Revell Bf109-G10 1/48
+2
JOooCKE
dm4
6 posters
Sida 1 av 1
Revell Bf109-G10 1/48
Som sagt, kört igång ytterligare en enkel modell, denna gång i 1/48 format, min första större modell.
Inte speciellt många delar (men med dålig passform skall det visa sig..)
Min första detaljering av cockpit, provat lite torrborstning samt finlir med minsta penseln, blev väl sådär. Även gjort bälten av tejp, blev väl också sådär (blir nog att jag gör om..)
Fusen invändig (här även använts som test för nya sprutan, därav kladdet..)
Så här långt har jag kommit.
Dessvärre är passformen ingen höjdare, kommer bli en del glipor när fusen skall ihop, får se hur jag skall lösa detta. Vad värre är, huven har två delar varav ena saknar en bit mot den andra, så där blir en glipa, vet inte hur jag skall lösa detta, förslag? Får se om jag kan få upp en bild av vad jag menar senare.
Mvh
Inte speciellt många delar (men med dålig passform skall det visa sig..)
Min första detaljering av cockpit, provat lite torrborstning samt finlir med minsta penseln, blev väl sådär. Även gjort bälten av tejp, blev väl också sådär (blir nog att jag gör om..)
Fusen invändig (här även använts som test för nya sprutan, därav kladdet..)
Så här långt har jag kommit.
Dessvärre är passformen ingen höjdare, kommer bli en del glipor när fusen skall ihop, får se hur jag skall lösa detta. Vad värre är, huven har två delar varav ena saknar en bit mot den andra, så där blir en glipa, vet inte hur jag skall lösa detta, förslag? Får se om jag kan få upp en bild av vad jag menar senare.
Mvh
dm4
Sv: Revell Bf109-G10 1/48
Jag tycker din cockpit blev snygg !
Och kul att du har gett dig in på den riktigt skalan
Jocke
Och kul att du har gett dig in på den riktigt skalan
Jocke
JOooCKE
Ser mycket bra ut så långt Dm4!
Tråkigt med dålig passform och glipor!
Håkan
Tråkigt med dålig passform och glipor!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ser ut som flygkroppen är lite krökt.... blir till att limma små segment åt gången och tvinga ihop den.
Cockpiten ser väl helt OK ut, men det är din modell och du bestämmer
Cockpiten ser väl helt OK ut, men det är din modell och du bestämmer
Janne.S- Moderator
Wunderbar Dm!! Jag tycker det ser riktigt bra och hemtrevligt ut i den cockpiten.
Hasta långsamt och gör inget förhastat så går det nog bra med lite skev kropp oxå.
Härligt att du bygger "rätt" skala nu med, även om jag själv halkat iväg på en och annan 1/72:a.
Nu finns ju även risken att Caverö slinter in på 1/32 (tam spit) men det får nog vänta på sig.
Härligt Dm
Hasta långsamt och gör inget förhastat så går det nog bra med lite skev kropp oxå.
Härligt att du bygger "rätt" skala nu med, även om jag själv halkat iväg på en och annan 1/72:a.
Nu finns ju även risken att Caverö slinter in på 1/32 (tam spit) men det får nog vänta på sig.
Härligt Dm
Caverö
Tackar!
Det löste sig bättre än vad jag trodde tidigare. Tvingade ihop och vips behövde jag bara spackla lite istället för att fylla glipor med plast.
Det som återstår innan grund är lite spackel och slipning. Hagmans spackel tenderar att fräta på plasten, dvs den sjunker ned vilken innebär att jag får nedsänkningar. Jag kör oblandat, blandar ni med något?
Mvh
Det löste sig bättre än vad jag trodde tidigare. Tvingade ihop och vips behövde jag bara spackla lite istället för att fylla glipor med plast.
Det som återstår innan grund är lite spackel och slipning. Hagmans spackel tenderar att fräta på plasten, dvs den sjunker ned vilken innebär att jag får nedsänkningar. Jag kör oblandat, blandar ni med något?
Mvh
dm4
Så ja! Den gick ihop riktigt väl. Så länge det är små fogar som behöver tätas så är det bästa faktiskt superlim.
Det lägger sig i fogen och det sjunger inte utan bildar en liten "kulle" över fogen, så när man slipar så slipar man på stelnat superlim istället för plasten runtom.
Jag brukar lägga på det med ett hobbyknivblad sedan drar jag med ett blött finger över limmet för att få det att stelna fortare. I det här läget är superlimmet lättslipat men om du väntar för länge så blir det hårt som sten och kan ta en stund att slipa.
Det lägger sig i fogen och det sjunger inte utan bildar en liten "kulle" över fogen, så när man slipar så slipar man på stelnat superlim istället för plasten runtom.
Jag brukar lägga på det med ett hobbyknivblad sedan drar jag med ett blött finger över limmet för att få det att stelna fortare. I det här läget är superlimmet lättslipat men om du väntar för länge så blir det hårt som sten och kan ta en stund att slipa.
Janne.S- Moderator
Ser bra ut Dm4! Kul att det gick bra att få ihop den utan alltför stora skarvar!
Håkan
Håkan
Liten uppdatering, preshade..
Skall slipa lite och sedan blir det första lager grund i rlm76.
Mvh
Skall slipa lite och sedan blir det första lager grund i rlm76.
Mvh
dm4
Snyggt Dm4! Ska bli kul att se den målad!
Håkan
Håkan
Uppdatering:
Denna har jag arkiverat då jag missade att få dit bakre huvudskyddet i cockpit innan jag limmade dit huven
Dock plockade jag fram maskinen igen häromdagen och lyckades få bort huven, rensa limrester och få dit skyddet. Men eftersom jag håller på med mer intressanta projekt och inte orkar 'tänka' om, så låter jag denna Bf109 ligga tillsvidare.
Mvh
Denna har jag arkiverat då jag missade att få dit bakre huvudskyddet i cockpit innan jag limmade dit huven
Dock plockade jag fram maskinen igen häromdagen och lyckades få bort huven, rensa limrester och få dit skyddet. Men eftersom jag håller på med mer intressanta projekt och inte orkar 'tänka' om, så låter jag denna Bf109 ligga tillsvidare.
Mvh
dm4
Låt vila och gå vidare är ett bra recept för att slippa fastna !
Janne.S- Moderator
Hejsan!
Ja, bara låt den ligga ett tag!
Många av mina modeller har fått "pausa" när det blivit "för mycket"!
Rätt vad det är "poppar" bygget upp igen och får liv!
Ta´t lungt o bygg något annat under tiden.
Jag har alltid minst tre byggen på "G" samtidigt!
Limma Lungt!
Stefan
"leg. Multibyggare"
Ja, bara låt den ligga ett tag!
Många av mina modeller har fått "pausa" när det blivit "för mycket"!
Rätt vad det är "poppar" bygget upp igen och får liv!
Ta´t lungt o bygg något annat under tiden.
Jag har alltid minst tre byggen på "G" samtidigt!
Limma Lungt!
Stefan
"leg. Multibyggare"
Stefan E- Linkebodamannen
Liknande ämnen
» Eduard 1/48 Bf109 G-6
» Italeri Bf109 G6 X2 1/72
» Bild på cockpit Bf109
» Bf109 f-4 Trumpeter i 1/32 ....eller NÄ!
» Mals Remake BF109
» Italeri Bf109 G6 X2 1/72
» Bild på cockpit Bf109
» Bf109 f-4 Trumpeter i 1/32 ....eller NÄ!
» Mals Remake BF109
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet