persson, on Flickr
Och så en liten gjutram med noskonen, samt kablaget i hjulhusen och en del antenner.
009 by Bosse Persson, on Flickr
Man får med A3 planscher med en massa olika målnings alternativ, alla indiska.
Jag kommer nog bygga version F, då det är den som är från den första operativa skvadronen beväpnad med Brahmos.
011 by Bosse Persson, on Flickr
012 by Bosse Persson, on Flickr
013 by Bosse Persson, on Flickr
014 by Bosse Persson, on Flickr
015 by Bosse Persson, on Flickr
Byggbeskrivningen är mycket fint sammanställd och kommer med instruktioner lite här och var vilka linjer som ska fyllas igen, samt var nya ska läggas till.
Och tydligen så finns det två olika instrumen paneler för piloten T2 och T3, men här tror jag att GWH har gjort fel med namnen, det verkar mest troligt att T3 har glass cockpit än T2.
Jag får kolla runt på nätet och se vad som är rätt, och framförallt vilken IP mitt bygge ska ha.
Och MKI har också styrbara utblås såsom Su-30SM och Su-35 har.
Och just dessa är nog det svårast att få till rätt.
Jag bråkade i två veckor med utblåsen till min Su-35:an för något år sedan, och den resan vill jag inte göra om.
Så nya utblås från Reskit kommer beställas omgående. Kanske även nya hjul.
Eftersom byggsatsen är splitterny finns inte så mycket eftermarknadsdelar att tillgå än, men det kommer säkert att komma de närmaste månaderna.
017 by Bosse Persson, on Flickr
Och med detta tycker jag att denna byggsats lägger sig först i kön av mina nu runt 15st Stora Ryssar.
MKI har en och samma färg på hela flygkroppen vilket gör att den kommer nog vara enklast att måla.
Så för att få igång bygglusten igen kommer jag börja bygga på denna ganska omgående paralellt med mitt svensk bygge.
Och tro nu inte att jag har köpt klart med Flankers, icke GWH är på gång med en till låda som innehåller den Algeriska MKA versionen, den Malaysiska MKM, en rysk MK samt en SME från Myanmar.
Och hagalen som man är skulle jag gärna bygga alla utom den ryska ur den lådan.
Sen kan jag nog tänka mig två stycken Su-27UB också.
Framtiden får utvisa hur många det landar på.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron and Matt_Public like this post
Sv: Indian Airforce Su-30MKI w/Brahmos - GWH 1/48
Ser ut att vara en fin modell! Lycka till med bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Marlin likes this post
Ännu ett häftigt bygge på gång!
Du är nästan lika vild som jag när det kommer till att starta nya byggen!
Inte så att jag klagar.... jag är bänkad!
Stefan
Du är nästan lika vild som jag när det kommer till att starta nya byggen!
Inte så att jag klagar.... jag är bänkad!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Marlin likes this post
När jag läste att denna skulle släppas visste jag att den skulle hamna på bänken direkt.
Och jag la en förhandsbeställning på dem hos Modelbau-König så fort det gick.
Kanske hade kunnat få den några €€€ billigare någon annanstans, men det var inte så viktigt denna gång.
Nu har beställningen på utblås gått iväg till The48ers.com så till kvällen ska här limmas plast.
Jag vet att mina svensk byggen kommer bli lidande av detta, men jag ska göra klart de jag har påbörjat under tiden jag bygger denna.
Och jag tror nog inte det kommer bli några problem, bara jag kommer igång igen.
/Bosse
Och jag la en förhandsbeställning på dem hos Modelbau-König så fort det gick.
Kanske hade kunnat få den några €€€ billigare någon annanstans, men det var inte så viktigt denna gång.
Nu har beställningen på utblås gått iväg till The48ers.com så till kvällen ska här limmas plast.
Jag vet att mina svensk byggen kommer bli lidande av detta, men jag ska göra klart de jag har påbörjat under tiden jag bygger denna.
Och jag tror nog inte det kommer bli några problem, bara jag kommer igång igen.
/Bosse
Marlin
Matt_Public likes this post
MBK är snabbare än döden!
Indiska flygetyg ser man därtill alltför sällan.
Indiska flygetyg ser man därtill alltför sällan.
Matt_Public- Master of DNF
Marlin likes this post
Tack Matt.
Jag fick till och med den levererad hem till dörren.
Jag kunde ha fått den redan i fredags kväll, men Anne och jag skulle till stugan och ville då inte överlåta mottagandet till Axel.
Porten går i lås runt kl 18 hemma, och något sätt att öppna den från lägenheten finns inte.
Bara tag, och en porttelefon som inte är inkopplad finns.
Men jag kunde ändra leveransen till dagtid på lördagen och då funkade det för Axel att bara lyfta in paketet när postkillen hade ställt det utanför lägenhetsdörren.
Jag tror faktiskt att detta blir mitt allra första indiska bygge någonsin, fast jag kanske byggde en Indisk Jaguar i barndomen.
Det ska verkligen bli spännande att sätta tänderna i detta bygge, och så fort jag kan komma loss från Saltgruvan vi kallar jobbet kommer jag nog att bänka mig och börja limma lite plast.
/Bosse
Jag fick till och med den levererad hem till dörren.
Jag kunde ha fått den redan i fredags kväll, men Anne och jag skulle till stugan och ville då inte överlåta mottagandet till Axel.
Porten går i lås runt kl 18 hemma, och något sätt att öppna den från lägenheten finns inte.
Bara tag, och en porttelefon som inte är inkopplad finns.
Men jag kunde ändra leveransen till dagtid på lördagen och då funkade det för Axel att bara lyfta in paketet när postkillen hade ställt det utanför lägenhetsdörren.
Jag tror faktiskt att detta blir mitt allra första indiska bygge någonsin, fast jag kanske byggde en Indisk Jaguar i barndomen.
Det ska verkligen bli spännande att sätta tänderna i detta bygge, och så fort jag kan komma loss från Saltgruvan vi kallar jobbet kommer jag nog att bänka mig och börja limma lite plast.
/Bosse
Marlin
Matt_Public likes this post
God morgon.
Då har jag startar bygget.
Och starten blev inte cockpit som brukligt.
Jag tog fram gjutramen med kryssningsroboten på och började knipsa plast.
018 by Bosse Persson, on Flickr
Ungefär 15-20 minuter senare hade jag limmat ihop kryssningsroboten och dess pylon.
019 by Bosse Persson, on Flickr
Infästnings delarna för roboten på pylonen är felnumrerade upptäckte jag.
Tyvärr ett rätt vanligt fel i beskrivningarna nu för tiden.
Men detta var lätt att upptäcka, bitarna passar helt enkelt inte som GWH har numrerat dem
020 by Bosse Persson, on Flickr
Mer tid än till detta hade jag inte igår kväll.
Får jag lite tid över till kvällen så kan det nog bli ett par knallpallar limmade.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Då har jag startar bygget.
Och starten blev inte cockpit som brukligt.
Jag tog fram gjutramen med kryssningsroboten på och började knipsa plast.
018 by Bosse Persson, on Flickr
Ungefär 15-20 minuter senare hade jag limmat ihop kryssningsroboten och dess pylon.
019 by Bosse Persson, on Flickr
Infästnings delarna för roboten på pylonen är felnumrerade upptäckte jag.
Tyvärr ett rätt vanligt fel i beskrivningarna nu för tiden.
Men detta var lätt att upptäcka, bitarna passar helt enkelt inte som GWH har numrerat dem
020 by Bosse Persson, on Flickr
Mer tid än till detta hade jag inte igår kväll.
Får jag lite tid över till kvällen så kan det nog bli ett par knallpallar limmade.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Bra start på bygget Bosse!
Nånstans ska man ju börja!
Håkan
Nånstans ska man ju börja!
Håkan
En riktigt rejäl missil!
Jag börjar alltid med det tråkigaste jag vet på en modell, vapnen, annars blir det inte gjort!
Snyggt jobbat!
Stefan
Jag börjar alltid med det tråkigaste jag vet på en modell, vapnen, annars blir det inte gjort!
Snyggt jobbat!
Stefan
Tackar mina Herrar.
Hhmmm
Själv tycker jag landningsställen är det tråkigaste på ett bygge, så jag kanske ska börja bygga dem istället för cockpit.
Dessutom väntar jag på en hoper färgflaskor från Mr Paint via Alfahobby.
/Bosse
Hhmmm
Själv tycker jag landningsställen är det tråkigaste på ett bygge, så jag kanske ska börja bygga dem istället för cockpit.
Dessutom väntar jag på en hoper färgflaskor från Mr Paint via Alfahobby.
/Bosse
Marlin
Hejsan.
Flanker fabriken har börjat producera.
Hade väl tänkt mig landningställen, men det fick bli knallpallarna istället.
021 by Bosse Persson, on Flickr
Instruktionerna för hur man bygger ihop stolarna är inte solklar.
För att få rätt höjd på delarna ska man börja med att limma fast sitsen (L14) mot ryggdelen (L18).
Sitsdelen är spårad på baksidan, och ryggdelen har spår som ska passas in i sitsen för att delarna ska komma i rätt höjd.
Man ska alltså inte göra som jag gjorde med att limma på sidorna mot sitsen först.
Tack och lov hade jag inte varit så överflödigt med limmet, så jag kunde ta isär den första stolen och börja om.
022 by Bosse Persson, on Flickr
Och ungefär en timme senare hade jag två fina KM-36D5 stolar till mina indiska flygförare att sitta i.
023 by Bosse Persson, on Flickr
Här näst tror jag nog det blir en uppsättning landningsställ.
Alfahobby har ju semesterstängt fram till i morgon, så troligen kommer jag få leverans av mina färger under nästa vecka.
Jag kommer fortsätta att påpeka och förtydliga instruktionerna när jag hittar något som jag inte förstår på direkten, eller något som är fel för att andra inte ska göra samma fel som jag har gjort.
Och för att jag själv ska komma ihåg det.
Detta är ju bara den första i en serie Flankers från GWH som jag kommer att bygga.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Flanker fabriken har börjat producera.
Hade väl tänkt mig landningställen, men det fick bli knallpallarna istället.
021 by Bosse Persson, on Flickr
Instruktionerna för hur man bygger ihop stolarna är inte solklar.
För att få rätt höjd på delarna ska man börja med att limma fast sitsen (L14) mot ryggdelen (L18).
Sitsdelen är spårad på baksidan, och ryggdelen har spår som ska passas in i sitsen för att delarna ska komma i rätt höjd.
Man ska alltså inte göra som jag gjorde med att limma på sidorna mot sitsen först.
Tack och lov hade jag inte varit så överflödigt med limmet, så jag kunde ta isär den första stolen och börja om.
022 by Bosse Persson, on Flickr
Och ungefär en timme senare hade jag två fina KM-36D5 stolar till mina indiska flygförare att sitta i.
023 by Bosse Persson, on Flickr
Här näst tror jag nog det blir en uppsättning landningsställ.
Alfahobby har ju semesterstängt fram till i morgon, så troligen kommer jag få leverans av mina färger under nästa vecka.
Jag kommer fortsätta att påpeka och förtydliga instruktionerna när jag hittar något som jag inte förstår på direkten, eller något som är fel för att andra inte ska göra samma fel som jag har gjort.
Och för att jag själv ska komma ihåg det.
Detta är ju bara den första i en serie Flankers från GWH som jag kommer att bygga.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Snyggt knåpat Bosse! Blev ju tjusiga stolar!
Håkan
Håkan
Marlin likes this post
Fantastiskt fina stolar, väl så bra som resinpallar!
Snygg början, det blir mumma att måla de här stolarna!
Stefan
Snygg början, det blir mumma att måla de här stolarna!
Stefan
Tackar mina Herrar.
Jo stolarna är fina.
Till min Ukrainska Su-27P har jag köpt 3D dekaler till cockpit och stol.
Denna gång blir det målade stolar, och det är något jag faktiskt gillar att pyssla med.
/Bosse
Jo stolarna är fina.
Till min Ukrainska Su-27P har jag köpt 3D dekaler till cockpit och stol.
Denna gång blir det målade stolar, och det är något jag faktiskt gillar att pyssla med.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Jösses Amalia, det där är ingen liten pjäs, på något sätt!
Helt utsökta knallpallar i plast alltså. Heja GWH!
Helt utsökta knallpallar i plast alltså. Heja GWH!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer.
Nix Flankern är rätt stor.
För stor för att få plats i en vanlig 28cm djup Billy vitrin.
Den går in den den 40 cm djupa versionen som IKEA hade för en massa år sedan.
Men den finns inte längre.
Så för att jag ska få plats med min tänkta samling av Stora Ryssar kommer jag köpa mig en ny tv-bänk.
Malsjö som den heter är 45cm djup och varje sektion är 68cm bred.
Men jag måste modifiera den något med två extra hyllplan.
Det är bara ett hyllplan i varje sektion, men det är ju bara att borra lite fler hål för hyllbärare och sen gå till glasmästaren och få två nya glashyllor tillskurna.
Om jag lyckas med det så borde det bli plats för 12st plan i Flankerns storlek i den vitrinen, och det kommer väl räcka ett tag.
/Bosse
Nix Flankern är rätt stor.
För stor för att få plats i en vanlig 28cm djup Billy vitrin.
