Kawanishi N1K1 Kyofu Tamiya 1:48
+2
Matt_Public
Sadolf
6 posters
Sida 1 av 1
Kawanishi N1K1 Kyofu Tamiya 1:48
Hej!
Tänkte dela nu lite från min bygge påbörjat i mars- april , som jag driver till lyckligt slut nu på dagarna..
Ganska gamma och känd Tamiya sats:
Tänkte dela nu lite från min bygge påbörjat i mars- april , som jag driver till lyckligt slut nu på dagarna..
Ganska gamma och känd Tamiya sats:
Sadolf
Azgaron and Gigabyte like this post
Sv: Kawanishi N1K1 Kyofu Tamiya 1:48
På med sjötofflorna, nu kastar vi loss!
Matt_Public- Master of DNF
Satsen hör till Tamiya " Two sprue wonder" satser. Inte så många komponenter men relativt bra med detaljer och bra passform.
Tyvärr tjocka dekaler och ingen dekal för instrumenten. Jag har löst det genom att stjäla instrument dekaler från Eduard Mitsubishi Zero satsen.
Kollade bara vilka instrument satt i vilka sockel och det gick...
Då är det flottörplan började med transportvagn...
Jag bestämde mig att göra alla nitlinjer, hade tyvärr lite dålig med ritningar men för vingen använde ritningar för landbaserat version samt bilder.
Det finns inte mycket bilder , mest bilder av exemplaret i USA från olika tidsperioder- den ruttnade flera år utomhus men slutligen har fått fin renovering.
Jag hittade en bild med en del vädrat lack som ser lite mer intressant ut...
Tyvärr tjocka dekaler och ingen dekal för instrumenten. Jag har löst det genom att stjäla instrument dekaler från Eduard Mitsubishi Zero satsen.
Kollade bara vilka instrument satt i vilka sockel och det gick...
Då är det flottörplan började med transportvagn...
Jag bestämde mig att göra alla nitlinjer, hade tyvärr lite dålig med ritningar men för vingen använde ritningar för landbaserat version samt bilder.
Det finns inte mycket bilder , mest bilder av exemplaret i USA från olika tidsperioder- den ruttnade flera år utomhus men slutligen har fått fin renovering.
Jag hittade en bild med en del vädrat lack som ser lite mer intressant ut...
Sadolf
Azgaron likes this post
Jag har gjort två -tre japanska plan med " lackskador" dvs fläckat och vädrat lack.
Tyvärr lyckades inte komma i rätt läge... Som ni kommer se även den här gången gick det bara " sådär"
Men jag har lite nya ideer så kanske det går bättre nästa gång.
Nu är denna inte färdigbyggt och målat och jag jobbar på, men det blev inte 100 som jag hade velat...
Nitar på flottören fick man tjuvtitta på en bild--- så nu kan man kalla mig för "rivet counter"
Tyvärr lyckades inte komma i rätt läge... Som ni kommer se även den här gången gick det bara " sådär"
Men jag har lite nya ideer så kanske det går bättre nästa gång.
Nu är denna inte färdigbyggt och målat och jag jobbar på, men det blev inte 100 som jag hade velat...
Nitar på flottören fick man tjuvtitta på en bild--- så nu kan man kalla mig för "rivet counter"
Sadolf
Azgaron likes this post
Nu fram till min "patent" hur jag skulle göra lacksläpp enligt bilden, endast på vissa plaser inte fullt slumpvis...
Jag använder hårspray , tyvärr den funkar FÖR BRA för det mesta...
Minns man min gamla B5N2 så försökte jag köra hårspray med hjälp av schablong, som cammo fläckar.
Det visade sig inte funka ordentlig, då hårsprayen hade tendens att rinna ner...
Iden jag fick denna gången var att pensla hårspray endast där den ska. För att den ska vara synlig så blandade jag lite "Aotake Iro".
Även om det blev synlig så använde Japanare exakt samma färg så det kommer inte bli fel...
Tyvärr det som gick snett var två saker: dels aotake ville inte blanda sig med hårspray färgen...Det blev lite , mest blev klumper så det var fortfarande svårt att se vart den hamnade.
Det andra problemet var att jag applicerade för mycket och använde för klumpig pensel...
Jag har en NY idé men vill inte avslöja här....
Vilket fall det är inte slut så vilken blir den slutliga resultaten kommer vi få se...
Jag använder hårspray , tyvärr den funkar FÖR BRA för det mesta...
Minns man min gamla B5N2 så försökte jag köra hårspray med hjälp av schablong, som cammo fläckar.
Det visade sig inte funka ordentlig, då hårsprayen hade tendens att rinna ner...
Iden jag fick denna gången var att pensla hårspray endast där den ska. För att den ska vara synlig så blandade jag lite "Aotake Iro".
Även om det blev synlig så använde Japanare exakt samma färg så det kommer inte bli fel...
Tyvärr det som gick snett var två saker: dels aotake ville inte blanda sig med hårspray färgen...Det blev lite , mest blev klumper så det var fortfarande svårt att se vart den hamnade.
Det andra problemet var att jag applicerade för mycket och använde för klumpig pensel...
Jag har en NY idé men vill inte avslöja här....
Vilket fall det är inte slut så vilken blir den slutliga resultaten kommer vi få se...
Sadolf
Azgaron, Gigabyte and cas like this post
Jag tycker att det blev riktigt snyggt och lagom med skav.
"Kyofu" betyder "Strong Wind", hård vind(?) och de Allierades kodnamn var "Rex".
Stefan
"Kyofu" betyder "Strong Wind", hård vind(?) och de Allierades kodnamn var "Rex".
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Skavet blev ju alla tiders ju!
Kärran i övrigt blev ju bra gjord den med, toppjobb
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det ser riktigt nice ut! Gillar verkligen Japanska plan i det gröna med slitage...
Tobias
Ha bra att veta, den blåste så bra att färgen fläckade av...Stefan E skrev:Jag tycker att det blev riktigt snyggt och lagom med skav.
Stefan
Det blir kanske lite mera skav enligt bilden...
Som jag kan se skador var mest där propelern blåste in saltvatten...
Tack Cas. Det är inte klar än... rätt mycket kvar...cas skrev:Skavet blev ju alla tiders ju!
Ja de är intressanta , jag gillar allt japansk kanske bygger en Zero ditto snart... Men det står två Seafire och Devastator plus lite till på tur...Tobias skrev:Det ser riktigt nice ut! Gillar verkligen Japanska plan i det gröna med slitage...
Sadolf
Tack! Glad Du gillade den...Gigabyte skrev:Mycket snyggt bygge !!!
Sadolf
Liknande ämnen
» Hasegawa 1/72 Kawanishi N1K2-J Shiden Kai "George"
» P-51D x2, Tamiya 1/48 -
» MiG-15 (Tamiya, 1/48)
» P-51D-10-NA, Tamiya 1/32
» P-51B, Tamiya, 1/48
» P-51D x2, Tamiya 1/48 -
» MiG-15 (Tamiya, 1/48)
» P-51D-10-NA, Tamiya 1/32
» P-51B, Tamiya, 1/48
Sida 1 av 1