Den går in den den 40 cm djupa versionen som IKEA hade för en massa år sedan.
Men den finns inte längre.
Så för att jag ska få plats med min tänkta samling av Stora Ryssar kommer jag köpa mig en ny tv-bänk.
Malsjö som den heter är 45cm djup och varje sektion är 68cm bred.
Men jag måste modifiera den något med två extra hyllplan.
Det är bara ett hyllplan i varje sektion, men det är ju bara att borra lite fler hål för hyllbärare och sen gå till glasmästaren och få två nya glashyllor tillskurna.
Om jag lyckas med det så borde det bli plats för 12st plan i Flankerns storlek i den vitrinen, och det kommer väl räcka ett tag.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Den bänken ser ju fin ut!
Håkan
Håkan
Tack Håkan.
Jo den kommer bli bra i vardagsrummet.
Och den kommer bli ännu snyggare med denna 85 tummare på.
/Bosse
Jo den kommer bli bra i vardagsrummet.
Och den kommer bli ännu snyggare med denna 85 tummare på.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Hejsan.
Sakta men säkert händer det lite saker i min Flanker fabrik.
Den främre cockpiten är klar för primer.
024 by Bosse Persson, on Flickr
Jag utgår från att det kommer bli riktigt kul att måla denna.
025 by Bosse Persson, on Flickr
GWH's cockpit är så himla fin att jag på denna struntar att peta in ett Quinta set i den.
Instrumenteringen finns med som enskilda dekaler, och det räcker gott och väl för mig.
Dessutom så har inte Quinta släppt några dekaler till just MKI versionen.
Och igår besökte jag mitt postombud för att hämta ett paket från Cypern.
Reskit resin utblås.
026 by Bosse Persson, on Flickr
Denna är visserligen till GWH's Su-35.
Men MKI har samma motor och utblås så jag chansar vilt här att de kommer passa.
Helt fantastisk detaljerade resindelar, och de är gjorda för att sitta i parkeringsläge med utblåsen pekande neråt och in mot mitten.
027 by Bosse Persson, on Flickr
Instruktionerna verkar ju vara begripliga.
029 by Bosse Persson, on Flickr
I paketet från The48ers fanns även med ett utblås och 3D dekaler till en kommande Stor Stygg Ryss.
030 by Bosse Persson, on Flickr
Fortsättning följer.....
Sakta men säkert händer det lite saker i min Flanker fabrik.
Den främre cockpiten är klar för primer.
024 by Bosse Persson, on Flickr
Jag utgår från att det kommer bli riktigt kul att måla denna.
025 by Bosse Persson, on Flickr
GWH's cockpit är så himla fin att jag på denna struntar att peta in ett Quinta set i den.
Instrumenteringen finns med som enskilda dekaler, och det räcker gott och väl för mig.
Dessutom så har inte Quinta släppt några dekaler till just MKI versionen.
Och igår besökte jag mitt postombud för att hämta ett paket från Cypern.
Reskit resin utblås.
026 by Bosse Persson, on Flickr
Denna är visserligen till GWH's Su-35.
Men MKI har samma motor och utblås så jag chansar vilt här att de kommer passa.
Helt fantastisk detaljerade resindelar, och de är gjorda för att sitta i parkeringsläge med utblåsen pekande neråt och in mot mitten.
027 by Bosse Persson, on Flickr
Instruktionerna verkar ju vara begripliga.
029 by Bosse Persson, on Flickr
I paketet från The48ers fanns även med ett utblås och 3D dekaler till en kommande Stor Stygg Ryss.
030 by Bosse Persson, on Flickr
Fortsättning följer.....
Marlin
Azgaron likes this post
Snyggt jobbat med cockpit, Bosse, och fina utblås du har skaffat!
Håkan
Håkan
Tack Håkan.
Reskit gör fina resin delar, har en känsla av att framtiden kan bli något dyrare nu när jag har fått blodad tand på dem.
/Bosse
Reskit gör fina resin delar, har en känsla av att framtiden kan bli något dyrare nu när jag har fått blodad tand på dem.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Hejsan.
Dags för en liten uppdatering gällande min Flanker.
Jag fortsätter med att limma så mycket som det bara går tills det blir dags att plocka fram färg.
Nu är även den bakre cockipten, så när som på pedaler och sticka, klar.
031 by Bosse Persson, on Flickr
Sen byggde jag ihop elektronik boxen till radar anläggningen.
Den kommer inte synas och det kanske är onödigt att ens limma in den.
Men samtidigt ger den lite plats till att stoppa in några blyvikter i, och nosvikt kan ju vara bra att ha.
Speciellt när man som jag kommer sätta på ett utblås i resin.
032 by Bosse Persson, on Flickr
033 by Bosse Persson, on Flickr
Sen blev det dags att ta sig an jaktrobotarna.
Jag kommer inte beväpna mitt flygplan så som på box arten.
Jag tycker det känns fel med att ha både Brahmos och anti-skepp/radar roboten Kh-31 på samma plan.
Det är ganska stor skillnad i räckvidd på dessa vapen och på något sätt så känns den fel.
Så jag kommer ersätta Kh-31:orna med R-77 Adders istället och ge min kärra fem stycken.
Och två R-73 Archer kortdistans missiler, samt störkapslar på vingspetsarna samt Lighting kapseln.
Den kanske inte heller blir korrekt för ett uppdrag med Brahmos, men lite kul ska man väl ändå ha.
Byggsatsen kommer bara med fyra stycken Adders, så den femte har jag norpat ur min Su-30SM låda, då den kärran bara ska ha tre Adders.
034 by Bosse Persson, on Flickr
035 by Bosse Persson, on Flickr
Sen tillbringade jag en antal timmar med att sätta ihop nos stället.
10 delar sammanlagt tror jag, så den är en liten byggsats i sig.
036 by Bosse Persson, on Flickr
Och jag har hunnit med att börja på vänster huvudställ.
De är lika detaljerade som nos stället.
MKI har ett lite annat ställ än Su-30SM/Su-35.
Så lite kirurgi behövs.
Den fyrkantiga boxen ner till på stället ska karvas bort och ersättas med den lilla fyrkanten till vänster i bild, och den ska sitta som en romb på stället.
037 by Bosse Persson, on Flickr
038 by Bosse Persson, on Flickr
Och mer än så hann jag inte med i helgen.
Till veckan lär jag väl fortsätta med landningställen och limma ihop annat som kan göras innan målning.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Dags för en liten uppdatering gällande min Flanker.
Jag fortsätter med att limma så mycket som det bara går tills det blir dags att plocka fram färg.
Nu är även den bakre cockipten, så när som på pedaler och sticka, klar.
031 by Bosse Persson, on Flickr
Sen byggde jag ihop elektronik boxen till radar anläggningen.
Den kommer inte synas och det kanske är onödigt att ens limma in den.
Men samtidigt ger den lite plats till att stoppa in några blyvikter i, och nosvikt kan ju vara bra att ha.
Speciellt när man som jag kommer sätta på ett utblås i resin.
032 by Bosse Persson, on Flickr
033 by Bosse Persson, on Flickr
Sen blev det dags att ta sig an jaktrobotarna.
Jag kommer inte beväpna mitt flygplan så som på box arten.
Jag tycker det känns fel med att ha både Brahmos och anti-skepp/radar roboten Kh-31 på samma plan.
Det är ganska stor skillnad i räckvidd på dessa vapen och på något sätt så känns den fel.
Så jag kommer ersätta Kh-31:orna med R-77 Adders istället och ge min kärra fem stycken.
Och två R-73 Archer kortdistans missiler, samt störkapslar på vingspetsarna samt Lighting kapseln.
Den kanske inte heller blir korrekt för ett uppdrag med Brahmos, men lite kul ska man väl ändå ha.
Byggsatsen kommer bara med fyra stycken Adders, så den femte har jag norpat ur min Su-30SM låda, då den kärran bara ska ha tre Adders.
034 by Bosse Persson, on Flickr
035 by Bosse Persson, on Flickr
Sen tillbringade jag en antal timmar med att sätta ihop nos stället.
10 delar sammanlagt tror jag, så den är en liten byggsats i sig.
036 by Bosse Persson, on Flickr
Och jag har hunnit med att börja på vänster huvudställ.
De är lika detaljerade som nos stället.
MKI har ett lite annat ställ än Su-30SM/Su-35.
Så lite kirurgi behövs.
Den fyrkantiga boxen ner till på stället ska karvas bort och ersättas med den lilla fyrkanten till vänster i bild, och den ska sitta som en romb på stället.
037 by Bosse Persson, on Flickr
038 by Bosse Persson, on Flickr
Och mer än så hann jag inte med i helgen.
Till veckan lär jag väl fortsätta med landningställen och limma ihop annat som kan göras innan målning.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Tjusigt jobbat Bosse! Snyggt nosställ!
Håkan
Håkan
Snyggt jobbat, Bosse!
Nosstället ser ut att bli något extra!